Problem med ny Intel X25-M G2 80GB

Permalänk
Medlem

Problem med ny Intel X25-M G2 80GB

Hej

datorspec för problemburken:

Abit ix38 quadgt
q9550@3.4ghz
4gb dominator 1066mhz (940mhz) 5-5-5-15
5970
asus sonar d2 (pci)
1xIntel X25-M G2 80GB
1xsamsung 750gb
1xWD 500gb
corsair 750w

Fick hem nya ssd disken, monterade in den och satte den som första disk, installerade om windows 7 och passade på att formatera alla dom andra enheterna också.

Installation går bra och utan problem, efter drivrutiner och windows update börjar sedan datorn strula.

BSOD krashar med memory_management som länkar till superfetch, provar att stänga av men felet kvarstår.

Kört memtest i 12 timmar på båda stickorna var för sig utan problem (körde memtest i 1066).

Överklocken är 100% stabil i windows (intelburn 16 timmar på max)

När superfetch går ner drar den även med sig diverse tjänster vilket gör att systemet blir instabilt och under denna tid felar intelburn och prime95, dock innan superfetch går ner är det som sagt 100% stabilt.

Någon som har förslag?

Har jag fel på ssd disken?
Ljuger memtest?

Har provat en total ominstallation efter detta för att vara säker på att det inte rörde sig om virus/trojan/korruption men samma fel uppstod på nya installationen.

Permalänk
Medlem

Har du prövat att köra systemet utan överklockning? blir det stabilare eller samma resultat?

Om du kör datorn med enbart en minnessticka blir systemet stabilare då?

Hinner du stänga av superfetch innan windows flippar? med en SSD behövs nämligen inte superfetch.

Kanske en dum fråga men du har inte växlat från IDE till AHCI mode i biosen innan nödvändig register ändring behöver utföras i windows? detaljerad förklaring finns i fråga 6.3 i G2 80GB FAQ:en.

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]

Permalänk
Medlem

Tjo!

Borde varit tydligare

Skiten kommer lite random, kan gå 1 timme kan gå 20 minuter. Problemet uppstår även utan överklock. Problemet uppstår med eller utan superfetch igång (mkt knepigt jag vet). Utan superfetch igång går vi direkt till memory_management bsod när superfetch är igång krashar först den tjänsten och ger 10-15 min heads up.

Nej ingen växling, installerade systemet med ahci.

Permalänk
Medlem

Börjar misstänkta mitt ASUS ljudkort... Det är det ända som hade uppdaterade drivrutiner från förra installationen, det är det eller trasig ssd....

Permalänk
Medlem

Det låter som en hårdvarukonflikt någonstans i ditt system.

Min första misstanke låg på minnet, men eftersom du kört det i memtest utan problem blir man lite tveksam. Andra misstanken är ju nätaggregatet, men eftersom du har ett corsair 750w så tror jag inte det är boven i dramat heller.

Jag hade nog rekommenderat att först ställa in biosen i default läge eller ursprungsläge, ändra givetvis tillbaka till AHCI mode efteråt.

Sen hade jag nog rekommenderat att använda uteslutningsmetoden i felsökningen av datorn. Startat datorn med minimalt antal enheter, t.ex en minnessticka, enbart SSD:n, grafikkort etc och se om felet uppstår eller om det blir stabilt. Därefter kopplat på en enhet i taget, bootat om och se vad som händer. Om systemet är stabilt och du inte lyckats återskapa felet koppla då på en enhet i taget och upprepa momentet om och om igen tills datorn hänger sig. Direkt du får en hängning så vet du vilken enhet som orsakade felet och därefter går det kanske att åtgärda.

Om du misstänker SSD:n kan du utföra en kontroll på enheten med hjälp av Intel SSD Toolbox. Om du gör en full scan och programmet inte rapporterar några problem så är SSD:n ok. Du kan även dubbelkolla dess SMART status i programmet.

Lycka till!

Visa signatur

Intel Core2 Quad Q6600 2.4GHz, Noctua NH-U9F 92mm, Gigabyte GA-X38-DQ6, Intel SSD X-25 160GB G2, Mushkin SP2-6400+ 4096MB, Nvidia 8800GTS 512MB, Corsair HX 620W, Auzentech X-Meridian 7.1, monterat i Antec P182 SE, med x64 Windows 7
[b]---=SSD FAQ: Intel X25-M G2=---[/b]