Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Ringde och pratade med en säljare, får se om jag får nån orderbekräftelse snart

Angående frakt så sa han att den låg på runt 3 veckor. Inte helt tokigt eftersom datorn faktiskt byggs efter behov. Men det vore trist att få vänta tills januari.

Står det att den är skickad, uppbokad hos Schenker, så stiger självklart "vill-ha-febern". Att frakten skall behöva ta 3 veckor är märkligt. Då är ju datorn byggd. Min sändes 23/11, men har inte nått Danmark? Tror inte att levstatus är att lita på.

Det tar 3,5 dag att få en maskin från Shanghai, som jämförelse. Visserligen med DHL.

Skulle vara en tröst mitt i influensan med ett paket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Står det att den är skickad, uppbokad hos Schenker, så stiger självklart "vill-ha-febern". Att frakten skall behöva ta 3 veckor är märkligt. Då är ju datorn byggd. Min sändes 23/11, men har inte nått Danmark? Tror inte att levstatus är att lita på.

Det tar 3,5 dag att få en maskin från Shanghai, som jämförelse. Visserligen med DHL.

Skulle vara en tröst mitt i influensan med ett paket.

Fick min orderbekräftelse nu. Som du säger så börjar febern komma

Min säljare hävdade iallafall att datorn skulle levereras på ungefär tre veckor, men han sa att det var ovanligt många som köpte datorer nu. På min orderbekräftelse står 2010-01-04, trist då jag hoppats få en tidig julklapp.

Det blev;
i7 720QM(1.60GHz)
16n RGBLED Black
4096MB (2x2048)
250GB Free Fall (7200RPM)
ATI Radeon HD 4670
med trådlöst nätverk+blåtand och allting annat satt till standard

Fick det för 14 500:- vilket känns helt ok.

Hårddisken är ju lite av det snålaste, drömde lite om att få en SSD disk men min budget var redan lite för låg. Kommer säkerligen uppdatera den tillsammans med garantin senare under 2010. SSD diskarna sägs ju vara på väg nedåt i pris.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Fick min orderbekräftelse nu. Som du säger så börjar febern komma

Min säljare hävdade iallafall att datorn skulle levereras på ungefär tre veckor, men han sa att det var ovanligt många som köpte datorer nu. På min orderbekräftelse står 2010-01-04, trist då jag hoppats få en tidig julklapp.

Det blev;
i7 720QM(1.60GHz)
16n RGBLED Black
4096MB (2x2048)
250GB Free Fall (7200RPM)
ATI Radeon HD 4670
med trådlöst nätverk+blåtand och allting annat satt till standard

Fick det för 14 500:- vilket känns helt ok.

Hårddisken är ju lite av det snålaste, drömde lite om att få en SSD disk men min budget var redan lite för låg. Kommer säkerligen uppdatera den tillsammans med garantin senare under 2010. SSD diskarna sägs ju vara på väg nedåt i pris.

Jag fick nog inget särskilt bra pris, men jag accepterade det iom köp. Tiden från beställning till lev är en sak, tiden från skickad i levstatus till kundens mottagande något annat. Min dator har stått som skickad i 4 dgr, men Schenker har inte mottagit den. Förmodligen skickad från fabrik till Dell i Danmark. Därför har man gjort en leveransbokning.

Vi är för ivriga i förhållande till faktiska förhållanden. Leveransstatus "ljuger" en hel del. Jag fick mottagandet, trots allt, tidigarelagt från 17/12 till 1/12.

Det här är inte helt ovanligt, bara retligt, även på professionell nivå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Jag fick nog inget särskilt bra pris, men jag accepterade det iom köp. Tiden från beställning till lev är en sak, tiden från skickad i levstatus till kundens mottagande något annat. Min dator har stått som skickad i 4 dgr, men Schenker har inte mottagit den. Förmodligen skickad från fabrik till Dell i Danmark. Därför har man gjort en leveransbokning.

Vi är för ivriga i förhållande till faktiska förhållanden. Leveransstatus "ljuger" en hel del. Jag fick mottagandet, trots allt, tidigarelagt från 17/12 till 1/12.

Det här är inte helt ovanligt, bara retligt, även på professionell nivå.

Ni där ute är inte ensamma när det gäller detta med leveranserna
de var samma för mig riktigt sega må ja säga .. tog över en vecka nästan för att bara få den till sverige .. tröttnade åkte 20 mil til värnamo för att hämta den annars hade de tagit yttligare dagar innan ja haft den ...

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gneter
Ni där ute är inte ensamma när det gäller detta med leveranserna
de var samma för mig riktigt sega må ja säga .. tog över en vecka nästan för att bara få den till sverige .. tröttnade åkte 20 mil til värnamo för att hämta den annars hade de tagit yttligare dagar innan ja haft den ...

Micke

En speditör jag känner, var väldigt trött på Schenker genom jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag har en bok på varje sida av laptopen så att den höjs upp en bit och det hjälper rätt bra än så länge.
Ska köpa eller göra en kylplatta så småningom. Jag ser dock att CPUID visar 38 grader medans Coretemp visar 43. Vilken ska man lita mån tro?

Vad är TZ00,TZ01,TZ02 ? Antar att 2 av dom är cpukärnor men den 3:de?

Permalänk
Medlem

Varför skulle två av de vara cpu kärnor? Det finns ju redan två punkter för cpun, eller? Core#0 och Core#1. Jag jämförde tempen mellan de punkterna och tempen som GPU-Z visade och kom fram till att punkt TZ00 eller TZ02 matchade ganska bra skiljde nån grad som max.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Ursäkta om jag verkar nojig, men såg min lev för första gången på schenker, iofs inte Sverige, idag. Samtidigt kom kvittot från Dell. Nåt på gång?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rAEKa
Jag har en bok på varje sida av laptopen så att den höjs upp en bit och det hjälper rätt bra än så länge.
Ska köpa eller göra en kylplatta så småningom. Jag ser dock att CPUID visar 38 grader medans Coretemp visar 43. Vilken ska man lita mån tro?

Vad är TZ00,TZ01,TZ02 ? Antar att 2 av dom är cpukärnor men den 3:de?

Man borde ju kunna byta ut gummifötterna under datorn så kommer man lite högre upp från bordet ... eller är ja helt ute ...

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Varför skulle två av de vara cpu kärnor? Det finns ju redan två punkter för cpun, eller? Core#0 och Core#1. Jag jämförde tempen mellan de punkterna och tempen som GPU-Z visade och kom fram till att punkt TZ00 eller TZ02 matchade ganska bra skiljde nån grad som max.

Ja visst det göre. Va lite seg vid den tiden igår. Det måste höra till GPU förstås men vad är det exakt, någon som vet?

Permalänk
Medlem

fick idag svar på detta mad premium support som inte ingick i de ja beställde .. dom kunde inte bjuda på de men ja kunde bli erbjuden att få 2 år men belala för ett .. han skulle kolla upp priset på de .. är de nån här som beställt någon upgradering av garantin å kanske vet vad 1 år kostar
har sökt på Dells sida men kan inte hitta något om det ...

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk

det är alltid 3 temps på core 2 duo.

CPU 1 Core 1
CPU 1 Core 2
CPU (omgivning på hela cpun)

varför använda nått annat en Everest ultimate edition ????? absolut bästa temp-monitor-benchmark-hardware.id-programmet.

här är originalet:
http://www.lavalys.com/products.php?ps=UE&lang=en&page=48
edit

ps. dessutom har senaste Everest ultimate Vista side bar(Gadget) vilket är riktigt nice.

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem

Upptäckte att mitt lock på undersidan inte sitter på riktigt och det ser ut som om något är i kläm om man tar bort batteriet :/

Sen så upptäckte jag en liten port, det ser ut som att det är tillför GSM-kort. Om man tar bort batteriet så kan man se det.

Jag testade med mitt kort och det passa bra men jag tryckte inte in det hela vägen. Någon som vet vad det är? Kan det vara en service port som Dell använder sig av kanske.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rAEKa
Upptäckte att mitt lock på undersidan inte sitter på riktigt och det ser ut som om något är i kläm om man tar bort batteriet :/

Sen så upptäckte jag en liten port, det ser ut som att det är tillför GSM-kort. Om man tar bort batteriet så kan man se det.

Jag testade med mitt kort och det passa bra men jag tryckte inte in det hela vägen. Någon som vet vad det är? Kan det vara en service port som Dell använder sig av kanske.

Det är till för gsm-kort va ja vet.. det stod nånting om det i notebooks recension av XPS "All Studio XPS models are UMTS ready. So, it is also possible to upgrade the notebook with such a module later on."

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rAEKa
Upptäckte att mitt lock på undersidan inte sitter på riktigt och det ser ut som om något är i kläm om man tar bort batteriet :/

Sen så upptäckte jag en liten port, det ser ut som att det är tillför GSM-kort. Om man tar bort batteriet så kan man se det.

Jag testade med mitt kort och det passa bra men jag tryckte inte in det hela vägen. Någon som vet vad det är? Kan det vara en service port som Dell använder sig av kanske.

Det blir som en av mina gamla lärare, när vi upplyste honom om att bilen hade 4 växlar. Ja se det hade han inte en aning om, efter en dags resa på 3:an.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Det är till för gsm-kort va ja vet.. det stod nånting om det i notebooks recension av XPS "All Studio XPS models are UMTS ready. So, it is also possible to upgrade the notebook with such a module later on."

Bra att veta, har dock ingen anvädning av det för tillfället.
Min adapter blir ruskigt varm när jag spelar. Någon annan som också märkt det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rAEKa
Bra att veta, har dock ingen anvädning av det för tillfället.
Min adapter blir ruskigt varm när jag spelar. Någon annan som också märkt det?

Jag har märkt det, men det är normalt va jag vet. Adaptrar har en tendens att bli ganska varma. Den är bra att värma fötterna på i vinterkylan däremot

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Hej!

Har beställt en xps 16 med core i7 processorn 1,6 ghz med tillvalen: RGBLED skärm, BD spelare, 128 gb SSD och 3 års failsafe. Detta beställde jag den 27 oktober. På orderbekräftelsen visar det sig att det saknas BD spelare och 3 års failsafe, ringer upp säljaren och påpekar detta och får då en ny orderbekräftelse 3 dagar senare.

Denna gång saknas det 9 celliga batteriet som ingick i första beställningen så jag ringer upp säljaren som påstår att batteriet inte ingår utan det måste man betala extra för, men han lägger till det stora batteriet utan kostnad.

Den 10 november får jag en ny orderbekräftelse, denna gång saknas åter igen BD spelare och 3 års failsafe, ringer pånytt upp säljaren som säger att han ska fixa detta och skicka en ny orderbekräftelse.

19 november får jag ny orderbekräftelse skickad, denna gång stämmer allt men det har då tagit hela 24 JÄVLA dagar. Står att datorn kommer 8 december, tänker inte så mycket på det, tills idag då jag får mail av Dell där det står att nytt leveransdatum är 8 januari?? Om jag får datorn då så har jag väntat i 74 JÄVLA DAGAR för att få datorn!! Är detta rimligt?? Vad skulle ni ha gjort i min situation?

/ Förbannad

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollitrulls
Hej!

Har beställt en xps 16 med core i7 processorn 1,6 ghz med tillvalen: RGBLED skärm, BD spelare, 128 gb SSD och 3 års failsafe. Detta beställde jag den 27 oktober. På orderbekräftelsen visar det sig att det saknas BD spelare och 3 års failsafe, ringer upp säljaren och påpekar detta och får då en ny orderbekräftelse 3 dagar senare.

Denna gång saknas det 9 celliga batteriet som ingick i första beställningen så jag ringer upp säljaren som påstår att batteriet inte ingår utan det måste man betala extra för, men han lägger till det stora batteriet utan kostnad.

Den 10 november får jag en ny orderbekräftelse, denna gång saknas åter igen BD spelare och 3 års failsafe, ringer pånytt upp säljaren som säger att han ska fixa detta och skicka en ny orderbekräftelse.

19 november får jag ny orderbekräftelse skickad, denna gång stämmer allt men det har då tagit hela 24 JÄVLA dagar. Står att datorn kommer 8 december, tänker inte så mycket på det, tills idag då jag får mail av Dell där det står att nytt leveransdatum är 8 januari?? Om jag får datorn då så har jag väntat i 74 JÄVLA DAGAR för att få datorn!! Är detta rimligt?? Vad skulle ni ha gjort i min situation?

/ Förbannad

Klart att det är orimligt. Vad gör man? Beror ju på hur gärna man vill ha just den datorn.

Permalänk

har sagt det förr..säger det igen........
ring o klaga, sen ställ krav på kompensation. (kan garanterar att du får ett extra Garanti år for free eller nått annat smaskigt). DELL är sjukt noggranna med PRn utåt sett.

Visa signatur

My Studio Xps 16 || Ati 3670 || P8700 2.53Ghz || RGBLED 1080p || 1066Mhz Ram || Tv-Tuner

Permalänk
Medlem

Är det någon som har provat att köra Os x snowleopard (OSx86/hack mac) eller annan version av Os x på en dell xps 1640?

Om inte:
Det vore väldigt kul om någon här inne har tid att testa om det fungerar med hårdraran.

http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page
det ska inte vara några problem efter som det verka finnas stöd för nästan all hårdvara, det ända jag tvivlar på är tangentbordet.

Permalänk

Jag fick precis ett mail från dell där de skjuter fram min leverans pga komponentbrist till den 15 Januari.

Visa signatur

3 Mos 11:10
Men allt i hav och floder som inte har fenor och fjäll — vare sig smådjur eller andra vattendjur — det skall gälla som något avskyvärt för er.

Permalänk

Tjo!

Ringde idag till säljaren som har hand om min order, mailet om uppskjutet leveransdatum är fel, så jag kommer få min dator i tid

Permalänk

Febern stiger, nu är min dator redan vid 4:e sorteringsstationen. Bara 37 kvar. Värre än svensk byråkrati.
Var är DK-VMO, nån som vet?

Edit: Jaha, Värnamo, funderde när det stod DK. Nu får vi se hur länge det ligger där.
Nädå, anländer Sthlm kommande natt. Med lite tur i morrn så......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CapFever
Är det någon som har provat att köra Os x snowleopard (OSx86/hack mac) eller annan version av Os x på en dell xps 1640?

Om inte:
Det vore väldigt kul om någon här inne har tid att testa om det fungerar med hårdraran.

http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page
det ska inte vara några problem efter som det verka finnas stöd för nästan all hårdvara, det ända jag tvivlar på är tangentbordet.

Det finns nån tråd om detta någonstans, googla. Men det som är en dealbreaker för mig är brist på wifi drivrutin!!. kul att gå runt med kabel :/, Har inte testat installera pga detta men annars skall det fungera, ingen grafik drivrutin heller så lågupplöst skrivbord är att vänta.

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk

Nu har tomten varit här, jäkligt läcker dator. Hur många 60+ köper en sån här?

Permalänk

Får inte Everest Ultimate att funka, win7. Får kod 740. ???

Edit: Vet inte vad som hände, plötsligt funkade det. Nu har datorn stått på i 3 tim, kallare utvändigt än min Inspiron 5100.

Permalänk
Medlem

Hur lång leveranstid fick du och var det en i7 du beställt?

Blev lite orolig då jag fick min leverans satt i januari.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Hur lång leveranstid fick du och var det en i7 du beställt?

Blev lite orolig då jag fick min leverans satt i januari.

Beställde 4/11, fick satt till 17/12, kom idag. Ja det är i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
Beställde 4/11, fick satt till 17/12, kom idag. Ja det är i7.

Sjukt långa leveranstider de har nu. Mer än en månad.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM