Vilken version av Windows 7 ska jag välja?

Permalänk
Medlem

Ultimate beställd.

Några fler skillnader mellan Pro o Ultimate.http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_7_editions

N-versionerna saknar Windows Media Player.

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve hundred Moderkort: Asus P8P67 Deluxe CPU: Intel i7 2600K 4,4Ghz CPU-Kylare: Corsair H100 GPU: Gigabyte GTX680 PSU: Corsair HX850 RAM: G-Skill 4x4GB 1600Mhz Sys-disk/prog-disk: 2x120GB Corsair Force GT SSD Lagring: 500GB Segate, 2x1TB Samsung Spinpoint F1 & 2x2TB Samsung Spinpoint F3 Skärm: LG Flatron e2441 24"

Permalänk
Medlem

Vad betyder N'et?

Hej,

Tänkte köpa win 7. Har en kort fråga...

Jag kan välja mellan "Microsoft Windows 7 Professional N Sve" och
"Microsoft Windows 7 Professional Sve" där den sista är några ynka kronor dyrare.
Vad är skillnaden?
(Tror jag hittat svaret på det nu...vissa saker ingår inte i N-versionen.)

En kort fråga till...
Om jag köper nån av dem (retail) och vill dela köpet med en kompis, dvs installera på 2 olika datorer, ej samma ip-adress.
Går det?

mvh / B

Permalänk
Medlem

tankar ultimate

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Fick även ett ex av W7 Home Premium gratis av dom snälla killarna på HP Iofs ingen större skillnad mot Ultimate som jag redan använder

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Kollar på MS hemsida angående de olika win7 versionerna. Och jag är lite förvirrad.

Jag sitter här med Win Xp och är intreserad utav att köpa Win7 Home Premium.

Nu sitter jag fast här. Uppgradering VS Fullversion. Vad är skillnaden här? Som jag har förstått det så om man köper uppgradering, så ska man göra en Clean install av Win7 för att det skall fungera. Men det antar jag att man måste göra för Fullversion också?

Jag vill göra en clean install så det inte blir några konflikter med XP.

Så min fråga är egentligen. Varför ska jag köpa Fullversion och inte uppgradering? Eftersom priset skiljer en hel del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zate
Så min fråga är egentligen. Varför ska jag köpa Fullversion och inte uppgradering? Eftersom priset skiljer en hel del.

Uppgraderingslicensen är till för de som äger en äldre Windows-licens medan Fullversionen är till för de som inte äger en Windows-licens sedan tidigare. De som inte äger en Windows-licens sedan tidigare men köper Uppgraderingslicensen ändå får alltså skämmas riktigt rejält för att de är oärliga!

Dock ska det inte vara någon funktionell skillnad. Lite billigare för trogna kunder, helt enkelt!

Permalänk
Medlem

Jag kör XP idag och tänkte köpa en ny full version av 7:an och sen formatera om C: och göra en helt clean install.
Min fundering är vad som händer med mina lagringsdiskar med musik, film och bilder.
Det är alltså inte partitoner utan separata hårddiskar.
Kommer all media att finnas kvar och fungera som den ska med 7:an?

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svenke
Jag kör XP idag och tänkte köpa en ny full version av 7:an och sen formatera om C: och göra en helt clean install.
Min fundering är vad som händer med mina lagringsdiskar med musik, film och bilder.
Det är alltså inte partitoner utan separata hårddiskar.
Kommer all media att finnas kvar och fungera som den ska med 7:an?

För säkerhets skull kopplar man bort andra hårddiskar just under installationen Så inget går fel Allt på dom andra hårddiskarna kommer att fungera

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Medlem

Jag sitter sedan drygt 6 månader med RC1'an av W7. Den kom bara som "Ultimate" version. Sitter nu och kollar vad jag behöver köpa, när jag nu vill uppdatera till "riktig" version. (RC1'an slutar fungera i vår. Så jag måste uppgradera.)

Då jag hade en gammal Vista 32bit och byggde denna maskinen med 12GB RAM, vart jag tvungen att ha 64bit. (Om jag ville nyttja mera än ca 2,5GB av minnet, och det ville jag!)
Idag funderar jag på att byta från 6x2GB till 6x4GB minne.
Nej, spel behöver inte så mycket. Denna burken är byggd för bildbehandling (Photoshop äter minne.). Att den blir en monster spelmaskin, får man liksom på köpet.
Då är man dömd till PRO eller Ultimate version.

Kan bara konstatera att för min del, måste det bli en ultimate. Av den enkla anledningen att jag gillar engelsk version, medans frugan vill köra svenskt.
Ultimate är enda versionen med språkpaket.
(Loggar man in på denna maskinen idag, hamnar man i engelsk miljö om man loggar in som mej. Eller i i svensk miljö om man loggar in som frugan.)

Annars skulle jag kunnat nöja mig med pro-versionen. Att gå under pro är inte att tänka på då XP-läget saknas. (Och i mitt fall även begränsningen på 16GB RAM i Premium.) Och det har väldigt lite med spelande att göra.
Allt som är kompatibelt med Vista, fungerar som bekant även i W7. Men det finns en hel del där ute, skapat för XP, eller t.o.m äldre OS, då är kompabilitets läget alldeles förträffligt att ha.
Ända sedan jag installerade RC1an i våras, har XP-läget behövts ibland, så att alla mina program gått att installera. Ofta är det bara installations programmet som slår bakut över miljön den skall in i. Man lurar den med XP-läget och allt fungerar. Jag har inte hittat något, jag inte kunnat installera, ibland med lite trixande.

Och även om det sagts sjukt många gånger, säger jag det en gång till... 32bit, eller 64bit?
32bit OS har en begränsning på antalet adresser, vid 4GB. Och ALLT du har i datorn behöver en adress, för att datorn skall kunna hantera den. Var enda USB port/hub, serie/paralell-port, ja allt. Detta vore inget problem om det inte vore för att allt minne också behöver adresseras. DVS, har du ett graffikkort med 1GB minne, så försvinner 1GB (Av de max 4) till graffikkortet.
RAM minnet får till sist det som blir över. I bästa fall ca 3GB, men med ett monster graffikkort, kanske dual, så blir det bara 1-2GB kvar...
DÄRFÖR BEHÖVS 64bit OS !!!

På en liten Internetbok lappis med integrerat graffik och max 2GB RAM, går det fortfarande bra med 32bit, annars är det snabbt på väg ut.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Hittade faktiskt nått som inte går att köra. Självklart, när man kaxigt skrev i förra posten att allt fungerar med lite trixande.
Drabbades av en nostalgi tripp igår och ville köra gamla C&C spel. Där sprang jag på halt.
C&C och Red Alert (1an) får jag inte igång, inte ens med emulator läget. De vägrar fungera på 64bit plattform. Med tanke på att C&C släptes runt 95-96 och idag är snart 15 år gammalt, så kan jag leva med det.

Fick igång Red alert 2 och tiberian sun utan större problem.
Innan installationen gick jag in i CDn och valde kompabilitetsläge W95 för alla EXE filer. Sedan fungerade installationen. Bara att spela på sedan.

Det var kul i ungefär 2-3 timmar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

köpte Microsoft Windows Ultimate 7
Svensk, Full, DVD och fick både 32 och 64 bit

min fråga är om man får använda 32 bit o senare byta till 64 bit ??
eller köra med båda 2 installerade på samma dator , växla när man känner för det ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Molor
köpte Microsoft Windows Ultimate 7
Svensk, Full, DVD och fick både 32 och 64 bit

min fråga är om man får använda 32 bit o senare byta till 64 bit ??
eller köra med båda 2 installerade på samma dator , växla när man känner för det ?

Vad jag vet ska det gå bra att byta mellan 32- och 64bit-versionerna, ja.

Om man får ha båda installerade samtidigt på samma dator vet jag ej, men jag har svårt att se att någon skulle klaga över det.

Permalänk
Medlem

Jag har Windows Pro 7 installerat (64-bit) på min burk dock är det inte aktiverat och nu skriker det efter en aktiveringkod jag inte har så nu ska jag köpa W7 istället och här är min fråga:

Om jag har Pro installerat (men ej aktiverat) och vill köpa Home versionen istället (pga pris) måste jag installera om OS:et helt och hållet eller "stängs" de funktioner av som inte finns med i Home?

Visa signatur

Never argue with an idiot - they will only drag you down to their level and beat you with years of experience.

Permalänk

Tips!

om ni kan få tag poå W7 enterprise så slå till

enterprise är precis samma sak som ultimate fast det är till för företag

köpte mitt helt lagligt för 500:-

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om man inte har någon version installerad före installationen kan man få problem med aktiveringen. Se även http://www.winsupersite.com/win7/clean_install_upgrade_media....

Jag tycker man ska ha en Retail-licens.:) Snackade med MS-supporten och hon menade att att om man byter mobo så förlorar man i 70% sin OME-licens. Så om jag har ett mobo som är "bra" och vill ha ett som är "bättre" ja då kan jag förlora licensen om inte det "bättre" mobo har likadan BIOS som det förra mobo "bra".

Då mobo inte håller i evighet är det ju trist att behöva köpa ny OME-licens för varje ggr. det går sönder/har tjänat ut.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Jag har en XP-licens som jag fick med när jag köpte en Dell dator genom jobbet (för 6 år sen ungefär), står Dell på CD-skivan tom. Kan jag använda den och köra uppgraderingspaketet? Eller måste jag köpa en fullversion?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guppy
Jag har en XP-licens som jag fick med när jag köpte en Dell dator genom jobbet (för 6 år sen ungefär), står Dell på CD-skivan tom. Kan jag använda den och köra uppgraderingspaketet? Eller måste jag köpa en fullversion?

Som jag förstått det får man köpa Uppgraderingslicensen bara man varit ägare till någon slags tidigare Windows-version; jag har aldrig läst något om att man skulle vara begränsad av att det varit en OEM-licens.

Permalänk
Inaktiv

Oki orkar inte läsa igenom hela tråden och tabellen på första sidan, men inte heller vara jobbig och starta en ny tråd..

Jag skulle så snabbt som möjligt vilja ha svar på vilken version av windows 7 jag ska ha. Jag har en 3 år gammal stationär dator med vista 32 på just nu, men vill blåsa hela skiten och lägga in en ny version av windows 7 svenska 32-bit..

Please säg mig bara vilken jag ska ha

Permalänk
Medlem

köpte win 7 home premium 64bit oem license, sjukt grymt operativsystem men nu börjar problemen med 64 bit versionen,

tex så funkar inte mitt creative xfi fatality ljudkort?? har testat deras driv updateringar men nada? jag får ljud men den hittar bara 2.1 fast jag har ett 5.1 system och mitt antivirus program stöder heller inte win 7 64bit nån som har samma problem med ljudkortet? eller vet hur man fixar detta

Visa signatur

Amd Phenom x4 965 black edition 3.4ghz, Asus Crosshair III Formula, 8g ddr3 1333mhz , 850watt Corsair modular, Asus 480GTX , Creative Fatality Xfi Edition, 2x 250gb hdd, Win7 64bit , Samsung Syncmaster p2350 23tum Full hd

Permalänk
Medlem

Kör just nu RC av windows 7

Gillar den skarpt och ska köpa mig en licens.

OEM som många skriver här är billig och bra
Eftersom det är för datorbyggare så får man ingen support från Microsoft mer än deras forum.
Om man är väldigt noga med att vara laglig så får man inte installera en OEM licens på en dator som redan haft ett operativsystem i sig.
Så har man haft XP eller Vista och inte köper en uppgraderingsversion så får man inte installera OEM.

