Radeon HD 58xx-tråden

Permalänk
Avstängd

Har inte letat efter svar direkt, men är det någon annan som har problem i bc2 med horizontal linjer? Jag får dom ibland.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sandkaka:

Tänkte köpa mig ett 5770 från XFX nu när det kampanjas så mycket. Frågan är dock: äggkylaren eller vanliga kylaren?

Dvs
Misco.se - XFX HD5770 1GB GDDR5 (850Mhz), 2xDVI, DisplayPort, HDMI, DX11, 16x PCIe vs XFX Radeon HD5770 1GB - Inet.se

Edit: Sorry, det här var visst 58xx-tråden. Jag visar mig själv ut.

Vanliga kylaren om du inte har ett väldigt ventilerat chassi.. Jag personligen hade ändå tagit referenskylaren.

Permalänk
Medlem

Efter lite funderande fram och tillbaka blev det ett "pixmania radeon 5830" från pixmania då, av diverse anledningar.. Man får ju tyvärr inte kortet på bilden, visste jag väl själv också även fast jag hoppades på motsatsen ^^ Det jag fick iaf var ett Sapphire "bulk" kort.

Anledningen att jag hoppades på det andra är såklart voltkontroll i första hand och delad förstaplats att den blåser ut all varmluft ur chassit.. menmen.

Har fortfarande lite funderingar om att skicka tillbaka det... fick däremot en så fin OC så vore ju nästan skam att göra det, men ändå :/ Max stabil verkar vara (helt utan vcore ändringar alltså):

Core: 1010Mhz
Mem: 1265Mhz

Har än så länge bara nött igenom Vantage + Unigine och lite furmark, blir en hel del spel nu.. Första ATI kortet förövrigt, måste säga att jag ogillar starkt deras profilhantering, CCC i allmänhet känns rätt tunt.. Sen att dom begravt färginställningar, scaling etc så djup som dom gjort är ju bara löjligt :/ (Hue/Saturation ("Digital Vibrance") etcetc, gå till desktops and displays, klicka på triangeln på skärmen längst ner i istället för mitt på bilden) Av någon anledning känns AA lite "suddigt" också, kommer från ett 8800GT till detta. Har ej Adaptive/Super sample AA aktiverat.

Nåja, off to game, återkommer

Efter lite spelande så har jag fått dra ner clocksen till 995/1250, efter senaste kraschen. "Suddig" AA var nog bara jag som inbildade mig... tror jag iaf. Var i WoW det kändes som det. Vilket ju också är lite irriterande att det inte går o dra upp shadows till max utan att det känns som om man förlorar alldeles för mycket FPS med 8xAA... sjukt dålig motor det har alltså. Lirar Assassins Creed 2 för tillfället, inte direkt världens mest krävande spel men ja.. flyter på fint allt maxxat och 8xAA i 1680x1050, vilket är upplösningen jag använder. CoDMW2 likadant, allt maxxat, fast 4xAA där.

Visa signatur

:CPU: 13900KF | Arctic LF II 360 | 6x Silentwings 3 :Mobo: ROG Strix Z690-A Gaming WiFi D4 :RAM: 32GB Corsair Vengeance RGB RT :GPU: KFA2 SG 4090 :Monitor: Acer Predator XB323UGP :Chassi: Lian Li O11D | 6x Silentwings 3 :PSU: Seasonic Prime TX-1000 :HDD: Kingston KC3000 2TB | Seagate Barracuda PRO 8TB

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga om HD5970. Jag undrar om någon här vet ifall PowerColor Radeon HD5970 2GB GDDR5 använder sig av senaste BIOS eller om det använder sig av en gammal BIOS?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem

fråga om powersaving

Hej,

Köpte mig ett XFX5870 och har problem med powersaving mode. Problemet är att när jag väljer att manuellt justera fläkten blir jag tvungen att aktivera overdrive och då drar den ner GPU clock och minnesfrek när jag kör windows 7. Detta bidrar till att jag får "tearing" (kör dubbla skärmar). Stänger jag däremot av overdrive då fungerar det fint för då klockar den inte ner men då går fläkten onödigt mycket.

Läste att fler som haft problem med det, någon som har en enkel lösning på problemet?

