Förtydligande rörande AMD:s nya namnschema.

Permalänk
Medlem

Förtydligande rörande AMD:s nya namnschema.

Har märkt att ett antal personer inte vet om eller har svårt att förstå AMD:s nya namnschema för den nya Radeon-serien. Vill även sätta upp en liten varning då ingenting är hugget i sten förränn AMD har lanserat korten och det som finns spritt på internet just nu således ska tolkas som spekulationer; vissa mer kvalificerade än andra.

Det nya namnschemat
AMD har grovt delat in deras serier i olika nivåer där de med lägst nummer har lägst prestanda och således de med högst prestanda har högst nummer. Det här är i sig inget nytt eller speciellt men AMD har av olika anledningar valt att ändra de olika indelningarna i och med 6000-serien.

Grovt så har indelningen tidigare varit denna:
Mycket hög prestanda: x900
Hög prestanda: x800
God prestanda: x700
Budget: x400-x600

Det AMD har gjort/kommer att göra i och med 6000-serien är att flytta upp korten i namnschemat ett snäpp.

Mycket hög prestanda: x900
Hög prestanda: x800 -> x900
God prestanda: x700 -> x800
Budget: x400-x600 -> x400-x700

Vad betyder då det här
En gnutta huvudvärk men i det stora hela inte så mycket.
Först kan man se att Hög prestanda och Mycket hög prestanda segmenten överlappar varandra. I 5900 serien så var det bara ett kort i det segmentet: 5970 - ett dubbel GPU kort. I 6900 serien så kommer man se tre kort i segmentet: 6950 (Cayman Pro), 6970 (Cayman XT) och 6990 (Antilles) där 6990 är det nya dubbel GPU kortet. 6950 och 6970 motsvarar 5850 respektive 5870 i det gamla namnschemat.

De kort som kommer lanseras nu på fredag är 6850 (Barts Pro) och 6870 (Barts XT). Dessa kort skulle i det gamla namnschemat kallas 6750 respektive 6770 och ska således jämföras med korten i God prestanda segmentet, samma segment som Nvidias 460 befinner sig inom.

Jag är fortfarande förvirrad
Jag är väll otydlig. Här är en liten tabell som förhoppningsvis förklarar allt.

Modellnummer - Prestandasegment - Modell från Nvidia inom motsvarande segment

6990 - Mycket hög prestanda - Nvidias motsvarande modell i segment: Ingen (herren på teppan)
6970 - Hög prestanda - Nvidias motsvarande modell i segmentet: 480
6950 - Hög prestanda - Nvidias motsvarande modell i segmentet: 470
6870 - God prestanda - Nvidias motsvarande modell i segmentet: 460 1GB
6850 - God prestanda - Nvidias motsvarande modell i segmentet: 460 786 MB

Jag är fortfarande förvirrad
Jag gillar dig fastän du är jobbig. Nästa gång du ska köpa ett grafikkort, fråga först och köp det folk säger åt dig att köpa.

Permalänk
Medlem

Haha! Bra försök, men den dagen då folk fattar såna här saker genom en ända tråd så slänger jag ut min dator genom fönstret

Men vi kan nog hoppas på att iaf några få förvirrade läser det här och fattar

Problemet är ju dock att personer som ställer de här förvirrade frågorna sällan har testat att googla eller söka i forumet och därför sällan kommer komma fram till denna tråd innan de släpper lös sin terror i en annan diskussion.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X - Sapphire RX 5700 Pulse - MSI Gaming Edge x570 WiFi - Corsair Vengeance LPX Black 32GB - Noctua NH-D14 - Fractal Design Define R3 Black Edition

Permalänk
Antielefant

Min röst för en sticky!

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync