Permalänk

I vilket stadie är "på gång"? Där är jag nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollepelle
I vilket stadie är "på gång"? Där är jag nu.

Är väl jag som är trög, produceras troligen.

Permalänk
Medlem

Hej!
Vill bara börja med att tacka alla som skrivit trådar här, väldigt informativt och har verkligen fångat mitt intresse för en studio xps 16 tack vare er.
Så stor eloge till er alla!

Mitt "bekymmer" som jag har är att jag är väldigt osäker på hurvida om jag ska välja en ssd disk i eller ej.

Harläst mig till att dell ska använda sig utav Samsung som leverantör på den biten MEN det som jag även har tydit ut är at att
128Gb SSD ska visst vara något gammal och inte ge lika bra prestanda som 256GB SSD ska göra.
Är detta något som andra vet om?

Min konfiguration som övrigt är.
I7 720
15,6" WLED FullHD
Hårddisk, fundersam men har redan en pajad laptop som jag kan ta en "vanlig" hårdisk ur, därav att jag vill ha SSD i denna.
Annars så är det rätt standard.

Vill även ha en "dockningsstation" som minst har en dvi utgång några usb portar och en nätverksport, men detta hittar jag inte..

Jätte tacksam för svar angånde det jag har funderingar över, ha de götte!

Permalänk
Medlem

Har ingen aning om dina frågor angående SSD men vad jag vet är att det inte finns någon dockningsstation till Dells datorer. De portar som finns på datorn är de du får du får leta fram någon adapter om det finns?

Om du inte vill ha en samsung SSD så finns det ju alternativ att köpa o sätta i själv i efterhand!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

Japp det alternativet finns alltid.
Men då kommer jag till det som jag inte vill,
köpa en hårddisk som jag egenligen inte vill ha.
Känns som dubbelt utlägg och är smålänning så försöker
att hålla så pass hårt i dom små som det går

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mskorpan
Japp det alternativet finns alltid.
Men då kommer jag till det som jag inte vill,
köpa en hårddisk som jag egenligen inte vill ha.
Känns som dubbelt utlägg och är smålänning så försöker
att hålla så pass hårt i dom små som det går

Haha sant >< det man kan göra då är att lägga ut en annons på blocket C: finns säkert nån där som vill sätta in en 500GB 7200RPM'are - 2,5" i sin latop!!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

OM man nu skulle välja detta alternativet, alltså att köpa en vanlig hd till sin del, hur är det med garantin om man väljer att själv byta ut hd:n mot en ssd? någon som vet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mskorpan
OM man nu skulle välja detta alternativet, alltså att köpa en vanlig hd till sin del, hur är det med garantin om man väljer att själv byta ut hd:n mot en ssd? någon som vet?

Tycker inte att du skall fråga någon annan än Dell !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mskorpan
OM man nu skulle välja detta alternativet, alltså att köpa en vanlig hd till sin del, hur är det med garantin om man väljer att själv byta ut hd:n mot en ssd? någon som vet?

Håller med Ollepelle.. kontakta dell och fråga hur de ställer sig till det!

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Medlem

wilco, då antar jag att det inte är någon som vet vilka ssd diskar som dell egentligen använder sig utav... surt sa räven.

hade gärna velat ha en uppskattning på hurvida bra dom är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mskorpan
wilco, då antar jag att det inte är någon som vet vilka ssd diskar som dell egentligen använder sig utav... surt sa räven.

hade gärna velat ha en uppskattning på hurvida bra dom är.

Generellt friskriver sig alla leverantörer från ansvar, om man förändrar en produkt under garantitiden. Inget konstigt och helt rätt.
Vid ett tillfälle, fick jag tillåtelse att åtgärda en ny produkt, helt pga att jag besatt en spetskompetens de inte hade. Men, det var ett rätt unikt undantag.

Permalänk
Medlem

Hej!
Nu har jag ett väldigt jobbigt problem med min XPS!
Varje gång jag spelar dator eller ser på film så blir datorn GLÖÖÖD het och börjar lagga!:O

Är även rät besviken på win 7, tycker att det är sjukt mycket felmeddelanden helatiden och program som slutar funka!? är det bara jag som har det problemet?

Hårdvara:
P8700 5,3hz
4gb DDR3
ATI Mobility Radeon HD 4670 1GB DDR3
RGB LED
500gb

Är det någon med samma värme problem som mig!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CapFever
Hej!
Nu har jag ett väldigt jobbigt problem med min XPS!
Varje gång jag spelar dator eller ser på film så blir datorn GLÖÖÖD het och börjar lagga!:O

Är även rät besviken på win 7, tycker att det är sjukt mycket felmeddelanden helatiden och program som slutar funka!? är det bara jag som har det problemet?

Hårdvara:
P8700 5,3hz
4gb DDR3
ATI Mobility Radeon HD 4670 1GB DDR3
RGB LED
500gb

Är det någon med samma värme problem som mig!?

Du skräms. Olika forum är fulla av människor med värmeproblem på xps. Vid beställning frågade jag säljaren, som sa sig inte känna till några problem. Ok, bara att läsa på nätet så syns dem. Frågan är hur stressade datorerna som blir varma är?
Varje gång jag ser ett sånt här inlägg funderar jag på avbeställning. Att Win7 krånglar har jag inte sett, men är väl rätt typiskt för nåt nytt från Microsoft.

Ni som har xps, borde vi ångra oss pga värmeproblemen?

Edit: Läste här före min levstatus, nu är den skickad.

Permalänk
Medlem

Ja. jag vet, det skrämer mig med. Jag är sjukt nöjd över datorn, den arbetar fruktansvärt fort i Lightrom och Aftereffect, klarar "alla" spel i högsta grafik.

Men jag ger den ett dåligt betyg. När jag streemar film på internet så tycker jag inte att datorn ska bli överhettad! Och att starta om datorn efter man kört en bana i COD (efter 5min) pga överhettning? Njää, ej okej!

Precis som du sa, inget ovanligt gällande win och nya OP. Antar att allt kommer bli fin fint efter service pack 1.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CapFever
Ja. jag vet, det skrämer mig med. Jag är sjukt nöjd över datorn, den arbetar fruktansvärt fort i Lightrom och Aftereffect, klarar "alla" spel i högsta grafik.

Men jag ger den ett dåligt betyg. När jag streemar film på internet så tycker jag inte att datorn ska bli överhettad! Och att starta om datorn efter man kört en bana i COD (efter 5min) pga överhettning? Njää, ej okej!

Precis som du sa, inget ovanligt gällande win och nya OP. Antar att allt kommer bli fin fint efter service pack 1.

Kommer att testa med ir-termometer direkt. Blir det för höga temp, så lär livslängden bli därefter. Nä, det låter mycket illavarslande. Nu verkar ju Dell lyhörda, tror att det gått en del i retur och pengar tillbaka.

Jag kör varken film eller spel, så jag kanske klarar mig.

Permalänk
Medlem

Min verkar inte bli så himla varm vad ja har märkt .. har visseligen inte spelat några grafikkortskrävande spel utan lite mer simpla spel dock så spelade ja i 3 timmar i streck å inget laggande här .. fläckten blåste på några gånger men lugnade sig rätt snabbt igen .. ja har kollat en del film i HD .. Men upplever man att den håller på att brinna upp så är det väl något som är fel ...

Har försökt att kolla upp detta med premiumsupport men denna som ja har kontakt med har varit sjuk men är på g tillbaka igen ... pratade med en annan försäljare ha sa visst att det hade varit en omförhandling av avtal med dessa som reparerar datorerna men de skulle va klart nu och det skulle gå att fixa i efterhand med premeiumsupport .... nån annan som fått något vettigt svar från dell annars ...

Micke

Visa signatur

amd 64 3200
3D connect AWi 9800SE
ViewSonic 171s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CapFever
Hej!
Nu har jag ett väldigt jobbigt problem med min XPS!
Varje gång jag spelar dator eller ser på film så blir datorn GLÖÖÖD het och börjar lagga!:O

Är även rät besviken på win 7, tycker att det är sjukt mycket felmeddelanden helatiden och program som slutar funka!? är det bara jag som har det problemet?

Hårdvara:
P8700 5,3hz
4gb DDR3
ATI Mobility Radeon HD 4670 1GB DDR3
RGB LED
500gb

Är det någon med samma värme problem som mig!?

Hur gammal är din dator?
Att du får så frunktansvärda problem verkar jättekonstigt jag har suttit och kollat HD-film (1080p) med datorn på mitt täcke och den har inte blivit så extremvarm. Kan du kolla dina temps? Ladda ner CPPUID och posta de här (:
Om du vill göra nånting direkt kan du ju ringa dell och säga att det är fel på din dator för att den blir för varm.

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Hejsan!

Efter att ha letat information om xps16 i ett par timmar nu och läst allt i denna tråd så verkar det som att jag kommer att införskaffa denna dator! Jag har ett erbjudande från universitetet, tänkte se vad folk tycker att jag ska välja för uppgraderingar till den:

Studio XPS 16 : Intel Core 2 Duo Processor P7450(2.13GHz,1066MHz,3MB)
Display : Black Leather 15.6in Truelife 720p HD WLED Edge to Edge Display
Camera : Integrated Camera with Facial Recognition Software
Memory : 4096MB (2x2048) 1067MHz DDR3 Dual Channel
Hard Drive : 160GB (1x160GB) Serial ATA (5400RPM)
Optical Drive : Internal DVD+/-RW (DVD & CD read and write)
Battery : Primary 6-cell 56W/HR LI-ION
Graphics : 1GB ATI Radeon HD 4670 graphics card
TV tuner (MLK base) : Integrated DVB-T TV tuner and Antenna
Wireless : Dell Wireless 1397 (802.11 b/g) Mini Card European
Operating System : Swedish Genuine Windows Vista SP1 Home Premium (64 BIT) including Media
Microsoft Works 9.0 på svenska
3 Year Hardware Support - Next Business Day 1Yr Premium Warranty Support

Det där får jag för 8600:-

Jag kan lägga till detta:

UG P8600 2,4GHz 500 kr
UG 1080p WLED skärm 623 kr
UG 500GB HD 895 kr

Jag funderar på att köra både bättre CPU och skärm.

Skärmen är ju mest efter tycke och smak, om man är van vid 1080 eller 720 i windowsmiljö. Vet inte riktigt om det är värt 623 kr för att få lite mer utrymme på skrivbordet.

CUP vet jag ärligt talat inte om jag kommer märka så stor skillnad av. Hur mycket mer FPS kan man få ut i Fallout 3 till exempel?

Hdd kan man ju uppgradera till en 7200RPM vid senare tillfälle tänker jag, ska ändå köra en 1 TB extern hdd för att lagring.

Bra deal eller :D? Ska beställas imorgon, så hoppas det är lite folk vakna vid den här tiden så jag hinner få lite svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muminboll
Hejsan!

Efter att ha letat information om xps16 i ett par timmar nu och läst allt i denna tråd så verkar det som att jag kommer att införskaffa denna dator! Jag har ett erbjudande från universitetet, tänkte se vad folk tycker att jag ska välja för uppgraderingar till den:

Studio XPS 16 : Intel Core 2 Duo Processor P7450(2.13GHz,1066MHz,3MB)
Display : Black Leather 15.6in Truelife 720p HD WLED Edge to Edge Display
Camera : Integrated Camera with Facial Recognition Software
Memory : 4096MB (2x2048) 1067MHz DDR3 Dual Channel
Hard Drive : 160GB (1x160GB) Serial ATA (5400RPM)
Optical Drive : Internal DVD+/-RW (DVD & CD read and write)
Battery : Primary 6-cell 56W/HR LI-ION
Graphics : 1GB ATI Radeon HD 4670 graphics card
TV tuner (MLK base) : Integrated DVB-T TV tuner and Antenna
Wireless : Dell Wireless 1397 (802.11 b/g) Mini Card European
Operating System : Swedish Genuine Windows Vista SP1 Home Premium (64 BIT) including Media
Microsoft Works 9.0 på svenska
3 Year Hardware Support - Next Business Day 1Yr Premium Warranty Support

Det där får jag för 8600:-

Jag kan lägga till detta:

UG P8600 2,4GHz 500 kr
UG 1080p WLED skärm 623 kr
UG 500GB HD 895 kr

Jag funderar på att köra både bättre CPU och skärm.

Skärmen är ju mest efter tycke och smak, om man är van vid 1080 eller 720 i windowsmiljö. Vet inte riktigt om det är värt 623 kr för att få lite mer utrymme på skrivbordet.

CUP vet jag ärligt talat inte om jag kommer märka så stor skillnad av. Hur mycket mer FPS kan man få ut i Fallout 3 till exempel?

Hdd kan man ju uppgradera till en 7200RPM vid senare tillfälle tänker jag, ska ändå köra en 1 TB extern hdd för att lagring.

Bra deal eller :D? Ska beställas imorgon, så hoppas det är lite folk vakna vid den här tiden så jag hinner få lite svar

Jag tycker definitivt att du ska köpa en 1080p skärm! Hade inte gillat min XPS lika mycket alls utan den! den är lätt värd 623 kr. Spelen blir mycket roligare i 1080p framför allt!

Om du är säker på att du inte behöver mer hårddiskspace på datorn så är 500 GB hårddisk inget måste, men det är ju att föredra ifall du exempelvis ska ta me datorn någonstans och inte orkar dra me dig din 1TB externa

Antagligen kommer du inte tjäna såå många fps i Fallout 3 genom uppgradering av processorn. Samma fsb, så det är egentligen bara frekvensen som skiljer.

8600:- är ett extremt bra pris! o:

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Citat:

Jag tycker definitivt att du ska köpa en 1080p skärm! Hade inte gillat min XPS lika mycket alls utan den! den är lätt värd 623 kr. Spelen blir mycket roligare i 1080p framför allt!

Om du är säker på att du inte behöver mer hårddiskspace på datorn så är 500 GB hårddisk inget måste, men det är ju att föredra ifall du exempelvis ska ta me datorn någonstans och inte orkar dra me dig din 1TB externa

Antagligen kommer du inte tjäna såå många fps i Fallout 3 genom uppgradering av processorn. Samma fsb, så det är egentligen bara frekvensen som skiljer.

8600:- är ett extremt bra pris! o:

Oj, här snackar vi snabbt svar

Frågan är vilka spel som kommer fungera i 1080p dock. Jag antar att FO3 kommer göra det. Kommer dragon age gå att köra i så hög upplösning? FEAR 2?

Kanske vill jag har större hdd om några månader, men i så fall kan jag ju köpa en 7200RPM. Jag tycker att det är lite dyrt att gå från 160 till 500 gig för 900 kr faktiskt. Är inte det lite överpris?

Du skulle inte betalat 500 kr för processoruppgraderingen då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muminboll
Oj, här snackar vi snabbt svar

Frågan är vilka spel som kommer fungera i 1080p dock. Jag antar att FO3 kommer göra det. Kommer dragon age gå att köra i så hög upplösning? FEAR 2?

Kanske vill jag har större hdd om några månader, men i så fall kan jag ju köpa en 7200RPM. Jag tycker att det är lite dyrt att gå från 160 till 500 gig för 900 kr faktiskt. Är inte det lite överpris?

Du skulle inte betalat 500 kr för processoruppgraderingen då?

Jag lirar Neverwinter Nights 2 i 1080p och Mirrors Edge flöt på bra i det.. har varvat Fallout 3 i 1080p (dock inte gjort alla hundratals quest!) Assassins Creed flyter också på bra i 1080p c: enda spelet ja spelat som inte funkat bra har varit Prototype, men antingen är det jättedåligt optimerat eller så är det nåt fel på min nedladdning (ja vet ja e olaglig ><) men det funkar typ inte i nån upplösning.

Jag stod inför samma val och betalade för den uppgraderingen, men det beror ju på hur tight din budget är. Jag gjorde det för att datorn skulle bli lite mer framtidssäker. Har inte ångrat mej iaf

500 GBare är väl 7200 RPM? Då är det inte lika mycket överpris, fast det är ganskska dyrt ändå. Men inte dyrare än om du ska köpa en i efterhand, en 500GB 7200 RPM som är 2,5" är inte jättebillig...

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Jag lirar Neverwinter Nights 2 i 1080p och Mirrors Edge flöt på bra i det.. har varvat Fallout 3 i 1080p (dock inte gjort alla hundratals quest!) Assassins Creed flyter också på bra i 1080p c: enda spelet ja spelat som inte funkat bra har varit Prototype, men antingen är det jättedåligt optimerat eller så är det nåt fel på min nedladdning (ja vet ja e olaglig ><) men det funkar typ inte i nån upplösning.

Jag stod inför samma val och betalade för den uppgraderingen, men det beror ju på hur tight din budget är. Jag gjorde det för att datorn skulle bli lite mer framtidssäker. Har inte ångrat mej iaf

500 GBare är väl 7200 RPM? Då är det inte lika mycket överpris, fast det är ganskska dyrt ändå. Men inte dyrare än om du ska köpa en i efterhand, en 500GB 7200 RPM som är 2,5" är inte jättebillig...

Ok, spelen flyter såpass bra alltså. Det blir nog 1080p skärmen.

Hum, ja, HDD uppgraderingen kanske även inkluderar att det är 7200RPM? Enligt priset så verkar det ju så! I så fall lär jag ju ta den uppgraderingen också, får ringa och fråga om det imorgon helt enkelt ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Hur gammal är din dator?
Att du får så frunktansvärda problem verkar jättekonstigt jag har suttit och kollat HD-film (1080p) med datorn på mitt täcke och den har inte blivit så extremvarm. Kan du kolla dina temps? Ladda ner CPPUID och posta de här (:
Om du vill göra nånting direkt kan du ju ringa dell och säga att det är fel på din dator för att den blir för varm.

Köpte en kylare och har nu kört COD 4 i högsta grafik i några timmar, flöt på väldigt bra, men fortfarande kasst att man/jag måste ha det!

Jag ladda precis ner programet. Mätte nu precis efter spelande, snitt tempen låg på 45 grader, så det är väl dugligt. Om jag spelar i morgon så ska jag sätta datorn på ett vanligt bord och sedan mäta och posta.

Känns skönt att höra att det inte drabbar alla, kanske det slutar med ett byte eller nåt i den stilen,,, i värsta fall!:(

Tills vidare!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CapFever
Köpte en kylare och har nu kört COD 4 i högsta grafik i några timmar, flöt på väldigt bra, men fortfarande kasst att man/jag måste ha det!

Jag ladda precis ner programet. Mätte nu precis efter spelande, snitt tempen låg på 45 grader, så det är väl dugligt. Om jag spelar i morgon så ska jag sätta datorn på ett vanligt bord och sedan mäta och posta.

Känns skönt att höra att det inte drabbar alla, kanske det slutar med ett byte eller nåt i den stilen,,, i värsta fall!:(

Tills vidare!

Det känns väldigt konstigt att du behöver det. Har ingen aning om vad det kan bero på, men om datorn inte fungerar som den ska på grund av värmen så är det ju något fel på den. Hur har du haft den innan när den blivit överhettad? Enda anledningen till att den skulle bli det tror jag skulle va om fläktinsuget blivit blocketrat eller något liknande. Eller så är det fel på din dator.

Din garanti har inte gått ut gissar jag? Om inte så kan du ju ringa dell och se vad de säger.

45 grader direkt efter spelande låter ju ganska lågt men då hade du väl kylaren? Som sagt, pröva utan och se vad du får för temps. Ja kommer upp kring 70 grader på både grafikkortet och processorn men märker ingenting på prestandan. Maxtemp för processorn: 73 grader. Max för grafikkortet: 78 grader (TZ00)

Visa signatur

Dell Studio XPS 1640 -> C2D P8600 || Radeon HD4670 1GB || 4GB DDR3 RAM

Permalänk

Kan man använda spårningsnummret till annat än att klicka på länken, dvs få mer uppdaterad info? Var skriver man i så fall in det?

Permalänk
Medlem

Hej
Finns det någon som kan ge vikt och mått på paketet som SXPS 16 kommer i?
Det skulle hjälpa en hel del.

Mvh Olof

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Hej
Finns det någon som kan ge vikt och mått på paketet som SXPS 16 kommer i?
Det skulle hjälpa en hel del.

Mvh Olof

Den går inte ned i brevinkastet, men den är inte så tung att du inte kan bära hem den. Inga problem.

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MorteM
Hej
Finns det någon som kan ge vikt och mått på paketet som SXPS 16 kommer i?
Det skulle hjälpa en hel del.

Mvh Olof

På min lev står det 4kg.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalasta
Hur gammal är din dator?
Att du får så frunktansvärda problem verkar jättekonstigt jag har suttit och kollat HD-film (1080p) med datorn på mitt täcke och den har inte blivit så extremvarm. Kan du kolla dina temps? Ladda ner CPPUID och posta de här (:
Om du vill göra nånting direkt kan du ju ringa dell och säga att det är fel på din dator för att den blir för varm.

Var hittar man programmet, länk, tack?

Permalänk
Medlem