Steam early holiday rea!

Permalänk
Entusiast

@Sheytan, högre/lägre än vaddå? Och eftersom du skriver på engelska vilken valuta baseras % på?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jooh4n
Fast det stämmer ju egentligen. har och göra med skatt och sånt.

Det stämmer ju inte för fem öre.
Momsen varierar med 15-25% i eu (enligt wikipedia iaf) och ändå är priset ofta detsamma för hela eu.

http://steamunpowered.eu/european-tiers/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
@Sheytan, högre/lägre än vaddå? Och eftersom du skriver på engelska vilken valuta baseras % på?

det är från greasemonkey scriptet, surfar man på steamstore så ser man priset i dollar, pund & euro och hur pass mycket dyrare eller eventuellt billigare det är för britterna och resten av europa än amerikanarna.

Permalänk

Köpte grid iaf. Ska väll vara bra har jag hört. Drygt 50 spänn.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Bara tråkiga spel änsålänge förutom lucasarts premier pack som dock är rätt tråkig också!

har dom glömt kotor 2 eller är det jag som är blind :S

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
har dom glömt kotor 2 eller är det jag som är blind :S

Kotor 2 skapades av Obsidian Entertainment.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LFX
Inga spel jag vart riktigt intresserad av den här rundan får hoppas det kommer något trevligt.

problemet är snarare at priserna är så olika för amerikanare och för oss som bor i europa.
steam kör med $1 = 1€ vilket inte riktigt stämmer överens med verkligheten och gör att spel oftast är ~50% dyrare för oss.

Man kan ju fråga sig varför vi i europa ska betala ~100 spänn mer än amerikanarna för ett nytt spel.

Nu är inte steam ensamma om att göra på det här sättet så att endast skylla på steam är kanske lite orättvist.

Om man vill ha lite bättre koll på steams priser kan man ladda ner följande plugin till greasemonkey som gör att du ser priset i dollar för amerikanarna, pund för engelsmännen och euro för oss. Den visar också skillnaden i %.

http://steamunpowered.eu/comparison-script/

Om du vill klaga så kan du göra det på dom som publicerar sina spel över Steam istället. Det är dom som sätter priser för regioner och inte Valve.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Kotor 2 skapades av Obsidian Entertainment.

Borde väl knappast spela någon roll, eftersom Bioware skapade KotOR? Är rätt säker på att LucasArts loggan finns på båda två serru.

Visa signatur

And another thing... Y/N?

Permalänk
Medlem

En fråga mitt i allt detta:) (har aldrig köpt från steam innan bara laddat ner demo)
Går det att installera spelet på mer än en dator om man tex vill lana med polarna med samma spel?

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pointpurple
Borde väl knappast spela någon roll, eftersom Bioware skapade KotOR? Är rätt säker på att LucasArts loggan finns på båda två serru.

Ja, men Obsidian finns inte med där och dom har väl rättigheterna till kotor 2?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonthan
En fråga mitt i allt detta:) (har aldrig köpt från steam innan bara laddat ner demo)
Går det att installera spelet på mer än en dator om man tex vill lana med polarna med samma spel?

Ja, men nej då ni inte kan vara inloggade på samma konto.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Ja, men nej då ni inte kan vara inloggade på samma konto.

ok tack:)

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LFX
problemet är snarare at priserna är så olika för amerikanare och för oss som bor i europa.

Skillnad är det (för övrigt gäller det väl att det mesta är dyrare i Europa?), men är det verkligen ett problem? Och varför, i så fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Skillnad är det (för övrigt gäller det väl att det mesta är dyrare i Europa?), men är det verkligen ett problem? Och varför, i så fall?

Det var inte så innan, det är en av Valves nya påhitt som jag personligen är väldigt sne över. Problemet är mycket den 1 $ = 1€ ändring som de körde med när de bytte, men nu är det ännu värre när det är skillnader i priserna ovanpå det. Finns ingen anledning att det ska vara såpass mycket dyrare, förutom att Valve vill mjölka europeerna. Även britterna har ju bättre priser ofta på steam..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Det var inte så innan, det är en av Valves nya påhitt som jag personligen är väldigt sne över. Problemet är mycket den 1 $ = 1€ ändring som de körde med när de bytte, men nu är det ännu värre när det är skillnader i priserna ovanpå det. Finns ingen anledning att det ska vara såpass mycket dyrare, förutom att Valve vill mjölka europeerna. Även britterna har ju bättre priser ofta på steam..

Jag tycker att det är knepigt att det är billigare att köpa ett spel på skiva i en riktig förpackning sedan tar man ju bara nyckeln så har man spelet i steam till ett rättvisare pris.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Det var inte så innan, det är en av Valves nya påhitt som jag personligen är väldigt sne över. Problemet är mycket den 1 $ = 1€ ändring som de körde med när de bytte, men nu är det ännu värre när det är skillnader i priserna ovanpå det. Finns ingen anledning att det ska vara såpass mycket dyrare, förutom att Valve vill mjölka europeerna. Även britterna har ju bättre priser ofta på steam..

29 eller 39 pund = 49 euro typ?

Och folket i USA har sämre ekonomi så ja dom får det billigare, dom tjänar ju mindre också.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Det var inte så innan, det är en av Valves nya påhitt som jag personligen är väldigt sne över. Problemet är mycket den 1 $ = 1€ ändring som de körde med när de bytte, men nu är det ännu värre när det är skillnader i priserna ovanpå det. Finns ingen anledning att det ska vara såpass mycket dyrare, förutom att Valve vill mjölka europeerna. Även britterna har ju bättre priser ofta på steam..

