Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
På mitt moderkort har jag 2 st internetanslutningar jag kan använda. Jag har provat programmet SMAC och bytt anslutningar. Då ser jag att macadresserna är olika.
Men hur är det utanför? Ser dom ändå bara det ena, inte det andra?
Eftersom du bara kopplar en(?) nätverkskabel mellan modemet och datorn så ser modemet bara det nätverkskortet och den MAC-adressen som du har sladden i.
Om ditt modem har flera portar, dvs har en inbyggd switch och du kopplar båda nätverkskorten till switchen via varsin nätverkssladd så kommer datorn att prata via det nätverkskort som har default gateway definierad i sina nätverksegenskaper. Om båda korten har gateway så är det felkonfat och kan ge diverse problem, men kan också funka beroende på hur nätet ser ut i övrigt, men är hursomhelst fel. Om båda korten är konfade för DHCP så kommer båda få gateway om det inte gjorts några reservatrioner i DHCP-servern
Utanför modemet, dvs utifrån internet så kommer bara det kort att synas som datorn pratat ifrån, och OM du skulle ha inkommande trafik så pratar det med det kort som har den IP-adress som datorn på internet söker efter , eftersom internettrafik söker efter IP-adresser och inte MAC-adresser.
Och vad jag undrar över byte av Macadress. Kan jag prova och testa byta den ena internetanslutningens mac adress utan att det påverkar det andra?
Ja, som andra redan sagt så kan du byta samtliga inställningar, både IP och MAC på de båda korten oberoende av varandra. Däremot kan du inte byta IP-adress hursomhelst utan att ta hänsyn till hur din del av nätet ser ut, dvs vilket subnät kortet är anslutet till, men det gäller även om du bara har ett kort.
Vad kan gå fel med mjukvaruprogrammen man använder?
Generellt går inget fel vid MAC-adressbyte utom i de fall då program och servrar kollar giltiga licenser och behörigheter mha. MAC-adress.
Byter man IP-adress på rätt sätt, dvs i överenstämmelse med subnät och routing ocdh utan att adressen redan används så kommer det också att funka , i annat fall så kommer det bli tvärstopp vid närmaste router.