Permalänk
Medlem

Spänna fast processorn?

Hallå!

Jag byggde min första dator idag och blev en aning bekymrad när jag skulle "spänna fast" processorn genom att bända tillbaka den där bygeln. Ja, precis, för just "bända" var precis vad jag fick göra. Ska det verkligen behövas?

Jag försäkrade mig om att jag hade placerat processorn helt rätt med notchar och pilen i hörnet men tyckte sen att jag fick ta i förvånansvärt mycket när jag skulle spärra tillbaka bygeln.

Ska man alltså behöva ta i ganska hårt när man spänner fast processorn?

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk

vet inte vad du har för socket, men min kylare är ganska så trög att spänna fast (socket 478)

Visa signatur

Ryzen 5800x - Strix B550-F Gaming - TUF RTX3080 - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance RGB PRO SL - WD_BLACK SN750 1TB - Seasonic Focus GX 850W - FD Define 7 Compact DTG - AOC CU34G2X - ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Har du en 1156-socket? Jag tyckte jag fick ta i väldigt mycket när jag monterade min i en sådan socket.

Permalänk
Medlem

ifs står det inget om processorkylare.......

men ja jag gissar på att du har 1366/1156 socket eller någon annan processorsocket med stålbygel som man ska trycka in under en flik så den ligger i nertryckt läge innan man sätter dit processorkylet? och isf JA man behöver ta i en del..

Permalänk
Medlem

Det handlar inte om processorkylaren, nej. Den gick på ganska smidigt.

Okej, tack Gufux! Det var socket 1366 med stålbygel under flik. Då slipper jag nog oroa mig för att jag behövde pressa lite.

Råkade ut för "halvmetersfelet" också som någon kallade det tidigare, nybörjare som jag är. Processorkylaren satt inte ordentligt och CPU-temperaturen sprang iväg till 120 grader innan den stängdes av. Det löste sig hyfsat och den la sig på 50 grader istället när jag spände kylaren rätt. Kändes förstås fortfarande en aning högt för idle men enligt google verkar många landa där någonstans. Blir ändå till att köpa ny kylare framöver, trots att jag inte är någon gamer.

Annars är jag nöjd med dagen. Det tog 5 timmar med lunch och ett par felsökningar inräknat. Missade en SATA från DVDn till moderkortet också. Första bygget ett faktum.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spleen

Okej, tack Gufux! Det var socket 1366 med stålbygel under flik. Då slipper jag nog oroa mig för att jag behövde pressa lite.

Råkade ut för "halvmetersfelet" också som någon kallade det tidigare, nybörjare som jag är. Processorkylaren satt inte ordentligt och CPU temperaturen sprang iväg till 120 grader innan den stängdes av. Det löste sig hyfsat och den la sig på 50 grader istället när jag spände kylaren rätt. Kändes förstås fortfarande en aning högt för idle men enligt google verkar många landa där någonstans. Blir ändå till att köpa ny kylare framöver, trots att jag inte är någon gamer.

Annars är jag nöjd med dagen. Det tog 5 timmar med lunch och ett par felsökningar inräknat. Missade en SATA från DVDn till moderkortet också. Första bygget ett faktum.

Gratulerar då vad har du för chassi?

50 grader låter nämligen riktigt mkt för idle på en i7-920/930 som jag gissar att du har? ligger 42 grader atm i idle med 20 grader i rummet (Cooler Master HAF922)

Permalänk
Medlem

Tack!

Fractal Design Define R2. 930, ja.

Temperaturen gick från 43 till 51 grader så fort jag stängde chassit (d.v.s. satte fast "väggarna"). Förmodar att det klassas som idle eftersom det var innan jag överhuvudtaget försökt installera windows. Det är möjligt att jag borde bytt kylpasta eller något när det blev så fasligt hög temperatur vid första försöket.
Kanske får göra om det om tempen stiger allt för mycket. Över 60 grader känns inte okej, även om jag suttit på en P4 som snuddat 80-gradersgränsen i snart 4 år.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack!

Fractal Design Define R2. 930, ja.

