Permalänk
Medlem

Chromium OS?

Någon som kan ge lite info om det? Hur det funkar i princip, vad det kommer att kosta, när det blir klart kanske? Tror det här är perfekt till min skoldator

Permalänk

Chromium OS är arbetsnamnet. När det är färdigt kommer det heta Chrome OS och kommer bara kosta i integritet. Släpps nog inte för ens Windows 8 skulle jag tippa.

Du behöver inte Chrome OS för att köra Google Docs. Ser inte riktigt varför Chrome OS skulle vara bättre för skolarbete än Ubuntu 10.04. Chrome kommer antagligen släppas förinstallerat på nya laptops så man slipper visserligen WLAN trubbel men det var nog allt.

Permalänk
Medlem

Där försvann hoppet

Bryr mig inte så mycket om det där med att dom ser allt osv. så länge jag inte får en massa reklam eller ett besök av polisen

Permalänk
Medlem

Är inte så insatt i det hela men men.

Det kommer inte kosta någonting då det är OpenSource och svaret på alla dina frågor finns här

Chromium OS - The Chromium Projects

Dock är det inget jag själv skulle använda på min skoldator... Tror du blir mer nöjd med Ubuntu!

Ubuntu homepage | Ubuntu

EDIT: HarmlessWarrior han före med 8min, så segt skriver jag väll inte, hehe:/

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har läst där men vill veta lite mer om hur gränssnittet skulle se ut och vem det skulle vara anpassat för.

Är inte ubuntu typ ett utvecklar-OS? är viktigt att det är kompitabelt med de vanligaste programmen som mpc, winrar, osv, lite mer om hur det funkar? tittat på hemsidan och det ser intressant ut, men hur installerar mån det? har inte laddat ner än, sitter med mobilen

Permalänk
Medlem

Jag testade en version av Chrome OS(kommer inte ihåg namnet på det) men ALLT ska vara "moln-baserat".. det ända du har på skärmen när du väl loggar in(du kopplar ditt använderkonto till Gmail för att logga in, ja det kräver internet..) är Google Chrome Webläsaren med en 'AppTab' där du har massa genvägar till olika molnbaserade program :S

Permalänk
Medlem

Det är just det jag älskar med chrome OS. Allt blir mycket snabbare, och föreställ dig att helt enkelt ladda ner en kopia av ditt OS när det strular. Att allt är kopplat till Googles tjänster är ett plus iaf för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av googleye:

Har läst där men vill veta lite mer om hur gränssnittet skulle se ut och vem det skulle vara anpassat för.

Är inte ubuntu typ ett utvecklar-OS? är viktigt att det är kompitabelt med de vanligaste programmen som mpc, winrar, osv, lite mer om hur det funkar? tittat på hemsidan och det ser intressant ut, men hur installerar mån det? har inte laddat ner än, sitter med mobilen

MPC och winRAR är windowsprogram. Chromium OS och ubuntu bygger på Linux. Det finns alternativa program för Linux som har ungefär samma funktioner. Det går även (med lite tur) köra vissa windowsprogram med Wine, men ofta kan man istället hitta riktiga alternativ gjorda för Linux. Det är väl spel som brukar vara den begränsande faktorn för många (många spel funkar bara i Windows).

Kanske detta är något för dig: Peppermint | Linux OS

Permalänk
Medlem

Jag har min stationära för spel, men kollar film via HDMI på bärbara, därför jag vill ha MPC.

Linux, fastnade verkligen för det där med att testa ubuntu vid sidan om mitt Windows, går det även på linux?