Permalänk
Medlem

Byta Macadress - 2 macadresser?

Ja det finns ett gäng trådar med macadresser, hittade dock inte det jag sökte efter

På mitt moderkort har jag 2 st internetanslutningar jag kan använda. Jag har provat programmet SMAC och bytt anslutningar. Då ser jag att macadresserna är olika.

Men hur är det utanför? Ser dom ändå bara det ena, inte det andra?

Och vad jag undrar över byte av Macadress. Kan jag prova och testa byta den ena internetanslutningens mac adress utan att det påverkar det andra?

Vad kan gå fel med mjukvaruprogrammen man använder?

Permalänk

Det är lite otydligt vad du vill åstadkomma.

Vad menar du med två internetanslutningar på moderkortet? Att du har två integrerade nätverkskort ? I så fall har de varsin MAC-adress förstås.
Eller menar du att du faktiskt har två olika internetabonnemang (anslutna till varsitt nätverkskort förstås)

Varför har du använt SMAC överhuvudtaget?

Vad menar du med utanför? Utanför vad? Har du två nätverkskort så måste du ha någon slags routing och endast en default gateway och på så vis löser det sig för utgående. Om du har inkommande trafik så har du förmodligen varsin IPadress och varsin MACadress på korten.

I allmänhet spelar det ingen roll för program vad man har för mac-adress, men vissa program håller reda på licenser och behövrigheter med hjälp av macadressen.

(jag utgår ifrån att du inte har lastbalansering och teamade NIC, det brukar förekomma endast i serversammanhang)

Permalänk
Medlem

Hur kan detta bli otydligt?

Där du kopplar in sladden från ditt bredband till ditt moderkort, ja där har jag två anslutningar, ethernet eller vad de nu kallas

SMAC var ett av de första program som dök upp när jag gogglade

Utanför vad, du verkar inte särskilt intresserad av att hjälpa eller?

Ja utanför vad? Trafik som möter upp min

Nej jag har inte två nätvärkskort, jag har 2 inbyggda i moderkortet i såna fall, ialla fall är det 2 anslutningar! Och vilken jag väljer så har jag 2 olika macadresser enligt SMAC programmet!

Denna mac ändring gäller bara min dator, ingen router eller något sådant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Hur kan detta bli otydligt?

Där du kopplar in sladden från ditt bredband till ditt moderkort, ja där har jag två anslutningar, ethernet eller vad de nu kallas

SMAC var ett av de första program som dök upp när jag gogglade

Utanför vad, du verkar inte särskilt intresserad av att hjälpa eller?

Ja utanför vad? Trafik som möter upp min

Nej jag har inte två nätvärkskort, jag har 2 inbyggda i moderkortet i såna fall, ialla fall är det 2 anslutningar! Och vilken jag väljer så har jag 2 olika macadresser enligt SMAC programmet!

Denna mac ändring gäller bara min dator, ingen router eller något sådant

Jag håller med Whippoorwill.
Vad är det du vill uppnå? Varför använder du SMAC?

Om du har två RJ-45-kontakter på moderkortet så har du två nätverkskort (inte två internetanslutningar). Om du ändrar något på det ena nätverkskortet så påverkas inte det andra.

Trafik möts inte, om det gör det så blir det en krock och så skickas paketen igen.

Din MAC-adress lever bara fram tills närmsta router. Det spelar självklart ingen roll om hur många nätverksanslutningar(mac-adresser) du har.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Vad i hela friden yrar du om? Varför ska du byta mac?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Jag håller med Whippoorwill.
Vad är det du vill uppnå? Varför använder du SMAC?

Om du har två RJ-45-kontakter på moderkortet så har du två nätverkskort (inte två internetanslutningar). Om du ändrar något på det ena nätverkskortet så påverkas inte det andra.

Trafik möts inte, om det gör det så blir det en krock och så skickas paketen igen.

Din MAC-adress lever bara fram tills närmsta router. Det spelar självklart ingen roll om hur många nätverksanslutningar(mac-adresser) du har.

Skriver igen, SMAC var det första programmet jag såg när jag gogglade, vet du något annat? Tipsa gärna?

Trafiken som möts är ju upp och ner?

Min MAC-adress lever bara fram till nästa router?

Jag kör telejack>> modem>> dator (datorns macadress, nätvärk som ska ändras? inte modemets?)

Permalänk
Medlem

Tror inte nån av oss förstår VARFÖR du prompt vill ändra MAC-adress?

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Varje NIC är tilldelad en unik MAC-adress.
Denna skall man inte ändra (utom möjligen i rena undantagsfall).

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Citat:

Skriver igen, SMAC var det första programmet jag såg när jag gogglade, vet du något annat? Tipsa gärna?

Trafiken som möts är ju upp och ner?

Min MAC-adress lever bara fram till nästa router?

Jag kör telejack>> modem>> dator (datorns macadress, nätvärk som ska ändras? inte modemets?)

Varför använder du SMAC? Vad vill du göra?

Om du inte har en router mellan din dator och modemet så är det routern hos din ISP som vet om dina MAC-adresser. Dina MAC-adresser lever fram tills denna router, sen så "försvinner" dem.

MAC-adressen följer bara med i paketet tills nästa router. Med andra ord, det går bara att skilja på MAC-adresser inom det interna nätverket (Alla datorer hemma hos dig efter modemet).
Detta är gjort enligt design för att varje dator inte ska behöva veta om varenda dators (på hela Internet) MAC-adress.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att TS syftar på ip-adress och inte MAC-adress? Slänger bara ut ett förslag. @TS: det är ingen som är tvungen att hjälpa dig på det här forumet så du kommer längre med lite ödmjukhet. Folk skulle väl inte använda sin dyrbara tid på att svara på dina inlägg om de inte ville hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Re: Byta Macadress - 2 macadresser?

Citat:

Ja det finns ett gäng trådar med macadresser, hittade dock inte det jag sökte efter

[ snip! ]

Jag är också lite intresserad av vad du försöker åstadkomma, fast du får gärna förklara lite utförligare vad du avser. Visst försöker vi alla (nästan alla i alla fall ) hjälpa till, så var beredd på motfrågor. :^)

En tanke som slår mig när jag läser dom andra inläggen; det är inte så att du blandar ihop IP-adresser med MAC-adresser? Det skulle göra frågeställningen aningen mer intressant och begriplig.

En MAC-adress är som tidigare sagt hårdkodad och följer vissa givna regler; det kan finnas anledningar till varför du skulle kunna vilja förfalska din egen MAC-adress men av din fråga att döma tar jag mig friheten att tolka det som att det egentligen inte var syftet.

Jag läser ditt inlägg som att du söker ett svar på en fråga som vi tyvärr inte - ännu - riktigt förstår. :-s

Upplys oss, så försöker vi igen.

[edit; aww, såg att Gewran hann före :-P]

Visa signatur

WS: ASUS P7P55D/i5-750, Hydro H50, XFX6950/2GB, Intel X25-V/2Tb lagring, Corsair VX-550
Server: ASUS, AMD Athlon64 X2 6000+ Scyte Ninja, NVidia GS8400Silent, 2Gb ram, ~4Tb SATA, 500W, CM Stileo500 (tyst)
"-Sometimes all that is needed is a high five. In the face. With a chair!"

Permalänk
Medlem

Ehm?

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Visst, man kan ändra men frågan kvarstår... varför?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör du windows så brukar det det att gå att ändra mac adresser manuellt under Dator -> Egenskaper -> Enhetshanteraren -> Nätverkskort -> (Valt nätverkskort) -> Egenskaper -> Avancerat -> Network Adress

I detta exempel är det Win 7 med Marvell Yukon 88E8056 nätverkort inbyggt på moderkortet.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk

OK, Jag ska försöka svara på din ursprungliga fråga utan att försöka tolka den.

Citat:

På mitt moderkort har jag 2 st internetanslutningar jag kan använda. Jag har provat programmet SMAC och bytt anslutningar. Då ser jag att macadresserna är olika.

Men hur är det utanför? Ser dom ändå bara det ena, inte det andra?

Eftersom du bara kopplar en(?) nätverkskabel mellan modemet och datorn så ser modemet bara det nätverkskortet och den MAC-adressen som du har sladden i.

Om ditt modem har flera portar, dvs har en inbyggd switch och du kopplar båda nätverkskorten till switchen via varsin nätverkssladd så kommer datorn att prata via det nätverkskort som har default gateway definierad i sina nätverksegenskaper. Om båda korten har gateway så är det felkonfat och kan ge diverse problem, men kan också funka beroende på hur nätet ser ut i övrigt, men är hursomhelst fel. Om båda korten är konfade för DHCP så kommer båda få gateway om det inte gjorts några reservatrioner i DHCP-servern

Utanför modemet, dvs utifrån internet så kommer bara det kort att synas som datorn pratat ifrån, och OM du skulle ha inkommande trafik så pratar det med det kort som har den IP-adress som datorn på internet söker efter , eftersom internettrafik söker efter IP-adresser och inte MAC-adresser.

Och vad jag undrar över byte av Macadress. Kan jag prova och testa byta den ena internetanslutningens mac adress utan att det påverkar det andra?

Ja, som andra redan sagt så kan du byta samtliga inställningar, både IP och MAC på de båda korten oberoende av varandra. Däremot kan du inte byta IP-adress hursomhelst utan att ta hänsyn till hur din del av nätet ser ut, dvs vilket subnät kortet är anslutet till, men det gäller även om du bara har ett kort.

Vad kan gå fel med mjukvaruprogrammen man använder?

Generellt går inget fel vid MAC-adressbyte utom i de fall då program och servrar kollar giltiga licenser och behörigheter mha. MAC-adress.
Byter man IP-adress på rätt sätt, dvs i överenstämmelse med subnät och routing ocdh utan att adressen redan används så kommer det också att funka , i annat fall så kommer det bli tvärstopp vid närmaste router.

Permalänk
Medlem

Och tack för svar

SMAC som jag provat, bara för att kolla jag hade 2 olika macadresser kräver registrering

Finns det andra smidigare frivara annars?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
http://img683.imageshack.us/img683/8789/macxk.jpg

Ehm?

wOOt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Tror inte nån av oss förstår VARFÖR du prompt vill ändra MAC-adress?

Tja googla på internet så får du kanske reda på det

Permalänk
Medlem

Se ovanstående om att ändra i Windows. Ingen vet varför du ska ändra och du tycks inte vilja svara på det så jag lägger ner den här tråden. Ha det

Visa signatur

Permalänk

Sannolikt så är hans MAC-adress bannad på någon spelserver...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
Sannolikt så är hans MAC-adress bannad på någon spelserver...

Huh?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Nej

Har inget med bannad på någon spelserver att göra, men det finns ställen som är fixerad av att lagra macadresser likväl ip adresser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej

Har inget med bannad på någon spelserver att göra, men det finns ställen som är fixerad av att lagra macadresser likväl ip adresser.

vad för "ställen"?
du vet väll att din macadress inte syns ut mot internet om du har en router?
Och har du inte det så är det ändå bara din isp som kan se din macadress...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Huh?

Vissa spelservrar, både typ pokersiter och MMORPG sparar MAC-adresser och IP-adresser.
Visserligen är det som burk404 säger att MAC-adressen inte skickas med nättrafiken längre än till ISPn, så jag antar att klientprogrammet inventerar MAC-adress och skickar det till servern som en slags identifikation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av burk404
vad för "ställen"?
du vet väll att din macadress inte syns ut mot internet om du har en router?
Och har du inte det så är det ändå bara din isp som kan se din macadress...

Jag har ingen router, jag har bara det vanliga modemet från mitt isp?

telejack >> modem >> dator

Är det modemet eller datorn då macadress då?

Eller är det något de kan se med min station, något annat?

Permalänk
Medlem

Jag trodde mac-adressen var hårdvarig och statisk. Inget man ändrar med mjukvara. Men det kanske går att flasha om?

Visa signatur

åhoj

Permalänk

om modemet bara är ett modem så är det datorns MAC som syns hos din ISP, om Modemet också är en router vilket oftast är fallet om du kan koppla flera datorer till den så är det modemets MAC-adress som syns.

Vad som menas med 'syns' i det här fallet är alltså vad som skickas med automatiskt i nättrafiken om du tex surfar till sweclockers eller aftonbladet.

Så fort det krävs ett speciellt program för att ansluta sig, som när du spelar viss nätpoker eller om du spelar counterstrike på servrar som kräver punkbuster eller vad som helst som kräver att du installerar något så kan det installerade programmet kolla vilken mac-adress som används av datorn och skicka vidare den. Då används inte MAC-adressens egentliga nätverksfunktion utan bara dess egenskap av unik identifierare. Krångligare men mer exakt uttryckt så är den inte del av headern utan en del av datat i paketet. Microsoft tex. använder det för att kolla om man använder en piratlicens men krånglar till det ytterligare genom att också kolla serienumret på andra komponenter i datorn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Jag trodde mac-adressen var hårdvarig och statisk. Inget man ändrar med mjukvara. Men det kanske går att flasha om?

Ursprungligen och i princip är det så. Numera är det vanligt att det går att ändra mjukvarumässigt men normalt sett finns det ingen anledning att göra det.
En anledning kan vara på företag där man har en större IT-organisation och så hög säkerhet att man styr nätåtkomst internt med access-listor i switcharna. Oftast är det olika avdelningar som har hand om nätverket och om klientdatorerna och när någon byter dator så är det enklare att klientsupporten byter MAC-adress på nya datorn än att låta nätverksavdelningen ändra i access-listorna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whippoorwill
om modemet bara är ett modem så är det datorns MAC som syns hos din ISP, om Modemet också är en router vilket oftast är fallet om du kan koppla flera datorer till den så är det modemets MAC-adress som syns.

Vad som menas med 'syns' i det här fallet är alltså vad som skickas med automatiskt i nättrafiken om du tex surfar till sweclockers eller aftonbladet.

Så fort det krävs ett speciellt program för att ansluta sig, som när du spelar viss nätpoker eller om du spelar counterstrike på servrar som kräver punkbuster eller vad som helst som kräver att du installerar något så kan det installerade programmet kolla vilken mac-adress som används av datorn och skicka vidare den. Då används inte MAC-adressens egentliga nätverksfunktion utan bara dess egenskap av unik identifierare. Krångligare men mer exakt uttryckt så är den inte del av headern utan en del av datat i paketet. Microsoft tex. använder det för att kolla om man använder en piratlicens men krånglar till det ytterligare genom att också kolla serienumret på andra komponenter i datorn.

Provade som sagt med programmet SMAC och kopplade in modemsladen i ena nätvärksuttaget på datorn och fick upp macadressen, kopplade ur, samma modem, kopplade in i andra nätvärksuttaget på datorn, körde igång SMAC och fick i gång det andra macadressen

Inget från BBB's modem (ej router?)

Det är inget register man ska pilla på?

En sak jag tänkt på, kan de se information om tex användarnamn på datorn man skriver in när man installerar tex xp?

Permalänk
Citat:

Provade som sagt med programmet SMAC och kopplade in modemsladen i ena nätvärksuttaget på datorn och fick upp macadressen, kopplade ur, samma modem, kopplade in i andra nätvärksuttaget på datorn, körde igång SMAC och fick i gång det andra macadressen

Inget från BBB's modem (ej router?)

Det är inget register man ska pilla på?

En sak jag tänkt på, kan de se information om tex användarnamn på datorn man skriver in när man installerar tex xp?

Nej , inget register, eller rättare sagt, det SMAC gör är förmodligen ändra någon parameter i registryt men inget man behöver bry sig om manuellt.

Vilka är 'de' som du syftar på? om du menar Microsoft vid licensverifiering så är svaret nej, den informationen skickas inte med.
Om du menar ISPn så reggas det inte heller direkt men om de följer IPRED-lagens direktiv om att de ska logga all trafik så kan ju användaruppgifter fastna den vägen.
Om du syftar på de som administrerar tjänster på nätet som webpoker eller spelservrar så beror det på programmet, på vilken behörighet som användes vid installation av programmet och vilken behörighet som används när programmet körs. Finns bara tillräckliga behörigheter kan de få fram i princip all information som finns på datorn även om lösenord brukar vara krypterade eller sparas som hashar. Datornamnet som anges vid installation är dock lättåtkomligt utan höga behörigheter. Hur det är med informationen man anger vid Windowsinstallationen kan jag inte på rak arm men den lär knappast vara krypterad och därför läsbar med systemaccess.