Nexus Personal och Ubuntu 10.04 64bit

Permalänk

Nexus Personal och Ubuntu 10.04 64bit

Försökt att få Nexus Personal 4.10.2.16 att fungera men utan att lyckas. Problemet är att jag kan inte välja något certifikat när jag ska logga in på csn.se Illusterande exempel

Jag har följande system:
Ubuntu 10.04 64 bit
Firefox 3.6.3

Har följt denna guiden
NexusPersonal - Ubuntu Sverige

Fått godkänt av:
https://install.bankid.com
Bekräfta Java-installation

Certifikatet hämtade jag genom windows, vilket gör att jag har ett datum för giltigt till. Certifikatet är från nordea, någon som har några förslag om vad problemet är?

Permalänk
Medlem

personal och ubuntu verka inte gå ihop, jag har iaf gett upp, fick personal att fungera, genom nämnda guide men efter det hade jag problemet med "firefox is already running........." när jag försökte starta FF (löste sig visserligen med killall ff iterminalen men ändå störande)
Eliminerade jag det problemet hamnade jag där du är nu, allt korrekt installerat, programmet startas och inget id hittas.

Permalänk
Medlem

FriBID: Fri programvara för e-legitimation Fungerar mycket bättre än Nexus för mig iaf. Har använt för deklaration och csn.

Permalänk
Medlem

Har du laddat ned Nexus Personal Linux ifrån Nordea?

Vad jag vet använder inte Nordea bank-id utan har sin egen lösning som också är baserad på nexus skräpet.
Det stödjer ändats e-legitimation på kort för ubuntu (guide Index of /~frost/nordea )
Dock så fungerar det bara med 32bits då det kräver drivrutin för kortläsaren.

Permalänk
Inaktiv

En fullösning kan ju vara att köra nån 32-bitars dist genom Virtualbox.

Permalänk
Medlem

visserligen men man kan tycka att en grej som internetbanking ska! fungera under linux (och jag menar inte att det är ubuntu utvecklarnas fel, det är banken som ska se till att de bjuder på rätt programvara).
att behöver win för spelandet är en sak, det kan man vara utan men internetbank däremot är ett måste.

Permalänk
Medlem

Menar ni att BankID inte fungerar på 64 bitar versioner av Linux? Varför i helvete skulle de vilja begränsa BankID till 32-bit??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Menar ni att BankID inte fungerar på 64 bitar versioner av Linux? Varför i helvete skulle de vilja begränsa BankID till 32-bit??

Funkar för mig Fast jag kan inte minnas att jag gjorde något speciellt för att få det att fungera. Linux Mint 8 64-bit o firefox 3.5.9 så det SKA gå! (.. kanske inte till mycket hjälp )

Permalänk

Installerade Fribid och avinstallerade Nexus ink. dvs plugins. Fribid är 64bit vilket är trevligt och den hittade certifikatet för bankid, men som nämnts har Nordea en egen lösning. Här ligger problemet jag kan inte få Nordea login att fungera, får detta meddelandet vid t.ex. CSN.

Kanske bör tillägga att jag inte har kortläsare utan endast e-legitimation på fil.

Ett fel uppstod under anslutning till www.csn.se. Den andra SSL-parten kunde inte förhandla fram en acceptabel uppsättning säkerhetsparametrar. (Felkod: ssl_error_handshake_failure_alert)