Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Men i stort så klockar ju intel bättre.. Jag skulle vilja se nån köra en amd 2000+ i 3000+ med orginalkylning.

En har fått upp sin amd xp2200 (1800mhz) till xp3637,8(2749mhz) så kom inte och påstå massa strunt.

EDIT: En ökning med ca 80% för den som inte orkar räkna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erty

Knappast, kollar man t.ex. på komplett så kostar en 1900+ 1000 spänn, en p4 400 1.9 ghz kostar 2200.
1900+ är mycket snabbare, men om man ska jämföra med samma mhz så kostar en 1.7 ghz 1750 spänn ändå.
Detta är ungefär mellanskiktet på nya processorer, dem som de flesta köper.

Kolla på lite high en processorer så ska du se att intel är billigare..

Socket 478, In a Box, Pentium 4 2.4GHz, 512Kb 533MHz 2.354:-

AMD Athlon XP 2400+ Thoroughbred 2000MHz/2.0GHz 2.458:-

Valet är inte svårt då en 2.4ghz p4 med rätt mobo/minne tar sig till 3ghz med orginalkylningen.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajic

En har fått upp sin amd xp2200 (1800mhz) till xp3637,8(2749mhz) så kom inte och påstå massa strunt.

EDIT: En ökning med ca 80% för den som inte orkar räkna.

Men du pratar om nån ensam kille som har haft grym kylning och mkt tur.. kolla på helheten så kommer du o se att intel klockar bättre.. Jag vet en kille som har vanlig vattenkylning och kör sin 1.6ghz p4 i 3ghz
Det är ju mer än 80% iaf. "så kom inte och påstå massa strunt"

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Men du pratar om nån ensam kille som har haft grym kylning och mkt tur.. kolla på helheten så kommer du o se att intel klockar bättre.. Jag vet en kille som har vanlig vattenkylning och kör sin 1.6ghz p4 i 3ghz
Det är ju mer än 80% iaf. "så kom inte och påstå massa strunt"

Jag tycker faktiskt inte att vattenkylning klassas som "grymm" kylning nu för tiden men tycker du det så... och peltier är heller inte så ovanligt. Sen förstår jag faktiskt inte hur man kan ha "tur" i en sån här fråga, det är inget jävla tärningspel och inte ens en tärning ramlar på en viss sida på grund av tur! Finns inget som är "tur"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajic

Jag tycker faktiskt inte att vattenkylning klassas som "grymm" kylning nu för tiden men tycker du det så... och peltier är heller inte så ovanligt. Sen förstår jag faktiskt inte hur man kan ha "tur" i en sån här fråga, det är inget jävla tärningspel och inte ens en tärning ramlar på en viss sida på grund av tur! Finns inget som är "tur"

Klart som fan att överklockning handlar om tur..
Vissa får riktigt bra exemplar och kan därför klocka mkt längre..

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Klart som fan att överklockning handlar om tur..
Vissa får riktigt bra exemplar och kan därför klocka mkt längre..

Tycker du har fullständigt fel, de flesta företag skickar förresten en processor med den steppning du vill ha om du ber om det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qlar
^bot: Så du har bytt bild...
Hannes Dremmelkopia?

Du har för många färger i din sign.. bara så du vet

Visa signatur

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kajic

Tycker du har fullständigt fel, de flesta företag skickar förresten en processor med den steppning du vill ha om du ber om det.

Även om du har en bra stepping så handlar det lite om tur också. Jag har bra stepping på min duron 600@1205 men det var också ett bra exemplar jag fått tag på. Inte många som klarar det så högt även om det är samma stepping.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxelish
Nej jag svär. den jobbar å 8 ggr och räka 2000/8 för den som kan räkna är det 250 ellerhur. och jag svär att den går att ställa upp i 24 gånger. jag vet inte om man kan ta printscreen i bios men jag kan testa. kommer upp om ett par dar i så fall. men jag lovar att d e så!

en 2GHz P4 har en buss på 100MHz quadpumpad(400MHz data rate) alltså är den 100x20 fast bussen är 4x100. Du kan inte ändra multiplyer på en P4 eller jo om du har en engenering sample är det nog möjligt men det har du inte. Testa att ändra multipell i bios och spara starta om så ser du att den inte ändra!
Fattar inte vad du har fått 8 gånger ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn

Då kan du ju komma tillbaka när du har något liknande min duron 600@1205Mhz 1250Mhz+ med nuvarande kylning är knappast omöjligt

Eller min Tbird 750@1250mhz

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk

Asså de är ju inte snabbare än varandra för att de har högra MHz intel o AMD räknar ju inte lika dant mera, min TB 1400@1595 spöade en P4 1,6 stort när jag och en polare testade , båda körde Sisoft Sandra oc jämförde, hade jag lyckats få upp min TB till 1800 hade jag varit glad för då hade den kunnat hänga med ett tag till.

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk
Medlem

qlar: nä, min vinkelslip!

detta börjar likna mer å mer en amd/intel tråd...

amds lägre hastigheter är billiga som stryk och kan klockas fint, vet alla. med kvävekylning kan man komma upp i 3000+ om man vill.

intels lägre hastigheter är dyrare, och kommer långt med bara orginalkylning. dom högre hastigheterna på intel (som inte ens finns hos amd) kommer man nu också ruskigt högt med, kolla på en 2.66b, går ofta utan problem upp till 3.2 med orginalkylning. hitta en amd som gör det...

nu snackar vi också dagsläget, nu är det intel som har den bästa prollen. kanske amds 2800+ kan fixa det? vet man inte riktigt än.

ingen ide att haka upp sig på amd eller intel, dom har båda olika för-/nackdelar. välj det som passar dig och gnäll inte

Visa signatur

¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
försöker inte vara bra. försöker vara bäst.

Permalänk
Medlem

Jag har absolut inte hakat upp mig på intel som märke..
Jag Kan tänka mig att köpa AMD nästa gång om det skulle visa sig att dom har de bästra processorerna.. Men i dagsläget kan ingen säja att AMD ligger bra till på highend marknaden. Men det ska bli lite småkul o se hur 2800+ presterar när den väll kommer ut till oss konsumenter.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^bot
qlar: nä, min vinkelslip!

detta börjar likna mer å mer en amd/intel tråd...

amds lägre hastigheter är billiga som stryk och kan klockas fint, vet alla. med kvävekylning kan man komma upp i 3000+ om man vill.

intels lägre hastigheter är dyrare, och kommer långt med bara orginalkylning. dom högre hastigheterna på intel (som inte ens finns hos amd) kommer man nu också ruskigt högt med, kolla på en 2.66b, går ofta utan problem upp till 3.2 med orginalkylning. hitta en amd som gör det...

nu snackar vi också dagsläget, nu är det intel som har den bästa prollen. kanske amds 2800+ kan fixa det? vet man inte riktigt än.

ingen ide att haka upp sig på amd eller intel, dom har båda olika för-/nackdelar. välj det som passar dig och gnäll inte

Vi vet alla att 66 mhz i en xp är jämnsnabba med 100mhz hos en p4, därför är det ingen mening med att jämföra hastigheten i mhz hos de båda processorerna. Och även om xps 100 mhz vore p4 100 mhz så finns det mer som avgör hastigheten än mhz!

Permalänk
Medlem

2600+ fick n00b tomshardware upp i 2.8GHz(3700+) så jag tror inte att 3GHz med skaplig kylning är så långt borta..

Permalänk
Medlem

Petterk: Visserligen tycker jag inte heller om ett par av lirarna på Tom´s Hardware men nOObs.....knappast. De fick prollen att boota i 3600+, och gå stabilt i 3400+ (2666 MHz), men det var med Vapochill....men det kanske inte du räknar som "skaplig kylning"? Dessutom i 2,2 volt...hur länge håller prollen då? Med H20 var det inte lika imponerande, bara 2400 MHz med 1,9 volt, d.v.s. en ökning med 12,5%. Personligen skulle jag ha svårt att rättfärdiga att lägga ned ett par tusenlappar på vattenkylning för ynka 12-13%....då var det bättre förr med gamla Celeron eller 1 GHz Thunderbirds.

Tycker precis som ^bot att det är lite larvigt med AMD/Intel-trådar. Själv är jag bara glad att Intel gör bra prollar igen, och till vettiga priser, och hoppas att AMD får ut sina nya nån gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxelish
Nej jag svär. den jobbar å 8 ggr och räka 2000/8 för den som kan räkna är det 250 ellerhur. och jag svär att den går att ställa upp i 24 gånger. jag vet inte om man kan ta printscreen i bios men jag kan testa. kommer upp om ett par dar i så fall. men jag lovar att d e så!

Intressant.. Vad är det för minne du har som orkar springa i 250 MHz..? Japp, jag tror att lite screenshots skulle klara upp det hela, men inte av BIOS, där man kan ställa vad man vill för övrigt, P4:an är ändå låst och ignorerar glatt vad man sätter för multiplier i BIOS. Ta lite screenshots av WCPUID istället.

Alla Intelproppar sen aug. 98 har låst multiplier, utom några enstaka engineering samples.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Petterk: Visserligen tycker jag inte heller om ett par av lirarna på Tom´s Hardware men nOObs.....knappast. De fick prollen att boota i 3600+, och gå stabilt i 3400+ (2666 MHz), men det var med Vapochill....men det kanske inte du räknar som "skaplig kylning"? Dessutom i 2,2 volt...hur länge håller prollen då? Med H20 var det inte lika imponerande, bara 2400 MHz med 1,9 volt, d.v.s. en ökning med 12,5%. Personligen skulle jag ha svårt att rättfärdiga att lägga ned ett par tusenlappar på vattenkylning för ynka 12-13%....då var det bättre förr med gamla Celeron eller 1 GHz Thunderbirds.

Tycker precis som ^bot att det är lite larvigt med AMD/Intel-trådar. Själv är jag bara glad att Intel gör bra prollar igen, och till vettiga priser, och hoppas att AMD får ut sina nya nån gång.

HardOCP klocka 2400+ prollen till 2400Mhz med luft(SK6+ med delta) och med en SLK-800 med delta så fick dom upp den i 2500MHz@1.95v. Dom fick även upp 2600+ i 2.5GHz

Har även sätt andra reviews där dom klockar slutsattsa är att dom klarar 2400-2500MHz med bra luftkylning.

Okej tomshardware är knappast n00bs men dom är inte bra när det gäller klockning! Jag har fan aldrig sätt att dom låser upp prollarna när dom klockar och kör ofta pinsam låg fsb när dom klockar.

En tbred prolle lär ju klara sig länge med 2.2V tror inte att elektromigration börjar redan där har inte läst om det iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OC&Burn

Då kan du ju komma tillbaka när du har något liknande min duron 600@1205Mhz 1250Mhz+ med nuvarande kylning är knappast omöjligt

Min Duron 800 har blivit helt CP, förrut kunde jag få upp den i 1100 mhz utan problem, men nu får jag den inte över 933mhz stabilt

Jag ska skaffa mig en snabbare CPU så kommer nog hela datorn gå bättre!

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |