Permalänk
Medlem

Räcker 650W?

Hej,

ska då köpa en till dator inom kort och jag undrar om 650W är overkill till följande system;

Gigabyte GA-P55A-UD3
1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ
Intel Core i5 750, 2.66GHz
Corsair 4GB (2x2GB) Value Select DDR3 1333MHz
Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1450rpm
Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm)
Gigabyte Radeon HD5850 1GB
Fractal Design Newton R2, 650W modulär
Fractal Design Define R2, Svart
Samsung 22X DL SH-S223C, Svart

Kommer nog inte överklocka eller köra xfire i framtiden. Men kanske bra att ha lite marginal, eller vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

de kommer funka klockrent så vid du inte kommer köra 480 i SLI

Visa signatur

Nikon Z8 - Nikon 14-24 - Nikon 24-120 - Nikon 180-600
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem

Ja jävlar de funkar perfekt. Ska du köra ett till HD5850 kommer det fortfarande räcka. helt lugnt.

Permalänk
Medlem

Men moderkortet kan inte ha crossfire. Men jag tänkte ha lite marginal eftersom jag inte vill pressa nätagget för hårt. Vad är det lägsta W-antalet jag kan ha utan att pressa nätagget för hårt?

Permalänk
Medlem

allt är ju relativt men jag har hört nätagg mår bäst av att jobba 60% men tror det är skröna, ja bör ju klara 650w sen slår väll överbelastnings skyddet igång.

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av naahooJ:

Men moderkortet kan inte ha crossfire. Men jag tänkte ha lite marginal eftersom jag inte vill pressa nätagget för hårt. Vad är det lägsta W-antalet jag kan ha utan att pressa nätagget för hårt?

Bara du inte ligger och pressar på gränsen till 650w, ditt system drar 250w vid spelande och ~300w om du klockar cpu och gpu.

Skrivet av scoorch:

allt är ju relativt men jag har hört nätagg mår bäst av att jobba 60% men tror det är skröna, ja bör ju klara 650w sen slår väll överbelastnings skyddet igång.

Effektiviteten brukar bara som bäst då men det betyder inte att det är sämre på högre än 650w då alla seriösa tester görs i hotbox och rippelmätningar är vid 100% load, dessutom tenderar nyare nätagg att ha mycket jämnare effektivitet över hela registret.

Permalänk
Medlem

Men om man tittar på grafikkortets artikel, står det att systemet med den drar 500w. Men ett 550w modulär om det finns, är det något jag borde ha? Så den pressas inte med detta kommande system?

Permalänk
Medlem

AMD?s Radeon HD 5850: The Other Shoe Drops - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News
Där har du stapel för hur mycket datorn drar vid fulload, spelar du tex så kommer ditt HD5850 inte dra 315w utan lägga sig runt 100w lägre.
650w blir bra om du ska uppgradera till en till gpu annars kan du köra på 450-500w.