Men är det verkligen ett problem? Visst kan man reta sig på att en dollar är värd mindre än en euro, men valve får väl sätta vilka priser de vill av vilka anledningar de vill? Så länge folk handlar finns väl inga större anledningar att klaga (inte på just steam i alla fall)? Det vore ju snarare dumt av dem att sälja till lägre priser än vi är villiga att betala, och traditionellt sett accepterar vi rätt mycket högre priser i Europa. Såhär lät det på slashdot förra sommaren: http://tech.slashdot.org/story/08/07/29/1244259/Software-Pric...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Ja, men Obsidian finns inte med där och dom har väl rättigheterna till kotor 2?

Tråkigt iaf för dom som skafar & inte får med kotor 2

Såg att något ställe hade dragon age origins för ca 170kr i går (ea downloader) dock dog mitt internet i natt, vad tycker ni om det om ni testat?

Permalänk
Medlem

Åh! Snart exakt 5 timmar kvar tills nästa omgång av erbjudanden dyker upp >< Drygt! Nån här som vet hur många sådana här erbjudanden de kommer att ge en på raken? 4-5?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Åh! Snart exakt 5 timmar kvar tills nästa omgång av erbjudanden dyker upp >< Drygt! Nån här som vet hur många sådana här erbjudanden de kommer att ge en på raken? 4-5?

Dom byter ut allt som är där nu.
Så 7st spel blir det nog.

Eller vaddå? Det slutar på måndag iaf.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem

blidde dragon age för min del ca 170kr (julklapp till mig själv) dock inte från steam, hoppas dom inte lägger upp nå annat kul spel för då har jag inte råd

Fast man kan ju tänka sig att det är något taktiskt från dom, så i slutet kommer det endast bättre spel & folk blir som tokiga...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalton Sleeper
Fast man kan ju tänka sig att det är något taktiskt från dom, så i slutet kommer det endast bättre spel & folk blir som tokiga...

hha säkert.

nån som testat köra champions online, bara jag som tycker det verkar ascoolt?
bra eller dåligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHoudini
hha säkert.

nån som testat köra champions online, bara jag som tycker det verkar ascoolt?
bra eller dåligt?

Det fick ett någotlunda dåligt betyg från FZ o en polare till mig som äger't, tyckte inte heller om det så värst mycket. Slopa't, säger jag bara.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Det fick ett någotlunda dåligt betyg från FZ o en polare till mig som äger't, tyckte inte heller om det så värst mycket. Slopa't, säger jag bara.

Champions Online är bra helt enkelt. Inget mer med det.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Champions Online är bra helt enkelt. Inget mer med det.

ok, det verkar som ett grymt söndaslir iaf. =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHoudini
ok, det verkar som ett grymt söndaslir iaf. =P

Det kostar per månad, så det är inte ett en-dags-lir Fast det är ju gratis under helgen, så passa på!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

funderade på att köpa THQ packen men äger redan Titan Quest +exp via steamoch Wh 40k Dawn of war + alla expansions på skivor inte steam.

kan man ge bort bara dom spelen som gift till nån annan om jag inte installerar dom eller måste jag köpa resten av spelen löst för att inte behöva pröjas för samma spel 2 ggr?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Känns ju nästan lite väl mycket offtopic eftersom det handlar om erbjudanden och inte prisskillnaden egentligen men iaf...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Om du vill klaga så kan du göra det på dom som publicerar sina spel över Steam istället. Det är dom som sätter priser för regioner och inte Valve.

Skrev ju att det inte är helt och hållet steams fel men Valve gör själva likadant med sina egna spel där dom själva publiserar sina spel med undantag för 360/ps3 där det är EA som publicerar dom har jag för mig och då kan man ju fråga sig varför dom gör precis likadant med sina egna spel på steam.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Skillnad är det (för övrigt gäller det väl att det mesta är dyrare i Europa?), men är det verkligen ett problem? Och varför, i så fall?

Att saker som hårdvara eller programvara i fysiska boxar är dyrare i europa kan jag köpa. Frakt, översättningar, moms, tull osv, ja det kan jag köpa men att digitala kopior har så stor prisskillnad? Nej. Servrar kostar förvisso också pengar men att det skulle göra att priset för digitala kopior är samma som för fysiska, det tror jag inte på.

Hurvida det är ett problem eller inte går väl att diskutera men jag hade iaf varit mer benägen att köpa fler spel om priset hade varit bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Men är det verkligen ett problem? Visst kan man reta sig på att en dollar är värd mindre än en euro, men valve får väl sätta vilka priser de vill av vilka anledningar de vill? Så länge folk handlar finns väl inga större anledningar att klaga (inte på just steam i alla fall)? Det vore ju snarare dumt av dem att sälja till lägre priser än vi är villiga att betala, och traditionellt sett accepterar vi rätt mycket högre priser i Europa. Såhär lät det på slashdot förra sommaren: http://tech.slashdot.org/story/08/07/29/1244259/Software-Pric...

Om alla accepterar $1 = 1€ så har dom ingen anledning att sänka, det är bara retsamt och gör iaf att jag ofta väljer att inte köpa. Det är ju bara synd eftersom steam är en bra plattform imo och man hade kunnat sälja många fler spel.

Permalänk
Entusiast

Ni kan väl inte förvänta er att varje företag sätter ut pris för varje land i Europa så att alla har 100% samma pris varje dag.

Vad är det som säger att vi betalar för mycket och inte tvärt om att USA betalar för lite med tanke på deras svaga dollar.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

bara 8 minuter kvar nu till nästa deal

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Ni kan väl inte förvänta er att varje företag sätter ut pris för varje land i Europa så att alla har 100% samma pris varje dag.

Så var det förut, grundpris i USD sen variabel moms på det beroende på vilket land man köper från, så det argumentet håller inte.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.