Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

hur mycket bandbredd är tillräckligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Dock har de (vi) dessa förmåner endast för att de själva har sett till att skapa dem. SHS drivs helt och hållet av frivilliga studenter

Skitsnack. Vad har ni studenter förhandlat fram för avtal med Skövdebostäder? Jag menade såklart inte enbart bredband, utan förmåner överlag.

Försök få tag på en lägenhet i Skövde utan att vara Högskole-elev. Inte direkt lätt, trots att Skövde inte är större än ~55k invånare. En annan får sitta och huttra ute i Skultorp i en halvtaskig lägenhet p.g.a. alla jävla Högskole-elever som nallar alla bostäder.

Ta inte min "ton" personligt, den är inte riktad mot dig samt att jag hatar alla människor lika mkt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Fasen vad bra bredband det är i Sverige! Jag bor i London och kan inte få något snabbare än 8MB ned och 4MB upp. Det duger tills vidare. Men de svenska hastigheterna är imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Skitsnack. Vad har ni studenter förhandlat fram för avtal med Skövdebostäder? Jag menade såklart inte enbart bredband, utan förmåner överlag.

Försök få tag på en lägenhet i Skövde utan att vara Högskole-elev. Inte direkt lätt, trots att Skövde inte är större än ~55k invånare. En annan får sitta och huttra ute i Skultorp i en halvtaskig lägenhet p.g.a. alla jävla Högskole-elever som nallar alla bostäder.

Ta inte min "ton" personligt, den är inte riktad mot dig samt att jag hatar alla människor lika mkt.

Vad det gäller förmåner för boende är den enda jag vet att man slipper stå i kö, dvs först till kvarn, om man är studerande på högskolan och söker till en studentlägenhet. Om det finns några fler utöver det vet jag inte, har dock hört något rykte om ett visst antal lägenheter i Södra Ryd.

När det gäller bredbandet så är Skövdebostäders enda egentliga delaktighet att de äger switcharna som sitter i husen och som är sammankopplade med lägenheterna. Resterande utrustning står vi (SHS) själva för tack vare de medlemsavgifter vi får in. Dessutom betalar vi även en uppkoppling mot SUNET och fiberhyra till våra lokaler också.

När det gälelr att hitta en lägenhet utan att vara student kan jag gott förstå att det är svårt. Har stått i kö här i stan rätt länge men har fortfarande väldigt låg köpoäng. Det är likadant i en annan stad jag tänkt flytta till efter studierna, har satått i kö i flera år men skulle i dagsläget fortfarande vara svårt att få tag på en lägenhet som inte är skräp.

Andra förmåner utöver detta finns det säkert. Det skulle inte förvåna mig att högskolan, med studenkåren i spetsen, har förhandlat med Skövdebostäder eller kommunen i olika avseenden. Hoppas i alla fall du lyckas få en vettigare lägenhet inom rimlig tid

EDIT: Ber om ursäkt till er andra för denna off-topic

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Nej för när filservern går i full rulle påverkas dem andra servrarna, det måste finnas mer bandbredd för att kunna hantera spikarna som sker ganska ofta. Det brukar idla på runt 7MB/s upptröms. Det finns gott om underlag.

Ja nu får detta bli mitt sista svar; att du skulle behöva bruka 7 MB/s upströms som normalläge är föga troligt. 18 TB per månad? Antingen driver du en scen-site eller flitigt nyttjar P2P-tjänster. Varken för den främre eller senare går det argumentera att 100/100 ej skulle vara tillräckligt.
Vill jag med vara källa till en populär torrent eller hänger i Ancienthubben 24/7 så visst, då kan jag nyttja hela min uppkoppling. Men det går med en 500/500-lina så val som en 1000/1000-lina också. Knappast ett argument för att din nuvarande 100/100 lina ej skulle vara tillräcklig.
Som sagt, det var mitt slutord då vi inte verkar närma oss varandra samt att det blev lite av ett sidospår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av badcash:

Ja nu får detta bli mitt sista svar; att du skulle behöva bruka 7 MB/s upströms som normalläge är föga troligt. 18 TB per månad? Antingen driver du en scen-site eller flitigt nyttjar P2P-tjänster. Varken för den främre eller senare går det argumentera att 100/100 ej skulle vara tillräckligt.
Vill jag med vara källa till en populär torrent eller hänger i Ancienthubben 24/7 så visst, då kan jag nyttja hela min uppkoppling. Men det går med en 500/500-lina så val som en 1000/1000-lina också. Knappast ett argument för att din nuvarande 100/100 lina ej skulle vara tillräcklig.
Som sagt, det var mitt slutord då vi inte verkar närma oss varandra samt att det blev lite av ett sidospår.

Är det inte du som är trångsynt och vägrar att inse att folk har olika behov? Det är väl det tråden handlar om? Mitt behov är 500/500, 100/100 vilket jag kör på nu är acceptabelt, men täcker inte mina behov.

Permalänk
Medlem

jag har 100/100 fiber räcker gott och blir över haha, det är ju så jädra billigt där jag bor,
pris 139 kr månaden länk Ljungby Bredband - Fiber/LAN

Permalänk
Medlem

Visst, 12,5MB/s är bra men man vill ju alltid ha snabbare om det går

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag har 100/100 med Bahnhof, jag behövde det inte när jag skaffa det men det var billigt 155kr/mån.
Nu i dagsläget behöver jag det bara för att jag har vant mig och inte tänker sjunka standard mässigt sett.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Jag är mycket nöjd med 10/10 jag har haft som ingår i hyran med Lulebo i Luleå. Jag kan ladda hem semesterfilmer med 4 mb/s. Ibland ännu mera. Antar att det beror på att grannarna inte gör så mycket. Nöjd är jag hur som helst.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hos min far har jag 24/1mbit, men efter lite snack med Telia, så betalar vi för 8mbit.
Därför vi aldrig får ut mer än 8mbit, pga deras tv-tjänst, som prompt farsan måste ha.
Jag skulle gärna vilja ha 10/10mbit (utan tv-tjänsten då), då min webb/ftp server är lite lidande av enbart 1mbit upp. Men annars så behöver jag inte mer. Men visst skulle det sitta skönt med 100/100 eller liknade. Synd att ingen orkar dra fiber till oss. :/

Hos min mor har jag 8/1mbit, och där är det lagom, då det är mest jag som surfar enbart. Men det kanske inte riktigt räcker till om man börjar hämta hem stora filer.

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

100mbit bahnhof

Har vant mej vid 100/100 tycker det går långsamt vid semesterfilmstankande...

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Skrivet av Kabben:

http://www.speedtest.net/result/1083129339.png

Har vant mej vid 100/100 tycker det går långsamt vid semesterfilmstankande...

ARRrrr
Se min hastighet ovan. Det är ett mirakel att jag lyckas hålla hyfsade ratios på olika trackers.

Jag funderar på att flytta hem till Sverige, närmare bestämt Norrland!
Är det problem med hastighet där uppe eller är det snabbt där också?

I Storbritannien har många på landsbygden fortfarande dial-up, finns inget bredband...
Jag vill ha som Kabben!

Permalänk
Inaktiv

Jag får nog ta och bryta trenden lite här. Sitter just nu på farsans bredband:

Tycker att det räcker alldeles utmärkt för både surfande ock spel. Att ladda ner stora filer kan ju ta lite tid dock.

Man kan faktiskt spela onlinespel på 0,28/0,15 Mb/s. 1v1 i Starcraft 2 går faktisk alldeles utmärkt. Fler spelare är ju inte att tänka på, men jag det jag vill säga är att man i normala fall inte behöver 100/100.

Men jag sitter ju inte ock laddar ner filer i GB-storlek hela dagarna heller.

Permalänk
Medlem

Fusk! En annan har ju inte annat än adsl.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk

E-penis växer inte mer hur snabbt man laddar ner utan hur fort man skickar upp

Sitter ute i "skogen" men såg till att skaffa hus där man fått ändan ur vagnen och grävt fiber.

Var aldrig tal om 10/10 som finns som alternativ utan 100/100 via ip-only, 200/mån vilket får väl ses som billigt i villa.

Streamas musik och tv.
SSH tunnel hem för fri surf etc

Hade 100/100 kostat 500/mån hade vi troligen tagit det ändå.

Visa signatur

Inget fiffigt att fylla i här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av amdmannen:

E-penis växer inte mer hur snabbt man laddar ner utan hur fort man skickar upp

Sitter ute i "skogen" men såg till att skaffa hus där man fått ändan ur vagnen och grävt fiber.

Var aldrig tal om 10/10 som finns som alternativ utan 100/100 via ip-only, 200/mån vilket får väl ses som billigt i villa.

Streamas musik och tv.
SSH tunnel hem för fri surf etc

Hade 100/100 kostat 500/mån hade vi troligen tagit det ändå.

Jag betalar 500kr i månaden för 100/100, men det är fan smärtgränsen. Förstår inte varför det måste vara så dyrt. Jag har några andra leverantörer att välja på också, men de erbjuder "bara" 100/10 tyvärr. Min E-penis mår faktiskt bättre av 100/100

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580