Hur är Antecs ingenjörer funtade?

Permalänk

Hur är Antecs ingenjörer funtade?

Tja!

Man undrar ju om det gamla hederliga Kellogspaketet gav deras jobb!
Fläkten i mitt Earthwatts 380W, precis som i många andra av deras nätagg, är på 80mm!
Ingen jättefara kanske, men vem i helvete gjorde kretsen som kontrollerar fläkten??
Så fort man belastar lite så varvar den upp så att den väcker folk som sover i rummen bredvid?! Dessutom är den lilla luft som kommer ut inte ens varm!

Dom kan ju bara ta sig. Nu blir man tvungen o sprätta både nätaggregatet och garantin och ta saken i egna händer. Fuck this.

Till och med deras TruePower 1200W Quattro som klarar uppåt 1400W har 80mm-fläkt! Helt befängt.

Permalänk

Varför köpte du agget då? Det är klart att 80mm fläktar inte är kul.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Varför köpte du agget då? Det är klart att 80mm fläktar inte är kul.

Fick det med chassit. Klart att det är smart med 80mm-fläkt, men dom har ju inte använt sina ingenjörsexamen för att sätta dit en fläkt som är värd namnet - som både blåser lite och inte lever om. Jaja, är ju liberalt o nice att ta saken i egna händer

Permalänk
Inaktiv

Ett Antec NSK3480 är ju också en budgetmodell, även om de nätagg som följer med div. Antec chassin alla har 80mm-fläktar, vad jag vet.

Jag försvarar inte Antec och deras billigare nätagg, men du förväntade dig nog lite för mycket. Det är inga stora summor att byta upp dig till ett 400W Corsair eller liknande, med 120mm fläkt.

Sedan ska ju Quattro-serien vara ganska mycket bättre byggda än instegsmodellerna, och inte behöva mer än en 80mm-fläkt.

Permalänk
Medlem

Du är väldigt petig isf, har ett sånt i min dator och det låter inte överdrivet inte ens när jag belastat det hyfsat. Din rigg käkar inte så mycket ström heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Du är väldigt petig isf, har ett sånt i min dator och det låter inte överdrivet inte ens när jag belastat det hyfsat. Din rigg käkar inte så mycket ström heller.

Beror lite på när du köpte det... Du kanske fortfarande har ett seasonictillverkat agg, medan Rymdvanilj har ett Deltatillverkat agg... Båda är bra kvalitet, men Seasonic brukar lägga mer vikt på ljudnivån... Så mycket troligt att de nya Delta-aggen är mer högljudda!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Hur är vissa funtade här egentligen ? Köper en billig agg och förväntar sig högsta kvalité...TS: Vad sägs att kolla upp saker innan du köper dom och inte gnäller som tjej när felet är enbart ditt ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

Det beror väl väldigt mycket på belastning. I alla fall om det är Antec Earthwatts 380 du har. Jag kör Earth Watts 430W (Seasonic-varianten) i mitt Fusion chassi och de enda andra fläktarna är f.n. en temperaturreglerad 120mm Nexus Real Silent och en Nexus som är satt till 7V. Nätaggregatet hörs inte över de fläktarna.
Nu kör jag effektsnålt och med integrerad grafik, men har inte lyckats få upp ljudnivån nämnvärt ens under Prime 95.

Är du hundra på att det är nätaggregatsfläkten? Annars brukar det vara rätt vanligt att folk gnäller duktigt, för att sedan komma på att det var processorfläkten eller någon annan fläkt som låter.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Keeper of Traditions
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Hur är vissa funtade här egentligen ? Köper en billig agg och förväntar sig högsta kvalité...TS: Vad sägs att kolla upp saker innan du köper dom och inte gnäller som tjej när felet är enbart ditt ?

