Raid-kort? Vad är detta för ngt?

Permalänk
Medlem

Raid-kort? Vad är detta för ngt?

Hittade detta kort i en burk jag fått från en bekant. Burken är väl från -04 liknande.

Datorns samtliga 4 sata-hdd's var inkopplade i kortet som satt i en av utgångarna på moderkortet.

Vad har detta instickskort för syfte? Själv tippar jag något med raid eller något med samma syfte.

Se bilder nedan:

Uploaded with ImageShack.us
Kortet i helhet, 4 sata-portar ses uppe till vänster, nere till höger sitter ett ram-minne.
I "mitten på kortet" sitter en krets(?) märkt "ATARAID5 - PDC20621", vilket givetvis är anledningen till att jag tippar på att det är någon form av raid-kort!

Uploaded with ImageShack.us
Ram-minnet märkt med "64mb - PC-133", utgår från att det är ett DDr1-minne?

Permalänk
Medlem

Tja det strå RAID5 på kortet^^ och minnet är ett sd-ram inte ddr1

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Står ju t.o.m. på chippet "ATA RAID5" så ja, det torde vara ett SATA-RAID kort tillverkat av Promise.

-EDIT-
Ser ut som det är detta du har Promise FastTrak S150 SX4, prova ta loss minnet så borde du se produktnamnet.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Tja det strå RAID5 på kortet^^ och minnet är ett sd-ram inte ddr1

Skrivet av '[vEX:

;10359961']Står ju t.o.m. på chippet "ATA RAID5" så ja, det torde vara ett SATA-RAID kort tillverkat av Promise.

-EDIT-
Ser ut som det är detta du har Promise FastTrak S150 SX4, prova ta loss minnet så borde du se produktnamnet.

Att det är ett raid-kort vet jag, då jag själv skrivit i tråden att det står "ataraid5"-på kortet.

Det jag vill veta är vad kortet används till, vilket syfte kortet har och om jag kan använda det till ngt roligt!?

Och varför sitter det ett SD-ram-minne på kortet?

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

Att det är ett raid-kort vet jag, då jag själv skrivit i tråden att det står "ataraid5"-på kortet.

Det jag vill veta är vad kortet används till, vilket syfte kortet har och om jag kan använda det till ngt roligt!?

Du kan koppla Raid 5 på kortet, kolla wikipedia eller något orkar inte länka, och Sd ram-et används till cache, upp till 256mb kan kopplas in, vilkes borde betraktas bra jämtemot de 32- 64 mb ram som finns på dagens 1-2 tb diskar!

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Citat:

kanske för cashe(stavning?) för att få snabbare diskprestanda

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

i5 3570K||ASRock Z77M||Corsair 16GB@1866MHz||Intel 530 SSD||Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av SM-LoD:

Förstår inte frågorna, det används för att koppla hårddiskar i RAID konfiguraration och syftet med det är att kunna koppla ett antal hårddiskar i RAID konfiguration. Minnet används som diskcache.

Permalänk

Det ser ut som den där ram-stickan går att byta ut

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Det ser också ut som att det finns plats för batteri (kanske inte på just denna modell). Då kan minnet användas för att hålla data vid strömavbrott. Det ger högre tillförlitlighet.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk

Dyra grejor är det var nytt.. nu är det nog inte värt så många kronor då folk efterfrågar stabilare och snabbare kort med mer platser.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Dyra grejor är det var nytt.. nu är det nog inte värt så många kronor då folk efterfrågar stabilare och snabbare kort med mer platser.

Misstänkte det, satt en trevlig singlecore-intel på 3.0ghz med HT-teknologi och något p4b Deluxe AI med automatisk OC-funktion i så datorn har nog varit bra på sin tid

Aja, ingen idé att försöka kränga iväg detta då? Bara å slänga då jag inte har någon användning för det?

Permalänk
Medlem

Ptja, du har ingen gammal dator utan SATA-portar? kan ju komma till användning.

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Tryck in i servern för att få några gratis sata-diskplatser. Finns säkert någon PCI till övers. Lär väl inte bli någon massiv prestanda med dagens mått, men lite lagringplats är ju alltid välkommet. Disk är billigt idag.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Skrivet av SM-LoD:

Misstänkte det, satt en trevlig singlecore-intel på 3.0ghz med HT-teknologi och något p4b Deluxe AI med automatisk OC-funktion i så datorn har nog varit bra på sin tid

Aja, ingen idé att försöka kränga iväg detta då? Bara å slänga då jag inte har någon användning för det?

Moderkortet med cpu duger utmärkt till att använda idag.
Idiotiskt att slänga moderkortet med cpu om du nu skulle göra de.

Raid kortet går att använda men har ingen aning om prestandan eller så.
Allt går att sälja för de mesta

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk
Medlem

jag skulle nog inte tacka nej till det om det var billigt

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_H84:

Moderkortet med cpu duger utmärkt till att använda idag.
Idiotiskt att slänga moderkortet med cpu om du nu skulle göra de.

Raid kortet går att använda men har ingen aning om prestandan eller så.
Allt går att sälja för de mesta

Raid-kortet är sålt för ganska länge sedan

Moderkort, cpu, minne å allt detta är tillvarataget och sitter i ett antec trehundra som jag hade till övers hemma. Prollen rullar stabilt i 3.6ghz

Används som extradator och experimentdator...