Permalänk
Medlem

Nu har jag läst lite ytterliggare på Notebookreview forumet där vissa har problem med att PCI-E porten endast körs i 1.1 trots att kortet stödjer 2.0.

Jag testade själv att ladda hem GPU-Z för att kika och se på själva fan att mitt kort också bara körs 1.1 och aldrig i 2.0 oavsett vilket program som är igång.

Finns det någon vänlig själv här som vill pröva detta? Det uppskattas.

Edit: Värt att notera är att jag vet inte om detta gör någon större prestandaskillnad eller inte men det är ju som det är:) Man vill att det ska fungera!

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Skrivet av Liath:

Edit:
Har löst problemet. Jag gick in i FFDshows configuration för audio. Där bytte jag codec för uppspelning av DTS till en annan codec. Från libdts till libavcodec. Nu fungerar det bra. Här väcktes dock en annan fråga.
Varför fungerar detta bättre och vad är skillnaden mellan dessa? Någon som vet?

Kan du/någon förklara hur man gör detta? Jag har exakt samma problem med min.

Permalänk
Medlem

kan någon förklara hur man gör för att få helskärm när man spelar? Jag får bara en liten ruta med svart ram runtomkring.

Tack för svar PFH

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasErdbeerkuchen:

Kan du/någon förklara hur man gör detta? Jag har exakt samma problem med min.

Jag trodde att jag löst det eftersom att när jag testade efteråt blev det bra... Senare när jag testade ytterliggare var problemet tillbaka. Jag löste det hela genom att helt enkelt ladda hem "media player classic home cinema". Jag kör nu detta program när jag ska spela upp filmer på TV, annars har jag kvar windows media player (den vanliga) när jag bara ser filmer direkt på datorn, eftersom jag gillar den spelaren mer.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem

Då var vi två!

Visa signatur

Har du inte Dropbox?
Bli medlem genom denna länken och få 250mb extra utrymme! http://www.dropbox.com/referrals/NTU3ODYyMzk

Permalänk
Medlem
Skrivet av discoli:

Gott, tack för svar! Hur är batteritiden? I början och nu, när du haft den ett tag?

Jag har haft datorn sen i juli någongång. Batterietiden har inte förändrats något, tror jag har slitage på ca 2% och jag laddar ur datorn säkert 3-4 gånger i veckan.
Jag ligger på 7-8 timmar om jag sitter och läser eller skriver i word med begränsad brightness och utan wlan.
Kör jag wlan,surfar,musik + vanligt brightness så landar det på runt 5 timmar.

Då är detta modellen med 6cell och inte 9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av veijdar:

kan någon förklara hur man gör för att få helskärm när man spelar? Jag får bara en liten ruta med svart ram runtomkring.

Tack för svar PFH

Ställ in rätt upplösning i spelet?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av edge_swe:

Hehe det va då själva fan :). Inte för att jag nödvändigtvis saknar möjligheten men jag vill ändå att det ska funka som intended.

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Hehe det va då själva fan :). Inte för att jag nödvändigtvis saknar möjligheten men jag vill ändå att det ska funka som intended.

+1
Skumt att ACER inte går ut med något svar om detta. Men.. jag har inte allt för mycket respekt för företaget.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av edge_swe:

Haha vad fasen! Kom den så out of the box eller har du bytt drivrutiner?

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edge_swe:

+1 = 3 :D;)

Fick min att funka efter formatering, ingen aning hur:P (dock en 4820TG)

Funderar dock på att byta till SSD, då jag har samma trista problem med att hddn laggar till rätt ofta.
plus att skiten klickar till emellanåt... frustrerande

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macrint:

Haha vad fasen! Kom den så out of the box eller har du bytt drivrutiner?

Nä, det gjorde den inte.
Så har gick jag till väga:
1. Installera om windows 7 (clean install)
2. Installera alla drivrutiner utom vga_ati.
3. Starta om datorn, byt till discrete grafik i bios.

Det är nu det roliga börjar....

4. Installera drivrutin vga_ati från acers hemsida, för att kunna slutföra installationen behöver datorn startas om.
5. under uppstart är det viktigt att tajma in så att windows update vill starta om datorn (detta kommer leda till att datorn startas om igen utan att ati drivrutinerna hinner installeras klart!! (viktigt!!!)
Detta kommer leda till bluescreen under nästa uppstart! Och windows startas automatiskt om.
6 Under uppstart får du nu möjlkighet att söka efter systemfel. Gör detta.
7 windows hittar problem men verkar fasta när det söker efter en lösning på problem, Vänta ca 30min, tappa sedan tålamodet och ryck ut batteriet ur datorhelvetet.

Starta upp windows normalt och sim salsalabim, det fungerar som tänkt!

Vet dock inte ifall jag kan rekommendera någon att testa detta. Jag hade väl bara tur antar jag!

Visa signatur

Har du inte Dropbox?
Bli medlem genom denna länken och få 250mb extra utrymme! http://www.dropbox.com/referrals/NTU3ODYyMzk

Permalänk
Medlem
Skrivet av edge_swe:

Vet dock inte ifall jag kan rekommendera någon att testa detta. Jag hade väl bara tur antar jag!

Haha känns lite risky kanske... men du kör med ati-driversarna från acers hemsida fortfarande alltså? Eller har du laddat ned catalyst och lagt det ovanpå?

Vilka drivers kör du klirre?

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem

Jag har stött på ett nytt frågetecken. Jag är osäker på om jag verkligen kör två cores på processorn eller ej. Kan någon hjälpa mig reda ut detta?

Jag kör windows 7 home. Reinstallerat med alla drivrutiner från acers hemsida.

- I CPU-Z är "Processor #1" gråmarkerad, och det står att jag kör 1 processor, 2 threads
- I task manager får jag två grafer på CPU usage history, men som jag förstått det är det 1/thread, dvs endast 1 core.
- I 3DMarks06 får jag "1 Processor Core, HyperThreadingTechnology Available - 2 HTT Processors per Core".

- I Device manager ser jag dock 4 processorer, vilket jag tolkar som 2 cores som kör 2 threads vardera...

Jag kör helt oklockat och får 6703 i 3DMarks06 med 1588 i CPU-score.

Det vore schysst om ni ville kika hur det ser ut för er och hjälpa mig tolka dessa fynd!

EDIT: Fick svar på Owners lounge... jag hade schabblat till inställningarna för att jag följde nån guide som utlovade snabbare boot. Har fyra processorer igen nu hur som helst!
"Check in msconfig, under Boot tab, Advanced options, is the "Number of processors" checked? It should be unchecked..."

Visa signatur

Acer 3820TG | Samsung 840pro 250Gb | Dell U2311H
Praeterea censeo Carthaginem esse delendam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macrint:

Haha känns lite risky kanske... men du kör med ati-driversarna från acers hemsida fortfarande alltså? Eller har du laddat ned catalyst och lagt det ovanpå?

Vilka drivers kör du klirre?

Jag sket i vga_ati och installerade bara VGA_AMD_8.713.3.3000_W7x64_A och intels. Sen ställde jag om till discrete och installerade 10.8 från ati:s hemsida. Jag KAN ha lyckats fibbla till nåt, för när jag bootat om några gånger så sökte windows själv efter driver och installerade (ati-kortet) men har ingen aning varför...

Här är i alla fall vad som står i CCC:

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk

Hej,

Ska köpa en Acer Aspire Timelinex 3820TG, den med i5 cpu och 320 gb hdd.

Vet att datorerna i denna serie säljs i metallic grå och svart. Vet ni vart de säljer den svarta? Har letat och flera företags hemsidor har enligt bilderna båda, men specificerar inget i informationen. Har pratat med ett av de företag som säljer den och de visste inte att den fanns i två färger. Detta även fast det på kartongen finns två färger specificerat.

Tacksam för svar!

Mvh
Chrisse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macrint:

Haha känns lite risky kanske... men du kör med ati-driversarna från acers hemsida fortfarande alltså? Eller har du laddat ned catalyst och lagt det ovanpå?

Vilka drivers kör du klirre?

jag installerade först ccc och därefter ati-drivarna från acers hemsida.