Dock har jag aldrig hört att det stoppas från aktiveringen att Microsoft servrar vet om att personen har kört ett OS på datorn tidigare.

Sitter själv i tankarna om man ska köpa sig en OEM licens eller Retail
Retail är ju nästan dubbelt så dyr men då bryter man inte mot Microsoft regler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCazz
Sitter själv i tankarna om man ska köpa sig en OEM licens eller Retail
Retail är ju nästan dubbelt så dyr men då bryter man inte mot Microsoft regler.

Nackdelen med OEM är att licensnyckeln låses till datorns maskinvara, och då kan du inte flytta licensen till en ny dator när din gamla går sönder.

Tycker man det känns obekvämt är det Retail som gäller, eller Uppgradering ifall du lagligt ägt en tidigare Windowslicens (Windows XP och framåt).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genmah
Nackdelen med OEM är att licensnyckeln låses till datorns maskinvara, och då kan du inte flytta licensen till en ny dator när din gamla går sönder.

Tycker man det känns obekvämt är det Retail som gäller, eller Uppgradering ifall du lagligt ägt en tidigare Windowslicens (Windows XP och framåt).

Har inga problem med det, Min är inte så gammal och kommer inte behövas byta på ett bra tag i alla fall

Det är ju förstås om den går sönder men har inga problem att ringa Microsoft om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ANGR
Jag har Windows Pro 7 installerat (64-bit) på min burk dock är det inte aktiverat och nu skriker det efter en aktiveringkod jag inte har så nu ska jag köpa W7 istället och här är min fråga:

Om jag har Pro installerat (men ej aktiverat) och vill köpa Home versionen istället (pga pris) måste jag installera om OS:et helt och hållet eller "stängs" de funktioner av som inte finns med i Home?

Aktivering sköter väl sig själv. Bara låta den gå. Ifall du redan har OS installerad så har du ju uppgivit en giltlig licens nyckel. Eller har jag missförståt nått?

Min RC1 började varna att den kommer börja strejka ifall jag inte gör rätt för mig. (Vad tiden går fort!!!) Så jag var och in handlade ett W7 Ultimate (Retail) i förgår, mitt i snöstormen. Installerade det igår.
Kändes lite surt att behöva blåsa ett fullt fungerande OS. Jag skulle gladerligen behålt RC1 installationen och bara anget min licens nyckel jag köpte för tre papp.
Men det gick inte, så nu sitter man här och installerar/konfigurerar allt en gång till. Det jävligaste är att jag glömde säkerhets kopiera databasen för Adobe bridge. Så alla ändringar jag någonsin gjort i mina RAW filer är väck... Surt!
Annars ser det ut som om jag fick med det mesta.

Och som någon skrev tidigare. Man koplar ur alla lagrings diskar medans man installerar OS, så händer inga olyckor. Annars är det lätt hänt att två diskar förväxlas och man blåser och installerar på fel disk.
Speciellt ifall man som jag har tre identiska diskar. (Nästan... Bara någon bokstav som skiljer.)

Först när jag hade OS installerat och AVG samt Spybot S&D uppdaterade och aktiva, stängde jag av för att kopla in lagrings diskarna igen...

En fråga.
Jag har lagrings diskarna krypterade med TrueCrypt, disken med OS inte krypterad...
Funderar på att kryptera OS disken också, Ultimate innehåller ju "BitLocker", någon som testat? Funderar på vilken som är lämpligast. Synpunkter?

EDIT:
I paketet ligger två DVDer. En 32 bit och en 64 bit version.
Enligt vad jag hört, är det endast Starter som saknar 64 bit skivan.
Starter kommer med billiga Laptoppar.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Ska köpa ett Win7 nu när RC:n stängs ner och tittar lite på Amazaon.co.uk då det blir lite billigare att köpa där.

Home Premium räcker för mig och jag har hittat denna:http://www.amazon.co.uk/Microsoft-Windows-Home-Premium-Versio...

Tycker det framgår rätt dåligt på sidan om detta är full retail eller en OEM-licens? Är ute efter full retail så jag kan göra fler installationer på nya datorer osv om det behövs.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xizten
Ska köpa ett Win7 nu när RC:n stängs ner och tittar lite på Amazaon.co.uk då det blir lite billigare att köpa där.

Home Premium räcker för mig och jag har hittat denna:http://www.amazon.co.uk/Microsoft-Windows-Home-Premium-Versio...

Tycker det framgår rätt dåligt på sidan om detta är full retail eller en OEM-licens? Är ute efter full retail så jag kan göra fler installationer på nya datorer osv om det behövs.

vet inte hur du hittade en sån "dyr" version. Vet inte om den är retail eller inte. Men här hittar du både en som ligger billigare och är en retail version:
http://www.amazon.co.uk/Microsoft-Windows-Home-Premium-Versio...

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ploppsan
vet inte hur du hittade en sån "dyr" version. Vet inte om den är retail eller inte. Men här hittar du både en som ligger billigare och är en retail version:
http://www.amazon.co.uk/Microsoft-Windows-Home-Premium-Versio...

Lågt pris för en Retail får jag säga
Vet ju inte vad frakten kan kosta men kör man med express så ska det gå fort att få hem den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheCazz
Lågt pris för en Retail får jag säga
Vet ju inte vad frakten kan kosta men kör man med express så ska det gå fort att få hem den.

Så här blev det för mig, när jag hoppade på deras kampanj.

Item Subtotal: £55.64
Shipping and handling: £4.98
VAT: £15.16

Pre-order Guarantee: £0.00

Total: £75.78

Om du ska ha express då blir det dyrare.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ploppsan
vet inte hur du hittade en sån "dyr" version. Vet inte om den är retail eller inte. Men här hittar du både en som ligger billigare och är en retail version:
http://www.amazon.co.uk/Microsoft-Windows-Home-Premium-Versio...

Tittade på den först, men blev lite fundersam om det inte är en OEM-licens när jag scrollade ner och såg speccsen:

"Single license, 1 installation"

Jag tolkade det som att det var en OEM-licens, men du menar att det är full retail?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ploppsan
Så här blev det för mig, när jag hoppade på deras kampanj.

Item Subtotal: £55.64
Shipping and handling: £4.98
VAT: £15.16

Pre-order Guarantee: £0.00

Total: £75.78

Om du ska ha express då blir det dyrare.

hmm men det enda jag såg när det gäller deras kampanj var ju att man får rabatt om man hade amazon.co.uk Mastercard

Express vill man väll nästan ha eller hur fort tar det att skicka från england??
Jag menar tiden börjar ju rinna ut för många (Söndagen är den sista)

De tar nu £89.90 för Retail
Frakten är ju dessamma £4.98 (Om man inte väljer Express, vad det blir har jag inte en anning om)

VAT blir ju förstås högre så räkna med (eller ingår det i priset, det börjar bli lite snurrigt men jag ser ingen ex eller inkl VAT)

Jag hade tänkt skaffa mig en OEM senast imorgon beställa så jag har den på fredag.
Börjar bli lite osäker där alltså
Att jag ska skaffa mig en ny dator när denna bara är två år (Kör Intel E8400 processor) så känns det konstig om jag ska uppgradera så snart att det känns bra att köpa en retail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xizten
Tittade på den först, men blev lite fundersam om det inte är en OEM-licens när jag scrollade ner och såg speccsen:

"Single license, 1 installation"

Jag tolkade det som att det var en OEM-licens, men du menar att det är full retail?

Ja det är retail eftersom det inkluderar både 32-bit och 64-bits windows. Det gör det inte om det skulle vara OEM.

Vad som menas är ju att du får bara installera till en dator. Du får välja antingen 32-bit eller 64-bit. Båda följer med i en retail version.

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D