Permalänk
Medlem

Olika vcore, samma temps

Jag höftade ut en klock: 3.7ghz på 1.26 vcore (då processorn redan ligger på 50 grader idle). Efter drygt 10 minuter i prime95 så får jag 80 grader på först kärnan. Jag börjar sänka vcore, prime-testet funkar bra men tempsen verkar oförändrade. Testar att dra ner vcore lite i taget och just nu sitter jag på 1.175... vcore, 3.7ghz och max 82 grader efter 35 minuter prime95.

Är det någonting jag missat då det nästan känns som att moderkortet kompenserar för vcoren.

De inställningar jag begriper mig på någorlunda (CPU PLL volt/QPI/Dram core) har jag inte på auto, utan standardvärdet (i de flesta fall lägsta värdet). Sen finns det en massa inställningar man kan ändra men jag vet inte vad jag ska göra med dom, och jag har inte sett någon guide eller någon nämna dom. Moderkortet är ett Sabertooth X58.

Speed step on
Turbo mode off
HT on
23 x 161
Kyls med en Noctua NH-U12F, om-monterad idag

Gör jag något fel, eller kan jag lyckats få ett superexemplar om jag bara kan lösa kylningen bättre? (lyckas inte få någon speciellt bra kylning i Cosmos 1000, då inblåset blir väldigt begränsat) Jag ska se om jag kan dra ner vcore ytterligare eller dra upp BCLK en bit till.

Uppdatering: Fortfarande 1.175 vcore i bios, BSOD på 24x163 efter 6 minuter prime95. 24x161 gick i 17 minuter prime95, innan tangentbordet slutade svara och efter 30 sekunder BSOD. Just nu: 24x160 i 45 minuter, sen har jag använt datorn till annat. Jag är inte ute efter maximal oc just nu iaf, bara en stabil hygglig clock, därmed testar jag inte att öka lite i taget för att se vad minnen/processor maxar.
CPU-Z och hwmonitor (Oj, blev lite svårt att läsa, men det går)