Permalänk
Medlem

Karamell färg i vattenkylningen?

kan man ha karamell färg i vattenkylningen? för att sätta lite effekter på det. går det

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk

Har för mig om att det här har varit uppe förut... men vad jag kommer ihåg så gick det inte efterssom det blir "avlagringar" av karamellfärg.... :/

Visa signatur

”Datorn är den logiska vidareutvecklingen av människan: intelligens utan moral.”
John Osborne
TRiXTeR.org | mods.TRiXTeR.org | MBM Stats

Permalänk
Medlem

Precis, det ska tydligen vara så.. inte bra i längden..

Permalänk
Inaktiv

öm du bara har koppar i systemet så kan du ju köra med kopparoxid i vattnet! det blir blått och vackert (har för mej att det är kopparoxid),

Permalänk

Kopparoxid är grönt. (Men kopparjoner är blå) Det finns ett salt som heter kopparsulfat. Det blir det blått av. (för att det blir kopparjoner i vattnet) Men salt i en vattenkylning nja...

Däremot finns det på apoteket nånting som heter fluorescinnatrium (tror jag, kommer inte ihåg riktigt) som det blir sådär härligt gulgrönt självlysande av. Det blir inga avlagringar, och den lilla burken man får räcker hela livet, och lite till

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Inaktiv

kopparsulfat var det ja!

det där med fluorescinnatrium lät trevligt!! får nog inhandla en burk sådant och lägga ner i vattnet!

Permalänk
Medlem

Kopparjoner i vattnet vore väl inte så dumt, eller? Kan det faktum att de är just joner skada systemet? Annars har de ju en helt underbart blå färg!

Permalänk

Om man häller i rimliga mängder karamellfärg (någon tiondels milliliter/liter vatten) kan jag inte tänka mig att det skulle uppstå så mycket avlagringar att det påverkar kylningen negativt. Använder själv karamellfärg, och jag har inga problem med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Däremot finns det på apoteket nånting som heter fluorescinnatrium (tror jag, kommer inte ihåg riktigt) som det blir sådär härligt gulgrönt självlysande av. Det blir inga avlagringar, och den lilla burken man får räcker hela livet, och lite till

Japp, jag köpte en burk för 2 år sedan och har hittills använt ett par gram, högst.

Fluorescein har dessutom kapacitet att lasra, men att bygga sin egen färgämneslaser är ingen enkel uppgift, trots att det är en av de enklare lasrarna att bygga från scratch.

Permalänk

Jag fattar inte varifrån denna skräck för karamellfärgen kommer... jag har haft karamellfärg i mitt system i lite över ett år nu. Inga problem alls och ingen temp-skillnad vad jag kunnat mäta = 1 grad + eller - .
Det räcker ju med bara några droppar karamellfärg för att få det ricktigt färgat och att några droppar skulle kunna gegga igen mitt system.. skulle inte tro det. För övrigt har det alldrig bildats någon hinna eller avlagring i min tank heller.
Jag har även glykol i vattnet (helt vanligt kranvatten) och det fungerar prima.

Anledningen att jag inte orkade skaffa avjonisterat vatten:
Joner får man på några veckor endå.
Kalkavlagringar är knappast något problem när man bara har några liter vatten som går runt. Låt 2-4L vatten koka bort.. mycket kalk kvar i kastrullen?

Min mening: varför göra det jobbigare en vad det behöver vara?

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

Om man ska ordna fluorescinnatrium så måste man beställa i förväg på apoteket. Och det gick visst inte när min mor frågade. Vet inte varför eftersom det var min mor som skulle handla det till mig.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Kopparoxid är grönt. (Men kopparjoner är blå) Det finns ett salt som heter kopparsulfat. Det blir det blått av. (för att det blir kopparjoner i vattnet) Men salt i en vattenkylning nja...

detta här saltet den färgen blir så jävla snygg!!!

Grymt snygg, blå,lila(stavas det så? :S)

Visa signatur

DHW02 rad 10 plats 24
DHW03 rad 24 plats 113

Permalänk
Medlem

varför inte ha bublande cola skulle vara läckert

Visa signatur

Oldtimer :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jag fattar inte varifrån denna skräck för karamellfärgen kommer... jag har haft karamellfärg i mitt system i lite över ett år nu. Inga problem alls och ingen temp-skillnad vad jag kunnat mäta = 1 grad + eller - .
Det räcker ju med bara några droppar karamellfärg för att få det ricktigt färgat och att några droppar skulle kunna gegga igen mitt system.. skulle inte tro det. För övrigt har det alldrig bildats någon hinna eller avlagring i min tank heller.
Jag har även glykol i vattnet (helt vanligt kranvatten) och det fungerar prima.

Anledningen att jag inte orkade skaffa avjonisterat vatten:
Joner får man på några veckor endå.
Kalkavlagringar är knappast något problem när man bara har några liter vatten som går runt. Låt 2-4L vatten koka bort.. mycket kalk kvar i kastrullen?

Min mening: varför göra det jobbigare en vad det behöver vara?

Jag tänkte också testa med karamellfärg... Men det som jag hällde i försvann efter typ 10 min... Blandade i en flaska först och sen fyllde jag det vattnet i systemet, som var tomt då. Kör fö med vanligt kranvatten (bor i norra halland=vatten från lygnern=väldigt rent vatten ) och en skvätt glykol... Funkar bra

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk

kör med förädlad röd glykol det gör jag, blir rött å trevligt

Visa signatur

:: AMD ATHLON64 3200+ S.754 :: MSI K8N NEO PLATINUM :: 1024MB DDR400 :: LEADTEK FX5600 :: 1.0 TB HDD :: ASETEK WATERCHILL :: LIAN LI PC6070 :: HERCULES 19" TFT :: COSSONIC 5.1 HS :: XENIX BLACK TBORD ::

Permalänk
Medlem

Vanlig glykol är blå. Det är tuffare.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

karamellfärg är inte bra i vattenkylning,,,, det geggar som fan

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

min glykol var snorgul...

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

har orange glykol som e uv reaktiv

Visa signatur

| shuttle | AMD 1.6 ghz @ 2.08 ghz| 1048 ddr | radion9600 pro | 120gb | 3dmark 01 10265p |