Installera processor: tryck i den eller läs dokument i sju timmar?

Permalänk
Medlem

Installera processor: tryck i den eller läs dokument i sju timmar?

Ouch,
Till mitt första datorbygge köpte jag en Intel i7 processor. Jag gjorde misstaget att gå online och titta på Intels sajt ifall det fanns mer info än vad som fanns i den tryckta "Quick install guide" som låg i kartongen.

Quick install guide: i princip ett tiotal bilder som visar hur jag trycker dit processor och fläkt. Sen är det bara att köra.

Intel online: 7000 långa dokument (överdrift) om olika mätningar av temperatur och luftflöde och kylanordningar (deras resp. third-party). Jag fick lite svindel.

Vad ska jag göra? Ska jag trycka i den enligt quick install guide, och sen boota upp min nya dator, eller måste jag göra nåt annat som står gömt i de otroligt tekniska dokumenten. Jag blev lite paranoid när jag såg alternativen till quick install guide.

Jag kommer inte att hålla någon ansvarig, men hur brukar ni göra (och skulle ni rekommendera en nybörjare med huvudet på skaft att göra detsamma)?

Ska jag bara trycka dit allt (försiktigt och enligt anvisningarna förstås) och sen hoppas att den förapplicerade kylpastan verkligen har kontakt och att jag kan boota?

Jag antar att jag kommer att kunna avläsa temperaturer nånstans efter att jag bootat och installerat Win7, vilka värden ska jag kolla efter och vilka övervärden ska jag reagera på om jag ser dem?

Tacksam för vägledning.

/g

Permalänk
Medlem

YouTube - installing intel core i7 processor to gigabyte motherboard

Här har du, 7 min istället för 7 timmar, hoppas de hjälper

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror inte dom skulle utsluta några steg i en QuickGuide som leder till att det blir fel, utan det är egentligen bara att sätta den på plats, se till att inte pins'en böjs, låsa och montera dit kylare.

Om det är originalkylaren så kommer den sitta som den ska såfort fästet är på plats och ge lagom tryck och sitta rakt på ytan.

Visa signatur

Dator: Asus P7P55D LE | Intel i5 750, 3,6GHz | XFX Radeon HD5870 | Corsair 4GB @ 1600mhz m DHX | Corsair H-50 | 2x SSD Intel 80gb G2 (Raid 0) | Sound-Blaster X-FI Etreme Music | Corsair 650w HX | Fractal Design Define R2 |

Foto: Nikon D80 | Nikon AF-S 18-135mm | Nikon Speedlight SB-400 |

Permalänk
Medlem