Radeon HD 58xx-tråden

Permalänk
Medlem

HDMI på XFX 5850 Black Edition

Jag har precis bytt upp mig till ett XFX 5850 Black edition för jag tänkte köra 2st widescreenskärmar, 1 via HDMI och en via DVI.

Men när jag ansluter via HDMI till min Samsung Syncmaster P2370HD så får jag ruskigt dålig bild i 1920x1080 i 60Hz! Vid första anslutning så blir bilden mindre än skärmen med, men det har jag ställt om med overscan tror jag det hette. Men det blir väldigt grynig bild i alla fall! Vill ju inte kompromissa med upplösningen!

När jag ansluter samma skärm med DVI blir det klockrent!

Några tips vad man ska ställa in?

Byta kabel, men det är ju lite dyrt att prova!

Visa signatur

Burk 1: Corsair Obsidian 800d 6Gb mod, Corsair HX 750W, Corsair H100iV2, Corsair 32GB DDR3 Vengeance 1600MHZ (4X8GB), Asus Maximus IV extreme B3, Intel i7 2600K, Asus GEFORCE GTX 560 TI DCII TOP 1GB, WD Velociraptor 600Gb, 2st WD Black 1TB (raid), Freecom blueray, W7 64 bit

Permalänk
Skrivet av raven6666:

Sugen på att pensionera mitt hd4850 till fördel för hd5850 men sitter med en E4300 överklockad till 2700Mhz, kommer jag få nån prestandaökning att tala om eller kommer processorn strypa grafikkortet helt?

Ingen som vet eller vågar gissa?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av raven6666:

Ingen som vet eller vågar gissa?

Det beror helt på vad du kör för spel och för inställningar. En Quad-CPU skulle nog vara fint om du tänkt köra spel som är optimerade för detta, exempelvis GTA4. Du kan ju alltid köpa nytt grafikkort och känner du att du inte får något större lyft kan du ju överväga att köpa en begagnad quad för LGA775 exempelvis. Eller försöka klämma ur iallafall 3GHz ur din CPU. Såvida du inte tänker köra 2560x1600 i upplösning så ser jag inte att din CPU skulle sabba prestandan speciellt mycket. Det råder en viss fixering över flaskning på detta forum.

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Eller försöka klämma ur iallafall 3GHz ur din CPU.

Smärtgränsen ligger strax över 2.7Ghz, högre än de kräver "avancerad" överklockning.

Citat:

Såvida du inte tänker köra 2560x1600 i upplösning så ser jag inte att din CPU skulle sabba prestandan speciellt mycket.

Kör aldrig högre än 1680*1050

Citat:

Det råder en viss fixering över flaskning på detta forum.

Alla är vi fixerade på nånting

Permalänk
Medlem

Hej vet inte om detta har med denna tråden att göra men är osäker om ett 5870 får plats i mitt chassi som är ett coolermaster Dominater 690

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lolitus5:

Hej vet inte om detta har med denna tråden att göra men är osäker om ett 5870 får plats i mitt chassi som är ett coolermaster Dominater 690

Har du mätt platsen i chassiet? 5870 är runt 30cm långt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Låg FPS XFX 5850

Hej, en ny medlem som är novis på området när det gäller att klocka osv så ha lite överseende

Har skaffat mig en ny burk.

Sitter med följande

Core i5 750. (3,1 ghz)
Asus p7p55d EVO
Corsair Dominator DHX 1600 4gb
XFX HD5850
CCC 10.4
Windows 7 x64

När jag kör furmark får jag följande resultat:

Res 1680x1050 MSAA 8x
FPS min 25 max 50 avg 32

Varför så lågt?

mvh Erik

Permalänk
Avstängd

Vilket BIOS ska användas till ett Sapphire HD5850?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

Fick mitt XFX HD 5870 v2 dag.

Tydligen är det nått skit med 5000 serien, får gråskärmar hela jävla tiden i BF:BC2, fått 6-7 st på kanske 4 timmars spelande, enda som hjälper då är att starta om datorn, har läst runt på diverse forum, och väldigt många som har samma problem med sina hd5000 kort, finns en del fixar men verkar inte fungera nått vidare.

