Födelsedagspresent: Full HD spelskärm till laptop (Clevo W860CU)

Permalänk
Medlem

Födelsedagspresent: Full HD spelskärm till laptop (Clevo W860CU)

Är denna bra?

Samsung TFT 22" BX2231 LED - Inet.se

Tänkte ge min son denna på födelsedagen (17 år)

Han har en Clevo W860CU (laptop) som den ska kopplas till. Grafikkort Nvidia Geforce 280M GTX

/Tacksam för åsikter.

Permalänk

Jag är ingen expert själv på området, men det skulle underlätta om vi fick reda på vad den skulle användas till.

Vad jag har förståt under min korta vistelse på forumet är TN-paneler generellt sett lite snabbare, alltså lämpar dem sig bättre för spel.

IPS-paneler däremot har, så vitt jag förståt, bättre bild och klarare färger mot en liten sänkning på hastigheten.

Självklart finns det undantag inom allt, men jag skulle rekommendera att se om någon mer kunnig inom området skulle svara kring detta.

Om det är en extra skärm till laptopen spelar i alla fall inte betraktningsvinklarna stor roll, däremot är det trevligt om den har ergonomiska funktioner, dvs vridbart och höj/sänkbart stativ.

Benq TFT 24"

Vad jag har förtåt är den riktigt fin, anpassad för gaming och mindre för bildbehandling. Den går att vinkla lite grann vilket kan vara skönt och den har 3 års garanti (vilket kan vara skönt). Dessutom ligger den i samma prisklass. Negativt med den är att den inte har HDMI eller inbyggda högtalare. Men jag kollade upp din sons dator och den har DVI, vilket även skärmen har. Jag antar att han använder headset eller egna högtalare för ljudet.

Självklart säger jag inget definitivt, jag använder en Benq själv som jag är nöjd med, har inte haft den tidigare nämnda men den lär vara bra. Jag fick anta en del saker från det lilla du skrev men hoppas det kan vara till nytta.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis ovan nämnda BenQ och måste säga att jag är nöjd för priset. Ska dock sälja den i förmån för DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK - Otroligt prisvärd högprestanda skärm med IPS-panel - Specifikationer vilket också är en otroligt bra skärm med IPS-panel istället för TN samt med CCFL istället för LED. Finns både fördelar och nackdelar.

I mina ögon är det mer bang for the buck att köpa en BenQ som Fritjof92 sa om det han ska använda skärmen till är spel, skolarbete och så vidare. Är han en stor foto-entusiast och redigerar bilder så kommer han klara sig bra med BenQ skärmen om än t.ex nämnda Dell är något bättre.

Tänk dock på att det bara följer med en VGA kabel. Du behöver köpa med en DVI single-link kabel (dual link funkar inte då skärmens uttag inte stöder detta av någon anledning)

Permalänk
Medlem

Tack för era tips och åsikter!

Jag har efter några timmars googlande samt sökande i detta forum avgränsat mig till nedanstående skärmar, men ännu inte bestämt vilken som ska köpas.

Vilken är bäst om man prioriterar användningsområdena i denna ordning :
- Spel (FPS)
- Surf
- Skolarbeten
- Video/Foto redigering
- Film

BenQ TFT 24" G2420HDBL LED - 1 799 kr

Billig TN-panel med många nöjda (?) användare. Konstigt att inte Dual DVI fungerar med den ? Generös garantitid (3 år).

Samsung TFT 24" BX2431 LED - 2 299 kr

Har inte hittat någon info/recension om denna modell, troligen för att det är en ny serie som Samsung lanserat som ännu inte sålts i många ex. Den är dock 500 :- dyrare än BenQ:n, frågan är om den är värd det ?
Någon som har denna eller BX2231:an och/eller testat den med FPS-spel ?
Jag inbillar mig av någon anledning att Samsung idag ligger långt framme inom display-teknologi, det är därför jag tittat på denna modell.

DELL U2311H ULTRASHARP 23" WIDE TFT BLACK - 2 490 kr

Verkar ha överlägsen bildkvalitet tack vare IPS-panelen samt har låg inputlag, flera som använder den även som spelskärm även i mera krävande FPS-spel (Har någon testat COD Black Ops med U2311H ?)

Mvh

Permalänk
Medlem

Kan själv enbart ge input på BenQ och Dell. Den sista är väldigt bra för priset och har överlägsen bildkvalité. Den dras dock av viss back-bleed som kan störa när man spelar och tittar film i mörkt rum.

Kabeln jag köpte var av typen som både klarar analog och digital överföring. WEBHALLEN.com - Deltaco DVI-I Dual Link Cable 2m (ha-ha)

Se chart här: http://www.ss427.com/dvi-d-dual-link-digital-video-interface-...

Den funkar dock prima med en digital only kabel som saknar de extra 4 pins:en

Jag skulle gå på Dell:en då den även har displayport och usbhubb och lite sånt. Samt är mer ergonomisk, saknar verkligen pivotfunktion på min BenQ