Visa signatur

Har du inte Dropbox?
Bli medlem genom denna länken och få 250mb extra utrymme! http://www.dropbox.com/referrals/NTU3ODYyMzk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Nu har jag läst lite ytterliggare på Notebookreview forumet där vissa har problem med att PCI-E porten endast körs i 1.1 trots att kortet stödjer 2.0.

Jag testade själv att ladda hem GPU-Z för att kika och se på själva fan att mitt kort också bara körs 1.1 och aldrig i 2.0 oavsett vilket program som är igång.

Finns det någon vänlig själv här som vill pröva detta? Det uppskattas.

Edit: Värt att notera är att jag vet inte om detta gör någon större prestandaskillnad eller inte men det är ju som det är:) Man vill att det ska fungera!

Samma här, någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliviro:

Samma här, någon som vet?

Det spekuleras ju i om det gör någon prestandaskillnad eller inte. Skulle vara intressant att veta som sagt... Siffrorna är ju det dubbla i bandbredd m.m mellan 1.1 och 2.0 (bronsky på notebookreviewforumet skrev ut exakta siffror vad som skillnad version 1.1 mot 2 åt)

Visa signatur

Eeeeep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liath:

Det spekuleras ju i om det gör någon prestandaskillnad eller inte. Skulle vara intressant att veta som sagt... Siffrorna är ju det dubbla i bandbredd m.m mellan 1.1 och 2.0 (bronsky på notebookreviewforumet skrev ut exakta siffror vad som skillnad version 1.1 mot 2 åt)

Min 4820TG har samma problem, men där visar GPU-Z v.0.4.4 (när man pekar på bus-interface)

Supports: PCI Express x16 1.1
Running at: PCI Express x16 1.1

Dock visar Hwinfo att den kör i PCIe x16 2.0?:o

Nån som vet mer får gärna förklara mer!

Till er som kör SSD i era 3820/4820/5820:

Vad får ni för speeds med SSD? (t.ex. crystaldiskmark) Har sett folk som klagat på dåliga hastigheter, men skulle gärna se om det allmänt är låga hastigheter (för att vara ssd) pga moderkortet eller liknande?

PS. Min 4820TG är svart

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Någon som skaffat sig en Viewguard/ till sin 3820? Som jag förstått är skärmen väldigt reflekterande och blir i princip en spegel i ljusare miljöer?

ViewGuard Anti-Glare Matte Screen Protector Review - En recension som talar för Viewguard.

Skulle vara intressant om något vet mer om dessa skydd.

EDIT: Finns tydligen på eBay för lägre pris.

Permalänk
Medlem

Inte en ViewGuard men jag funderade tidigare på en sådan här (fast för 3820TG då):
Anti-Glare Screen Protector Acer AS4820TG 4820TG 4820 - eBay (item 230466108566 end time Oct-20-10 21:00:20 PDT)

Men då jag inte lider speciellt av skärmens reflektioner (än) så blev det inget av det.
Om man däremot kunde byta ut hela jäkla skärmen mot något som visade färger mer korrekt så hade det varit intressant...

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av klirre:

Vad får ni för speeds med SSD? (t.ex. crystaldiskmark) Har sett folk som klagat på dåliga hastigheter, men skulle gärna se om det allmänt är låga hastigheter (för att vara ssd) pga moderkortet eller liknande?

PS. Min 4820TG är svart

Acer 3820TG-5454G50n med Corsair CSSD-F60GB2. Är det resultatet bra eller dåligt? Känns inte superbra.

En fråga: Finns det något laptop sleeve/case för en dator med 9-cells batteri, alltså modell utstickande?

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

http://z.markushedlund.se/crystalmark.jpg

Acer 3820TG-5454G50n med Corsair CSSD-F60GB2. Är det resultatet bra eller dåligt? Känns inte superbra.

En fråga: Finns det något laptop sleeve/case för en dator med 9-cells batteri, alltså modell utstickande?

Angående Sleeve använder jag denna: Komplett.se - Case Logic Skin 13"-14" den passar perfekt (OBS 4820TG) och är gjord i neopren så den töjer sig så batteriet får plats. Extrafickan har jag inte vågat trycka i laddaren än, men usb-minne etc är inga problem.

Hur skyddar man lättast skärmen från repor? Alltså när man tar med sig datorn vill man ju inte att tangenterna ska repa skärmen? Alla tips är välkomna, men helst nån ghettomod som inte kostar särskilt mycket. Funderade på nåt mjukt tyg att lägga emellan men har inget tillgängligt.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av klirre:

Angående Sleeve använder jag denna: Komplett.se - Case Logic Skin 13"-14" den passar perfekt (OBS 4820TG) och är gjord i neopren så den töjer sig så batteriet får plats. Extrafickan har jag inte vågat trycka i laddaren än, men usb-minne etc är inga problem.

Hur skyddar man lättast skärmen från repor? Alltså när man tar med sig datorn vill man ju inte att tangenterna ska repa skärmen? Alla tips är välkomna, men helst nån ghettomod som inte kostar särskilt mycket. Funderade på nåt mjukt tyg att lägga emellan men har inget tillgängligt.

Tack för förslaget! För att vara helt hundra: Den funkar med utstickande tjockis-batteriet?

Du skulle sparat skyddet som låg där när datorn levererades, billigare än så blir det inte

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Skrivet av edge_swe:
Skrivet av klirre:

+1 = 3 :D;)

Fick min att funka efter formatering, ingen aning hur:P (dock en 4820TG)

http://img197.imageshack.us/img197/6386/4820tgswitch.jpg

Funderar dock på att byta till SSD, då jag har samma trista problem med att hddn laggar till rätt ofta.
plus att skiten klickar till emellanåt... frustrerande

Skönt! Var så ensamt

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Skrivet av A Sandberg:

Skönt! Var så ensamt

Haha, vad är det ni får att funka/inte funka? Hänger inte med

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av znarkus-o:

Haha, vad är det ni får att funka/inte funka? Hänger inte med

Svar till ditt första inlägg: JA batteriet FÅR plats för sleeven är mjuk och tänjer sig lätt.

Angående vad vi får att funka är den mittersta rutan med en varningstriangel och kryssruta. den existerar inte på de fabriksinstallerade, och alla som formaterar om lyckas inte heller få fram den. vi är 3 pers just nu som lyckats...

Tack för tipset med skyddet som låg i från början, hade helt glömt det

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag har precis satt in en Intel X25-M G2 80GB i min underbara lilla 3820. Väldigt lätt att byta hårddisk och väldigt lätt att installera w7 från ett USB-minne.

Kan bara säga att jag inte ångrar en sekund att jag köpte denna SSD-disk. Skillnaden är enorm!
Här kommer en film på när jag bootar windows med min nya SSD-disk i 3820'n:
YouTube - Acer 3820tg ssd boot

En fråga till er:
Om jag vill lyssna på musik från datorn ut i min surroundförstärkare från HDMI, måste jag då aktivera HDMI-uttaget på något sätt?(Dela skärm). Eller räcker det med att bara plugga in HDMI-sladden?

mvh Viktor

Visa signatur

|| Gigabyte GA-P35-DS3 iP35 || Intel Core 2 Duo E6750 || Asus 8800gt 512mb || Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB || 74 gb raptor 2* Seagate barracuda 200 gb ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thlumman:

Jag har precis satt in en Intel X25-M G2 80GB i min underbara lilla 3820. Väldigt lätt att byta hårddisk och väldigt lätt att installera w7 från ett USB-minne.

Kan bara säga att jag inte ångrar en sekund att jag köpte denna SSD-disk. Skillnaden är enorm!
Här kommer en film på när jag bootar windows med min nya SSD-disk i 3820'n:
YouTube - Acer 3820tg ssd boot

En fråga till er:
Om jag vill lyssna på musik från datorn ut i min surroundförstärkare från HDMI, måste jag då aktivera HDMI-uttaget på något sätt?(Dela skärm). Eller räcker det med att bara plugga in HDMI-sladden?

mvh Viktor

JÄVLAR vad fort det gick...;)

Ska lätt köpa ssd så fort de gått ner i pris, kravet är en 160GB och det är lite väl dyrt i dagsläget:P

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850