Testat slänga in 10.1 fixen, stängt av Ati HD audio i enhetshanteraren, Har även klockat ner kortet till 800/1000 och inget hjälper.

Finns det annat man kan pröva eller är det bara o skicka tillbaks kortet till dustin?

Synd att man inte såg att dessa problem förekom innan man beställde kortet.

/merkkan

Permalänk
Inaktiv

Kör du med senaste drivrutinerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Kör du med senaste drivrutinerna?

Jepp 10.4.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av merkkan:

Jepp 10.4.

Klocka kortet till kortets default så den är på den klocken permanent via nåt annat program än CCC så borde det lösa sig. Gråskärm är ju del av.. powerplay eller vad det nu heter som klockar ner kortet.
Annars installera om drivis och gör rent.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mupp3n:

Klocka kortet till kortets default så den är på den klocken permanent via nåt annat program än CCC så borde det lösa sig. Gråskärm är ju del av.. powerplay eller vad det nu heter som klockar ner kortet.
Annars installera om drivis och gör rent.

Okay ska testa det imorn annars får jag sitta på ett sunkigt 9800gtx+ en stund till då. :/

ps, testat allt nu, verkar inte vara nått som fixar problemet. Så blir att skicka tillbaks kortet, synd att man alltid ska ha sån jäkla otur när det gäller datorprylar, speciellt när det gäller ATI...

/Merkkan

Permalänk
Medlem

tänkte köpa antingen 5850 eller två st 5770, ungefär samma pris. hört att det är vissa som får problem med 5770 cf någon som kör det och det funkar klockrent?

Visa signatur

Asrock 970 Extreme4, FX-8350 4,0Ghz, Noctua NH-U9B, Gigabyte GeForce GTX 970 Windforce 3X, Corsair XMS3 4Gb, ,Intel SSD 330 120GB, 1TB HDD. Fractal Design Define R4.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av aleexus:

tänkte köpa antingen 5850 eller två st 5770, ungefär samma pris. hört att det är vissa som får problem med 5770 cf någon som kör det och det funkar klockrent?

Det är alltid lite mer pillande när man har crossfire, alla spel är inte optimerade för det, det kan bli varmt osv.

Men det hade inte varit så många som rekommenderat 5770 CF om det inte hade varit en bra kombo, det är nog det mest prisvärda man kan köpa i dagens läge.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Spelar inte men stoppade in ett Asus 5870 i gammelburken (då den har kraftigast PSU) bara för ni skriver så mycket fint om det. Vilket kort, efter en stunds meck med spänning och frekvenser i Smart Doctor gick det direkt in på 3D Vantages 10 i topp-lista för den CPU:n. Dessutom verkar processorn tåla lite högre klock nu.

*Nöjd amatörgrafikkortsklockare*

Visa signatur

Z87-PRO|4770K/NH-D14|24GB DDR3|EVGA780ti|120GB Samsung840|W7x64
P6X58D-P|I7-950/NH-U12P|24GB DDR3|HD5870|128GB Samsung830|W10x64
Clevo W110ER|i7-3632QM|16GB DDR3|GT650M|250GB Samsung840Pro|W7HPx64
M4A79XTD EVO|Phenom X4 965/Thermalright HR-01 Plus|12GB DDR3|HD5450|60GB Vertex2|W7Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av merkkan:

Okay ska testa det imorn annars får jag sitta på ett sunkigt 9800gtx+ en stund till då. :/

ps, testat allt nu, verkar inte vara nått som fixar problemet. Så blir att skicka tillbaks kortet, synd att man alltid ska ha sån jäkla otur när det gäller datorprylar, speciellt när det gäller ATI...

/Merkkan

Rensat gamla nVidiadrivisar, innan installationen av ditt ATi? Annars så kan det strula som det gör för dig. Vad har du för nätagg? Vilket OS?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Rensat gamla nVidiadrivisar, innan installationen av ditt ATi? Annars så kan det strula som det gör för dig. Vad har du för nätagg? Vilket OS?

Jepp kört drivesweeper innan instalation av ATI drivisarna(även testat allt mellan 10.1-10.4 ingen skillnad mellan dom olika drvisarna), nätagg är ett Tagan easyconnect 580w(testat ett gtx 470 på det utan problem) OS är win Vista 64bits.

