Fjärrkontroll till PC (ej tangentbord/mus)

Permalänk

Fjärrkontroll till PC (ej tangentbord/mus)

Vad finns det för fjärrkontroller som kan styra en PC med radiosignaler (IR kan gå till nöds)? Jag skall alltså ha den till att fjärrstyra olika mediaprogram till datorn, så den skall inte ha mus/fullt tangentbord, utan snarare se ut som en vanlig "TV-fjärr" typ. (Jag har redan en Logitech DiNovo Mini för surfning etc.)

Jag hade en gammal X10-fjärr (typ ATI Remote Wonder), men den verkar skicka samma kod för flera av tangenterna, vilket inte duger. Det enda andra alternativet jag har hittat är en Point Of View fjärr hos ICD, någon som har erfarenhet av den? Tyvärr är den ju otroligt ful, så frun lär inte gilla den.

Jag behöver ingen programmerbarhet alls eftersom jag fixar det med programvara i PC:n, enklast är det om en knapp på fjärren helt enkelt alltid skickar en signal till PC:n, inga konstiga modes eller något sådant. Och jag har alltså inga behov alls av att styra något annat än datorn, även om av/på till TV:n vore ett plus.

Ett alternativ är kanske de "finare" multifjärrisarna från Logitech, Philips, etc. Är de lämpliga för att styra PC-applikationer i stället för förstärkare/DVD-spelare/etc? Följer det alls med någon RF-mottagare till PC:n till dem, eller måste man ha en separat IR-mottagare till PC:n?

Permalänk

Om någon undrar så blev det en http://www.inet.se/artikel/6101315/...l-for-vista-mce
233 kr var det värt att chansa på, och den fungerar alldeles utmärkt att mappa om med Intelliremote, bortsett från Powerknappen som insisterar på att sätta datorn i sömnläge. "Lite" irriterande när datorn står bakom en dörr som står bakom en hylla.