Permalänk
Medlem

Behövs bredbandsswitch??

Behöver hjälp med ett nätverksproblem. (Inte min styrka).

Försöker hjälpa en kompis att ordna trådlöst nätverk.

Hon har Fiberlan (Telia) i huset och för närvarande endast en transciever installerad.

Om jag förstår rätt är det bara en omkopplare mellan inkommande fibernätet och det vanliga ethernet nätet i lägenheten.

Det är den enda utrustning som finns, men en dator inkopplad till den så fungerar internet hur bra som helst.

Min tanke var då att helt enkelt koppla in en router typ
Dlink 615

För att kolla ringer jag dock Telia för säkerhets skull men där säger deras support att jag också måste installera en bredbansswitch som den här.

Jag trodde att bredbansswitchen användes för att dela upp bredband, telefoni och Tv? Och det enda hon har och vill ha är bredband.

Telia vill inte heller skicka nån bredbansswitch för det avtal dom har med bostadsrättföreningen gör att det är dom som ska stå för hårdvara, och bostadsrättföreningen fattar ingenting.

Men om internet funkar idag, utan modem och switch, borde det inte funka i framtiden om man bara kopplar in en router i transceivern??

tack på förhand

Permalänk
Vila i frid

Ivfsh bör man koppla in en router som att man får NAT/SPI och inte är direkt kopplad till nätet. MAC-låsning är det enda hon behöver bekymra sig om men säger man åt routern att klona datorns MAC-adress är det lugnt. Vill hon sen ha IP-TV kan hon sätta den burken i DMZ så slipper hon installera en switch på inkommande.

Permalänk
Medlem

Vill hon bara ha internet kommer det funka att koppla in bara routern, skulle det vara så att hon i framtiden kommer få voip och iptv från telia kommer antingen de eller bostadsföreningen skicka en switch till henne, bara att koppla in denna direkt i transcievern och sen rätt port till routern.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Stort tack för svaren, uppskattar det.

Jag misstänkte att Telia's svar var fel (om man bara vill ha internet).

mvh

Permalänk
Inaktiv

Du bör nog satsa någon krona till på bättre router tex D-link 655 eller 855 för att kunna få ut allt av ditt/ert bredband.
mvh

Permalänk
Medlem

Ja, det tyckte jag med, fast hon spelar inte, använder inte torrent klienter och vill bara kunna kolla facebook via sin 2 år gamla notebook trådlöst (11.g) och vill ha en billig lösning.

Jag är inte säker på att jag ens kan få henne att köpa en 11.n adapter till datorn.

Men jag ska kolla vidare nu när jag vet att det funkar, så tack.