Hur snabb är din SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Kontrollera om AHCI är aktiverat i BIOS. Kontrollera vilken SATA-port SSD:n är kopplad till (för bästa prestanda ska den kopplas till en SATA-port som kontrolleras av Intelchippet, inte Marvell, ÄVEN om Marvell är SATA6 och Intel SATA2.

Tusen tack för hjälpen! Jag gjorde de två ändringar du tipsade om och fick följande resultat:

En avsevärd förbättring. Tack än en gång.

Permalänk
Medlem

Jag provade detta på min nya force. vet inte om det är bra eller inte.

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Skrivet av Pontus94:

https://lh3.googleusercontent.com/-cHfcfMH_yTk/T4d2zJnzCtI/AA...

Jag provade detta på min nya force. vet inte om det är bra eller inte.

Aktivera AHCI.

Permalänk
Skrivet av Pontus94:

https://lh3.googleusercontent.com/-cHfcfMH_yTk/T4d2zJnzCtI/AA...

Jag provade detta på min nya force. vet inte om det är bra eller inte.

Inte så bra. Som du ser står det "pciide - BAD" i rött, en indikation på att du borde slå på AHCI. Sök i tråden så får du reda på hur.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av distortion10000:

Inte så bra. Som du ser står det "pciide - BAD" i rött, en indikation på att du borde slå på AHCI. Sök i tråden så får du reda på hur.

Isåfall är det illa. Jag har nämnligen på ahci, satte på det innan ja installerade om windows på ssd'n :/

Edit: Hittade ytterligare ett ställe att ställa in ahci. ska man göra det nu eller ska ja installera om windows?

Edit 2: Jag installerade om hela skiten, med ahci aktiverat under installation, blir fortfarande ingen skillnad i testet.

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

Isåfall är det illa. Jag har nämnligen på ahci, satte på det innan ja installerade om windows på ssd'n :/

Edit: Hittade ytterligare ett ställe att ställa in ahci. ska man göra det nu eller ska ja installera om windows?

Edit 2: Jag installerade om hela skiten, med ahci aktiverat under installation, blir fortfarande ingen skillnad i testet.

Installerat drivrutinerna till ditt moderkortschipset?

http://forums.tweaktown.com/gigabyte/30530-latest-overclockin...

Andra posten där, hämta hem dessa och installera dom i just den ordningen:

Intel® INF Driver 9.3.0.1020
Intel® Rapid Storage Technology 11.0.0.1032 AHCI
Intel® Management Engine Interface(MEI) Driver 7.1.21.1134

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

Isåfall är det illa. Jag har nämnligen på ahci, satte på det innan ja installerade om windows på ssd'n :/

Edit: Hittade ytterligare ett ställe att ställa in ahci. ska man göra det nu eller ska ja installera om windows?

Edit 2: Jag installerade om hela skiten, med ahci aktiverat under installation, blir fortfarande ingen skillnad i testet.

Blir det ingen skillnad så har du fortfarande inte aktiverat ahci för den port som disken är kopplad till. Har du möjlighet att ändra till ahci på två olika ställen i bios så styr de inställningarna varsin uppsättning portar. Är man osäker över vilken uppsättning disken är kopplad till så aktiverar man ahci på alla ställen man kan

Permalänk
Medlem

Det enda stället du behöver ställa in det på är under "Integrated Peripherals" > "PCH SATA Control Mode" och ändra det till "AHCI".

Se också till att din SSD sitter i den vita "SATA3_0 porten".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Installerat drivrutinerna till ditt moderkortschipset?

http://forums.tweaktown.com/gigabyte/30530-latest-overclockin...

Andra posten där, hämta hem dessa och installera dom i just den ordningen:

Intel® INF Driver 9.3.0.1020
Intel® Rapid Storage Technology 11.0.0.1032 AHCI
Intel® Management Engine Interface(MEI) Driver 7.1.21.1134

Skrivet av Frispel:

Blir det ingen skillnad så har du fortfarande inte aktiverat ahci för den port som disken är kopplad till. Har du möjlighet att ändra till ahci på två olika ställen i bios så styr de inställningarna varsin uppsättning portar. Är man osäker över vilken uppsättning disken är kopplad till så aktiverar man ahci på alla ställen man kan

Skrivet av Åsa-Nisse:

Det enda stället du behöver ställa in det på är under "Integrated Peripherals" > "PCH SATA Control Mode" och ändra det till "AHCI".

Se också till att din SSD sitter i den vita "SATA3_0 porten".

Okey, jag ska ladda ner dessa filer. Samt flytta till port "0" då jag har den sitter i "1" tror jag. Jag ska även kolla upp med PCH SATA control mode. Tackar alla för hjälpen jag fått! Återkommer med hur det går.

