Får inte ut den prestanda jag vill ur min SSD.

Permalänk
Medlem

Får inte ut den prestanda jag vill ur min SSD.

Hej, jag köpte nya delar till min dator för cirka 2 månader sedan, en av dem var Intel SSD G2 80GB hårddisk.

För någon dag sedan gick jag in och kollade hur min ssd presterade jämfört med andra ssds och såg att min presterade sämre än dem andra.
Det jag dock inte förstår är att jag har gjort allt som man "ska" göra. Jag har ACHI på i bios, har TRIM på, stängt av Superfetch och Automatisk defragmentering i Windows 7. Ändå får jag mindre poäng än alla andra. Jag har också nyaste firmwaret.
Någon som vet vad jag ska ändra så det blir bättre?

Ni kan jämföra med han här som får 402 poäng. http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/879008-hur-snabb-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av acckee:

Hej, jag köpte nya delar till min dator för cirka 2 månader sedan, en av dem var Intel SSD G2 80GB hårddisk.

För någon dag sedan gick jag in och kollade hur min ssd presterade jämfört med andra ssds och såg att min presterade sämre än dem andra.
Det jag dock inte förstår är att jag har gjort allt som man "ska" göra. Jag har ACHI på i bios, har TRIM på, stängt av Superfetch och Automatisk defragmentering i Windows 7. Ändå får jag mindre poäng än alla andra. Jag har också nyaste firmwaret.
Någon som vet vad jag ska ändra så det blir bättre?

Ni kan jämföra med han här som får 402 poäng. http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/879008-hur-snabb-a...

http://img89.imageshack.us/img89/2435/ssdtest.png

Då sitter du och jag i samma båt! När min disk var ny så prestera den runt 350 på ett test men senare har det sakta dalat utför. Just nu misstänker jag att det kanske beror på att jag har fyllt den för mycket. Men den känns snabb i vilket fall så jag orkar inte lägga större möda längre på att analysera siffror. Det är ju trots allt artificiella tester det handlar om och finns väl en miljon tweaks man kan göra för att peaka siffror. Så länge du inte upplever själv att den är seg så strunta i det. Jag la ner mycket tid till ingen nytta. Det kan kanske ha att göra med olika mobos och utrustning i övrigt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Då sitter du och jag i samma båt! När min disk var ny så prestera den runt 350 på ett test men senare har det sakta dalat utför. Just nu misstänker jag att det kanske beror på att jag har fyllt den för mycket. Men den känns snabb i vilket fall så jag orkar inte lägga större möda längre på att analysera siffror. Det är ju trots allt artificiella tester det handlar om och finns väl en miljon tweaks man kan göra för att peaka siffror. Så länge du inte upplever själv att den är seg så strunta i det. Jag la ner mycket tid till ingen nytta. Det kan kanske ha att göra med olika mobos och utrustning i övrigt.

Mmm, men det är min första SSD så vet ju inte riktigt hur snabb de kan vara

Sen har jag 23.5 GB ledigt av 74.5 så

Permalänk

Jag testade min SSD som för övrigt nu visar sig ha "104422K - BAD" enligt AS SDD testprogrammet.
(74GB varav 27GB ledigt.)

AHCI
Seq: 155/60
4K: 12/15
4K-64: 120/34
Acc: 0.23/0.26
Score: 281

Jag körde nu en manuell TRIM via Intels verktygslåda vilket snabbar upp disken.
Jag kör detta schemalagt veckovis och senaste för 5 dagar sedan.

AHCI
Seq: 243/77
4K: 13/16
4K-64: 119/34
Acc: 0.24/0.30
Score: 292

Jag testade att köra med IDE (pciide) och fick lägre Seq. värden igen samtidigt som uppstarten förlängdes med 5 sek (55 - 60 sek totaltid).

IDE
Seq: 172/79
4K: 13/16
4K-64: 15/26
Acc: 0.25/0.26
Score:120

Med AHCI återställd så återfick jag de högre värdena igen.
Seq: 243/79

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Då är din SSD också "seg" då

Permalänk
Skrivet av acckee:

Då är din SSD också "seg" då

Ja det beror på... jag känner ingen skillnad före och efter trim och jag upplever ingen tröghet.
Siffror är just bara det... och personligen märker jag inte skillnad på millisdekunder vid programstart.
Processorn skall ju trots allt köra programmet oavsett hur snabbt det hämtats in från disken till minnet.

Den gamla OCZ 60GB som jag en gång ägde var långsammare i uppstart är Raptor 74GB jag då hade.
Siffrorna var även då bra men verkligheten var totalt körd och uppstarten tog ca 2,5 minuter.

P.S. Jag noterade med viss förvåning att processorkärna #4 jobbade 76% under AS deltester.
Samtidigt visade Aktivitetshanteraren bara 6% CPU för topförbrukaren (förutom Vänteprocessen 92%)
(Ja jag markerade att få se samtliga processer och AS körde i Realtid och fick köra i alla kärnorna).
Processen borde visat 20% för AS... så processorprestanda spelar in på disktesten.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Jag har ju en i5 760 så borde nog få bättre då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Jag testade min SSD som för övrigt nu visar sig ha "104422K - BAD" enligt AS SDD testprogrammet.
(74GB varav 27GB ledigt.)

Detta innebär att disken inte är alignad, om man alignar disken så kommer du troligen att få bättre prestanda. Om inte annat så kan det vara värt att prova som första steg. Finns en faq om just intel x25 i denna forumdel, titta på startsidan i den tråden för tips och råd.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/864866-intel-x25-m...

Till trådskaparen: Vad har du för moderkort? Är det intel så kan du prova med att installera intels ahci drivrutiner istället för microsofts. Annars så finns det mycket matnyttigt i tråden jag länkade till ovan.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Detta innebär att disken inte är alignad, om man alignar disken så kommer du troligen att få bättre prestanda. Om inte annat så kan det vara värt att prova som första steg.

Tack men jag såg inget i länken som hanterade BAD -informationen.
Jag har letat vidare lite och inser att jag inte har något problem alls.

Alignment -'felet' på min SSD enligt AS, betyder bara att partitionen inte startar i början av diskutrymmet.
Jag tillät nämligen Windows installationen att fritt få hantera disken och därför skapades en 102 MB start partition för framtida disk kryptering. Det är troligen det som AS försöker säga med "104 422K - BAD".

Eftersom jag aldrig kommer att använda disk kryptering så kanske jag tar bort den partitionen i framtiden.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Detta innebär att disken inte är alignad, om man alignar disken så kommer du troligen att få bättre prestanda. Om inte annat så kan det vara värt att prova som första steg. Finns en faq om just intel x25 i denna forumdel, titta på startsidan i den tråden för tips och råd.

http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/864866-intel-x25-m...

Till trådskaparen: Vad har du för moderkort? Är det intel så kan du prova med att installera intels ahci drivrutiner istället för microsofts. Annars så finns det mycket matnyttigt i tråden jag länkade till ovan.

Jag vet inte vad du menar med intel, men har ett Gigabyte P55A UD-3 moderkort

Skrivet av Waxinator:

Tack men jag såg inget i länken som hanterade BAD -informationen.
Jag har letat vidare lite och inser att jag inte har något problem alls.

Alignment -'felet' på min SSD enligt AS, betyder bara att partitionen inte startar i början av diskutrymmet.
Jag tillät nämligen Windows installationen att fritt få hantera disken och därför skapades en 102 MB start partition för framtida disk kryptering. Det är troligen det som AS försöker säga med "104 422K - BAD".

Jag har också en 100mb partition för min ssd disk och har ok

Permalänk
Skrivet av acckee:

...
Jag har också en 100mb partition för min ssd disk och har ok

Aj då... och du har bättre accesstider... Jaja, det rullar på ordentligt ändå.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Undras om du inte har kört TRIM?

Skrivet av acckee:

Jag vet inte vad du menar med intel, men har ett Gigabyte P55A UD-3 moderkort

Jag har exakt samma disk som dig, och ett Gigabyte P55M UD2 kort.

Som nämnts finns två drivrutiner för ACHI kontrollern - Microsofts eller Intels. Själv kör jag intels senaste. Jag är inte helt säker, men jag TROR att för att AUTOMATISK trim skall fungera måste du ha microsofts driver, inte intels.

Så oavsett om du tror dig ha auto trim eller inte, kör en manuell trim och se om det blir bättre. JAg har själv märkt att det gör stor skillnad.

Precis som det är lämpligt att köra regelbunden defrag på mekaniska diskar, bör man köra regelbunden TRIM på SSD diskar.

Det du ska ladda hem om du inte redan gjort det är, "intel SSD toolbox" finns på intels hemsida.

/Fredrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Tack men jag såg inget i länken som hanterade BAD -informationen.
Jag har letat vidare lite och inser att jag inte har något problem alls.

Alignment -'felet' på min SSD enligt AS, betyder bara att partitionen inte startar i början av diskutrymmet.
Jag tillät nämligen Windows installationen att fritt få hantera disken och därför skapades en 102 MB start partition för framtida disk kryptering. Det är troligen det som AS försöker säga med "104 422K - BAD".

Eftersom jag aldrig kommer att använda disk kryptering så kanske jag tar bort den partitionen i framtiden.

Nja, det betyder att filsystemet och ssdn ligger ur fas, ska man komma åt en fil som ligger i en enhet i filsystemet så måste disken accessa två enheter (en halva i varje) för att komma åt data som skulle rymts i en. Aningen förenklat, men ungefär så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aristotele:

Undras om du inte har kört TRIM?

Jag har exakt samma disk som dig, och ett Gigabyte P55M UD2 kort.

Som nämnts finns två drivrutiner för ACHI kontrollern - Microsofts eller Intels. Själv kör jag intels senaste. Jag är inte helt säker, men jag TROR att för att AUTOMATISK trim skall fungera måste du ha microsofts driver, inte intels.

Så oavsett om du tror dig ha auto trim eller inte, kör en manuell trim och se om det blir bättre. JAg har själv märkt att det gör stor skillnad.

Precis som det är lämpligt att köra regelbunden defrag på mekaniska diskar, bör man köra regelbunden TRIM på SSD diskar.

Det du ska ladda hem om du inte redan gjort det är, "intel SSD toolbox" finns på intels hemsida.

/Fredrik

Jag har inte "installerat" några drivrutiner som jag vet om men jag har intel SSD toolbox och brukar köra den där lilla "optimeringen" ibland. Jag har provat skriva in det där i kommandotolken och fick svaret 0 som var att det var trim på så, men kanske är några andra drivrutiner? Jag vet inte

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Nja, det betyder att filsystemet och ssdn ligger ur fas, ska man komma åt en fil som ligger i en enhet i filsystemet så måste disken accessa två enheter (en halva i varje) för att komma åt data som skulle rymts i en. Aningen förenklat, men ungefär så

Så... vad är åtgärden som fixar 'problemet' ?
Jag har just testat en "Windows Backup - Restore" med 'formatering' via installations-DVD.
Detta löste ingenting och prestandan är marginellt bättre efter ytterligare en manuell Trim.
Sänkt uppstartstid från 55 sek till 48 sek.

AHCI
Seq: 243/81
4K: 15/19
4K-64: 125/55
Acc: 0.22/0.28
Score: 331

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Skumt. Om du kollar under enhetshanteraren, IDE ATA/ATAPI-styrenheter så har jag en "intel 5 series/3400 series SATA AHCI Controller".

Jag har uppdaterat manuellt en massa drivers både till chipset och annat + bios. Jag provade aldrig att köra någa benchmarks INNAN det så jag vet inte heller. Detta gjorde jag på rutin eftersom drivers som följer med på CD skivor och annat normalt sett konsekvent är gammalt. Jag disablade också en massa skräp som hamnade i systemet när jag körde gigabytes setup cd först. Oklart om det har med saken att göra dock.

Sist jag testade AS SSD benchmark för någon vecka sedan fick jag 413 total score.

Jag har en i7 870 och windows 7 64bit om det möjligen kan påverka lite men någonting verkar ej optimalt för din disk.

Din seq write är bra, men seq read är dålig. Sen är både läs och skriva på småfragment för stora. Svårt att säga hur man tolkar det.

/Fredrik

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Skumt. Om du kollar under enhetshanteraren, IDE ATA/ATAPI-styrenheter så har jag en "intel 5 series/3400 series SATA AHCI Controller".

Jag körde en massa tester i början och kom då fram till att Microsofts AHCI driver var snabbast.
Så den använder jag fortfarande. "Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller".
Enligt den tidens test hade jag:

AHCI
Seq: 253/77
4K: 22/37
4K-64: 122/52
Acc: 0.15/0.18
Score: 353

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Jag körde en massa tester i början och kom då fram till att Microsofts AHCI driver var snabbast.
Så den använder jag fortfarande. "Standard AHCI 1.0 Serial ATA Controller".
Enligt den tidens test hade jag:

AHCI
Seq: 253/77
4K: 22/37
4K-64: 122/52
Acc: 0.15/0.18
Score: 353

Ok, jag har läst att lite olika åsikter om vilken driver som är bäst. Jag tror slutsatsen är att det troligen inte är någon störrre skillnad. acckes låga värden beror möjligen på något annat. Möjligen kan bäst drivern beror på småsaker i övriga systemet, typ moderkort eller annat?

Jag antar att accke redan kollat men det är inte så att han kör i IDE läge på något vis? Det verkar kunna stämma med dina siffror från din test.

> Sen har jag 23.5 GB ledigt av 74.5 så

Jag har 27 ledigt av 74.4 och har inte prestandaproblem pga det.

/Fredrik

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Jag antar att accke redan kollat men det är inte så att han kör i IDE läge på något vis? Det verkar kunna stämma med dina siffror från din test.

Accke kör samma som jag tydligen enligt bilden ( Microsofts msahci ) i hans första inlägg.
Jag tror att en manuell TRIM körning fixar det låga Seq. Read -värdet.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Så... vad är åtgärden som fixar 'problemet' ?
Jag har just testat en "Windows Backup - Restore" med 'formatering' via installations-DVD.
Detta löste ingenting och prestandan är marginellt bättre efter ytterligare en manuell Trim.
Sänkt uppstartstid från 55 sek till 48 sek.

AHCI
Seq: 243/81
4K: 15/19
4K-64: 125/55
Acc: 0.22/0.28
Score: 331

Kör visserligen Windows XP, men in mitt fall löste jag det genom "flytta" partitionen en megabyte åt höger med hjälp av gparted från ultimate boot cd. Se till att ha backup ifall något skulle gå fel.

edit:

Du som hade en i5, vet inte om detta är applicerbart på sin dator, men det kan ju vara värt att kolla upp om man känner sig experimentsugen:

'Laptops w. Intel Series 5 chipset can not take full advantage of fast SSDs'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kör visserligen Windows XP, men in mitt fall löste jag det genom "flytta" partitionen en megabyte åt höger med hjälp av gparted från ultimate boot cd. Se till att ha backup ifall något skulle gå fel.

edit:

Du som hade en i5, vet inte om detta är applicerbart på sin dator, men det kan ju vara värt att kolla upp om man känner sig experimentsugen:

'Laptops w. Intel Series 5 chipset can not take full advantage of fast SSDs'

Skrivet av Waxinator:

Så... vad är åtgärden som fixar 'problemet' ?
Jag har just testat en "Windows Backup - Restore" med 'formatering' via installations-DVD.
Detta löste ingenting och prestandan är marginellt bättre efter ytterligare en manuell Trim.
Sänkt uppstartstid från 55 sek till 48 sek.

AHCI
Seq: 243/81
4K: 15/19
4K-64: 125/55
Acc: 0.22/0.28
Score: 331

Det finns en TRIAL-version av programmet Paragon alignment tool som gör just det som ni efterfrågar (dvs alignar en partition). Det behövs inte heller någon omformatering eller liknande. Det är det verktyget de rekommenderar på bland annat OCZ's forum (förutom att göra som Waxinator redan gjort fast av ngn anledning inte hjälpte, dvs installera om win7).

Paragon Alignment Tool - Overview

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Jag har på min alienware pm55 mobo. Så det är väl i det som problemet med as ssd benchmarks poängen ligger men på sata drivers så har jag iastor istället för msachi hur och vart hittar jag msachi tänkte att jag kanske skulle prova att slänga in dom så dom verkar ge bättre resultat. För övrigt så märker jag som sagt inget av att den är slö datorn bootar på ca 25 sekunder och öppna program går snabbt likadant laddtider i spel är bra mycket kortare än med den gamla 7200 rpm disken som satt i från fabrik..

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Jag har på min alienware pm55 mobo. Så det är väl i det som problemet med as ssd benchmarks poängen ligger men på sata drivers så har jag iastor istället för msachi hur och vart hittar jag msachi tänkte att jag kanske skulle prova att slänga in dom så dom verkar ge bättre resultat. För övrigt så märker jag som sagt inget av att den är slö datorn bootar på ca 25 sekunder och öppna program går snabbt likadant laddtider i spel är bra mycket kortare än med den gamla 7200 rpm disken som satt i från fabrik..

Ehm...

Jag såg precis det som Frispel skrev ovan och det stämmer. Jag har min SSD på en Dell e6410 (tror det är P55 också) och man får inte ut all prestanda. Tweaken Frispel länkar till ökar prestandan, men du kommer inte upp i närheten av vad du fått på en desktop-maskin (framförallt i 4K read/write, vilket är det viktigaste).

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Ehm...

Jag såg precis det som Frispel skrev ovan och det stämmer. Jag har min SSD på en Dell e6410 (tror det är P55 också) och man får inte ut all prestanda. Tweaken Frispel länkar till ökar prestandan, men du kommer inte upp i närheten av vad du fått på en desktop-maskin (framförallt i 4K read/write, vilket är det viktigaste).

Ja det är ju specifikt 4k och 4k 64thrd som slackar kontra andra men gör det någon skillnad i om man har texten msachi eller iastor i texten? Det jag tog hem alla drivers i från dells egen sida med hjälp av att slå in min service tag så att allt skulle stämma.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Ja det är ju specifikt 4k och 4k 64thrd som slackar kontra andra men gör det någon skillnad i om man har texten msachi eller iastor i texten? Det jag tog hem alla drivers i från dells egen sida med hjälp av att slå in min service tag så att allt skulle stämma.

Så vitt jag vet så rekommenderar de allra flesta Intels driver. Testa utföra tweaksen som finns i länken som Frispel gav. Det gjorde skillnad för mej iaf!

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Så vitt jag vet så rekommenderar de allra flesta Intels driver. Testa utföra tweaksen som finns i länken som Frispel gav. Det gjorde skillnad för mej iaf!

Du menar länken laptops w intel 5 series ....
Jag ändrade i regedit den där processor och intelppm nu till 4 och steg ytterligare en aning i testet förra jag gjorde landa på total score 260 nånting nu är den uppe i 325 iaf

http://img833.imageshack.us/img833/1896/asssdbenchmarkefterrege.png

där är resultatet

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_W:

Du menar länken laptops w intel 5 series ....
Jag ändrade i regedit den där processor och intelppm nu till 4 och steg ytterligare en aning i testet förra jag gjorde landa på total score 260 nånting nu är den uppe i 325 iaf

http://img833.imageshack.us/img833/1896/asssdbenchmarkefterrege.png

där är resultatet

Mmm, nu fick jag 307...

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Det finns en TRIAL-version av programmet Paragon alignment tool som gör just det som ni efterfrågar (dvs alignar en partition).

Nej nu har jag strulat hela dagen... Alignment verktygen noterade felet men fixade det inte.
Testat olika varianter av Acronis Backup, DriveClenser, Restore, borttag av startpartition m.m.
Enda skillnaden blev att AS skrev "31K - BAD" i stället. Jag ger upp nu.
Disken fungerar ändå utmärkt i praktiken.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Installera windows (behövs såklart inte om du redan har windows installerat...), ladda ner utimate boot cd, bränn ut den eller skapa bootbart usb minne, boota därifrån och starta gparted:

Sedan så krymper du partitionen så mycket det går (lämna någon gigabyte för säkerhets skull)

Ändra starpositionen en megabyte åt höger

Förstora upp den (åt höger) tills den fyller hela disken.

Du kommer då att ha en megabyte tomt innan alla partitioner och disken är nu alignad.

Man behöver inte krympa/förstora, men det tar längre tid eftersom det då är en större partition som ska flyttas.

När man sedan startar Windows så kommer den att vilja kolla disken, låt den göra det för att bekräfta att all gick som det ska. klart!

Beskrivningen är ungefärlig, men det ger en fingervisning om hur det går till. Inte speciellt krångligt alls. Det kommer att bli en viss prestandaökning, huvudsakligen vid små läsningar/skrivningar.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att intelppm och processor tweaken i regedit påverka black ops brutalt illa.. Fick mongo lagg och 20-30 fps mindre.. Det försvann så fort jag ställde tillbaka dom till tre igen från fyra.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 