Permalänk
Medlem

Ocz 600w

Har som i rubriken ett OCZ 600 watts nätaggregat.

Och om man läser på sapphire's hemsida om deras HD 4850 kort, så rekomenderas det 450 watt eller mera, och vid crossfire så rekomenderas det 550 watt eller mera.
Källa: http://www1.sapphiretech.com/us/products/products_overview.ph...

Så har jag dessutom detta i min burk:
Moderkort: Gigabyte GA-MA790FX-DQ6
Grafik: 2st HD4850 kort av sapphire i crossfire.
Processor: AMD Phenom II 940 BE processor.
Hårddisk: 2st Seagate Barracuda 7200.11 320GB i raid 0.
Minne: Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5 (2x2GB).
Chassifläktar: 6st.

Nu till fråg/an/orna.

1] Klarar mitt nätaggregat att driva allt det där?
2] Hur mycket skulle ni tippa på att allt drar vid full belastning?
3] Hur kan jag kolla upp hur mycket allt drar vid full belastning? (Hur mäter jag.)

Permalänk
Medlem

Vad är det för modell på nätagget?

1. 600w watt drar det där utan problem.

2. Runt 350w om du klockar cpu och gpu.

3. Du får köpa en mätare som du kopplar in i uttaget i väggen sen datorn in i den så kommer den läsa upp bla watt.

Permalänk

Ocz Stealth X Stream 600w?

Har ett sådant iaf och det driver mitt system i sign utan problem (3st interna hårddiskar och 2 externa + 6 fläktar..

Så det ska att orka med, och som fesen säger, köp en elmätare och stoppa in i väggen där du har datorn kopplad så ser du exakt vad mycket den drar

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem

Modell: OCZ600SXS
står det på det.

Blir ju lite orolig när jag läser att graffekorten drar 550watt bara dom på sapphires hemsida...

Men då är det no need på att vara orolig längre och jag kan t o m klocka på processorn med nu då

Tack för svaren.
Ska kika på en sån där elmätare.. Duger en sån där ifrån clas ohlson?

Länk: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=60632342

Pris: 169:-

Och hur ska man göra då, ska man plugga in den och sedan slänga igång nått som krämar ur allt på samma gång?
Vad skulle det kunna vara då man slår igång för program?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett 8800GTX kort i min dator förut med mitt 380w agg, har för mig det stor 450-500w "krävs" på lådan men min dator belastade nog inte agget mer än 250-270w.

Den från Classe funkar så där, det är som alkomätare där dom man handlar i handeln visar ungefär och dom dyra fina maskinerna hos polisen visar exakt.
Personligen tycker jag det är pengarna i sjön då man kan kolla tester på vad sina grafikkort drar och får ut en ganska exakt siffra för 0kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Jag hade ett 8800GTX kort i min dator förut med mitt 380w agg, har för mig det stor 450-500w "krävs" på lådan men min dator belastade nog inte agget mer än 250-270w.

Den från Classe funkar så där, det är som alkomätare där dom man handlar i handeln visar ungefär och dom dyra fina maskinerna hos polisen visar exakt.
Personligen tycker jag det är pengarna i sjön då man kan kolla tester på vad sina grafikkort drar och får ut en ganska exakt siffra för 0kr.

Kolla tester, hur då, för man dom själv eller menar du att googla sig fram till andras resultat av tester på diverse saker?

Har kollat lite efter program som kan kolla upp hur mycket watt som datorn drar, men jag kan banne mig inte finna några =/

Permalänk

http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/system-watta...

Om man jämför din dator med med Xbits , tippar jag att du kommer att komma upp i strax över 400w som mest

Permalänk
Medlem

Kolla tester där dom mäter med HD4850 CF sen får du dra av om dom kör med en törstigare cpu än du själv etc, sen lägger du på 5w per hårddisk.

Program finns det inga som mäter, en riktig mätare i väggen är det ända och en bra sån kostar tusenlappar annars kanske du kan låna en av det elbolaget du använder.