Jag tycker detta är mycket märkligt, nu är jag dock inte under 25år och insatt i hur det är för dessa.
Du har alltså idag blivit av med akassan och de inte bara hotar med att ta ifrån den? Isåfall förstår jag inte hur en arbetspraktikplats skall kunna återge din akassa. Likaså vet jag inte om någon speciell ersättning som en arbetspraktikant kan få, utan den får sin vanliga. Som kan vara akassa, jobb och utvecklingsgarantin och socialbidrag. (de jag vet om) Sjukersättning kan man nog inte få för delen som man praktiserar, men är man halvtid så kan någon myndighet kräva för den andra halvtiden.
Något viktigt att tänka på är att exakt samma krav på sökta arbeten gäller om man praktiserar 40h som om man inte gör något.
Nå ta reda på mer hur det ligger till och varifrån du får pengar om du skulle få praktik. Att få en praktikplats är såklart som vanligt arbete lättast via kontakter, där det vid pratikplats finns en massa problem. T.ex. facken tycker inte precis om att företaget tar in gratis arbetskraft om de nyligen har varslat.
Sist gå och prata med arbetsförmedlingen, och hör med jobb och utvecklingsgaranti för unga om du kan få det. Sedan ordnar kommunen praktikplatser, vilket idagsläget inte är lätt att få, men jag tror att unga har förtur plus när du sitter i denna situation så kanske de kan anstränga sig extra.
Det där med förtur så vill många äldre inte ha en "dålig" kommunal praktikplats, så det är inget som de klagar på. -Vad jag menar med dålig är att den inte ger något arbete eller något större värde i deras cv.
Jag själv har varit på returen (återvinning) för många år sedan och det var faktisk väldigt roligt, jag skruvade isär värsting mobiltelefoner, skrivare etc hela dagarna. Det var intressant att se hur de såg ut innantill tyckte jag. Även enstaka dator fick jag plocka isär. Alltså så långt som man kunde, vilket ingick fullständig demontering av hårddisk. Och redskapen var elskruvdragare, hammare, slägghammare, tving, bågfil etc. (fick ingen vinkelslipp, gassvets *snyft*)
Så roligt var det, men hur mycket värde i ens cv man har kan man fråga sig..