iMac i5/i7 samt SSD-disk?

Permalänk
Hedersmedlem

iMac i5/i7 samt SSD-disk?

Jag är i köpartagen på en iMac vilket jag verkligen längtar efter. Jag har dock inte bråttom och enligt Macrumors så ska man nu vänta att köpa en iMac eftersom den snart kan komma att uppdateras. Vad jag t.ex. vill ha till min iMac är en SSD-disk. I nuläget verkar inte detta finnas? Känns korkat att nu köpa en ny dator utan SSD.

Vidare har jag en fråga kring huruvida jag ska köpa en i5 eller i7. Jag kommer att använda datorn till kontorsarbete och surfning - vilket knappast kräver en i7 som kostar mer. Dock ska jag också använda den till att jobba i Photoshop - frågan är då om den extra processorkraften har ngn betydelse, eller om man då istället ska satsa på 8 GB ram?

Tar tacksamt emot tips och råd!

Edit: Missade en upppenbar tråd om i5/i7 som gör just den frågan inaktuell i min tråd! Frågan om SSD står dock kvar!

Missad tråd
Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Apples shop kan man få SSD i, iallafall i bärbara.

Kommer inte ens upp i 3gb minne när jag redigerar 350mb filer. Känns som du letar efter saker att spendera pengar på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huddit:

Apples shop kan man få SSD i, iallafall i bärbara. Känns som du letar efter saker att spendera pengar på.

Jag sökte efter SSD till iMac, ej bärbara.
Vidare letar jag inte utgifter - jag söker god prestanda utan att lägga onödiga pengar, varför jag ställde frågan på forumet. Om det nu är så som du säger med minnesanvändningen finns det givetvis inte någon anledning som helst i världen att köpa 8 GB ram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är dock alltid bra att ha lite extra kraft när man köper en helt ny dator, så räcker den lite längre.

Så tänker jag iallafall.

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av REALIN:

Är dock alltid bra att ha lite extra kraft när man köper en helt ny dator, så räcker den lite längre.

Så tänker jag iallafall.

Jag tänker likadant - just i detta fall ska datorn räcka ett tag - men samtidigt är ju inte resurserna oändliga

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ingen som hört något om nästa uppdatering? Oavsett om det gäller ny disk eller annat?
Är precis som TS i fart med att köpa iMac 27" men vill ju ogärna köpa precis innan den uppdateras.

Visa signatur

Bärbar: Acer Aspire 5024WLMi

Permalänk

Använder själv inte Photoshop men min lillebror gör. Hans 4 GB RAM (max i hans iMac) slut lite då och då. Han har då Photoshop och Lightroom samt diverse andra program som Safari, Spotify med mera. För mycket RAM kan man aldrig få skulle jag säga!

Jag skulle med andra ord verkligen rekommendera 8 GB RAM. Men du ska nog kolla om det inte blir billigare att köpa RAM från en annan leverantör (t.ex. DustinHome, Inet eller Komplett). Köper du modellen med "bara" 4 GB RAM så kan du trycka i 2 stycken 2 GB stickor till och få 8 GB totalt.

Gällande SSD så går det ju också att uppgradera själv, du måste dock lyfta bort front-glaset och ta bort skärmen. iFixit har en guide hur du byter ut disken.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nipra:

Ingen som hört något om nästa uppdatering? Oavsett om det gäller ny disk eller annat?
Är precis som TS i fart med att köpa iMac 27" men vill ju ogärna köpa precis innan den uppdateras.

Ja, har ju då redan köpt min iMac då jag förstod det som att den kommande uppdateringen inte skulle ha några "gigantiska" ändringar.

Skrivet av rastersize:

Använder själv inte Photoshop men min lillebror gör. Hans 4 GB RAM (max i hans iMac) slut lite då och då. Han har då Photoshop och Lightroom samt diverse andra program som Safari, Spotify med mera. För mycket RAM kan man aldrig få skulle jag säga!

Jag skulle med andra ord verkligen rekommendera 8 GB RAM. Men du ska nog kolla om det inte blir billigare att köpa RAM från en annan leverantör (t.ex. DustinHome, Inet eller Komplett). Köper du modellen med "bara" 4 GB RAM så kan du trycka i 2 stycken 2 GB stickor till och få 8 GB totalt.

Gällande SSD så går det ju också att uppgradera själv, du måste dock lyfta bort front-glaset och ta bort skärmen. iFixit har en guide hur du byter ut disken.

Köpte 4GB ram, men har sett att det är tämligen enkelt att lägga till mer. SSD får vi se hur det blir - verkar lite bökigt - är ju lite rädd om min garanti m.m.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hoppas du är nöjd med den

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |