Permalänk
Medlem

Nätagg går på högvarv!

Hej!

Mitt nätagg går på högvarv konstant av en anledning jag inte vet om. Är det nån som har nån aning vad som hänt?

Det har hänt förut att den går upp i varv men den varvar oftast ner efter en halvtimme eller nåt. Nu har den stått och låtit i flera timmar sen jag vakna imorse :S

Normalt brukar datorn i princip vara knäppt tyst. Jag startade datorn idag och helt plötsligt låter den som en jetmotor... Jag är helt hundra på att det är nätaggregatet eftersom jag både lyssnat precis bredvid chassit och temperaturerna från både grafikkortet och processorn är helt normala. 34-40 Idletemp CPU och runt 60-70 på graffet.

Hjälp!

Permalänk
Medlem

Det låter inte så bra, om du har kvar garanti på nätagget bör du kontakta butiken du köpt det ifrån, kanske de tar in det på reparation eller något då jag inte tycker du ska riskera hela din dator om nätagget kanske är på väg att dö

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen garanti kvar... Fan ofta den ska dö, jag har ett jävligt bra nätagg som inte haft nå problem tidigare. Kan det inte bara vara nån form av felinställning eller nåt? Äh jag vet inte :S

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Kan ju bero på många saker, trasig tempsensor, igendammade kylflänsar etc. Kolla om du kan blåsa rent det.

Även bra produkter har inte kommit dithän att dom har evigt liv. Och de flesta elektronikprylar som går sönder har väl funkat innan dom går sönder.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

Kan ju bero på många saker, trasig tempsensor, igendammade kylflänsar etc. Kolla om du kan blåsa rent det.

Även bra produkter har inte kommit dithän att dom har evigt liv. Och de flesta elektronikprylar som går sönder har väl funkat innan dom går sönder.

Sant det här, sen är ju alla elektriska produkter av olika kvalitét, du kanske helt enkelt inte hade så bra flyt med ditt nätagg, precis som jag har med min mus -.- måste byta snart igen...

Visa signatur

Dator R7 7800X3D, 64GB@6Ghz, RTX 4080
Bild & Ljud: LG C1 55", MA Silver 7.0, XTZ Sub 12, Marantz SR7015
Konsoler: PS5, Nintendo Switch, Xbox One

Permalänk
Medlem

hur ser belastningen på cpu'n ut? Det kan vara nån process som hängt sig och belastar en kärna 100%. Kolla i taskmanager (programhanteraren)

Permalänk
Medlem
Citat:

..jag har ett jävligt bra nätagg som inte haft nå problem tidigare.

Det är just det som är det roliga med elektroniken... en dag så håller det inte ihop längre. Järnspisarnas tid är förbi.
Men bemästrar du lödkonstens alla regler så kan det vara värt att ta en titt under skalet för att utesluta trasiga lödningar.

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

hur ser belastningen på cpu'n ut? Det kan vara nån process som hängt sig och belastar en kärna 100%. Kolla i taskmanager (programhanteraren)

Ingen belastning alls av vad jag kan se.

Men i alla fall tack för svar allihopa. Den är fortfarande högvarv och har inte varvat ner nånting sen jag skrev inlägget. Har startat om flera gånger, klockat ner den och testat saker. Inget hjälper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Escaped:

Ingen belastning alls av vad jag kan se.

Men i alla fall tack för svar allihopa. Den är fortfarande högvarv och har inte varvat ner nånting sen jag skrev inlägget. Har startat om flera gånger, klockat ner den och testat saker. Inget hjälper...

I och med du saknar garanti så kan du lika väl öppna upp den och damma av och rengöra fläkten. Samt kan du också olja fläkten. Finns en plopp bakom klisterlappen på fläkten som man kan droppa in olja i. Sy maskins olja funkar bra.

Tänk dock på att vänta ca 15min efter du kopplat bort strömmen innan du öppnar upp nätdelen för det kan finnas en laddning kvar där inne som kan va rätt nasty om du inte låter det laddas ur.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Kolla förresten även så att dina chassifläktar snurrar som de ska... Pajar nån annan fläkt i burken, så är det möjligt att ditt nätagg rampar upp i fart för att kompensera.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Rekommnenderar att du skruvar upp agget och gör rent från damm och skräp. Brukar hjälpa en hel del. Tänk på att när du ska öppna agget stänger du först av datorn, stäng av agget på strömbrytaren på baksidan vid elkontakten. Håll sedan i startknappen i några sekunder för att "tömma" kondensatorerna. Om du inte dragit ur allt annat är det läge nu. Tänk på att du måste ta ut agget ur datorn för att du ska kunna öppna det.

Folk kanske tycker att jag ger dig krångliga råd, men om man har otur kan kondensatorerna sitta på en del effekt som du inte vill kortsluta till varken dig själv eller dina övriga komponenter, och vad många glömmer är att agget hyser lite mer än 12/5v som resten av datorn går på. Finns en anledning varför man egentligen inte "ska" öppna det, men så länge man är försiktig är det ingen fara

Lycka till!

ps. Om du behöver köpråd är det bara säga till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Ska testa alla metoder nån gång när jag får tid.

Iaf. Satt och glodde på TV i morse och helt plötsligt blev rummet tyst som fan... Fläkten går som vanligt nu efter flera dygns HÖGVARVANDE... Helt sjukt!

Ifall den cepar sig igen så testar jag att skruva upp den eftersom jag inte har garanti endå som sagt...