Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Ett flertal problem har dykt upp W7, BSOD m.m.

Permalänk
Medlem

Ett flertal problem har dykt upp W7, BSOD m.m.

Hallå Sweclockers.
Snubblade över den här hemsidan under min desperata jakt efter lösningar och har spenderat eftermiddagen med att läsa stickies och söka efter problemet.
Men jag kunde tyvärr inte hitta någon annan tråd som hjälpte mig allt för mycket och gör därför en ny tråd.

BAKGRUND
Jag har haft flera problem med min dator på sistonde men jag ska försöka att inte röra ihop allt för mycket.
Köpte en dator i delar från komplett och den funkade finnemang under en lång period, problemen började helt plötsligt med BSODS vid uppstart och jag fick formatera disken. Jag körde då windows xp.
Jag fortsatte sedan köra på den ett tag tills jag fick blue screen-problem igen och formaterade den på nytt. Sedan köpte jag windows 7 och fick samma problem med det. Köpte därefter en ny hårddisk och installerade windows 7 på den. det fungerade några dagar men sedan började jag få annorlunda problem.
BSOD och sen när jag startar datorn stod det ungefär:
"Please insert Boot device"
Jag startade om datorn och så fungerade det, bytte sedan ut satakabeln och kollade moderkortet efter gästa kondensatorer osv men hittade inget uppenbart fel.

PROBLEM JUST NU
Nu när jag jagat drivrutiner osv. har jag lite nya problem.
- rundll32.exe slutar fungera till och från när jag startar firefox t.ex.
- Datorn är ofattbart långsam och klarar inte spel osv utan att dö i BSOD.

Har kört Windows 7s inbyggda minnesdiagnostik och tagit ut BIOS-Batteri och resetat bios. Utan förbättringar

Vänder mig nu till er och hoppas det finns någon vänlig själ villig att hjälpa mig.

Operativsystem: Microsoft Windows 7
Processor: QuadCore Intel Core i7 920, 2666 MHz (20 x 133)
Processorkylare: Stock
Moderkort: XFX MB-X58I-CH19
Minne: 2x Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 2GB
Grafikkort: XFX GeForce 9800 GTX/9800 GTX+
Hårddisk: Western Digitals 500gb

Permalänk
Medlem

Ett nytt problem
Processoranvändningen ligger på 100% och de olika kärnorna visas inte som innan

Permalänk
Vila i frid

1) Finns dina minnen med på moderkortets QVL?
2) Behöver dina minnen högre spänning än default för att funka? Kolla Corsair's specar för dina minnen.
3) Kör MEMTEST86+ bootad från CD-skiva.
4) Kör OCCT för att testa moderkort/cpu.
5) Kör FURMARK för att testa nätagg/grafik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
1) Finns dina minnen med på moderkortets QVL?
2) Behöver dina minnen högre spänning än default för att funka? Kolla Corsair's specar för dina minnen.
3) Kör MEMTEST86+ bootad från CD-skiva.
4) Kör OCCT för att testa moderkort/cpu.
5) Kör FURMARK för att testa nätagg/grafik.

Tack för svaret Hasenfrasen, om det inte är för mycket att be om. Skulle du kunna förklara lite ytterliggare om OCCT och hur jag testar moderkortet i det? Har läst igenom deras FAQ men hittar inte mycket till hjälp.
Jag ska göra ett memtest imorgon när jag har tillgång till cd-skivor.

Tack igen