Tips på dedikerad server med "image backup"

Permalänk
Medlem

Tips på dedikerad server med "image backup"

Jag har just nu en VPS hos ett webhotell. Det jag gillar allra mest med VPS är säkerheten om hela hårdvaran skulle brinna, då har man en backup på sin virtuella maskin som man helt enkelt bara startar upp på en annan hårdvara.. Man får en nedtid på kanske en timma.

Dock börjar VPSen bli lite seg nu och därför funderar jag på en dedikerad server. Men problemet här är om hela hårdvaran rasar så måste man normalt installera om hela OSet, föra över backup och inställningar m.m. Vi snackar en nedtid på minst 1 dag, och en massa arbete så klart.

Finns det något webhotell som tillhandahåller någon slags image backup på dedikerade servrar? Så om hela min hårdvara brinner så startar man upp en ny instans av en backup på ny hårdvara. Samma inställningar, samma OS, samma filer, samma MySQL, samma ALLT. Precis som en VPS i princip med andra ord.

Jag kör helst Ubuntu med Plesk men lyssnar om ni har andra förslag!

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Om den är seg och är virtuell borde de väll vara en enkel sak att slänga på mer minne och cpu så bli den snabbare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av =JoNaZ=:

Om den är seg och är virtuell borde de väll vara en enkel sak att slänga på mer minne och cpu så bli den snabbare?

Jag har uppgraderat men skulle vilja ha den ännu snabbare. Det är väl det att man delar hårdvara med massa andra som har VPSer..

I princip skulle man väl kunna köra VPS på en egen dedikerad server.... Men frågan är ju vad det kostar med riktiga licenser å så

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk
Medlem

Virtualisering är billigt till och med ESXI är gratis. just nu har du väl så att webbhotellet sköter eventuell restore ifall VPS servern går ned vilket är en stor fördel.

Att ta back på en fysiskt ubuntu server för att sedan starta igång på t.e.x en VPS är inga konstigheter heller.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vmware converter? Funderar på om det kan vara vettigt att köra en vmware image av hela servern varje natt... Så skulle servern gå ner pekar man om DNSer till virtuella vmware imagen så länge tills den riktiga servern är uppe igen..

Frågan är bara om man kan göra vmware imagen smidigt på nåt sätt, inkrementell eller så. Om man har 40gb på servern är det ju rätt saftigt att backa varje natt

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!

Permalänk

Du kan köra XEN istället för Vmware.
Om du kör ditt filsystem ovanpå LVM kan du använda LVMs fina snapshotting.

Annars är det inte svårt att sätta upp en inkrementell backuplösning med rsync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:

Du kan köra XEN istället för Vmware.
Om du kör ditt filsystem ovanpå LVM kan du använda LVMs fina snapshotting.

Annars är det inte svårt att sätta upp en inkrementell backuplösning med rsync.

Som jag fattat det funkar bara rsync på statiska filer, och inte MySQL, e-mail och andra tjänster?

Vad är fördelen med XEN framför vmware?

Visa signatur

It's nice to be important but it's more important to be nice. Posse!