Permalänk
Medlem

Kan ej formatera C:

Hejsan!

Jo det är så att jag installerat Windows 7 Ultimate på E:

Jag har XP på den andra (C:) men jag tänkte att jag skulle fortmatera den så jag kan köra den som lagringsenhet till mitt W7.

Har flyttat över allt jag vill spara till E: och går in på den här datorn. Högerklickar på C: -> Formatera -> Trycker på Formatera -> Ja -> "Windows was unable to complete the format"

Någon som har haft liknande problem??

Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Nätdel: Corsair TX 850W V2 80+ Bronze Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB HDD: Samsung 750-Series EVO 500GB RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB WindForce 2X OC

Permalänk
Medlem

Med installationsskivan alt. GParted live-cd ska det nog gå.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Jag kan inget om windows 7... men skulle gissa på att windows 7 stretar emot för att datorn bootar från den disken... alltså den meny där du väljer vilket operativsytem du ska köra ligger på den disken...

Finns säkert 100 andra möjliga orsaker... men är en av dom.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Har man mer än 1 hårddisk (partition) när Windows installeras lägger den något på den andra hårddisken (partition). Om något händer med den (formatera, ta bort, kraschar, dör etc ) så vägrar Windows att starta trots att den hårddisken (partition) är orörd.

Vissa lyckas inte reparera utan blir tvungen att installera om Windows.

Nästa gång du installerar Windows. 1 Hårddisken (partition) och 1 DVD (USB minne). Vänta med att koppla in (skapa) de andra hårddisken (partition) tills du sett skrivbordet minst 1 gång så undviker du många konstigheter i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Har man mer än 1 hårddisk (partition) när Windows installeras lägger den något på den andra hårddisken (partition). Om något händer med den (formatera, ta bort, kraschar, dör etc ) så vägrar Windows att starta trots att den hårddisken (partition) är orörd.

Vissa lyckas inte reparera utan blir tvungen att installera om Windows.

Nästa gång du installerar Windows. 1 Hårddisken (partition) och 1 DVD (USB minne). Vänta med att koppla in (skapa) de andra hårddisken (partition) tills du sett skrivbordet minst 1 gång så undviker du många konstigheter i framtiden.

Va tusan snackar du om? Har ALDRIG varit med om några sådan problem med varken XP, Vista eller W7. Installationen lägger inte ett smack på några andra partioner eller diskar (inget som är systemkritiskt iaf)

Vad det gäller TS problem så är det givetvis så att det inte går att formatera den disken du har som aktivsystemdisk och som du dessutom bootat ifrån.
Din dator använder ju filerna på disken iomed att det är din windows partion. Vad tänkte du skulle hända när formateringen är klar och disken är helt tom? Att windows skulle på något magiskt sätt lyckas logga ut iaf och stänga ner en sista gång? Rätt ologiskt faktiskt.

Iaf för att lösa ditt problem så över med allt du ska behålla till E: (som du redan verkar ha gjort). Sen bootar du upp från Win7 cdn. Där i har du möjlighet att ta bort partioner, skapa partioner och formatera partioner. Så bara ta och formatera den du ska installera Win7 på sen är det bara att tuta och köra med installationen.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse

Va tusan snackar du om? Har ALDRIG varit med om några sådan problem med varken XP, Vista eller W7. Installationen lägger inte ett smack på några andra partioner eller diskar (inget som är systemkritiskt iaf)

Jo, har man dualboot så lägger W7 saker på disk0, i detta fallet TS c-disk där WinXp ligger.
Därav klagar den när man vill formatera, då W7 inte kommer starta pga att det inte finns några boot-filer kvar efteråt.

Samma sak om man har fel hårddiskprio i BIOS.
Har det själv där tyvärr min 640Gb var först i prion, och win installerades som jag ville på min Velociraptor 150Gb.
Nu ligger boot på 640:n, och startar inte om den tas bort, formateras med mera.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Oj hoppsan, jag som missuppfattat hela problemet då. Såg inte att han redan installerat W7 på E:
Aja är det Dual Boot är det ju en annan femma.
Ber om ursäkt för mitt yrande.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Går det att lösa då på något sätt? Eller måste man göra om allt från början? :S

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Nätdel: Corsair TX 850W V2 80+ Bronze Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB HDD: Samsung 750-Series EVO 500GB RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB WindForce 2X OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jagger
Går det att lösa då på något sätt? Eller måste man göra om allt från början? :S

Bästa är att gör om, gör rätt.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Så tjatigt bara men ja... det är väll det som gäller! :SSS Tack endå!

/J

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL Nätdel: Corsair TX 850W V2 80+ Bronze Moderkort: ASUS Z170 PRO GAMING CPU: Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB HDD: Samsung 750-Series EVO 500GB RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB WindForce 2X OC

Permalänk
Medlem

Jo det är bara å börja om. men ta ut c disken med xp å installera W7 på den nya när du e färdig sätt i den gamla c disken å sen för över de du vill spara

Permalänk

Hej.
Jag lånar tråden lite. Har detta problem: Då jag ska installera Windows 2000 Server så får jag meddelandet: Setup cannot access the disc.
Har en Seagate Cheetah 15K.5 15000RPM 73.4 SCSI

Vad är problemet?

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheClocker
Hej.
Jag lånar tråden lite. Har detta problem: Då jag ska installera Windows 2000 Server så får jag meddelandet: Setup cannot access the disc.
Har en Seagate Cheetah 15K.5 15000RPM 73.4 SCSI

Vad är problemet?

Att installationsprogrammet inte kommer åt disken?

EDIT: Förlåt... Går och lägger mig nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheClocker
Hej.
Jag lånar tråden lite. Har detta problem: Då jag ska installera Windows 2000 Server så får jag meddelandet: Setup cannot access the disc.
Har en Seagate Cheetah 15K.5 15000RPM 73.4 SCSI

Vad är problemet?

Du måste ha en extra setupdisc med drv till scsikontrollen, du får upp ett alternativ med att rycka F5 lr F6 för att ladda den drv i setupmenyn av win

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkalmanBC
Du måste ha en extra setupdisc med drv till scsikontrollen, du får upp ett alternativ med att rycka F5 lr F6 för att ladda den drv i setupmenyn av win

Finns det nån möjlighet att disken är trasig? För den spinnar upp precis som den ska och är på ända tills installationen av Windows 2000 Server.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk

disken snurrar ju upp för att den får ström inte för att den accessars.
men visst finns risken att den e trasig men om det e en scsi så har inte win xp lr 2000 drv till scsi inbyggt i bootfunktionen, man måste ha scsikontrollerns drv för att kunna installera, installationen frågar om det under laddningen av alla andra drv´s.
Har för mig att det e F5 man ska trycka för att ladda en tredjeparts drv

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkalmanBC
disken snurrar ju upp för att den får ström inte för att den accessars.
men visst finns risken att den e trasig men om det e en scsi så har inte win xp lr 2000 drv till scsi inbyggt i bootfunktionen, man måste ha scsikontrollerns drv för att kunna installera, installationen frågar om det under laddningen av alla andra drv´s.

Jag har ett HP NETRAID 1 kort. Disken känns igen i BIOS och sen när jag är i installation känner den igen disken. Man ser all info om disken vid val disk och partion men det står: Setup cannot access the disc.

Hur skall jag fixa det? Scsi kontrollernas driver. Kan väl inte ha två st cd skivor i samtidigt?

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk

Du borde ju kunna byta disk när den frågar efter drv, men har för mig att den bara accepterar floppy lr usb, men det e ju bara att kolla vad den säger när du trycker F5.
Annars är ju ett sätt att ta hem drv från HP supporten å lägga in den i win install cd med nLite ( www.nliteos.com/guide/index.html )

Oups såg inte att du skrev att den hittar disken i installationsförfarandet, då ska du ju kunna ta bort alla partitioner på den och formatera, om inte det går så är det antingen en jumper som är ändrad på disken lr ngt annat fel på den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkalmanBC
Du borde ju kunna byta disk när den frågar efter drv, men har för mig att den bara accepterar floppy lr usb, men det e ju bara att kolla vad den säger när du trycker F5.
Annars är ju ett sätt att ta hem drv från HP supporten å lägga in den i win install cd med nLite ( www.nliteos.com/guide/index.html )

Oups såg inte att du skrev att den hittar disken i installationsförfarandet, då ska du ju kunna ta bort alla partitioner på den och formatera, om inte det går så är det antingen en jumper som är ändrad på disken lr ngt annat fel på den.

Såsom scsi kortet visar så är det inga errors på disken. Vad är jumpers?
Vet inte om detta spelar någon roll men detta är en OEM disk och den satt i en Fujitsu Siemens TX150

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla att alla jumpers (bryggor på baksidan av disk/annat på bussen) är rätt (inga ID-krockar, terminering på den sista enheten om inte autoterminering finns), och för säkerhets skull, ladda en aktuell SCSI-driver via floppy el. motsv.

Det är normalt inget hyperkrångligt men kanske lite ovant om man vara pysslar med PATA/SATA annars.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Dubbelkolla att alla jumpers (bryggor på baksidan av disk/annat på bussen) är rätt (inga ID-krockar, terminering på den sista enheten om inte autoterminering finns), och för säkerhets skull, ladda en aktuell SCSI-driver via floppy el. motsv.

Det är normalt inget hyperkrångligt men kanske lite ovant om man vara pysslar med PATA/SATA annars.

Det verkar stämma. Allt är rätt.

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |

Permalänk
Medlem

Kan du montera och köra den i nåt annat OS på den datorn? XP, Linux, whatever.

Vad säger dom?

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RHWarrior
Kan du montera och köra den i nåt annat OS på den datorn? XP, Linux, whatever.

Vad säger dom?

Just nu så har jag Windows 7 på datorn. Men eftersom den här inte disken har några drivrutiner för windows 7 så har jag i 1 vecka nu försökt att installera Windows 2000. Idag när jag satte på datorn fick jag ett fel meddelande i Scsi kortets bios: Configuration of NVRAM and drives mismatch

Vad är det för problem? Går det att avvärja?
Kortet stödjer även dessa OS:
Banyan Vines
Microsoft MS-DOS
Microsoft Windows 2000
Microsoft Windows 2000 Advanced Server
Microsoft Windows 2000 Server
Microsoft Windows NT 4.0
Novell NetWare 4.x
Novell NetWare 5.x
Novell NetWare 6.x
OS/2 Warp
SCO UNIX
UnixWare

Vilket tycker ni att jag ska ta?

Visa signatur

Gigabyte EP45-DS3 | E4600 2.4 | 4GB Ram Kingston @ 1200 MHZ | nVidia Geforce 8600 256mb| Sharkoon Rebel9 |