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem

Stäng av powersaving mode i kontrollpanelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanos:

Hej,

Köpte mig ett XFX5870 och har problem med powersaving mode. Problemet är att när jag väljer att manuellt justera fläkten blir jag tvungen att aktivera overdrive och då drar den ner GPU clock och minnesfrek när jag kör windows 7. Detta bidrar till att jag får "tearing" (kör dubbla skärmar). Stänger jag däremot av overdrive då fungerar det fint för då klockar den inte ner men då går fläkten onödigt mycket.

Läste att fler som haft problem med det, någon som har en enkel lösning på problemet?

Jag löste det, jag fick manuellt redigera xml filerna

Visa signatur

foto{5d/400d | canon 24-70 2.8L | canon 18-55 3.5-5.6 |sigma 70-300 4.0-5.6 | canon 50 1.4 | speedlite 430ex}
dator{Dell Optiplex 780 SFF}

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Jag har en fråga om HD5970. Jag undrar om någon här vet ifall PowerColor Radeon HD5970 2GB GDDR5 använder sig av senaste BIOS eller om det använder sig av en gammal BIOS?

Vad är de för skillnad?

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem
Skrivet av vanos:

Jag löste det, jag fick manuellt redigera xml filerna

Har även jag haft samma problem. Moddar msn profil filen så försvinner det.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobne:

Vad är de för skillnad?

På den senaste BIOS så kan man kontrollera fläkthastigheten och kolla temperaturen i CCC.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

På den senaste BIOS så kan man kontrollera fläkthastigheten och kolla temperaturen i CCC.

Du syftar inte på drivrutinerna då? För det har man kunnat ganska länge i CCC, till alla AMD kort, oavsett bios.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

På den senaste BIOS så kan man kontrollera fläkthastigheten och kolla temperaturen i CCC.

Vet inte vilket bios ja har på mitt HIS kort. Men ja kan ställa egen hastighet och fläktkurva med msi afterburner. Där man även ser tempsen.

Se temperatur och ställa fläkthastighet går även att göra i CCC.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk

Sugen på att pensionera mitt hd4850 till fördel för hd5850 men sitter med en E4300 överklockad till 2700Mhz, kommer jag få nån prestandaökning att tala om eller kommer processorn strypa grafikkortet helt?

Permalänk
Medlem

Hej!

Precis införskaffat ett xfx hd 5850.

Nu är det så att det var inga problem med att instalera och så, men när man kör krävande spel så stängs datorn bara av och sätter i gång 30 sekunder senare:S:S

Är detta att jag har för klent nätagg?

har nu : ACE RAW 620W

mvh Fredrik

Visa signatur

Computa: CPU: Intel 6850K Kylare: Nocuta NH-D15S RAM: 16GB 3000MHZ Grafikkort: GTX 1070x2 Nätagg: Corsair RM750X Mobo: MSI x99A Gaming Pro Carbon Lagring: SSD1 SanDisk Extreme II 240GB + SSD2(spel-disk) Kingston HyperX 240GB

Permalänk

Nån mer som har haft problem med 10.3?
Typ 2 ggr i timmen så blir det screen retart och då står det ati drivaren slutade svara och har återställts. Ytterst irriterande -_-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobz0r:

Nån mer som har haft problem med 10.3?
Typ 2 ggr i timmen så blir det screen retart och då står det ati drivaren slutade svara och har återställts. Ytterst irriterande -_-

Menar du 10.4 som släpptes idag?
Om du menar 10.3 så dra hem 10.4 o testa;)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

Hej!

Precis införskaffat ett xfx hd 5850.

Nu är det så att det var inga problem med att instalera och så, men när man kör krävande spel så stängs datorn bara av och sätter i gång 30 sekunder senare:S:S

Är detta att jag har för klent nätagg?

har nu : ACE RAW 620W

mvh Fredrik

Låter tyvärr som att det är nätaggregatet som inte orkar med, Ace är ett riktigt budgetmärke. Men kolla för säkehets skull att temperaturen inte drar iväg på CPU och grafikkort så kan du utesluta värmeproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frekish:

Hej!

Precis införskaffat ett xfx hd 5850.

Nu är det så att det var inga problem med att instalera och så, men när man kör krävande spel så stängs datorn bara av och sätter i gång 30 sekunder senare:S:S

Är detta att jag har för klent nätagg?

har nu : ACE RAW 620W

mvh Fredrik

Nätagget orkar nog inte med. Har haft ett 750 ace en gång på test, det kunde inte ens driva ett GTX 260..

Permalänk
Skrivet av jonthan:

Menar du 10.4 som släpptes idag?
Om du menar 10.3 så dra hem 10.4 o testa;)

Jag menade 10.3. Nu har jag 10.4 och alla problem är borta

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt 5830 idag och tänkte installera det. Kör installationen och startar om men det verkar inte installeras. Är fortfarande "Standars VGA Graphics Adapter". Någon som vet hur jag ska göra?

/J

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Joavels:

Fick hem mitt 5830 idag och tänkte installera det. Kör installationen och startar om men det verkar inte installeras. Är fortfarande "Standars VGA Graphics Adapter". Någon som vet hur jag ska göra?

/J

Vad är det du installerar? Kan du förklara lite närmare, som ditt system i övrigt?.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vad är det du installerar? Kan du förklara lite närmare, som ditt system i övrigt?.

Jag försöker installera 10.4 (10-4_vista64_win7_64_dd_ccc_wdm_enu), kör windows 7 x64. När installationen är klar startar datorn om men inga drivrutiner blir installerade.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Jag har länge funderat på att skaffa ett hd5870 men jag har inte riktigt kommit fram till vilken tillverkare jag ska välja och det är där ni kommer in, vilken tillverkare rekommenderar ni och varför? Vad finns det för negativt med olika tillverkare man ska tänka på tex om vissa kort är väldigt långa/varma/inte går att överklocka i standard utförande.

Jag funderar på att köpa ett nytt chassi också och det blir ett Antec P193. Kommer det vara något problem med att få in hd5870 i det chassit?

/fält

Tack

Permalänk
Hedersmedlem

Powercolors PCS+

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobz0r:

Jag menade 10.3. Nu har jag 10.4 och alla problem är borta

Rada upp " alla problemen " är du snäll. Så man vet vad som är fixat.

Permalänk
Medlem

Tjena

Nån som vet om det är nån skillnad på XFX HD-587X-ZNFA och XFX HD-587X-ZNFV annat än sista bokstaven?

Skiljer ju en del i pris på dessa men verkar ha samma tillbehör.

Fick iaf tag på ett HD-587X-ZNFA för 3054:- med frakt(demonstrations exemplar med alla tillbehör) + vanlig garantitid. Känns prisvärt nu iaf när mitt 4890 brakat ihop(ska skickas in på garantin).

/Merkkan

Permalänk

Går det att stänga av fläkten helt på ett 5850 PowerColor?
Vid surfning osv..
Eller är det bara alternativ kylning som gäller för att få det så tyst som möjligt.

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Cooler Master Cosmos 1000 ] [ Corsair 650W ] [ASUS P8Z68-V PRO] [ Intel i5 2500K @ 4.3ghz] [Noctua NH-D14] [ ATI HD7950 ] [Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP] [ SSD Intel 520 180gb] [Samsung F3 1500gb] [ Seagate Barracuda 3000gb ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AfrooDite:

Går det att stänga av fläkten helt på ett 5850 PowerColor?
Vid surfning osv..
Eller är det bara alternativ kylning som gäller för att få det så tyst som möjligt.

Mitt 5970 är helt tyst med fläkten på 30%. Så varför man skulle vilja stänga av helt ser ja inte?

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Skrivet av AfrooDite:

Går det att stänga av fläkten helt på ett 5850 PowerColor?
Vid surfning osv..
Eller är det bara alternativ kylning som gäller för att få det så tyst som möjligt.

Sätt igång musik.

Visa signatur

| Sony A580 | Sigma 10-20/4-5.6 | Tamron 17-50/2.8 | Sigma 70/2.8 Macro | Konica Minolta 50/1.7 | Konicha Minolta 75-300/4.5-5.6 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AfrooDite:

Går det att stänga av fläkten helt på ett 5850 PowerColor?
Vid surfning osv..
Eller är det bara alternativ kylning som gäller för att få det så tyst som möjligt.

Jag har gjort en egen fläktprofil i MSI Afterburner, när kortet idlar så ligger fläkten på 25%, sedan går den upp från detta till 24-33% när kortet lastas hårt. Redan vid 20% har jag svårt att urskilja mitt kort skall tilläggas. Över 24% så hörs kortet.