Permalänk
Medlem

Bygga Dator Guide! steg för steg

Jag ska beställa dator eller datordelar från datorbutiken.com och bygga ihop själv. Jag tycker mig kunna datorers uppbyggnad ganska bra, men det sulle ju vara trevligt med en steg för stegs guide så man inte gör något litet men FATALT misstag.
Finns det ingen sån guide, nån borde ju ha gjort en sån, nån som vet? antingen på engelska men helst på svenska, nån som vet nån? länka på!

Permalänk

Behöver du en guide för att bygga ihop en dator ska du nog ge fan i det.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Att bli gammal är oundvikligt. Att växa upp är frivilligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Behöver du en guide för att bygga ihop en dator ska du nog ge fan i det.

Varför så otrevlig? min kompis som inte visste något läste lite guider och byggde sin första dator på 3dagar.

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Medlem

ja ska me bygga min första "Riktiga" dator så ja skulle me vilja ha en guide så man inte sätter en liten sladd fel så något inte blir rätt
NH.com´s är bra men inte så jätte ditaljerad

Permalänk
Medlem
Permalänk

1 - stopa in cpu å kylfläns på moderkortet.
2 - stopa in moderkortet i chassit. (man kan ju göra som man vill med ordningen på 1an å 2an .. själv tycker jag deta är bästa metoden.)
3 - stopa in instiks kortetn (grafik kort ljudkort å så)
4 - in med ram minnet.
5 - in med hårdiskarna och cd rom,
6 - in med alla led och sw reset å dom kalbalrna.
7 - in med atx power kabeln. och fläktar å dylikt va man nu har.
8- på med chassit å tuta å kör

Permalänk
Medlem

Det är inte alls svårt, varje sladd passar bara där den ska sitta, ni kan t.ex. inte köra in en molex i IDE kontakten.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

jag har en guide

site finns i min sig

titta under guides , den e på engelska men iallfall

Permalänk
Medlem

endel saker som man kan sätta fel är IDE kablar, sätt dom rätt och var försiktig med pins

Visa signatur

E6600, P5W DH, 2gb 800 mhz corsair etc etc. Minhembio.com/forum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KungMackan
1 - stopa in cpu å kylfläns på moderkortet.
2 - stopa in moderkortet i chassit. (man kan ju göra som man vill med ordningen på 1an å 2an .. själv tycker jag deta är bästa metoden.)
3 - stopa in instiks kortetn (grafik kort ljudkort å så)
4 - in med ram minnet.
5 - in med hårdiskarna och cd rom,
6 - in med alla led och sw reset å dom kalbalrna.
7 - in med atx power kabeln. och fläktar å dylikt va man nu har.
8- på med chassit å tuta å kör

det där visste jag, men det är mest NÄTAGGREGATET jag är rädd för, alla EL-KABLAR t ex hur kopplas elen till en ny fläkt in och hur får alla grejsar el, är det en kabel för varje komponent eller?! och kylpasta, måste man har det och får man med det med CPU-kylaren eller? hade tänkt köpa arctic silver iallaf..

en sak bara ,i punkt 6, vad är led och sw? led=hdd led sw=switch?

Permalänk
Medlem

Första gångn jag byggde en dator visste jag ingenting om dator byggen.
Men det är bara att koppla in alla sladdar som kan kopplas in så är det klart.. Mitt problem var att jag inte fattade att man var tvungen att använda c-rimms för att datorn skulle fungera, tills jag kollade i manualen

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorl@x

det där visste jag, men det är mest NÄTAGGREGATET jag är rädd för, alla EL-KABLAR t ex hur kopplas elen till en ny fläkt in och hur får alla grejsar el, är det en kabel för varje komponent eller?! och kylpasta, måste man har det och får man med det med CPU-kylaren eller? hade tänkt köpa arctic silver iallaf..

en sak bara ,i punkt 6, vad är led och sw? led=hdd led sw=switch?

HDD LED är hårddiskaktiviteten
SW menas nog av/på kontakten, ev. reset

Själv så har jag misslyckats me hopbakning av dator en gång i mitt liv, satte AT-kontakterna felvänt och rostade således ett moderkort... men jag antar att du ska baka en ATX, och då är det bara att köra... Kom ihåg att kolla master/slave på IDE-äcklen mot var de sitter på IDE-kablarna, och kolla innan du sätter dit sakerna, så att de passar där... (ibland så får man ta i lite, och gör man det och sakerna inte ska sitta där så kan det gå illa)...
lycka till!

Men glöm för guds skull inte att tvätta tassarna innan du börjar rota i datorn, och ta sedan på typ ett element... Det är svårt att förstå så mycket spänning det ligger i mitt nick...

Visa signatur

Glömmer att logga ut :D

Permalänk
Medlem

Kära herr elkänslig

ESD, vad ja fattar ska elementet inte hjälpa så bra då elementet e målat och målade ytor inte leder bla bla bla,

Till den det berör:

jag har hört att man ska ta på den lilla kontakten ( jorden) i jordade uttag det hjälper INTE att ta på jorden i en förlängningsdosa utan att den sitter i ett jordat uttag, men tar du på den och på ett element bör du vara någolunda säker iaf! Upprepa proceduren ofta!!!

Statisk elektricitet:

500v så förstör du elektriska komponenter
5000v så känner du det
10000v så ser du det
-----------------------------------------------------------
Kolla med master & slave på dina IDE enheter också, det brukar väl vara där som andra flesta misslyckas... Det händer inget om det blir fel, förutom att det inte fukar som det ska... alla enheter hittas inte osv så kolla upp det innan.

när du sätter CPU på moderkortet så passar den bara på ett sätt, glöm inte ta upp spaken heller

kylflänsen ska läggas på cpu:n och sen tryckas antingen med tummen eller med skruvmejsel beroende på hur fästet ser ut (följer oftast med en liten instruktion med CPU kylaren)

kylpasta ska naturligtvis läggas på innan detta...

med moderkortet följer ett schema för hur alla sladdar ska kopplas, kolla på det när du kopplar in sladdarna på moderkortet så är det inte svårt

se till att dom vita pluttarna i ändarna sitter i rätt läge, RAM minnet passar bara på ett sätt, titta noga så det blir rätt dom små kontakterna i minnesplatsen är väldigt känsliga

Sen ska det väl bara vara att tuta och köra...?

Visa signatur

Small minds discuss people, bigger minds discuss events & great minds discuss ideas!
På den första dagen skapade Gud Datorn, på den andra skapade Bill Gates CAL-licensen
Inga elaka länkar. /Aphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ESD

HDD LED är hårddiskaktiviteten
SW menas nog av/på kontakten, ev. reset

Själv så har jag misslyckats me hopbakning av dator en gång i mitt liv, satte AT-kontakterna felvänt och rostade således ett moderkort... men jag antar att du ska baka en ATX, och då är det bara att köra... Kom ihåg att kolla master/slave på IDE-äcklen mot var de sitter på IDE-kablarna, och kolla innan du sätter dit sakerna, så att de passar där... (ibland så får man ta i lite, och gör man det och sakerna inte ska sitta där så kan det gå illa)...
lycka till!

Men glöm för guds skull inte att tvätta tassarna innan du börjar rota i datorn, och ta sedan på typ ett element... Det är svårt att förstå så mycket spänning det ligger i mitt nick...

sorry men vad menar du med att baka en ATX? jag ska köpa det här chassit: Chieftec DX-01W-D Dragon Super MidiTower 360W ATX(http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=CHIDX01WD-...) där ingår ett sirtec 360W ATX nätaggregat, så you tell me om jag ska baka en ATX..

Permalänk
Medlem

BAka = att pilla ihop grejset

Du tar alla ingredienser och mojsar ihop dem

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjarte

ahu, så ESD byggde sitt eget nätaggregat och satte kontakterna fel eller vadå?(sorry om de e en dum fråga...). Han sa att han hade misslyckats med o baka en dator förut, han hade satt AT(menar ATX eller..?) kontakterna fel o rostade då sitt moderkort, fast jag skulle bara baka ihop, så då är det bara o tuta o köra, asso vad är skillnaden, varför är det bara att tuta o köra för mig?(en en gång sorry om...) eller menar han att han tror att jag ska göra mitt eget nätaggregat eller, för det ska jag INTE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjarte

[OT] Vad faen ska din avatar föreställa??? Ser ut som nått... hrmmpf... väldigt krokigt å manligt......

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TRiXTeR[o]

[OT] Vad faen ska din avatar föreställa??? Ser ut som nått... hrmmpf... väldigt krokigt å manligt......

Jag tycker det påminner om en karta, med städer på en halvö eller nåt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snorl@x

ahu, så ESD byggde sitt eget nätaggregat och satte kontakterna fel eller vadå?(sorry om de e en dum fråga...). Han sa att han hade misslyckats med o baka en dator förut, han hade satt AT(menar ATX eller..?) kontakterna fel o rostade då sitt moderkort, fast jag skulle bara baka ihop, så då är det bara o tuta o köra, asso vad är skillnaden, varför är det bara att tuta o köra för mig?(en en gång sorry om...) eller menar han att han tror att jag ska göra mitt eget nätaggregat eller, för det ska jag INTE

AT är den standard som fanns innan ATX.
Från de morderna ATX-aggen är det bara en kontakt som ska till moderkortet. Denna är formad så att den bara går att sätta åt ett håll. På de äldre AT-aggen var det två kontakter som skulle till mb och dessa gick att sätta fel.

ESD byggde inte ett eget agg.

Permalänk
Hedersmedlem

Det som man kan misslyckas med (enligt min mening) är:

Krossa CPUn, ovanligt men med fel teknik när man sätter dit flänsen går det...
Blanda ihop sladdarna till hddled, pw switch och reset. Inget farligt, men irriterande innan man får det rätt.
Minnet i fel plats, kan ge problem men inget går sönder. Plats 1 ska användas först, det ska stå på kortet vilken som är vilken
IDE, master/slave. Vanlig miss men enkelt att rätta till. Kör man bara med en CD/CD-RW/DVD så är det ibland smartare att sätta den på en egen IDE-kanal. Se till att använda rätt kabel, det finns två typer men det är lätt att se skillnad på dom.

Annars kan man i princip inte göra fel. Använd inte mer våld än nödvändigt. Går det trögt att stoppa i ett kort, lyft upp det och försök igen. Försök inte att trycka hårdare, det hjälper oftast inte.

ESD ska man alltid se upp med. Armband samt lådan jordad och du är säker. Enklast är det att koppla in den till ett jordat vägguttag med en via en grendosa som är avstängd.

Sök efter ESD här på forumet (finns en del under dator och teknikrelaterat) så får du veta mer. Ignorera inte risken för ESD-skador.

Dom största problemen man brukar få är när man har fått ihop datorn och man börjar med alla drivrutiner och annat som ska funka tillsammans...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ufos85
Det är inte alls svårt, varje sladd passar bara där den ska sitta, ni kan t.ex. inte köra in en molex i IDE kontakten.

om man inte trycker JÄVLIGT hårt

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

jag har ESD armband

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlpHa.
jag har ESD armband