SSD Raid 0, AHCI vs IDE.. Stripe size frågor mm..

Permalänk

SSD Raid 0, AHCI vs IDE.. Stripe size frågor mm..

Efter ha läst lite igenomögnande en del av detta så ber jag om tankar sypunkter o rena råd!

Hårdvara:

Gigabyte UD7
Intel i7 930
6gb ram (ddr3 triple ch.)
5870 ati

2st Intel SSD g2 80gb..

På nästan alla punkter verkar AHCI läget vara snäppet bättre gäller samma i raid 0?
Verkar vara olika påståenden vilken stripe size som är bäst för SSD, jag kommer enbart använda min SSD Raid 0 till windows 7 UL. och en spelpartition!

UD7 moderkortet har ju Sata 6b/s med Marvell 9128 chip, men det verkar ju ta kraft från pci-e kanalerna, så det är ju lite av en fullösning!

Så är det värt att köra raid´en den vägen eller räcker ich10r chipet gott o väl?

Tackar!

Permalänk

ingen med några kvalitativa tankar kring detta?

Permalänk

ICH10R ska klara av 600 MB/s i sekventiell läsning/skrivning så du behöver inte köpa till ngt kontrollerkort för att få fram de höga siffrorna i benchmarkprogrammen. Intel X25-M har inte heller stöd för SATA III (SATA 6.0Gbit/s) så vad du har för SATA III-chip har ingen stor betydelse.

Permalänk

aha ok! tanken att intel diskarna inte skulle ha stöd föra sata3 hade ja inte ens tänkt på!!

Då provar jag via ich då!!

Tackar för skrivelsen!

Permalänk

Inte hunnit prova ännu då mina beställda delar inte kommit än!

Tänkte ang frågan om stripe size i ovan nämnda config!??

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Michelangelo:

Inte hunnit prova ännu då mina beställda delar inte kommit än!

Tänkte ang frågan om stripe size i ovan nämnda config!??

Kör en lite mindre stripesize på OS-disken (runt 4 kilobyte) och typ normal på spelpartitionen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+