Permalänk

Någon som har lite kunskap på området och kan spekulera i hur effektiv den här 100W diod-matrisen kan tänkas vara?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

1, Det är skillnad på värme och temperatur.
2, En glödlampa skapar ljus genom svartkroppsstrålning och måste därför per definition ha en väldigt hög temperatur. LED bygger på halvledare och är därför känsliga för höga temperaturer.

Slutsats: Det spelar noll och ingen roll hur varm en glödlampa blir för en LED kan fortfarande kräva kylning. Det finns noll och ingen koppling mellan de båda.

Det jag ville få fram är att det är betydligt mindre värmestrålning i ljuset från en LED än från en glödlampa/gasurladdningslampa då de senare typerna blir otroligt varma, över tusen grader där ljuset alstras.
En Lysdiod, LED, emitterar ljus enkelt uttryckt när elektroner vandrar i PN-skiktet, dvs det alstras inte genom värme. En lysdiods värmeförlust strålar inte ut tillsammans med ljuset i samma utsträckning som en glödlampas, det är kapslingen som blir varm och därmed värmer upp linsen/linserna. En lysdiod håller inte för temperaturer över 175 grader om det finns kisel med i leken, har inte någon temp för andra ämnen, och då i PN-skiktet, beroende på värdet på Rhtjc på dioden så kan dioden "inre" vara bra mycket varmare än dess hölje.

En 100w LED ställer stora krav på kylningen, man ska ju kyla bort nästan 100watt, man kan ju räkna på det för att få lite marginal, skulle vara kul med ett datablad på diodmatrisen som TS tänker köpa.

Angående värmen så kan en 100w LED motsvara en vanlig glödlampa på 500-1000W, det är ju en 1/5 - 1/10 del av effekten, så värmestrålningen är ju på helt olika nivåer vid samma ljusflöde.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Om nu en LED har så hög effektivitet, hur kan det då vara 100W värme som ska ledas bort? Det borde ju bli 100W vid 0 effektivitet?

Enligt den iofs. ganska vaga specen så står det ju:
- Working voltage: 32~36V
- Working current: 3500mA

Dvs, ~34V x 3.5A = 119W, och en effektivitet på kanske nånstans vid 40-50% kan vara rimligt? Isf pratar vi kanske 60-75W som ska kylas bort? Det borde ju gå att hålla i rimlig temperatur även med en förhållandevis liten kylare. En mindre towerkylare med heatpipes borde klara det ganska bra.

Ordern är nu i "packaging" så om nån vecka eller så.... Sjukt sugen att få börja leka med den.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Hög effektivitet jämfört med annat, exempelvis halogen. En 500 watt strålkastare låser mycket sämre än en 100W lysdiod, sådan tydlig skillnad ska du observera.

Hur som helst, jag tror du ska vara förberedd för det värsta när det gäller värmeöverföring. Min diod har dock mycket mindre yta för kylning än din, men å andra sidan halva effekten. Jag är övertygad om att det blir för varmt vid 22 V för min CM 212 plus.
Värmen spårar ur totat när man pressar det lilla sista. Märker samma sak på min 10 W:are.

Men du har stort insläpp så du behöver nog inte köra din diod så hårt.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Jo, att dra ner lite på spänningen, (om det är lätt gjort med drivaren) skulle absolut kunna vara ett alternativ. Får se hur det ser ut och hur varmt det blir "out of the box" när jag får prylarna. Men även 100W borde vara kylbart med en bra towerkylare.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Fått hem något?

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Japp, men LED:en är inte stark nog, så projektet är lagt på is. Vet inte vad jag ska göra just nu.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk

De är i alla fall 14 dagar ångerrätt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Kanske enligt Dealextreme, men på vilka villkor? Dessutom har jag redan lött på både drivaren och själva LED:en för att koppla ihop det. Det känns inte värt tiden eller pengarna att skicka tillbaka prylarna till Kina för att sen riskera att behöva tjafsa med Dealextrems kundtjänst, som förövrigt knappt ens kunnat läsa engelska när jag varit i kontakt med dem.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Skrivet av )ExecutoR(:

Kanske enligt Dealextreme, men på vilka villkor? Dessutom har jag redan lött på både drivaren och själva LED:en för att koppla ihop det. Det känns inte värt tiden eller pengarna att skicka tillbaka prylarna till Kina för att sen riskera att behöva tjafsa med Dealextrems kundtjänst, som förövrigt knappt ens kunnat läsa engelska när jag varit i kontakt med dem.

Så långt bort De blir mer extra kostnader då?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Va?

Menar du 14 dagar enligt distansköpslagen? Tror inte den gäller om jag väljer att handla från utlandet, utan det är nog helt deras egna regler man får gå efter.

Men som sagt, att med svensk post skicka tillbaka prylarna lär kosta minst 100-200kr, sen ev. tjafs på det, och så kanske man inte får tillbaka hela värdet. När det allt som allt kostade 650kr känns det inte riktigt värt besväret.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Skrivet av )ExecutoR(:

Va?

Menar du 14 dagar enligt distansköpslagen? Tror inte den gäller om jag väljer att handla från utlandet, utan det är nog helt deras egna regler man får gå efter.

Men som sagt, att med svensk post skicka tillbaka prylarna lär kosta minst 100-200kr, sen ev. tjafs på det, och så kanske man inte får tillbaka hela värdet. När det allt som allt kostade 650kr känns det inte riktigt värt besväret.

Jo den lagen menade jag. Fast jag vet ju inte om den gäller utomlands tyvärr. Då måste du alltså köpa en ny diod.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Frågan är vad för diod. Denna är den starkaste de säljer, så känns lite trist. Kanske får bli en vanlig lampa ändå, eller kanske rent av en ny projektor.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Skrivet av )ExecutoR(:

Frågan är vad för diod. Denna är den starkaste de säljer, så känns lite trist. Kanske får bli en vanlig lampa ändå, eller kanske rent av en ny projektor.

oj De var ju inte bra. Du kan inte ens köra de tillfälligt med den du har?

Hur starka tror du du behöver?
(är säker inte rätt model)

Hittade detta: http://www.alibaba.com/product-gs/384123602/80w_100w_120w_150w_LED_high.html

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Snubblade över den här tråden precis, och kände att jag behövde skriva ett inlägg trotts att jag ser att tråden dött ut en aning.

Angående verkningsgraden på lysdioder så verkar vissa i denna tråd vara lite väl optimistiska. 683 lumen motsvarar 1 watt rent ljus utan några som helst förluster (källa).
Tittar vi på 100W-dioden i det första inlägget så lyser den 8klm, och drar 100W. (8000/683)/100 = 0,117. Dvs en verkningsgrad på 11,7%. Så matar man den med 100W så får man 88,3W värme, och 11,7W ljus.

Och angående kylning så har lysdioder väldigt bra livslängd förutsatt att de håller låg temperatur. Livslängden går dock ganska snabbt utför när temperaturen stiger. Vilka temperaturer lysdioder tål varierar mellan olika tillverkare och modeller, och mellan olika typer av lysdioder. Men i grova drag så börjar livslängden gå utför vid spannet Tj på mellan 60 och 80 grader. Observera att det dock är den interna temperaturen i lysdioden, och inte temperaturen på baksidan av lysdioden (som är klart svalare).
Verkningsgraden går även ned när temperaturen går upp. Jag har inte hittat siffror på hur mycket, men skulle inte tro att det är lika drastisk minskning som livslängden.
Ljusstyrkan på en lysdiod är nästan alltid specad vid 25 grader.

Så kraftiga lysdioder behöver helt klart bra kylning om man vill få ut de fulla fördelarna av lysdioder. Halvdann kylning kan duga, men då kommer den lysa lite svagare, och dö mycket tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av )ExecutoR(:

Japp, men LED:en är inte stark nog, så projektet är lagt på is. Vet inte vad jag ska göra just nu.

Byt drivare, vad får du får spänning in action? Kan aldrig tänka mig att den kan ge för lite ljus med rätt tillbehör. Para ihop laptopladdare om spänningen matchar.

Fint inlägg Genesis!

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk

Hej alla!
Ang. ljuset så var det verkligen för svagt för att kunna användas. Fick uppskattningsvis ungefär samma ljusstyrka när jag projicerade på väggen 1,5m bort som jag tidigare fick med betydligt större bild när jag projicerade över hela vardagsrummet, runt 4,5m bort. Om detta sen berodde på för klen LED eller att jag inte fick in ljuset rätt i projektorn vet jag inte. Det kan även vara så att LCD'n bara visade grå bild, och därav gav dåligt ljusgenomsläpp. Jag orkade aldrig ta det ett steg längre och försöka lura projektorn att lampan var hel för att få den att visa en riktig bild.

Är någon intresserad av att leka vidare med lysdiod + drivaren är det bara att dra iväg ett PM så kommer vi överens om ett bra pris.

Hela projektet har nu lagts ner och jag köper mig en fin ny projektor istället.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=736012

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genesis:

Snubblade över den här tråden precis, och kände att jag behövde skriva ett inlägg trotts att jag ser att tråden dött ut en aning.

Angående verkningsgraden på lysdioder så verkar vissa i denna tråd vara lite väl optimistiska. 683 lumen motsvarar 1 watt rent ljus utan några som helst förluster (källa).
Tittar vi på 100W-dioden i det första inlägget så lyser den 8klm, och drar 100W. (8000/683)/100 = 0,117. Dvs en verkningsgrad på 11,7%. Så matar man den med 100W så får man 88,3W värme, och 11,7W ljus.

Och angående kylning så har lysdioder väldigt bra livslängd förutsatt att de håller låg temperatur. Livslängden går dock ganska snabbt utför när temperaturen stiger. Vilka temperaturer lysdioder tål varierar mellan olika tillverkare och modeller, och mellan olika typer av lysdioder. Men i grova drag så börjar livslängden gå utför vid spannet Tj på mellan 60 och 80 grader. Observera att det dock är den interna temperaturen i lysdioden, och inte temperaturen på baksidan av lysdioden (som är klart svalare).
Verkningsgraden går även ned när temperaturen går upp. Jag har inte hittat siffror på hur mycket, men skulle inte tro att det är lika drastisk minskning som livslängden.
Ljusstyrkan på en lysdiod är nästan alltid specad vid 25 grader.

Så kraftiga lysdioder behöver helt klart bra kylning om man vill få ut de fulla fördelarna av lysdioder. Halvdann kylning kan duga, men då kommer den lysa lite svagare, och dö mycket tidigare.

Tråden verkar ju rätt död men endå.
Det blir ju lite fel när du jämför en diod som strålar vitt ljus med det gröna(555nm) som ögat har lättast att uppfatta som ljust när det är just måttet hur ljust ögat uppfattar något du använder. Kollar man då på vitt ljus(400nm - 700nm) som ligger på 251lm/w så får vi (8000/251)/100 = 0,3187 altså nästan 32% efektivitet.
Sen bara för att den bara gör om 32% av efekten till synligt ljus betyder inte det att allt annat blir värme dock om det till största delen blir det i en diod.

Visa signatur

Ursäkta min idioti.. men jag är ny här..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexz:

Tråden verkar ju rätt död men endå.
Det blir ju lite fel när du jämför en diod som strålar vitt ljus med det gröna(555nm) som ögat har lättast att uppfatta som ljust när det är just måttet hur ljust ögat uppfattar något du använder. Kollar man då på vitt ljus(400nm - 700nm) som ligger på 251lm/w så får vi (8000/251)/100 = 0,3187 altså nästan 32% efektivitet.
Sen bara för att den bara gör om 32% av efekten till synligt ljus betyder inte det att allt annat blir värme dock om det till största delen blir det i en diod.

Om man får nästan 32% av effekten i form av synligt ljus, man kan inte förstöra energi, så om det inte bildas annan elektromagnetisk strålning i andra våglängder än synligt ljus så blir resten värme, viss del kan bli UV-strålning som läcker ut kapslingen, om jag inte minns fel så är det just UV-ljus i många vita LED som får ett ämne att avge synligt vitt ljus.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"