Kan någon förklara?!!! [ARG]

Permalänk

Kan någon förklara?!!! [ARG]

Jag har nu på 4 månader haft sönder mina CD-spelare, eller jag o jag, efter att ha använt en skiva i dom och installerat så slutar de bara funka, vaken musik- eller spelskivor går att spela , läsaren står bara och lyser och gör skivorna hiskeligt varma.
Varför händer detta? något man kan göra åt det, båda enheterna har gått sönder någon månad efter att garantin har gått ut

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

om garantin är på ett år så har du ändå rätt att byta dem, konsumentköplagen säger att du har två år om felet var när du köote varan, för en cd-läsare går inte bara sönder.

bästa cd-läsaren som jag har följde med min första x86-burk, en gammal Tulip p120 med en 4x-läsare, den läser ALLT, även skivor som är totalt sönderrepade som inte funkar i någon annan läsare, ett klart guldkorn:)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
om garantin är på ett år så har du ändå rätt att byta dem, konsumentköplagen säger att du har två år om felet var när du köote varan, för en cd-läsare går inte bara sönder.

bästa cd-läsaren som jag har följde med min första x86-burk, en gammal Tulip p120 med en 4x-läsare, den läser ALLT, även skivor som är totalt sönderrepade som inte funkar i någon annan läsare, ett klart guldkorn:)

Har en Sony CDRW gammal men har för mig att där var 2 års garanti på den sen har jag min DVD som jag fick i min Compaq som jag fick 3 års garanti på (avbetalningsköp) så jag borde få nya läsare?

Visa signatur

Asus Z390-F Strix | i9 9900K | 64GB Corsair 3200Mhz | MSI GTX 1080 Seahawk EKWB

Permalänk

ja, om de gått sönder innan garantitiden gått ut eller inom två års tid. Är garantitiden längre än två år så gäller garantitiden, dock kan den inte förkortas. Sen måste du meddela att varan gått sönder "inom en skälig tid", kan vara två veckor kanske?
Så ring och berätta hur läget är och se vad de säger, annars kan konsumentvägledaren i din kommun hjälpa till.