Temperaturen gick från 43 till 51 grader så fort jag stängde chassit (d.v.s. satte fast "väggarna"). Förmodar att det klassas som idle eftersom det var innan jag överhuvudtaget försökt installera windows. Det är möjligt att jag borde bytt kylpasta eller något när det blev så fasligt hög temperatur vid första försöket.
Kanske får göra om det om tempen stiger allt för mycket. Över 60 grader känns inte okej, även om jag suttit på en P4 som snuddat 80-gradersgränsen i snart 4 år.

ahh fint chassi ;P din temper är fortfarande lite väl mkt (inte skadligt mycket)... men så kanske de kan bli ibland om du inte är någon extrem gamer kan du bli å då är det H50 som gäller kommer du under 35 grader utan problem

Lycka till med fortsatt datorpysslande nu

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite...
Är 30c idle och 57c full load normalt för i7 860 med Freezer 7 rev2?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Råkade ut för "halvmetersfelet" också som någon kallade det tidigare, nybörjare som jag är. Processorkylaren satt inte ordentligt och CPU-temperaturen sprang iväg till 120 grader innan den stängdes av. Det löste sig hyfsat och den la sig på 50 grader istället när jag spände kylaren rätt. Kändes förstås fortfarande en aning högt för idle men enligt google verkar många landa där någonstans. Blir ändå till att köpa ny kylare framöver, trots att jag inte är någon gamer.

Grattis. Visst var det lättare än man tror i början ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Hedersmedlem

Spleen: Processorn är inte riktigt idle om du är i BIOS, den går i full fart även om den inte gör nått. Det blir kallare när du väl installerat ett operativsystem och alla strömsparfunktioner går igång.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Så fort jag själv får jobb ska jag satsa på mitt försa bygge med Kul att läsa andra som testar för första gången hehe.

Permalänk
Medlem

Jag hade blivit förbaskat nervös om det inte tagit emot. Ska ta i mot för bygeln ska sätta press på processorn så den får kontakt med pinnarna i socklen ordentligt. Hade den bara trillat dit så hade det garanterat funnits risk för en bränd CPU sedan pga dålig kontakt mellan sockeln och CPU.

Tar emot i ALLA socklar mer eller mindre. Igen unikt för 1366.

Permalänk
Medlem

Moses666: Klart du ska testa att bygga själv. Det kommer inte att gå smärtfritt men du kommer garanterat att klara det. Det mesta är så pedagogiskt beskrivet i moderkortsmanual och dylikt att man fattar så länge man läser teorin i förväg.

Prova gärna den här tråden: http://www.pcgamer.se/forum/thread.php?id=72581 - Den hade jag mycket hjälp av. Simpelt beskrivet dessutom och inga krusiduller.

Något jag märkte var att nästan samtliga sladdar till mitt modulära agg behövde användas varför jag nästan tycker att det var onödigt att köpa ett modulärt agg. Man får till lika effektiv kabeldragning med ett icke-modulärt agg. För kablar kommer burken lik förbannat att fyllas av. Så spara några slantar och kör icke-modulärt.

Väldigt pedagogiskt att de hade märkt ut tydligt i chassit var "moderkortsdistanserna" skulle sitta och hur många man behövde för ATX respektive mATX. Så att montera moderkort, CPU, GPU och minnen var en ren formalitet även för mig som aldrig gjort det tidigare. Superenkelt.

Kolla noga i moderkortsmanualen bara sen när du ska fästa de små frontkablarna (för Power Led etc.) så ser du var de ska sitta. Det finns även markeringar för samtliga kontakter på moderkortet så man slipper tveka. Det står liksom "Power Led" under den kontakt där du ska fästa Power Leden.

Från DVD och HDD/FDD tänker du bara "en sladd till nätagget och en sladd till moderkortet". Där missade jag först en SATA från DVD till moderkort och fick felsöka. Felsökningen gick till som så att datorn helt sonika och såhär i efterhand föga oväntat vägrade att läsa från DVD-enheten.

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk

om det går sönder så går det väll sönder bara att köpa nytt

Visa signatur

Pentium(R) Dual-Core CPU E6500 @ 2.93GHz (2 CPUs), ~klockat till 3.3GHz
XFX geforce GT240 512 mb
2GB kingston hyper X 1066 mHz
160 gb HDD western digital.
cooler master silent pro M 500W

Permalänk
Medlem

Spleen, jag byggde en i930 i fredags och oroade mig över samma sak faktiskt, fick ta i så jävligt att den lilla pinnen numera är böjd som en halvmåne
(fast processorn låg helt rätt osv osv), var skiträdd att den skulle pajja och ringa massa polare o frågade dom, tydligen ska det vara lite trögt med den bygeln eller nåt.

I vilket fall, skönt att höra fler varit med om det och att man inte var ensam trots allt hehe.

Permalänk
Medlem

Jag (och FankN här på forumet som hjälpte mig) trodde att moderkortet skulle gå sönder då vi skulle spänna fast cpu'n. I7 920 C0 på ett P6T Deluxe V2 moderkort.

Jag idlar 40-45 just nu. Fast, har en massa program + Guild Wars öppet i bakgrunden dessutom. Alla fläktar i chassiet och fläkten på CPU på lägsta.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Är bara bra att bygeln är som den är.

Känns 'tryckt' då

Visa signatur

Balle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben