Permalänk

Problem med a-kassan

Vill fråga här innan jag börjar bängla på arbetsförmedlingen.

Att börja med gick jag med i a-kassan i mitten av 2007 och har haft jobb till maj iår, självklart gick jag med för att jag visste att jag skulle bli arbetslös just då.
Stämplade till november och när jag då kommer till a-kassan så säger min kontaktperson att jag är under 25 och måste börja praktisera på något företag, visst säger jag och säger att jag då börjar på pappas företag. Han säger att han ska kolla upp om det går och det dröjer mer än en månad innan han svarar att det inte går för i grann kommunen har det strulat med att praktisera på eget familjeföretag.

Jag börjar fundera vart man då kan praktisera och frågar runt lite på företag men de kan inte ta emot mig för alla invandrare har fått praktikplats på dem. Så nu står jag utan någon som helst inkomst och funderar vafan jag betalade in a-kassa för när man ändå bara får stämpla i 6månader och sedan måste ta en praktikplats på 40h i veckan.

Det är luddigt skrivet och istället för att ni gnäller så svarar jag på era frågor än lyssnar på gnäll.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

Praktisera på föräldrars företag är lite som gjort för att utnyttja samhället, jag har skulle kunna göra ett otroligt intressant praktikplats precis skräddarsytt för mina utbildningar och allt, problemet är bara att farsan är delägare. (vilket i o.f.s. också är anledningen till varför jag skulle få platsen)

Orsaken till att det är så svårt med praktikplatser är flera, såsom att de inte bara får ta emot en praktikant hur som helst. Klagar inte försäkringskassan så kommer facket att klaga. - Murphys lag

Nå mina råd är jobb och utvecklingsgarantin, varför hamnade du ej där? Eller blev du avstängd från akassan för att du ej hittade någon praktikplats? Skilj på att dagarna tog slut och de stängde av dig.
Sist om du ej har pengar så finns socialen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Dagarna tog nog inte slut, jag ska nog ha haft full a-kassa i x-dagar och sedan ska den sjunka, men icke.

Jaja ska dit och snacka o se vad det finns för möjligheter iallafall, ska väll kolla om man får praktisera på någon av kompisarna företag.

Visa signatur

Permalänk

Jag tycker detta är mycket märkligt, nu är jag dock inte under 25år och insatt i hur det är för dessa.
Du har alltså idag blivit av med akassan och de inte bara hotar med att ta ifrån den? Isåfall förstår jag inte hur en arbetspraktikplats skall kunna återge din akassa. Likaså vet jag inte om någon speciell ersättning som en arbetspraktikant kan få, utan den får sin vanliga. Som kan vara akassa, jobb och utvecklingsgarantin och socialbidrag. (de jag vet om) Sjukersättning kan man nog inte få för delen som man praktiserar, men är man halvtid så kan någon myndighet kräva för den andra halvtiden.
Något viktigt att tänka på är att exakt samma krav på sökta arbeten gäller om man praktiserar 40h som om man inte gör något.

Nå ta reda på mer hur det ligger till och varifrån du får pengar om du skulle få praktik. Att få en praktikplats är såklart som vanligt arbete lättast via kontakter, där det vid pratikplats finns en massa problem. T.ex. facken tycker inte precis om att företaget tar in gratis arbetskraft om de nyligen har varslat.

Sist gå och prata med arbetsförmedlingen, och hör med jobb och utvecklingsgaranti för unga om du kan få det. Sedan ordnar kommunen praktikplatser, vilket idagsläget inte är lätt att få, men jag tror att unga har förtur plus när du sitter i denna situation så kanske de kan anstränga sig extra.
Det där med förtur så vill många äldre inte ha en "dålig" kommunal praktikplats, så det är inget som de klagar på. -Vad jag menar med dålig är att den inte ger något arbete eller något större värde i deras cv.
Jag själv har varit på returen (återvinning) för många år sedan och det var faktisk väldigt roligt, jag skruvade isär värsting mobiltelefoner, skrivare etc hela dagarna. Det var intressant att se hur de såg ut innantill tyckte jag. Även enstaka dator fick jag plocka isär. Alltså så långt som man kunde, vilket ingick fullständig demontering av hårddisk. Och redskapen var elskruvdragare, hammare, slägghammare, tving, bågfil etc. (fick ingen vinkelslipp, gassvets *snyft*)
Så roligt var det, men hur mycket värde i ens cv man har kan man fråga sig..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Jobbgaranti för ungdomar, alla som inte fyllt 25år. Detta betyder att om man är 24 får man bara stämpla i 6månader och sedan ska man ta en praktikplats, a-kassan betalar då samma lön som om man hade stämplat. I mitt fall ca13000 i månaden, i min kompis fall ca1000kr i månaden. A-kassan betalar lön för min praktikplats.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Jobbgaranti för ungdomar, alla som inte fyllt 25år. Detta betyder att om man är 24 får man bara stämpla i 6månader och sedan ska man ta en praktikplats, a-kassan betalar då samma lön som om man hade stämplat. I mitt fall ca13000 i månaden, i min kompis fall ca1000kr i månaden. A-kassan betalar lön för min praktikplats.

Jo, men så var det förr också. Fast under socialdemokraterna så behövde de inte vara ett jobb utan en jobbsökarkurs på en månad kunde också fungera.
Där man fick lära sig att sticka ut och samtidigt inte sticka ut under jobbsökandet.

I Värnamo så fick man jobba för kommunen när man gick på a-kassa eller socialbidrag. Det var runt 01 har jag för mig.
Sög riktigt hårt eftersom jag hade alfa-kassa vilket mest var en symbolisk summa samtidigt fick man ha hårt kroppsarbete 40 timmar i veckan tillsammans med folk som tjänade 3-4 gånger mer.
Samtidigt visste man att i grannkommunen så kunde folk satsa stenhårt på att söka jobb utan att behöva göra något slit.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if