Ska vara nån typ av fabrikationsfel, för en del löser det sig med att klocka ner kortet, köra högre 2d klocks, 10.1 fixen, höja volten till minne/kärna(kan ej testa då jag ej har referens kortet) samt en del andra saker som kan funka, dessa grejer fungerar för en del och för andra blir det ingen skillnad.

Enda som fungerade delvis för mig var att klocka ner kortet till 700/900 i 3d klock samt höja 2d klocken, krashade inte lika ofta, kunde kanske spela 1-2 timmar mellan varje gråskärm, inte så kul att vara tvungen o klocka ner ett nytt kort så mycket för att kunna spela en stund. Tillverkarna ger själva rådet att reklamera korten om man har dessa problem, alltså åker det tillbaks till dustin på måndag.

/merkkan

Permalänk
Inaktiv

Reklamering låter som en bra ide. Du har testat tillräckligt som det verkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merkkan:

Jepp kört drivesweeper innan instalation av ATI drivisarna(även testat allt mellan 10.1-10.4 ingen skillnad mellan dom olika drvisarna), nätagg är ett Tagan easyconnect 580w(testat ett gtx 470 på det utan problem) OS är win Vista 64bits.

Ska vara nån typ av fabrikationsfel, för en del löser det sig med att klocka ner kortet, köra högre 2d klocks, 10.1 fixen, höja volten till minne/kärna(kan ej testa då jag ej har referens kortet) samt en del andra saker som kan funka, dessa grejer fungerar för en del och för andra blir det ingen skillnad.

Enda som fungerade delvis för mig var att klocka ner kortet till 700/900 i 3d klock samt höja 2d klocken, krashade inte lika ofta, kunde kanske spela 1-2 timmar mellan varje gråskärm, inte så kul att vara tvungen o klocka ner ett nytt kort så mycket för att kunna spela en stund. Tillverkarna ger själva rådet att reklamera korten om man har dessa problem, alltså åker det tillbaks till dustin på måndag.

/merkkan

Har du testat flashat bios till moderkortet? Kan vara det som spökar.

Edit: Annars kan du ju testa köra med 10.3 CCC. Den fungerar bra för mig, medan jag får gråskärm, stor muspekare etc med dom flesta andra drivrutiner.

Permalänk

Att spela spel för mig är inte bara... Jag njuter av spel, jag har ingen bråttom att klara av ett bra spel, efter som ett bra spel inte växer på träd.

Crysis i 2560x1600 AA x8 med allting på max gick ingen bra för min del, Köpte spelet då den kom ut men då körde jag 8800 Ultra kortet, då jag bestämde mig att inte spela den tills den dagen jag har ett bra dator system men det ser ut att jag får vänta lite till eller vad tycker ni att man skall ha för inställningar utan att det känns för dåligt. Har läst att många ser ingen skillnad på vissa inställningar. Jag kan ju sitta och prova allt men vill fråga här på forumet om tips.

Dator Recept:
2 st XFX Radeon HD 5970 2GB BLACK EDITION
Samsung 305t Plus
i7 920 / 4,4GHz + H50
HD Raptor 150GB / Skall byta ut den till Raid5 med 5 st 1TB eftersom jag skall bara spela på denna dator så vill jag ha alla mina 100 Steam spel
installerade Så SSD kan jag glömma

Visa signatur

:P

Permalänk

Jag kan inte bestämma mig! Ska jag köpa Power Color 5850 eller Gigabyte 5850?

Power Color:
PowerColor Radeon HD5850 PCS+ HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
techPowerUp :: Powercolor HD 5850 PCS+ Review :: Page 1 / 33

Gigabyte:
Gigabyte Radeon HD5850 DDR5 HDMI DisplayPort Dual-DVI 1GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Grafikkort (PCI Express)
My ATI Radeon 5850 review (Gigabyte 5850OC) (custom dual fan model) - techPowerUp! Forums (kunde inte hitta nån annan)
GIGABYTE Radeon HD 5870 1GB GDDR5 (GV587UD-1GD) Video Card Review | Futurelooks - Digital Lifestyle and Technology for the Masses (det är en 5870-review, men den har typ samma kylare iaf)

