Inköp av Mini-ITX Spel Dator! Chassi?

Permalänk
Medlem

Inköp av Mini-ITX Spel Dator! Chassi?

Hej!
Jag känner att det är dags att uppgradera min dator! Det jag har tänkt mig är en Mini-ITX dator med "hyfsad" bra prestanda och den ska vara smidig att ta med på LAN! Så detta är vad jag har kommigt fram till.

Det här är inköpslista på delar för min nya LAN dator!
Intel Core i5 760 2,8GHz Socket 1156 Box
Gigabyte GA-H55N-USB3
Corsair Value Select DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB
Corsair Hydro H70
Jag har redan en HDD, ett nätagg och ett grafik kort.

Chassin
1: Silverstone Sugo SG07B 600W (Svart)
2: Silverstone Sugo SG05B 300W (Svart)
3: Fractal Design Array R2 300W (Svart)

Den svåra frågan är vilket chassi passar bäst!?
Jag har titta på tre chassin men jag har ingen idé hur stora dom kan vara och om vattenkylaren kommer att få plats! Min tanke är att jag ska överklocka CPUn till runt 3,5-4ghz (är det rimligt?).
Det andra problemet är att när jag läste om moderkortet så säger dom att det kommer inte fungera så bra att överklocka med :S Vad beror detta på och går det att komma upp till 4ghz med denna prossesor och moderkorts combo?

Edit: Vet vilket chassi nu! Tack Sven!
Edit: Ny delar.
Edit: Efter lite bilder så tror jag nog att det blir Array R2 för den har mer plats.
Edit: Nu får jag tänka om.

Tacksam för svar!
Henrik.

Edit!: Tack för svar!

Men just nu tittar jag på ATX kort och liknande så jag kommer inte följa denna tråd mer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henktard:

Hej!
Jag känner att det är dags att uppgradera min dator! Det jag har tänkt mig är en Mini-ITX dator med "hyfsad" bra prestanda och den ska vara smidig att ta med på LAN! Så detta är vad jag har kommigt fram till.

Det här är inköpslista på delar för min nya LAN dator!
AMD Phenom II X4 955 Black Edition 3,2GHz Socket AM3 Box
Asus M4A88T-I Deluxe
Corsair Hydro H70
Corsair Value Select DDR3 PC10600/1333MHz CL9 4GB
Jag har redan en HDD, ett nätagg och ett grafik kort.

Chassin
1: Silverstone Sugo SG07B 600W (Svart)
2: Silverstone Sugo SG05B 300W (Svart)
3: Fractal Design Array R2 300W (Svart)

Den svåra frågan är vilket chassi passar bäst!?
Jag har titta på tre chassin men jag har ingen idé hur stora dom kan vara och om vattenkylaren kommer att få plats! Min tanke är att jag ska överklocka CPUn till runt 3,5-4ghz (är det rimligt?).
Det andra problemet är att när jag läste om moderkortet så säger dom att det kommer inte fungera så bra att överklocka med :S Vad beror detta på och går det att komma upp till 4ghz med denna prossesor och moderkorts combo?

Tacksam för svar!
Henrik.

Det moderkortet klarar bara processorer med en TDP upp till 95W (och i mitt fall fungerade inte moderkortet ens med en som hade 95W TDP) så överklockningen kan du tyvärr glömma direkt.

Sugo SG05B är ett riktigt bra chassi men jag är 99% säker på att du inte kommer få plats med Corsair's H70 i den och om du nu skulle lyckas så blir det endast med en fläkt (som suger in luft från fronten för att sedan kyla radiatorn).

En H50 vet jag att du kan klämma in men då måste du antingen modda eller helt ta bort upphängningen som håller DVD och HDD på plats. Jag körde själv helt utan upphängningen för att få plats med H50 men jag tröttnade på det efter ett tag och satte istället i en annan kylare.

Så här såg det ut: pici.se - Dina bilder p ntet

Som du ser är det jävligt trångt. =0)

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Men finns det några alternativ till moderkort i den storleken som det går att överklocka med och ifall den bara klarar prossesorer med en TDP upp till 95W och prossesorn jag tänkte köpa har en Termisk effekt på 125W betyder det att prossesorn inte kommer att fungera alls?

Edit: Och väldigt snyggt bygge tycker jag! Det är något sådant jag strävar efter.

Permalänk
Avstängd

Japp, moderkortet kommer förmodligen inte ens boota upp med den processorn. Som tur är finns det en del alternativ, dock ej när det gäller AMD.

Gigabyte GA-H55N-USB3 fungerar utmärkt att klocka.

PS: Jag lade till en länk med lite bilder i det förra inlägget.

Permalänk
Medlem

Fin fint bygge! Det där är något man vill ha med på LAN
Kollade prisjakt och det vart inte farligt stor pris skillnad med

Intel Core i5 760 2,8GHz Socket 1156 Box - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Processorer
Gigabyte GA-H55N-USB3 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort

Hur kommer det bli med överklockningen då? kommer jag komma upp till mina drömmars 4ghz Quadcore? och sådana fall vilken kylare krävs för att hålla systemet stabilt?

Permalänk
Avstängd

Tack tack.

Den klockningen kommer du nog inte kunna köra särskilt länge då kylningen av PCH och andra komponenter på moderkortet inte kommer klara av det särskilt bra. Ska du köra processorn så hårt så bör du ha en riktig vattenkylningslösning annars kommer det nog tyvärr sluta illa. =0/

Permalänk
Medlem

Okej :S

Men en Quad på 3,33ghz Skulle också fungera jätte bra!
Det skulle kunna gå ihop sig eller hur?
Med tanke på att jag nu har den Dual Core som jag har klockat till 3ghz.

Men vad är det för kylare jag kommer kunna använda?
Och vi får se hur mycket över 3ghz jag tar mig, vill ej ligga över 55c på "Full load"

Permalänk
Medlem

Är också riktigt sugen på att byte ner mig i storlek, men tror jag hade saknat prestandan...

Jag tror jag hade kört på detta chassit; https://www.inet.se/artikel/6900338/lian-li-pc-q08b-mini-itx-...
Fast det kanske är för stort?
Sen kört på H50 i taket på chassit med en slim fläkt. Alternativt kört på detta nätagget och den vanliga fläkten på H50n; Silverstone ST45SF 450W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

Se Lian Li PC- Q08 itx case : Specification & Feature - Page 9 - [H]ard|Forum

Fast jag tror man måste fila lite på backplaten av plast (bracketen?) som följer med H50 för att den inte ska klämma en liten komponent på baksidan av H55N, kolla upp det innan iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NiklasN:

Är också riktigt sugen på att byte ner mig i storlek, men tror jag hade saknat prestandan...

Jag tror jag hade kört på detta chassit; https://www.inet.se/artikel/6900338/lian-li-pc-q08b-mini-itx-...
Fast det kanske är för stort?
Sen kört på H50 i taket på chassit med en slim fläkt. Alternativt kört på detta nätagget och den vanliga fläkten på H50n; Silverstone ST45SF 450W - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Nätaggregat

Se Lian Li PC- Q08 itx case : Specification & Feature - Page 9 - [H]ard|Forum

Fast jag tror man måste fila lite på backplaten av plast (bracketen?) som följer med H50 för att den inte ska klämma en liten komponent på baksidan av H55N, kolla upp det innan iaf.

Det är det chassit jag har just nu. Bra chassi, helt klart.

Det med backplate'n är helt korrekt, ja. Det var dock inte så svårt fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sensuella Sven:

Det är det chassit jag har just nu. Bra chassi, helt klart.

Det med backplate'n är helt korrekt, ja. Det var dock inte så svårt fixat.

Bra, tyckte jag läst det nån gång... Nice setup btw, go balans på komponenterna! Spännande med passivt nätagg. Har du galleri?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NiklasN:

Bra, tyckte jag läst det nån gång... Nice setup btw, go balans på komponenterna! Spännande med passivt nätagg. Har du galleri?

Tackar tackar. Nä, jag har inte orkat fixa ett galleri faktiskt. Får kanske ta och göra det.

Permalänk
Medlem

Passivt nätagg lät ju väldigt intressant!!

Och jag tror att det blir Array R2 chassit, fått se bilder på ett SG05 med H50 i och det får precis plats,
Array R2 chassit är Djupare och då kommer troligt vis H70 få plats!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henktard:

Passivt nätagg lät ju väldigt intressant!!

Och jag tror att det blir Array R2 chassit, fått se bilder på ett SG05 med H50 i och det får precis plats,
Array R2 chassit är Djupare och då kommer troligt vis H70 få plats!

Tar du Array R2-chassit så har du genast ett annat problem och det är att det chassit har en 140mm-fläkt och h50/H70-radiatorn är anpassad för 120mm-fläktar.

Rätta gärna mig om jag har fel men jag är nästan hundra på att det är så det ligger till.

Permalänk
Medlem

Attans, Nu vart det ju svårt igen...

Jag skulle vilja ha en 3D modell på alla komponenter så man kunde bygga en dator virtuellt.

Jag tittat på lite Lian Lin chassin, Det var ett par som sog ganska fina ut. Kommer det finnas plats i dom och är det bra kvalitet på dom?

Edit!: Har hittat ett chassi som ser intressant ut, Thermaltake LanBox Lite VF6000BWS (Svart/Transparent) , detta har plats för ett µATX kort och då kanske man ska titta på sådana istället (kanske finns fler expansions platser på dem och kanske högre max Termisk effekt.)

Edit: Nu börjar det luta mer mot ATX storlek Fractal Design Define R3 (Titanium).

Permalänk
Medlem

varför vill ni ha passiva nätagg i små speldatorer? Det är definitivt fel ställe att börja ta bort fläktar på. Ljudnivåmässigt är det sämre att ha kraftigare chassifläkt (vilket kommer behövas) jämfört med att ha ett tyst modernt nätagg.

Glöm inte att logga värmeutveckling under någon timme (CPU, GPU, HD + övriga sensorer) under full belastning (CPU + GPU samtidigt) när ni satt ihop datorn och kontrollera att inga temperaturer skenar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av teejee:

varför vill ni ha passiva nätagg i små speldatorer? Det är definitivt fel ställe att börja ta bort fläktar på. Ljudnivåmässigt är det sämre att ha kraftigare chassifläkt (vilket kommer behövas) jämfört med att ha ett tyst modernt nätagg.

Glöm inte att logga värmeutveckling under någon timme (CPU, GPU, HD + övriga sensorer) under full belastning (CPU + GPU samtidigt) när ni satt ihop datorn och kontrollera att inga temperaturer skenar.

Fungerar alldeles utmärkt i mitt fall. Den är tyst och komponenternas temp är helt okej.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Men just nu tittar jag på ATX kort och liknande så jag kommer inte följa denna tråd mer.