Edit: Jag har nu gjort allt detta! det gjorde väl en liten skillnad. Men är detta bra? eller fortfarande dåligt?

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Säkert inget som påverkar, men hur kommer det sig att partitionen är alignad så "sent"?

359424K betyder att du har en liten partition på 351 MB innan C:? Normalt har man en återställningspartition på 100 MB (103424K) som mest.

Ser också att du kör med en gammal firmware till din SSD.

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=100162

Den nyaste är 1.3.3 så uppdatera den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Säkert inget som påverkar, men hur kommer det sig att partitionen är alignad så "sent"?

359424K betyder att du har en liten partition på 351 MB innan C:? Normalt har man en återställningspartition på 100 MB (103424K) som mest.

Ser också att du kör med en gammal firmware till din SSD.

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=100162

Den nyaste är 1.3.3 så uppdatera den.

Om jag går in på hårddiskar står det en 99mb hårddisk för systemet. annars vet ja inte?

Jag måste ha blivit nedflashad, om du går upp och kollar lite tidigare samma sida så står det 1.3.3 där :S

edit: är det bara att köra igång eller måste man göra "secure erase" och omistallation av OS och grejer? orkar nämligen inte en till OS installation idag :/

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Är det GA-P67A-UD4 du har eller GA-P67A-UD4-B3?

Och vilken BIOS-version har du?

Om det är GA-P67A-UD4 vilken revision har du på moderkortet, 1.0 eller 1.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontus94:

Okey, jag ska ladda ner dessa filer. Samt flytta till port "0" då jag har den sitter i "1" tror jag. Jag ska även kolla upp med PCH SATA control mode. Tackar alla för hjälpen jag fått! Återkommer med hur det går.

Edit: Jag har nu gjort allt detta! det gjorde väl en liten skillnad. Men är detta bra? eller fortfarande dåligt?

http://i40.tinypic.com/ogj2wy.png

Ser bra ut, men testa med atto för att kolla toppfart. Och läs min sign

Skrivet av Åsa-Nisse:

Säkert inget som påverkar, men hur kommer det sig att partitionen är alignad så "sent"?

359424K betyder att du har en liten partition på 351 MB innan C:? Normalt har man en återställningspartition på 100 MB (103424K) som mest.

Ser också att du kör med en gammal firmware till din SSD.

http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=100162

Den nyaste är 1.3.3 så uppdatera den.

Antagligen så är det 1.3.3, om man tittar noga så är det en punkt efter sista 3:an...plus att det stod 1.3.3 tidigare.

Funderade f.ö. också på den konstiga startplatsen på partitonen, kanske kör win 8 som ska ha en lite större reserverad plats i början av disken än win 7?

Skrivet av Pontus94:

Om jag går in på hårddiskar står det en 99mb hårddisk för systemet. annars vet ja inte?

Jag måste ha blivit nedflashad, om du går upp och kollar lite tidigare samma sida så står det 1.3.3 där :S

edit: är det bara att köra igång eller måste man göra "secure erase" och omistallation av OS och grejer? orkar nämligen inte en till OS installation idag :/

Är nog inget problem, har aldrig hört att någon blivit nerflashad utan att aktivt försökt göra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Är det GA-P67A-UD4 du har eller GA-P67A-UD4-B3?

Och vilken BIOS-version har du?

Om det är GA-P67A-UD4 vilken revision har du på moderkortet, 1.0 eller 1.1.

Skrivet av Frispel:

Ser bra ut, men testa med atto för att kolla toppfart. Och läs min sign

Antagligen så är det 1.3.3, om man tittar noga så är det en punkt efter sista 3:an...plus att det stod 1.3.3 tidigare.

Funderade f.ö. också på den konstiga startplatsen på partitonen, kanske kör win 8 som ska ha en lite större reserverad plats i början av disken än win 7?

Är nog inget problem, har aldrig hört att någon blivit nerflashad utan att aktivt försökt göra det

Jag har UD4-B3 moderkort, vet inte med bios.

Jag kan kolla ATTO, men jag tycker ändå det är konstigt då det står 550 read och 510 write på specs, eller tvärt om kanske? Borde hamna högre känns det som. Dock fortfarande snabbare än min mekaniska dock haha Jag det stämmer, kör Windows 8 om det hjälper

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|Fractal Design Arc Mini|RadeonHD 7970 DCUII|Intel Core i5 2500K @ 4,5GHz|Asus MAXIMUS V GENE-VZ| |Custom Vattenloop | G.Skill Ripjaws 16GB @1600Mhz | Corsair 1200i|
| 2x Samsung 830 Series 256GB @Raid0 + 2TB Extern |

Permalänk

Ny Intel 520 64GB (köptes i ondags)

Lite konstigt att min gamla Crucial C300 64GB får hundra poäng mer i totalpoängen fast den bara är snabbare i 4K-64Thrd Read

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ser bra ut, men testa med atto för att kolla toppfart. Och läs min sign

Antagligen så är det 1.3.3, om man tittar noga så är det en punkt efter sista 3:an...plus att det stod 1.3.3 tidigare.

