Permalänk
Medlem

Datorbygge som krånglar

Hejsan, tänkte göra ett försök att bygga ihop en dator igen men har inte gjort de på drygt 4 år så känner mig lite rostig. Jag har nu satt ihop datorn men har diverse saker som inte fungerar.

Mitt System
Processor: Intel i5 750
Moderkort: Asus p7p55d Evo
Minnen 2x2 Corsair DOMINATOR GT 1600mhz 7-7-7-20
HDD: 1x 1TB Western Digital Caviar Black SATA II
1x 500GB Western Digital Caviar Black SATA II
Grafikkort: 2x XFX GeForce GTX 275 896MB XXX
NätAgg: Corsair HX 750W 80+
DVD: Optiarc AD-7240S DVD±RW Svart SATA, OEM

För de första så syns bara 2gb av minnen när man kollar i BIOS, jag har då satt minnena i de ljusblå slotsen. De andra problemet jag har är att bios inte vill hitta någon av hårdiskarna jag har de sitter i sata1 och 2 uttagen, dock så lyckas 1tb hårddisken hittas under uppstarten och även när jag försöker installera win7. Jag kommer in i installationen till steget expanding files och där stannar den på 0% för att tillslut få ett felmedelande om att "Windows cannot install required files. Make sure all files required for installation are available and restart installation"g har testat med 2 olika versioner och skivor så jag tror inte de har med mjukvaran att göra. Jag har även kollat så att både sata och strömmen sitter i ordentligt och de verkar de som att de gör. Vad kan problemet vara, är de nått som är trasigt eller är de nått jag behöver ställa in i BIOS eller är de nått annat som jag inte tänkt på. Nån med liknande problem som lyckats ta sig förbi ?

All hjälp är hjärligt välkommen

Permalänk

Brände du skivorna i lägsta hastighet? Och ena minnet kanske är defekt, pröva ta ut det ena och starta. Sedan tar du ut det och sätter i det andra så ser du om något av dem är paj.

Permalänk
Medlem

Flytta minnena. vissa moderkort kräver att vissa minnesplats färger användas först.

Permalänk
Medlem

ok, jag har nu testat och flyttat runt minnena och nu verkar bios hitta båda dock står de nått i manualen att man ska ställa in nån D.O.C.P inställning i bios om man har minnen med högre frekvens än 1333, men de verkar inte funka så bra. I övrigt har bios fortfarande inte hittat mina hårddiskar, kan de vara värt att flytta från sata 1-2 till sata 3-4 eller så? Eller kan de ha att göra med moderkortet eller bios versionen? Tack för hjälpen hitils

Permalänk
Medlem

Okej nu hae jag varit tvungen att ta ut en av hårddiskarna då de verkar som att 500gb disken inte funkar(prövet byta sata kabel och utag men får felmedelande varje gång. 1TB hittas nu i bios och verkar fungera som den ska dock så funkar de fortfarande inte att installera OS, jag har nu även testat lägga över booten på en usb disk och jag kommer till exakt samma ställe innan jag får error "windows cannot install required files. The file may be corrupt or missing. Make sure all files required for instalation are available, and restart the installation. Error code ox80070017" Jag har testat två olika versioner och jag får samma fel, vad kan detta bero på ?

Permalänk
Medlem

Error kod enligt google:
Den har problem med att läsa din Windows skiva.
Kontrollera/byt skivan, CD/DVD läsaren, kabel, SATA port etc.

Dukan ha gjort något fel när du skapad Win 7 på Skivan/USB minnet eller laddade ned det.

Testa att ha SATA disken du installerar på i första SATA porten på moderkortet. Du ser i bios om den är först eller inte.

När man har problem med hårddiskar så testar man 1 i taget.

Permalänk
Medlem

Jag har nu testar hårddiskarna var för sig(med samma kablar och uttag) och 1tb hårddisken hittas i bios medans 500gb disken ger ett error medelande oavsett var den sitter. Angående win7 installationen så har jag fortfarande samma problem så jag ska testa installera vista och sen kanske upgradera där ifrån. De känns lite skumt att de inte funkat hitils då jag testat 2 olika versioner av win7 båda utbrända på dvd och med usb minne. Hoppas de löser sig :/ Andra är välkommna

Permalänk

Det är tydligen så att vissa av de senare Windows 7 RC versionerna saknar en hel del drivrutiner.
Själv fick jag installera en äldre (7100) och sedan uppgradera till senare 72xx).
Att installera Vista först är också ett sätt som fungerar bra. Därmed har man drivrutiner för via Windows installation.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ok jag har nu fått vista att fungera som de ska och de mesta verkar flyta bra, jag har dock fått ett nytt problem. Varje gång jag testar köra 3dmark vantage så får jag BSOD 20-30s in, jag har testat köra de 4-5 gånger men varje gång får jag bsod(dock vi lite olika tidpunkter i testet) jag har även fått BSOD när jag varit inne i andra spel dock inte alls lika frekvent. Jag har installerat de senaste drivrutinerna till grafikkorten (kör 2st 275 i sli). Någon som har någon aning vad de kan bero på och någon lösning ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonasm86
Ok jag har nu fått vista att fungera som de ska och de mesta verkar flyta bra, jag har dock fått ett nytt problem. Varje gång jag testar köra 3dmark vantage så får jag BSOD 20-30s in, jag har testat köra de 4-5 gånger men varje gång får jag bsod(dock vi lite olika tidpunkter i testet) jag har även fått BSOD när jag varit inne i andra spel dock inte alls lika frekvent. Jag har installerat de senaste drivrutinerna till grafikkorten (kör 2st 275 i sli). Någon som har någon aning vad de kan bero på och någon lösning ?

Det första som slog mig var att nätaggregatet inte pallar, men sen såg jag att du har Corsair 750W (HX), så det borde inte vara det.

Permalänk
Medlem

mm jag vet inte riktigt hur jag ska gå vidare, försökte även upgradera till win7 men tydligen är de nån driver på Storage controllers: AQGIHKFJ IDE Controller som jag måste ändra på innan de blir kompitabelt. Problemet är att jag inte kan hitta nån specifik driver som löser detta Fan va de ska uppstå problem till höger och vänster.

Permalänk
Medlem

Du kan inte slänga upp lite mer fakta om BSOD'en? Exakt vad det står osv.

Visa signatur

mjau

Permalänk
Medlem

Ok jag har inte fått bsod på ett tag nu, dock har datorn hängt sig och startat om. Dock har jag testat köra 3dmarkvantage utan sli och då hängde de sig inte. Så jag vette tusan va de beror på

Permalänk
Medlem

Använder du EL adapter till båda nätaggen?

Det är lätt att sätta adaptrarna fel så att de inte får tillräckligt med EL från nätagget. Varje kabel (med flera kontakter) har ett begränsat mängd den kan pumpa ut EL. Koppla adaptern i 2 olika kablar.

Permalänk
Medlem

el-adepter till båda nätaggen? Jag har 750 hx som är modulärt så har 4st sladdar från nätaggett (2st 6-pin per gfx kort) till grafikkorten.. de verkar sitta i ordentligt, kan ju testa byta sladdar men känns inte som de är där problemet ligger, fått bluescreen 2-3 ggr till dock inte hunnit se vad de står. går de att stanna upp bluescreenen så man hinner läsa eller finns de nå sätt att kolla upp de i windows efteråt ?

Permalänk
Medlem

har nu kollat upp och informationen jag fick vid bluescreen var detta, jag har ingen aning vad som är väsentligt men här är allt.

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7600.2.0.0.256.1
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: 116
BCP1: FFFFFA800570A4E0
BCP2: FFFFF8800504A900
BCP3: FFFFFFFFC000009A
BCP4: 0000000000000004
OS Version: 6_1_7600
Service Pack: 0_0
Product: 256_1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonasm86
går de att stanna upp bluescreenen så man hinner läsa eller finns de nå sätt att kolla upp de i windows efteråt ?

Ja, öppna Kontrollpanelen - System - Avancerade systeminställningar - Start och återställning - avmarkera "Starta om automatiskt".

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA