jag har också hårddiskproblem.. :/

Permalänk
Medlem

jag har också hårddiskproblem.. :/

Tjo.

Köpte en ny hårddisk för en månad sen ungefär. (IBM Deskstar 120GXP 100GB 7200 rpm ATA 100) Hade lite problem med den men efter att jag installerade nån PCI-patchgrej så löste sig det mesta..
Nu tilldrager det dock sig så att min hårddisk har börjat bråka igen. Den "låser" mappar (och kanske filer också, har nog bara haft "mapp-problem" än så länge).
När mappar flyttas eller skapas så slutar dom ibland att fungera. När jag försöker öppna dom trasiga mapparna står det "Sökvägen är inte tillgänglig. Åtkomst nekad."
Har någon en liten aning om vad som kan vara på tok?

Relevant datorinfo:
En IBM-disk som är 4-5 år gammal, 30 gig. Jo, den funkar kalasbra.
En IBM Deskstar 120GXP 100GB 7200 rpm ATA 100.
Ett ganska nytt Epox 8KHA+. (Fabriksreparerat, mitt förra blev uppbrännt av nätagget..)
Kör WinXP

Visa signatur

Problem med FPS:en i cs? Stackars liten.

Permalänk

Är disken varm?
Min gamla 8gb disk som sitter i servern får ryck när den blir varm, alla filer blir typ korrupta? Men sen när den blir kall igen så funkar den jättebra

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
NAS: Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Jag skulle kunna tänka mig att operativsystemet har börjat bråka... Testa installera om det.

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om den är varm.. Ska kolla upp det. Just nu har datorn inte varit igång så länge..

Heh. Kunde vara hämtat ur nån supportmänniskas handbok.. "Startat om datorn? Jaha, prova att installera om windows."
Men jag ska väl prova det också.. Börjar bli dags nu. (*host* windows)
Tack för hjälpen.

[edit] Det kanske ska understrykas att det är bara den ena hårddisken som strular. Den identifieras inte heller som en IBM-disk när datorn bootar. Normalt brukar det ju stå t ex IBM-DTLA-307030 eller någonting i den stilen, men för min nya IBM-disk står det IC35L100AVVA07-0. Det har säkert ingenting med problemet att göra men kan inte skada att tilläggas.[/edit]

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du kör NTSF är det garanterat filsystemet och inte hårddisken som bråkar. För att förhindra att WinXP med NTSF låser filer, mappar m.m måste man ta bort en sträng i registret, har dock glömt vilken det är.
Sök på google.

Visa signatur

EPoX EP-9NDA3+ | AMD64 Winchester 3000+ @ 250*9 | 2x512 Corsair BallistiX | GeCube Radeon X800 Pro VIVO @ 500/570 | WD Raptor 74GB, Maxtor 150+250GB

Permalänk
Medlem

humhum. okej. tack.. NTFS kör jag..men sökmotorerna visar inte det jag vill. ingen annan som har någon aning var man kan hitta vilken registersträng som ska bort?
*letar frenetiskt vidare*

Visa signatur