Det som är det svåra i valet är detta:
PowerColor:
+ Bra kylare
+ Bra strömreglering, har jag läst
+ Man får med MW2
- Tar en del mer plats uppåt, eller åt sidan. Beror på hur man vänder på det. (heatpipes) = kan ta i sidoplåten i på chassiet.
- Har Strömkontakterna där bak, som standardmodellerna = tar mer plats.
Gigabyte:
+ Bra kylare, kanske bättre (två fläktar)
+ Strömkontakter där uppe.
- Finns inga reviews, svårt att hitta info = svårt om man vill ha hjälp.
- Finns inte i lager på datorbutiken just nu, men det kanske inte spelar nån roll. Kanske beställer från inet.

Vad är era tankar kring detta? Powercolor känns bäst för att dom finns det mycket info om o sånt, men powercolor kanske har lite sämre kylare samt att det kanske inte får plats i chassiet. Vad vet jag...

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Sådär nu har jag skickat in båda mina trasiga grafikkort idag.

Ett XFX HD 4890 med pixelfel/blåskärmar till Komplett.se.

Ett XFX HD 5870 som ger Gråskärmar(tydligen nått fabrikationsfel på en del kort i den serien) till Dustinhome.se.

Skickade båda paketen med postens Företagspaket DPD 16:00.

Blir kul o se vilka som är snabbast på reklamering/garanti support.

/Merkkan

Permalänk

https://www.inet.se/artikel/5408685/xfx-radeon-hd5770-xxx-1gb
https://www.inet.se/artikel/5408706/xfx-radeon-hd5830-1gb-ali...
Tänkte köpa något av de här korten, men är det värt att lägga ut 300 spänn extra för att få 5830, och hur stor prestandaskillnad är det mellan dem?
Är det något av korten som lämpar sig bättre för crossfire?

Permalänk

Dustin Antagligen ! Komplett RMA tar 100år på sig.... nee men lätt 3-4 Veckor

Visa signatur

:P

Permalänk
Skrivet av wookpannan:

https://www.inet.se/artikel/5408685/xfx-radeon-hd5770-xxx-1gb
https://www.inet.se/artikel/5408706/xfx-radeon-hd5830-1gb-ali...
Tänkte köpa något av de här korten, men är det värt att lägga ut 300 spänn extra för att få 5830, och hur stor prestandaskillnad är det mellan dem?
Är det något av korten som lämpar sig bättre för crossfire?

Följer detta inlägget då dustin har varit en riddare i vitrustning tidigare jämförelse vis mot allt annat

Visa signatur

i7 4770k @ 4.4 with 1080ti 2050/11800 med PQ438Q
Retired 680 GTX SLI @ +120 +500

Retired i5 750@4116 speedstep+vcoreoffset = Love idle/load 1.02-1.34
5970@925/1250

Permalänk
Skrivet av The Cleaner Swe:

Dustin Antagligen ! Komplett RMA tar 100år på sig.... nee men lätt 3-4 Veckor

3-4 arbets dagar har det hitils tagit för mina rma hoss komplett, gjort 5-6st till komplett(3-4) o 2 till inet(ena 1.5 månad, andra 3v), en till dustinhome(5) och en till levitech(3)

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Intressant artikel angående grafikkort och CPU-flaskhalsar som så många gånger har diskuterats här: Part 3: Building A Balanced Gaming PC : Balanced Platform Series Introduction

Permalänk
Skrivet av kalle@anka:

3-4 arbets dagar har det hitils tagit för mina rma hoss komplett, gjort 5-6st till komplett(3-4) o 2 till inet(ena 1.5 månad, andra 3v), en till dustinhome(5) och en till levitech(3)

Jaha skumt... du jobbar inte där va ?
t.o.m min retur av en vara som inte var öppnad tog fan 3 veckor !!! :/ det var i Januari i.o.f alla skulle returnera sina fel köpta jul klappar kanske...

Visa signatur

:P

Permalänk

Är det bara jag, eller överklockar mitt 5850 ovanligt dåligt? Har ett Powercolor PCS+ och kommer inte högre än 825/1125. Har inte voltmoddat dock. Krävs detta för att gå högt, eller har jag bara ett dåligt exemplar?