Frågor om Viloläge (Hibernate)

Permalänk
Medlem

Frågor om Viloläge (Hibernate)

Hej.

Tycker funktionen viloläge är väldans bra eftersom det tar tid att starta och stänga ned datorn hela tiden (vill inte låta den stå på hela tiden då den blir dammig plus att den ligger i samma rum där jag sover och tyvärr låter den lite).

Dock tycker jag inte viloläge fungerar så bra. Issues jag märkt är:

¤ När man aktiverar viloläge så stängs datorn ned men vaknar upp direkt. Detta kan lösas genom att vid inlogget välja Sleep igen. Dock lite jobbigt.
¤ Ibland kan datorn vakna till helt random utan att jag rört varken mus eller tagnentbord. Har det något att göra med små strömspikar som kan uppstå i en lägenhets elnätverk? Om jag t ex ansluter en dammsugare till grenkontakten där datorn är ansluten så kan den vakna till av strömspiken)

Sen har jag hört att viloläge inte är bra för HDDn, att den slits extra mycket. Nån som vet om detta stämmer? Funderat på att skippa Viloläge och köra ReadyBoost men antar att man ska ha en galet snabb USB sticka då?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Jag kör för det mesta mina datorer dygnet runt men har en netbook som jag använder för GPS-navigering i segelbåten. Den sätter jag i viloläge för att spara på batterierna, och med en SSD "hårddisk" vaknar den upp blixtsnabbt då det behövs (och SSDn drar mindre på batterierna än en hårddisk). Inga problem att stänga ned den heller, det tar ca 10 sekunder bara. Möjligen slits SSDn lite extra av allt skrivande, men det oroar inte mig så mycket.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Det finns lite olika vilolägen, det mest populära är väl Hybrid Sleep som använder RAM men sparar dokument/data till hårddisk. Det innebär att den drar en viss underhållsström också. Här finns svar på enkla frågor om det;
http://windows.microsoft.com/en-US/Windows7/Sleep-and-hiberna...

Om den vaknar slumpartat så får du försöka kolla vad som kan orsaka detta. En vanlig sak är nätverksadapter, men det finns andra som t.ex. USB-enheter också. Ett sätt kan vara att uppdatera drivrutiner om det finns, t.ex. för nätverkskortet. Om du misstänker nätverkskortet så kan du disabla att den inte vaknar på den också, högerklicka "Computer" välj "Manage", öppna "Device Manager->Network Adapters->" och dubbelklicka på ditt nätverkskort. Gå till fliken "Power Management", där kan man ändra på det.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret. Misstänker starkt NIC:en.
Kör USB mus/tagnentbord, Webcam, Gamepad + trådlöst Mus/tagentbord.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9