Död disk? Går ej att formatera eller boota

Permalänk
Medlem

Död disk? Går ej att formatera eller boota

Hej,

Datorn började frysa lite då och då,och idag frös den fast helt - fick stänga av den manuellt från knappen dvs,när jag sen boota upp den så kom det "Detecting array" meddelande direkt efter bios bilden,sen fortsätter den till den normala texten men nu kommer det upp "Disk boot failure insert disk and press enter bla bla"

Alla kablar sitter i (har ju inte ens rört de i flera år),det handlar om en gammal maxtor IDE som varit med kanske 5 år..försökte sen att formatera via windows skiva men då kommer den inte ens till 1% utan det kommer upp ett meddelande att disken troligen är skadad,så det går inte ens att formatera.

Vad tror ni,har min gamla maxtor tappat livsgnistan ? - Hårddisken kommer ju upp i bios osv,men inte mycket mer,formatering går inte,felsäkert läge går inte osv

Permalänk
Medlem

Skulle tippa på att den e död ja! Annars testa att koppla in den i en annan dator (inte som c disk då) och formatera den. Funkar inte det så mår den nog inte bra. Men som du säger 5 år gammal IDE disk nja tror du kan skrota den.

ED: Eventuellt ta o ge den en lagom smäll bara dänga den i bordet så kanske den kommer tillbaka om den fastnat eller liknande har funkat för mig i vissa situationer men inget kan inget garantera :D. Men gör bara det när du är säker på att du inte kommer åt den via en annan dator externt eller internt.

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Medlem

Boota med en live-CD linuxdistribution och gör en avbild av disken med ddrescue ( Ddrescue - Forensics Wiki ).

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Är den "bara" 5 år. Jag har diskar som är 15år och funkar prima. Iaf det vekar som det är något fel på den disken.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajsp:

Är den "bara" 5 år. Jag har diskar som är 15år och funkar prima. Iaf det vekar som det är något fel på den disken.

wo 15 åriga diskar. Vilken sort köper du?

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajsp:

Är den "bara" 5 år. Jag har diskar som är 15år och funkar prima. Iaf det vekar som det är något fel på den disken.

skulle inte använda 15 diskar som brepress ens. säkerheten för data framförr allt sen prestanda ska vi inte ens tala om

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

wo 15 åriga diskar. Vilken sort köper du?

Jag har fått dom av släkten(stavning).

Skrivet av Redzo:

skulle inte använda 15 diskar som brepress ens. säkerheten för data framförr allt sen prestanda ska vi inte ens tala om

Jag använder dom mest till att "leka" med.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini