1337 –intervju i Språktidningen

Permalänk
Medlem

1337 –intervju i Språktidningen

Hej,

Mats Bax heter jag, Sweclockermedlem sedan länge och nu journalist på Språktidningen.

Skriver just nu en artikel om leet speak –1337 5p34k. Skapat av 80-talets hackers, utvecklat av 90- och 00-talets gejmergeneration har 1337 läckt ut i "den vanliga ungdomens" talspråk. Då jag var gympalärare påpekade en elev till exempel att lagen var "imba" –utan att för den skull spela dator.

Artikeln är i stort sett klart, men jag behöver hjälp med fler röster. Jag söker:

1. En eller flera personer –hackers –som var med under BBS-tiden, då 1337 grundades. Varför började man ersätta bokstäver med siffror? Vilken terminologi användes? Hur utbrett var det? Var det status att kunna 1337?

2. En eller flera personer som använder 1337-termer i sitt talspråk –"träffa någon irl", "vara noob på något" etc. Varifrån har termerna kommit? Känner du till synonymer, eller är 1337-termen det "språk" som bäst beskriver det du vill ha sagt? Med vilka och var kan man tala/skriva 1337?

Jag nås på mats@spraktidningen.se

Ytterst tacksam för all hjälp,

Med vänliga hälsningar

Mats Bax

Visa signatur

"Jag missade inte tåget,tåget missade mig"
www.bktraben.tk , http://listen.to/germanmusic

Permalänk
Medlem

1337 5p34|< handlar väl mer om att skriva med alternativa tecken än ett specifikt ordförråd?

Jag upplever det i varje fall som helt skilt från internetslang som "irl" eller speltermer som "noob".

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

personligt använder jag endast sk. leetspeak för lösenord. annars tycker jag att det bara är larvigt.
och internetslang som afk, irl noob har inget mes leetspeak att göra

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

första anledningen till att använda 1337 5p34k var att undvika automatiska språkfilter etc.
Leet - Wikipedia, the free encyclopedia (power of google )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

afk, irl, rofl, brb och liknande är ju inget annat än engelska förkortningar som bara tagits direkt utan översättning och börjat användas mellan svenskar. Egentligen inte särskilt mycket konstigare än mvh förutom att man blandar svenska och engelska.

Permalänk
Medlem

som sagt, internetslang såsom "noob", "irl" är inte leetspeak

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Inaktiv

bax skrev väl inte att afk, brb osv. var leet-speak?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pärkka:

bax skrev väl inte att afk, brb osv. var leet-speak?

han skrev i punkt 2, irl och noob. Samt en bit upp står det om "imba". Vilket vad jag vet inte är speciellt för leet-speak eller leet-termer.

Permalänk
Medlem

Bax, ett hett tips bara. Se till så att personerna för eventuell intervju verkligen vet vad de talar om. Det finns allt för många p12 som tror att BBS har något med dagens phpBB att göra. Bara så man är beredd på fail.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Bax, ett hett tips bara. Se till så att personerna för eventuell intervju verkligen vet vad de talar om. Det finns allt för många p12 som tror att BBS har något med dagens phpBB att göra. Bara så man är beredd på fail.

Är det möjligen samma personer som tror att en vinylskiva är en frisbee?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Är det möjligen samma personer som tror att en vinylskiva är en frisbee?

Vad är en frisbee och vilken level har den?

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Skrivet av Alakai:

Vad är en frisbee och vilken level har den?

Omg, I loled!

Största problemet med leet-speak är väl att den faktiskt aldrig var någonting som inte till viss del var ett skämt. Jag var visserligen inte med när det begav sig, men tvivlar på att det var seriöst på den tiden heller.

Däremot finns det en väldigt intressant del i hur kulturer skapar sig ett eget ordförråd, internetslangen som jag växte upp med har kommit för att stanna till viss del. Jag har flera vänner som använder uttryck som lol och imba i talspråk där lol inte alls motsvarar abbreviationen laughing out loud utan snarare är ett uttryck för en någonting som är konstigt-roligt (Senast jag hörde det tror jag var i formen "asså, den där matchen va lol"). Så gamingscenen i Sverige inte bara importerar engelska ord och förkortningar, de gör om de till svenska och för in dem med deras egna betydelse: noobig (som inte behöver vara synonymt med Newbe), levla, etc, etc..

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.