Du kanske skulle ta och läsa vad han skrivit innan du börjar klanka ner på honom?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Fick det med chassit.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Byt fläkten till en Noctua eller motsvarande, tar max 5 minuter och den blir helt knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Byt fläkten till en Noctua eller motsvarande, tar max 5 minuter och den blir helt knäpptyst.

Håller med.

Förövrigt finns det flera tysta nätagg med 80mm fläkt som har god kylning som Antec Signature series och Arctic Fusion 550 så fläkten säger egentligen lite om både kylning och ljudnivå för det finns gott om bottenskrap med 120 och 140mm fläktar med från t.ex. NorthQ och ACE och Corsair CX400 som förvisso är helt ok kvalitet men inte är det minsta tyst.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

kör den på 7v konstant.

Permalänk
Medlem

Med 80mm fläkt finns där med plats för kylflänsar. Gämför arean på flänsarna i ett agg med 120 fläkt mot arean på din cpu kylare tex. Hur effektivt tror du utbytet av värme energi är mellan flänsar och inkommande luften med 120mm fläkt? Inte specielt bra nej.

Har Silverstone 850W Zeus agg det gick löst på 2K. Visst har bytt fläkten i mitt med efter ett par års 24/7 use men det var väl mät för flälkten började låta illa. Men det sitter 80mm i den med lägst in så inte på baksidan. Har dom gjort för att ge så mycket plats som möjligt till komponenter och kylflänsar och sedan satt fläkten lägst in då turbulent luftflöde klyler bättre och desutom låter det lite midnre med fläkten gömd läger in i datorn.

Så 80mm fläkt är väl inte nödvändigtvis dåligt om det är gjort rätt. Finns gött om dyra påkostade agg som har 80mm fläkt.

Hade dock aldrig köpt antec ändå. Alla jag haft har gått sönder med dåliga kondigar och felacktig fläktstyrning, ja faktiskt sant fick en revision som var felkopplad helt enkelt. Efter jag påpekade det till en recensent av agget som i sin tur kontaktade antec så skulle dom lösa det i en framtida revison. Där snackar vi om 120mm som varvade fullt gämt. Moddade mitt självt då felet var så dumt så det inte var sant.

Fläkten höl dock bara 2-3 månader innan den pajade så i med en annan. Efter ytterligare 2-3 månader totalpajjade kondigarna. Hade börjat tjuta några dagar innan så hade mina misstankar. Efter det så la mitt andra antec av också.

Använt antec 2000-2002 men efter det blev dom skit så aldrig igen.
Antec är ett slarv företag som har noll kvalitetskontroll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Antec är ett slarv företag som har noll kvalitetskontroll.

Nja, otur, idag gör dom bra grejer.

Permalänk
Medlem

dom gjorde bra grejor 2000-2001 sedan börajde cirkusen och höll på från 2003 till 2006-2007 i all fall med bara skit. Kommer personlige aldrig igen köpa nåt från ett sånt slarv företag. Dom var bra sedan gick dom vöer till att leva på sitt ryckte. Sånt företag ska inte ha nån respeckt alls. Handlade ju inte om en enstaka produckt utan många prodcukter i sortimentet under flera år som drogs med kvalitets och design problem. Sedan har dom usel kvalite på flätkarna dom säljer under sitt märke med. Ända bra jag köpt från dom för 2 år sedan var Antec P182 men igen prefekt produkt men acceptabel helt klart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
dom gjorde bra grejor 2000-2001 sedan börajde cirkusen och höll på från 2003 till 2006-2007 i all fall med bara skit. Kommer personlige aldrig igen köpa nåt från ett sånt slarv företag. Dom var bra sedan gick dom vöer till att leva på sitt ryckte. Sånt företag ska inte ha nån respeckt alls. Handlade ju inte om en enstaka produckt utan många prodcukter i sortimentet under flera år som drogs med kvalitets och design problem. Sedan har dom usel kvalite på flätkarna dom säljer under sitt märke med. Ända bra jag köpt från dom för 2 år sedan var Antec P182 men igen prefekt produkt men acceptabel helt klart.

