Permalänk
Medlem

Sista kollen!

Tja, ska beställa ny speldator så fort som möjligt nu och har fått ett paket rekommenderat av en här på Swec.

Jag hade för första gången tänkt bygga en dator själv både för att spara lite pengar och för att det skulle vara skoj.

1. Är paketet bra? (kommer användas till spel och inte överklockning eller annat)
2. Behövs något mer för att bygga själv för första gången?
3. Några tips o tricks om att bygga första gången?
4. Tack

Permalänk
Medlem

Processor kylare? Följer det med AMD prollarna? Annars så ser det väl ut som ett välbalanserat system

Permalänk
Medlem

Enligt spec. så medföljer processorkylare.

Men jag har sett andra som köper handledsband t.ex. Är detta nödvändigt?

Permalänk

Om du är normalt försiktig och inte lägger datorn på typ en matta, eller har kläder som genererar mycket statisk elektricitet så klarar du dig utan ett ESD-band. Men vill du vara på den säkra sidan så släng dit ett sånt också.

Permalänk
Medlem

ALLTID ESD-armband! Better safe then sorry så att säga Stock-kylare brukar inte vara mycket att hurra för (Iaf inte Intels) så skulle sätta på en annan.
Behöver inte vara nåt monster för 700-900:- utan nåt lite enklare funkar utmärkt. Kan rekommendera Scythe Kabuto - Inet.se annars är Cooler Master Hyper 212 Plus - Inet.se väldigt prisvärd. Eller kanske en Zalman CNPS-9700NT - Inet.se Lycka till!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Allt ser bra ut!
Det medföljer processorkylare men enligt mina erfarenheter så är dessa ännu värre än intels= låter något så grymt och håller inte några exeptionella temperaturer.
Hade köpt ialla fall en billig cpukylare (som CM Hyper 212)

Permalänk
Medlem

Ok så en processorkylare och ett ESD-armband. CM Hyper 212 rekommenderas eller? Priset är ju lågt iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nässe:

Ok så en processorkylare och ett ESD-armband. CM Hyper 212 rekommenderas eller? Priset är ju lågt iaf

Så länge du inte ska överklocka allt för mycket så kommer den funka fint. Skulle köpa ett par chassi-fläktar dock. T.ex. Scythe 120mm Gentle Typhoon, 1150rpm - Inet.se eller Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) - Inet.se

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nässe:

Ok så en processorkylare och ett ESD-armband. CM Hyper 212 rekommenderas eller? Priset är ju lågt iaf

Denna rekomenderas om du inte är villig att lägga ut mer på en kylare för att kunna överklovka mer och få den tystare men om den är för högljudd går det ju att byta fläktar på den själv i efterhand

Permalänk
Medlem

Läs datorbyggarskolan på nordichardware. Google and you will find.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Ok, vi säger att jag köper CM hyper 212. Följer kylpasta med? Vad jag har förstått så är kylpasta nödvändigt.

Gällande chassifläktar... behövs de verkligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nässe:

Ok, vi säger att jag köper CM hyper 212. Följer kylpasta med? Vad jag har förstått så är kylpasta nödvändigt.

Gällande chassifläktar... behövs de verkligen?

Att GTX 470 går väldigt varmt är ingen hemlighet så många fläktar är att rekommendera. Men vill du inte köpa det nu så är det precis om men CPU-fläkten lätt att byta/lägga till senare.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Säg att jag köper två st chassifläktar men kör med den vanliga processorkylaren så länge... det borde väl inte vara några problem?

Permalänk

Nej, det kommer fungera bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nässe:

Säg att jag köper två st chassifläktar men kör med den vanliga processorkylaren så länge... det borde väl inte vara några problem?

Det blir fina fisken. Sätt då en i botten som in och en i taket som ut (den i fronten ska vara in från början)

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket för hjälpen allihop! Detta blir fint

Permalänk
Medlem

Förresten... Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) - Inet.se passar i 120mm eller? Läste kommentaren på inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nässe:

Förresten... Scythe Slip Stream 140mm (1200rpm) - Inet.se passar i 120mm eller? Läste kommentaren på inet.

Verkar så. Fläkten i sig är alltså 140 mm men man sätter fast den i ett 120 mm "hål". Gentel Typhoon fläktarna flyttar mycker mer luft dock.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840