Permalänk
Medlem

Högskolan hösten 2010

Hej, inte sett någon tråd om detta så tänkte det kunde vara intressant! Vilka har sökt till högskolan eller vilka ska söka? Sen vad för kurs och vilken skola? Själv har man sökt systemvetenskap i Skövde/Göteborg/Linköping.

Permalänk

Ska söka innovativ programmering på LiU !

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag lägger till några alternativ...

Permalänk

Jag kommer att söka till något civilingenjörsprogram på KTH, frågan är bara vilket. Har hamnat i ett ordentligt dilemma i valet mellan datateknik och teknisk fysik... Svaret på vad jag borde söka lär ju inte komma förens något år heller.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Re: Högskolan hösten 2010

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Hej, inte sett någon tråd om detta så tänkte det kunde vara intressant! Vilka har sökt till högskolan eller vilka ska söka? Sen vad för kurs och vilken skola? Själv har man sökt systemvetenskap i Skövde/Göteborg/Linköping.

I den ordningen? Någon särskild anledning att du valde HiS först isf?

Själv läste jag systemvetenskap på LiU. Systemvetenskap är ju inte särskilt standardiserat vad gäller kursinnehåll och så vidare, men det är nog ändå inte helt utan grund som jag skulle påstå att LiU:s tappning är landets främsta. Av det de jag känner som läser i Skövde har sagt så låter HiS lite... (missförstå mig rätt nu,) ambitionslöst vad gäller akademiska prestationer.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag kommer att söka till något civilingenjörsprogram på KTH, frågan är bara vilket. Har hamnat i ett ordentligt dilemma i valet mellan datateknik och teknisk fysik... Svaret på vad jag borde söka lär ju inte komma förens något år heller.

Jobba ett år? Jag funderade på ta och jobba ett år men nu har jag hittat något jag känner intresse för och känner motivationen för skola och studera. Känner även om jag inte börjar vad ska jag göra då jobba i fabrik? Sedan om man jobbar något år kommer motivationen tillbaka eller försvinner den? Vad tycker ni om det sa man ta och jobba ett år för känna på arbetslivet eller ska man köra på högskolan om man har motivationen?

Citat:

I den ordningen? Någon särskild anledning att du valde HiS först isf?

Jag valde Skövde först delvis för det är närmare hem sen billigare att bo skönt kunna åka hem på helgerna med direkt tåg istället för att pendla. Sedan verkar det som en seriös skola (inte för de andra inte ser ut att vara oseriösa).

edit: Tänkte er som studerar Göteborg/Linköping/stockholm hur gör ni med er ekonomi jobbar ni extra på helgerna eller hur får ni det att gå ihop? Jag har kollat på lägenheter i Göteborg med mera men de flesta för runt 3000-4000kr är 20-25kvm.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Jobba ett år? Jag funderade på ta och jobba ett år men nu har jag hittat något jag känner intresse för och känner motivationen för skola och studera. Känner även om jag inte börjar vad ska jag göra då jobba i fabrik? Sedan om man jobbar något år kommer motivationen tillbaka eller försvinner den? Vad tycker ni om det sa man ta och jobba ett år för känna på arbetslivet eller ska man köra på högskolan om man har motivationen?
Jag valde Skövde först delvis för det är närmare hem sen billigare att bo skönt kunna åka hem på helgerna med direkt tåg istället för att pendla. Sedan verkar det som en seriös skola (inte för de andra inte ser ut att vara oseriösa).

Lite personliga reflektioner: känner man sig motiverad kan man så klart köra på. Det går alltid bra att ta studieupphåll om man ångrar sig!

Men jag tycker tiden efter gymnasiet är en unik period i ens liv. Livet kommer aldrig erbjuda en så bra möjlighet att tjäna pengar utan utgifter eller förpliktelser, man har möjlighet att resa, starta företag, jobba med något helt galet eller vad man nu känner för.

Dessutom skadar det aldrig att mogna innan man börjar plugga. Alla som jag känner och som tog ledigt efter gymnasiet säger samma sak - det märks skillnad på de som gick direkt från gymnasiet och de som tog ledigt! (+ att vi som jobbade har en trevlig kassa att plocka ur vid behov )

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk

Funderar på det, tog studieuppehåll från elektroteknik efter bara ett halvår av ett gäng anledningar. Är inte ont om tid då jag har min plats men jag vet inte om jag kan göra något riktigt vettigt förutom att plugga. Är ju bättre att plugga än att inte göra något.

Kanske är några roliga personer här som ska börja elektroteknik på Chalmers? I så fall kanske jag börjar igen.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Dessutom skadar det aldrig att mogna innan man börjar plugga. Alla som jag känner och som tog ledigt efter gymnasiet säger samma sak - det märks skillnad på de som gick direkt från gymnasiet och de som tog ledigt!

Hur märks skillnaden? Tänkte känns de mer mogna eller på vilket sätt? Vore intressant att veta tanke på att det är ganska stort val ändå.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Jag valde Skövde först delvis för det är närmare hem sen billigare att bo skönt kunna åka hem på helgerna med direkt tåg istället för att pendla.

Eventuellt kan det dock vara värt att fundera en extra gång på om man verkligen kommer orka (eller vilja) pendla så ofta att det bör påverka valet. Många brukar hitta folk på studieorten att tillbringa även kvällar och helger med...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Hur märks skillnaden? Tänkte känns de mer mogna eller på vilket sätt? Vore intressant att veta tanke på att det är ganska stort val ändå.

Japp, mer mogna, mer livserfarenhet. Men det är klart att de som gick direkt från gymnasiet å andra sidan hade en viss fördel i början mot de som inte pluggat på ett tag. Jag ångrar mig inte sekund att jag var "ledig" två år, men det är som du säger ett stort beslut och jag tycker man skall ta det med hjärtat snarare än hjärnan.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Nej, är för skoltrött för att orka vara så ambitiös för att orka plugga något och sen vet jag inte vad jag vill plugga heller. Så det känns bättre att försöka hitta ett jobb, bo hemma och lägga pengarna man drar ihop på resor m.m. Sen som någon annan sa att ha pengar över är också en fördel.

Edit: kanske ska tilläggas att jag tar studenten nu i sommar.

Permalänk
Medlem

Jag har slitit ihop 70 000kr till efter studenten så kommer bli att resa i sommar mm så man får åka iväg ett tag.

Permalänk
Medlem

Pluggar till lärare redan, så ingen nysökning för min del.

Håller med jonasy angående skillnaden mellan de som just tagit studenten och de som har jobbat ett tag. De sistnämnda tenderar framför allt att vara mer motiverade och mer flexibla än de förstnämnda. Antagligen har det att göra med att de tänkt över sitt val betydligt längre - och oftast bättre - än de som kommer direkt från skolan, samt att de hunnit få perspektiv på saker och ting. I vart fall så stämmer det väldigt bra in på det jag sett även om det självklart finns undantag och sannolikt stor variation mellan olika utbildningar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Studerar just nu, började direkt efter gymnasiet.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Jag valde Skövde först delvis för det är närmare hem sen billigare att bo skönt kunna åka hem på helgerna med direkt tåg istället för att pendla. Sedan verkar det som en seriös skola (inte för de andra inte ser ut att vara oseriösa).

Visst, man slipper ju ett byte, antar jag, men sträckan jkpg - lkpg är ju inte direkt lång egentligen. Sedan finns ju swebus express och bus4you också...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle

edit: Tänkte er som studerar Göteborg/Linköping/stockholm hur gör ni med er ekonomi jobbar ni extra på helgerna eller hur får ni det att gå ihop? Jag har kollat på lägenheter i Göteborg med mera men de flesta för runt 3000-4000kr är 20-25kvm.

Sommarjobbade, inga andra sidoinkomster. Bodde i korridor rätt länge (10-månadershyra, runt 2600 i månaden), delade även "människolägenhet" där kostnaden blev ungefär likadan, men 12-månadershyra, så runt 5000kr mer per år. Annars finns det ju bostadsbidrag också...

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Sommarjobbade, inga andra sidoinkomster. Bodde i korridor rätt länge (10-månadershyra, runt 2600 i månaden), delade även "människolägenhet" där kostnaden blev ungefär likadan, men 12-månadershyra, så runt 5000kr mer per år. Annars finns det ju bostadsbidrag också...

Problemet är jag känns lite för bortskämd för korridor finns en skövde 63kvm 2rum för 3700kr inkl ström och värme.

Permalänk
Medlem

Pluggar redan men tänkte söka ekonomisk historia-I på SU nu i höst.

Permalänk
Medlem

Ska söka in i höst, Teknisk Fysik blir första valet Har ärligt talat svårt att hitta andra utbildningar som jag känner passar mig lika bra. Någon som kan tipsa om civilingenjörs utbildning med fokus på Fysik/matte?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av propan
Någon som kan tipsa om civilingenjörs utbildning med fokus på Fysik/matte?

Teknisk fysik är nog svårslaget om det är den kombinationen du söker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Teknisk fysik är nog svårslaget om det är den kombinationen du söker.

Ja,tyvärr så tror jag att mina betyg blir på gränsen på att komma in i Lund där jag vill plugga, fast mitt högskoleprov hade funkat förra året så det ska nog gå nu med

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
Jobba ett år? Jag funderade på ta och jobba ett år men nu har jag hittat något jag känner intresse för och känner motivationen för skola och studera.

Aldrig i livet! Hoppas kunna slippa (outbildat och tråkigt) lönearbete i åtminstone 5 år till, gärna tio. Mitt naiva "best of"-scenario är att jag pluggar i fem år, doktorerar i ytterligare fem för att sedan fastna på någon vetenskaplig institution eller åtminstone forskningsavdelningen på något företag. Jag vill upptäcka nya saker, inte "hitta mig själv" och skaffa villa det första jag gör.

Problemet är inte att jag inte vill något av linjerna, utan att jag vill dem båda: lika mycket. Kör jag teknisk fysik så är mängden programmering minimal, kör jag datateknik är mängden fysik (något som jag ändå vill lära mig förr eller senare) närmare noll. Det största problemet jag ser med teknisk fysik är att det inte finns någon uppenbar koppling till exempelvis beräkningsneurologi (ett pyttelitet ämne i världen, inte minst i Sverige: de få jobb som finns ligger främst på datateknikdelen ~"medical imaging"), något jag är högst intresserad av.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fullebulle
edit: Tänkte er som studerar Göteborg/Linköping/stockholm hur gör ni med er ekonomi jobbar ni extra på helgerna eller hur får ni det att gå ihop? Jag har kollat på lägenheter i Göteborg med mera men de flesta för runt 3000-4000kr är 20-25kvm.

Jag går visserligen bara första året nu men jag har en korridorshyra på 2550, inkl el och värme. Sen är det inga större fastna kostnader, så kanske 3000 i fasta utgifter i månaden som max. Med csn mellan 7-8k så går det ihop ganska bra. Men klart man skulle vilja dra in lite pengar förutom csn för att inte bara leva på det.

Jag flyttade från Eskilstuna till Linköping. Tycker det är underbart. Man hinner fortfarande åka hem vissa helger och hälsa på. Det är bra att lära sig leva själv också.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Kör jag teknisk fysik så är mängden programmering minimal, kör jag datateknik är mängden fysik (något som jag ändå vill lära mig förr eller senare) närmare noll. Det största problemet jag ser med teknisk fysik är att det inte finns någon uppenbar koppling till exempelvis beräkningsneurologi (ett pyttelitet ämne i världen, inte minst i Sverige: de få jobb som finns ligger främst på datateknikdelen ~"medical imaging"), något jag är högst intresserad av.

Glöm inte att man ofta har gott om utrymme att läsa lite vad man vill (så länge det finns någon form av koppling till utbildningen). Varför inte till exempel teknisk fysik & elektroteknik med inriktning mot signal- och bildbehandling ( http://www.lith.liu.se/civing/y/profiler/2010/sbb.html ). Komplettera sedan eventuellt med extra programmeringskurser och se till att doktorera på institutionen för medicinsk teknik.

Permalänk
Medlem

I höst lutar det åt att läsa en magisterutbildning inom datavetenskap i Skövde.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem

Jag har sökt Datanätteknik/IT-tekniker i: Jönköping, Kalmar och Borås samt Webbutveckling (distans) i: Kalmar och Sundsvall

Kunde inte riktigt bestämma mig

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem

Jag tog och jobbade ett år efter studenten för att jag inte riktigt hade bestämt mig för vad jag ville läsa, och motivationen inte kändes på topp. Men efter lite lager och fabrikjobb kom motivationen till att studera tillbaka och jag blev bara mer och mer säker på att jag ville studera.

Problemet jag gjort nu är väl att jag jobbar extra samtidigt som jag studerar. Vilket har gjort att jag nått mitt inkomsttak hos CSN nu redan innan sommaren :(. Sen tar det nog lite mycket på en att jobba när man pluggar med, man måste ju kunna fokusera på skolan. För det tar VÄLDIGT mycket tid.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Problemet jag gjort nu är väl att jag jobbar extra samtidigt som jag studerar. Vilket har gjort att jag nått mitt inkomsttak hos CSN nu redan innan sommaren :(. Sen tar det nog lite mycket på en att jobba när man pluggar med, man måste ju kunna fokusera på skolan. För det tar VÄLDIGT mycket tid.

Fribeloppet räknas per halvår (så jag hoppas verkligen inte du kommit upp i årsbeloppet under ett halvår )

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Fribeloppet räknas per halvår (så jag hoppas verkligen inte du kommit upp i årsbeloppet under ett halvår )

Nej för denna terminen så klart! Men det betyder att jag inte kan jobba fram till juni. Kommer i och för sig vara rätt skönt.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

hmm.. jag vet inte riktigt vad jag vill läsa än.. men skulle vara något inriktat på tekniskt el fysik, självklart låter teknisk fysik som det självklara valet.. men jag vetefan :/ några tipps? :S

Visa signatur

| CPU i5 750 | Gigabyte P55A-UD3R | ASUS HD5850 | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB | Western Digital Blue 500 GB | Western Digital Green 1 TB | Western Digital 250 GB | Corsair 650TX | Win 7 Pro x64 |