Ja Antec True Power aggen (satt i Sonata 2 bla) är nog bland den värsta skiten som kommit ifrån ett respektabelt företag.
Antec för rycka upp sig på nätaggsfronten iaf även om nätaggen håller bra kvalitet men det är långt ifrån konkurenterna.

Permalänk
Medlem

Även de tidiga Neopower hade problem vilket resulterade i att det blev rätt många returer men idag skulle jag vilja hävda att Antec gör bra nätagg. Visst är de kanske lite efter i effektivitet och prisvärdhet jämfört med Corair men det är definitivt god kvalitet.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Även de tidiga Neopower hade problem vilket resulterade i att det blev rätt många returer men idag skulle jag vilja hävda att Antec gör bra nätagg. Visst är de kanske lite efter i effektivitet och prisvärdhet jämfört med Corair men det är definitivt god kvalitet.

Jo dom blandar och ger, Quatto modellerna har iofs något år på nacken men det är inga bra agg även om dom ska framstå som top of the line, såg ett test där 850w modellen inte ens klarade att hålla rippel nere när det gick på 100%. Antec Signature är däremot bra tex HWSecrets klara att klämma ur 870watt ur 650w modellen och med rippel låg som i övriga registret och 83% effektivitet vilket är allderles fenomenalt sen kostar det 1500-1600kr också och har "bara" en 80mm fläkt.

Permalänk
Medlem

Hade en sonata 2 låda pianosvart. Sämsta skiten jag haft.
Börajde sprika i plastfronten mer eller mindre av att man bara tittade på den. Agget som sagt fick jag fixa fläkt på sedan gick kondigarna och utbytes fans inte pga att orginal var dimensionerna av 12V medans dom var specade för 16V vid den givna kappasiteten. Kollade tom med tillverkaren men dessa var inte standard. Fans inte ens i deras sortiment utan var specialbestälda av antec. Men som sagt dom ahde samma kappasitet och dimensioner som klassen under med lägre spänning. Var garanterat bara frågan om ommärkta kondigar iget annat.

Sedan knöde jag i ett chiftec agg men tror jag hade den lådan i knappt ett år. Den ligger i delar i källaren. Fronten är sönder. Gav totalt fan i den teslut. Plockade isär den och skulle ha av fronten framtill gick den bokstavligt talat i tusen delar. Var så SKÖR så det inte var sant. Då åkte den ner i källaren ASAP i väntan på deportering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
Jo dom blandar och ger, Quatto modellerna har iofs något år på nacken men det är inga bra agg även om dom ska framstå som top of the line, såg ett test där 850w modellen inte ens klarade att hålla rippel nere när det gick på 100%. Antec Signature är däremot bra tex HWSecrets klara att klämma ur 870watt ur 650w modellen och med rippel låg som i övriga registret och 83% effektivitet vilket är allderles fenomenalt sen kostar det 1500-1600kr också och har "bara" en 80mm fläkt.

Ja kostnaden är ju rätt absurd egentligen även om Signature är bra nätagg. Dock så finns det inte så många nätagg längre med den designen vilket gör dem nästan unika i sin kvalitetsklass, i vissa lådor är de säkert att föredra framför den moderna designen med en stor fläkt vänd nedåt.

Det finns ju någon serie med problem hos alla tillverkare i princip så det gäller att hålla koll på dessa när man köper nytt. Just Quatto har jag aldrig förstått meningen med så dem har passerat obemärkt förbi mig, Antec har möjligtvis lite för många serier nu.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Hade en sonata 2 låda pianosvart. Sämsta skiten jag haft.
Börajde sprika i plastfronten mer eller mindre av att man bara tittade på den. Agget som sagt fick jag fixa fläkt på sedan gick kondigarna och utbytes fans inte pga att orginal var dimensionerna av 12V medans dom var specade för 16V vid den givna kappasiteten. Kollade tom med tillverkaren men dessa var inte standard. Fans inte ens i deras sortiment utan var specialbestälda av antec. Men som sagt dom ahde samma kappasitet och dimensioner som klassen under med lägre spänning. Var garanterat bara frågan om ommärkta kondigar iget annat.

Sedan knöde jag i ett chiftec agg men tror jag hade den lådan i knappt ett år. Den ligger i delar i källaren. Fronten är sönder. Gav totalt fan i den teslut. Plockade isär den och skulle ha av fronten framtill gick den bokstavligt talat i tusen delar. Var så SKÖR så det inte var sant. Då åkte den ner i källaren ASAP i väntan på deportering.

Du menar väl 16A? Ja Sonata fick inte ett ok nätagg innan de utrustade lådan med Earthwatts serien och det har säkert hjälpt till att ge lådorna ett annars kanske oförtjänat dåligt rykte.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Kondigar märks med max arbetstpänning som det mästa görs inom el. Matar du en kodning med för hög spänning slits den ut snabbt. Blir varm och pajar. Alldeles för mycket och det lär bli överslag och säga poff.

Bygger man nåt själv sätter man itne 12V kondigar på en traffo eller ett switchat agg som är på 12V utan man vill ha rätt vettig marginal för spikar och inte stressa sönder komponenterna i förtid. Så man ser ju rätt ofta 16V kondigar på 12V linor men roliga är att dom har dimensionerna av 12V motsvarigheten på samma kapacitet.

Det idiotagget var så trångt med så du kunde inte få dit nåt som var en mm störe på nåt håll utan GROV moddning så jag slängde skiten istället-

Permalänk

Jag har iofs mest haft kontakt med deras chassin (Solo, Mini P180 och några till) och ej så mkt nätdelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Kondigar märks med max arbetstpänning som det mästa görs inom el. Matar du en kodning med för hög spänning slits den ut snabbt. Blir varm och pajar. Alldeles för mycket och det lär bli överslag och säga poff.

Bygger man nåt själv sätter man itne 12V kondigar på en traffo eller ett switchat agg som är på 12V utan man vill ha rätt vettig marginal för spikar och inte stressa sönder komponenterna i förtid. Så man ser ju rätt ofta 16V kondigar på 12V linor men roliga är att dom har dimensionerna av 12V motsvarigheten på samma kapacitet.

Det idiotagget var så trångt med så du kunde inte få dit nåt som var en mm störe på nåt håll utan GROV moddning så jag slängde skiten istället-

Ber om ursäkt för jag förstod inte att du skrev om kondensatorerna, läste slarvigt då jag fick för mig att just den modellen hade 16 Ampere per 12V lina så trodde det var det du menade.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zelaxe
Byt fläkten till en Noctua eller motsvarande, tar max 5 minuter och den blir helt knäpptyst.

Funderar på en Noctua R8 - frågan är om går åt några motstånd eller om den är tyst nog ändå. Eftersom fläkten kommer varva upp direkt (om jag ansluter den till styrkretsen vill säga) så vill det till att den inte når så höga varvtal och inte för så mycket oväsen.

Permalänk
Medlem

Nätagg brukar mata med lägre spänning än man kan tro, så tror inte det är en bra idé att lägga motstånd emellan, utan att verkligen bekräfta att fläkten håller sig i rörelse i alla lägen.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Mitt Earthwatts 430W har 80mm fläkt och är tyst, vad ska man med 120mm till. Dessutom blir det knappt ljummet när man belastar det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Nätagg brukar mata med lägre spänning än man kan tro, så tror inte det är en bra idé att lägga motstånd emellan, utan att verkligen bekräfta att fläkten håller sig i rörelse i alla lägen.

Får se vad jag hittar på. En annan kille tvinnade bara på en R8 på originalkablarna och det verkade funka kalas.