EU-böter ger Intel röda siffror

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Tror du att marknadspriser gynnas av att företag får fuska sig till vinster i maljaddollarsklassen genom att ta bort konkurrens på olaglig väg?

Det är väl ett välkänt faktum att produkterna blir bättre och billigare med mindre konkurrens?

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmork
Tycker bara det sitter fint att megaföretagen får böta lite då och då, de lär nog klara sig ändå och med lite tur används pengarna bättre av EU.

Din kompletta idiot. Är det något mamma och pappa säger till dig eller kan du faktiskt tänka själv? Hur tror du att samhället fungerar? Hur tror du att tillväxt fungerar? Hur tror du att samhället hade sett ut om man fortsatt reglera och straffa företag och skapande? Ja, du hade inte haft din dator.

Permalänk
Avstängd

Håll er till topic!!! Vad har bönder med Intel att göra?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Fortsätter Offtopic (Sorry)
Bönderna har det otroligt slitigt och svårt att få lönsamhet på dagens marknad. Utan dem skulle vi få transportera mycket mer mat från andra kontinenter, vilket inte är speciellt bra för miljön. Så jag ser hellre att bönderna får sig en slant för det jobb de gör.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jasså intel har använt sig av "microsoft" metoder, dom lär sig av de bästa tydligen, varför är de största företagen mest korrupt?.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Hur många andra företag har gått med vinst i 22 år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Jasså intel har använt sig av "microsoft" metoder, dom lär sig av de bästa tydligen, varför är de största företagen mest korrupt?.

Därför att hederliga företag inte lyckas?

Dumt, ment egentligen rätt så sant. Att vara naiv fungerar bara bra i filmer.

ps. Nu säger jag inte att Microsoft eller Intel egentligen är "ohederliga", men alla lyckade företag mer eller mindre balanserar mellan "gott och ont".

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Håll er till topic!!! Vad har bönder med Intel att göra?

EU stämmer Intel på över 1 miljard dollar. klart folk vill duskutera var EU gör av pengarna sen.

bönderna har jag inte något emot får en slant men EU ledamöterna som får en löne ökning från 30k/månaden till 80k/månaden?

Permalänk
Medlem

Fan va bra, tycker intel ska få böta lika mycket varje år i 10 år framöver minst för att folk har setat med skitdatorer istället för att ha haft överlägsna AMD som alltid varit bättre och billigare!

Permalänk
Avstängd

Hoppas att Det börjar gå bättre för AMD! AMD har lägre priser som för mej som är p13 och inte har så jävligt mycket pengar ^_^

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naton
EU stämmer Intel på över 1 miljard dollar. klart folk vill duskutera var EU gör av pengarna sen.

bönderna har jag inte något emot får en slant men EU ledamöterna som får en löne ökning från 30k/månaden till 80k/månaden?

En assisttant har 160k månaden, undrar hur mycket ledamöterna har då.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
En assisttant har 160k månaden, undrar hur mycket ledamöterna har då.

Till den lönen hade jag lätt sopat korridorerna med en tandborste xD

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inte för att det var så väl formulerat kanske, men jag tror inte så många ifrågasätter arbetsinsatsen. Den stora frågan är varför vi skall fortsätta producera mat/bilar/båtar och liknande om det är ekonomiskt fördelaktigt tjäna pengar på något annat och importera istället. Antingen hittar man ett svar eller också får man acceptera att bidragen tydligen är försvarbara.

Frågan är varför vi ska producera något som är billigare att göra någonannanstans. Vi borde flytta härifrån allihopa till Kina så att vi allihop kan producera billiga datorer. Det finns väl ingenting som vi kan producera i Sverige som man inte kan göra billigare någonannanstans? Är väl bra att staten går in och betalar det som kan behövas lie extra stöd ibland.

Men för at komma tillbaka till nyheten så var det ju inge jättejobbiga siffror som de gick back med ändå. Fortsätter de som förut så krossar de ju denna förlusten med en mycket större vinst nästa kvartal.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Frågan är varför vi ska producera något som är billigare att göra någonannanstans. Vi borde flytta härifrån allihopa till Kina så att vi allihop kan producera billiga datorer. Det finns väl ingenting som vi kan producera i Sverige som man inte kan göra billigare någonannanstans? Är väl bra att staten går in och betalar det som kan behövas lie extra stöd ibland.

Nu drar du det nog lite för långt; en sådan flytt är det väl inte många som önskar eller överväger? Jag påstår inte heller att bidragen är onödiga, men om man vill vara effektiv bör man väl i första hand satsa på den produktion som man är minst dålig på?

Permalänk
Medlem

Klart det är lätt att göra mycket vinst om man fuskar sig fram som dom gjort. Inte mer än rätt att dom fick böta pengar.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu drar du det nog lite för långt; en sådan flytt är det väl inte många som önskar eller överväger? Jag påstår inte heller att bidragen är onödiga, men om man vill vara effektiv bör man väl i första hand satsa på den produktion som man är minst dålig på?

Har vi möjlighet att ge alla dessa bönder och andra personer som har arbeten på företag som går dåligt ett annat jobb? Känns som om ifall vi hade kunnat erbjuda dem något annat så skulle vi inte haft så många arbetslösa som vi har idag.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Frågan är varför vi ska producera något som är billigare att göra någonannanstans. Vi borde flytta härifrån allihopa till Kina så att vi allihop kan producera billiga datorer. Det finns väl ingenting som vi kan producera i Sverige som man inte kan göra billigare någonannanstans? Är väl bra att staten går in och betalar det som kan behövas lie extra stöd ibland.

Men för at komma tillbaka till nyheten så var det ju inge jättejobbiga siffror som de gick back med ändå. Fortsätter de som förut så krossar de ju denna förlusten med en mycket större vinst nästa kvartal.

Mera offtopic.

Kanske inte producera billigare men det vi kan konkurrera med i Norden är kvalite inte kvantitet. Å sen så är inte kina ett speciellt bra land att jämföra med. iom. att deras levnadsstandard är helt annorlunda.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psalt
Tror du att kött växer i kyl och frysdiskarna?
Och vad är ett "riktigt" jobb? Är det kanske att pyssla med något så viktigt som att göra layouten för hobbex-katalogen?

http://www.amazingsuperpowers.com/2009/07/a-hard-days-work/ är nog vad dom flesta med såna skitåsikter gör på sina "arbeten"

Permalänk
Medlem

Nu får ni ge er. Diskussionen har sjunkit till en direkt barnslig nivå. Håll er till ämnet istället för fladdra runt, och vad det gäller AMD i sig så har AMD mer att oroa sig för när de har inget svar på Nahalem på marknaden.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirLagsalot
Vad har svenska bönder med intels förlust att göra?

EU agerade rätt enligt mig, dock har jag inget emot Intel för det, jag hade säkert gjort samma sak i deras skor om jag fått chansen att tjäna mer pengar.

Intel var helt enkelt inte tillräckligt duktiga på att dölja sina affärer under bordet.
Tvivlar inte en sekund på att AMD inte har nåt fuffens för sig nånstans.

Jag vet inte ens om jag tror att det handlade om att tjäna mer pengar just då, tror det väldigt mycket handlade om att hålla AMD borta från marknaden så mycket som möjligt.

Det var antagligen värt varenda öre för Intel. Det de dömts för är ju att de satte käppar i hjulet för AMD genom att utnyttja sin dominerande ställning för att pressa datortillverkare att endast använda Intel under den period då Intel inte hade något att sätta emot prestandamässigt.

Hade de inte gjort detta är det möjligt att AMDs marknadsandel varit betydligt större idag. Och AMD hade haft mycket mer pengar att trycka in i R&D under ett antal år...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Jag vet inte ens om jag tror att det handlade om att tjäna mer pengar just då, tror det väldigt mycket handlade om att hålla AMD borta från marknaden så mycket som möjligt.

Det var antagligen värt varenda öre för Intel. Det de dömts för är ju att de satte käppar i hjulet för AMD genom att utnyttja sin dominerande ställning för att pressa datortillverkare att endast använda Intel under den period då Intel inte hade något att sätta emot prestandamässigt.

Hade de inte gjort detta är det möjligt att AMDs marknadsandel varit betydligt större idag. Och AMD hade haft mycket mer pengar att trycka in i R&D under ett antal år...

Kanske Intel handlade ur ren desperation. AMD hade ju en väldigt stark ställning sett till prestandan och priset när Athlon kom (och ännu bättre läge när Athlon64/Opteron kom) och för Intel gick ingenting bra (Itanium och Netburst floppade) förutom att de var störst. Det tar ju ett tag för att göra en ny arkitektur och under den tiden hade väl Intel inget annat val än att utnyttja sin storlek till att hålla AMD så litet som möjligt. Undrar hur mycket Intel verkligen tjänade på AMD's bekostnad.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sca
Isåfall är de kloka. I dagens företagsvärld är det väl oftast aktieägarna som blir rika.

Det är ju aktieägarna som är företaget?

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kylig
Fan va bra, tycker intel ska få böta lika mycket varje år i 10 år framöver minst för att folk har setat med skitdatorer istället för att ha haft överlägsna AMD som alltid varit bättre och billigare!

Ta reda på fakta istället för att vräka ur dig spya här, definiera dessutom vad du menar med bättre.

Att EU markerar vad som inte är ok för Intel är bra, men inga av dessa pengar går väl till AMD om jag förstått det hela rätt.

Sen verkar många ha egna ideer om hur mycket AMD förlorat genom åren, var AMD skulle befunnit sig idag ifall Intel hade "spelat fair", samt hur mycket Intel tjänat på dessa affärsmetoder!
Allt detta kan vi bara spekulera i, för många variabler under för lång tid för att räkna ut ett exakt belopp som vore rimligt.

Men om rätt verkligen skall vara rätt så borde AMD åtminstone få en bra kaka av beloppet då dom kan behöva det för att fortsätta utveckla, kan tänka mig att både en och två chefer på AMD´s kontor fasar för det datum Lynnfield släpps.

Permalänk
Medlem

...

Tjena,

För det första, kan ni inte vara så snälla och holla EU's bidrag till livsmedels ända mål till en annan topic här på forumet.

Inte för att jag är någon expert på economi, men som det har sagts innan av några. Är att om nu Intel får en förlust så kommer dem att bara höja pris lappen på deras produkter som vi får betala för. För dem vill gynna sig själva och sina aktie ägare. Om Intel går med förlust "Röda" siffror så finns risken att människor med andelar i Intel kan känna sig otrygga och sälja av sina aktier vilket inte kommer gynna företaget och kan resulter i störe förluster i inkomst och i sin onda cirkel resultera i att anställda på Intel och underleverantörer får avskedas. Vilket i helhet bidrar till att världens economiska kris blir lite väre.
(extremet exempel men tyvär behöver man tänkta på sånt här)

Jag vill inte säga att inte Intel gjorde något väldigt fel med blir tröt(Förbanad) när folk börjar tjata om att stora företag ska bli av med mer pengar än den domen som de har fått. Bara för att ett företag har försökt slå sig ut på marknaden (även om det är fullt) så tycker jag själv personligen att må besta man vinna.

EU som som nu har fällt dommen ger inga av pengarna till de företagen som blev påvärkade av Intel utan lägger det i sin egna kassa och vad hjälper det dem företagen som blev påvärkade av detta knep Intel använda sig av.

Ber om ursäkt för dålig stavning.
/Quinidar

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quinidar
Tjena,

För det första, kan ni inte vara så snälla och holla EU's bidrag till livsmedels ända mål till en annan topic här på forumet.

Inte för att jag är någon expert på economi, men som det har sagts innan av några. Är att om nu Intel får en förlust så kommer dem att bara höja pris lappen på deras produkter som vi får betala för. För dem vill gynna sig själva och sina aktie ägare. Om Intel går med förlust "Röda" siffror så finns risken att människor med andelar i Intel kan känna sig otrygga och sälja av sina aktier vilket inte kommer gynna företaget och kan resulter i störe förluster i inkomst och i sin onda cirkel resultera i att anställda på Intel och underleverantörer får avskedas. Vilket i helhet bidrar till att världens economiska kris blir lite väre.
(extremet exempel men tyvär behöver man tänkta på sånt här)

Jag vill inte säga att inte Intel gjorde något väldigt fel med blir tröt(Förbanad) när folk börjar tjata om att stora företag ska bli av med mer pengar än den domen som de har fått. Bara för att ett företag har försökt slå sig ut på marknaden (även om det är fullt) så tycker jag själv personligen att må besta man vinna.

EU som som nu har fällt dommen ger inga av pengarna till de företagen som blev påvärkade av Intel utan lägger det i sin egna kassa och vad hjälper det dem företagen som blev påvärkade av detta knep Intel använda sig av.

Ber om ursäkt för dålig stavning.
/Quinidar

Jag håller inte med dig här alls.
Intel har påverkat marknadsbalansen med olagliga medel, och det ger varken bättre priser för oss konsumenter i längden eller hjälper ekonomin eller samhället då detta visar att korruption lönar sig.
Se mina inlägg på första sidan (de två i rad nästan längst ned), orkar inte ta det en gång till.

Vill lägga till en sak. Detta är något jag själv tror. Har inte siffror på det, men bötesbeloppet är förmodligen mycket lägre än vinsterna Intel redan gjort/kommer att göra på detta fula övertramp. Tänk på att de fortfarande skördar vinster på vad de gjort... Och straff är ju till för att förhindra fortsatt överträdande av lagen. Om böterna endast motsvarar beloppet Intel tjänat på fulspel så är det självfallet värt risken att forsätta försöka bryta mot lagen.
En förenklad liknelse. Om straffet för snatteri är att lämna tillbaka grejerna man tagit så kommer folk att börja snatta hejvilt. Vad har man då att förlora?
Så jag anser att Intel borde böta en bit över varje tänkbar krona de kan tjäna på deras olagligheter. Och på detta bör de även ha ett straff för den uteblivna vinst detta har orsakat för andra företag (AMD i detta fall).

Så det dåliga argumentet "låt bäste man vinna" håller inte för 5 öre. Får man bete sig hur som helst så kan man väl ta bort alla lagar i samhället... De som klarar sig är väl värda att leva? Det är ju inte "bäste man" om man bryter mot våra marknadsregler, ellerhur.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled