Permalänk
Medlem

Firewire

Hejsan, har siktat in mig på att inhandla ett firewire kort så att jag kan koppla in videokameror och annat. Undrar om någon har ett något tips på bra och billigt sådant kort? Något man måste tänka på när det gäller kompatibilitet eller annat? Hur snabb överföring ger egentligen en firewire förbindelse?

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett SB Audigy player för 900:-.. kostar som de flesta firewirekort, om inte billigare, dessutom får man ett jäkligt bra ljudkort på köpet

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Clas Ohlson har ett firewire-kort för typ 500 spänn. Det är samma TexasInstruments-chip som de flesta kort nuförtiden (inklusive Audigy), så det funkar klockrent med Windows standarddrivrutiner. Har 3 portar (Audigy har bara 1).

Överföringshastigheten i dagens Firewire (som egentligen är Apples trademark på IEEE1394) är 400Mbit/s (50MB/s). Inom nåt år ska det komma 800Mbps (eller om de går direkt på 1600, det får vi se).
För DV-kameror är överföringshastigheten ungefär 3.5MB/s, så det räcker gott (och funkar med i princip vilken hårddisk som helst).

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.