Funderade f.ö. också på den konstiga startplatsen på partitonen, kanske kör win 8 som ska ha en lite större reserverad plats i början av disken än win 7?

Är nog inget problem, har aldrig hört att någon blivit nerflashad utan att aktivt försökt göra det

Okey jag provade atto och det verkar bättre!
I atto får jag bra siffror enligt mig! då read/write ska vara 550 respektive 510

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Min första SSD

Visa signatur

CPU: AMD FX8360 8core 4,3 GHz,
RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 8gb x4 (32gb)
GPU: ASUS GeForce GTX 960 4GB STRIX DC2 OC

Permalänk
Entusiast

Lite bättre än i förra datorn...

Permalänk
Medlem

Är detta okej siffror för en samsungdisk? Kan man avgöra om jag har Sata 2 eller 3?

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Skrivet av mokifly:

http://img839.imageshack.us/img839/9350/asssdbenchsamsungssd8...

Är detta okej siffror för en samsungdisk? Kan man avgöra om jag har Sata 2 eller 3?

Det där är Sata 3. Maxhastigheten för Sata 2 är 3.0 Gb/s eller omvandlat ca 300 MB/s. Eftersom du är uppe i 503 MB/s måste det vara Sata3.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Köpte en Intel 520 120 GB så tänkte skriva in siffrorna i tråden här med:

Allt ser okej ut eller? Mycket olika siffror överallt.

Permalänk

Jag testade min corsair force gt 120 men kom inte alls upp i de resultat jag ser här. Jag har satt den på sata 3 porten och ACHI är aktiverat i bioset, vad mer finns det som kan vara fel?

Får ca 260 på det första testet vilket ju verkar tyda på att sata 3 inte skulle vara aktiverat men jag har satt den på sata 3 porten, kan det vara för att jag har en vanlig mekanisk hårddisk på sata porten också?

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Skrivet av NoArmsButCookies:

Jag testade min corsair force gt 120 men kom inte alls upp i de resultat jag ser här. Jag har satt den på sata 3 porten och ACHI är aktiverat i bioset, vad mer finns det som kan vara fel?

Får ca 260 på det första testet vilket ju verkar tyda på att sata 3 inte skulle vara aktiverat men jag har satt den på sata 3 porten, kan det vara för att jag har en vanlig mekanisk hårddisk på sata porten också?

Det är ju bara en enhet per sata-port så att det sitter en vanlig HDD mot samma krets ska inte spela någon roll. Det låter ju som att SSD:n sitter på fel sata-port trots allt, annars vet jag inte. Kör du med Microsofts inbyggda drivrutin?

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Medlem

Min Intel 520 120GB.

Verkar få lite lägre siffron än GreeM ovanför mig.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Jag testade min corsair force gt 120 men kom inte alls upp i de resultat jag ser här. Jag har satt den på sata 3 porten och ACHI är aktiverat i bioset, vad mer finns det som kan vara fel?

Får ca 260 på det första testet vilket ju verkar tyda på att sata 3 inte skulle vara aktiverat men jag har satt den på sata 3 porten, kan det vara för att jag har en vanlig mekanisk hårddisk på sata porten också?

Lägg upp en skärmdump med resultatet så blir det lättare att felsöka...fast spontant så skulle jag gissa att den sitter i en port för sata 3gbit/s...

Skrivet av Macke69:

Min Intel 520 120GB.

Verkar få lite lägre siffron än GreeM ovanför mig.

http://i.imgur.com/hwlYU.png

Samma som ovan, sitter troligen i en port för sata 3gbit/s.

Permalänk

Hallå! Frispel, du hade såklart rätt. Nu fick jag betydligt bättre resultat, tack så mycket för det. Att det är så enkelt ibland!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Lägg upp en skärmdump med resultatet så blir det lättare att felsöka...fast spontant så skulle jag gissa att den sitter i en port för sata 3gbit/s...

Samma som ovan, sitter troligen i en port för sata 3gbit/s.

Satte den i en sats 6gbit/s port nu, men kommer ju inte fortfarande upp i samma hastigheter, är det för att jag har marvell kretsar?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Skrivet av Macke69:

Satte den i en sats 6gbit/s port nu, men kommer ju inte fortfarande upp i samma hastigheter, är det för att jag har marvell kretsar?

http://i.imgur.com/Cbccw.png

Marvell-kretsen används bara om du sätter din SSD i den porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Marvell-kretsen används bara om du sätter din SSD i den porten.

Vilken ska jag sätta den i då?

Har den i en vit sata nu, hade den i en blå förut.

http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3263#sp

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0