Jack daniels eller Grants whiskey till nyår VILKEN ??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Har många gånger tänkt prova japansk whisky på restauranger med stort sortiment och kunnigt folk. De har varje gång sagt: lägg pengarna på bra whisky istället.

Mao, den skall vara overpriced och sämre än skotsk whisky.

Under whiskyprovningen fick han som höll i provningen frågan om vad han tyckte om Japansk whisky och han svarade nåt i stil med "De har kopierat tillverkningsättet rakt av men i vissa fall blir kopian bättre än orginalet". Så fick intrycket att det faktiskt fanns bra Japansk whisky. I en av klasserna i whisky-VM så hamnade också Japanska whiskysorter på andra och fjärde plats så uppenbarligen måste det finnas de som gillar det.

Men sen handlar det mycket om nyfikenhet för egen del, tror inte heller att jag kommer få en ny favorit men det kan vara kul att testa allafall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Har många gånger tänkt prova japansk whisky på restauranger med stort sortiment och kunnigt folk. De har varje gång sagt: lägg pengarna på bra whisky istället.

Mao, den skall vara overpriced och sämre än skotsk whisky.

Tråkig attityd från personalen på de resturanger du besökt. De vet naturligtvis inte vad de pratar om då det finns flera destillerier i Japan som gör utmärkt whisky. Kauizawa, Nikka och Yamazaki gör alla bra whisky som ofta är minst lika bra som skottsk whisky i samma prisklass. Prova t.ex. Nikka Yoichi som är ngt rökig.

På de lite billigare japanska sorterna måste man dock vara lite uppmärksam på innehållet. De är inte alltid så noga med att skilja på single malt och blended/pure/vatted malt.

Skrivet av S_Z:

Under whiskyprovningen fick han som höll i provningen frågan om vad han tyckte om Japansk whisky och han svarade nåt i stil med "De har kopierat tillverkningsättet rakt av men i vissa fall blir kopian bättre än orginalet". Så fick intrycket att det faktiskt fanns bra Japansk whisky.

Även svenska Mackmyra (och alla andra maltwhiskydestillerier) har "kopierat tillverkningssättet rakt av". Det är helt enkelt så man gör maltwhisky.

Whisky från japan finns nästan alltid med bland vinnarna av Malt Maniacs årliga tävligt. Jag lovar, det finns fruktansvärt bra japansk whisky.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rich:

Det är väl ganska dumt att anta då han faktiskt frågar vilken vi rekommenderar. Spär man ut det känner man ju ändå knappt nån skillnad vilket vem som helt kan klura ut.

Okej missade att han skulle "smutta på vid tolvslaget". Sorry

Permalänk
Medlem

Kikade snabbt på systembolagets hemsida, och The Ileach finns kvar i sortimentet.
En prisvärd Islay whisky som är ljusår bättre än JD och Grants.
Black Grouse är hemsk enligt mig, fick tvinga i mig min flaska med cola och lime.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Är man ute efter en hygglig blended kan jag rekommendera Dewar's 12-åriga. Den tycker jag själv är väldigt god som omväxling mot single malt-whiskyerna som ju ibland kan vara lite vassa i smaken.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Skrivet av Jerka^:

Är man ute efter en hygglig blended kan jag rekommendera Dewar's 12-åriga. Den tycker jag själv är väldigt god som omväxling mot single malt-whiskyerna som ju ibland kan vara lite vassa i smaken.

Trevligt att veta att jag inte är ensam om att tycka om lite dyrare blended, den måste jag testa! Själv har jag fastnat ganska hårt för Ballantines 12yo (inte att förväxla med deras ordinarie blended som är ganska dålig).

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem

Finns inte många dåliga islay whisky. Verkar som röken och alla andra smakämnen "döljer" strävheten och spritigheten som många highlandwhisky har. Undantag finns dock...Bruichladdich rocks och Ileach är inga höjdare precis.

Nu är dessa tips ju lite sena, men ett par förslag från systemets vanliga sortiment:

Billig, ej rökig single malt: strathisla 12 års. 329 på systemet. Ganska trevlig whisky och betydligt godare än den mycket tråkiga Glenfiddish (som är världens mest sålda single malt)

Billig blendet: Skulle nog föredra Famous eller grants. Allra helst skulle jag dricka något annat....

Bra blendet: Johnnie Walker Green label. 399:- Mycket bra whisky som är lätt rökig. Faktisk en av de bästa blendet som jag har smakat. Blue label och Chivas 21 års är klart tråkigare, speciellt om man tänker på priset.

Bra rökig Single malt runt 400-500:- Ardbeg 10 års, Caol Ila 12 och 18 års, Laphroaig 10 års. En bra nybörjare rök-whisky är en Highland park 12 eller 18 års. Nästan alla kan dricka dom utan att tycka de är äckliga. Tycker 18års är rätt prisvärd.

Bra icke rökig single malt runt 400-500:- Glendronach Revival 15 års. Faktisk en mycket fin whisky med mycket smak. Glenmorrangie 10 års, fin whisky med smak av citrus, Clynelish 14 års är en annan icke rökig whisky med egen karaktär.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kent:

Finns inte många dåliga islay whisky. Verkar som röken och alla andra smakämnen "döljer" strävheten och spritigheten som många highlandwhisky har. Undantag finns dock...Bruichladdich rocks och Ileach är inga höjdare precis.

Nu är dessa tips ju lite sena, men ett par förslag från systemets vanliga sortiment:

Billig, ej rökig single malt: strathisla 12 års. 329 på systemet. Ganska trevlig whisky och betydligt godare än den mycket tråkiga Glenfiddish (som är världens mest sålda single malt)

Billig blendet: Skulle nog föredra Famous eller grants. Allra helst skulle jag dricka något annat....

Bra blendet: Johnnie Walker Green label. 399:- Mycket bra whisky som är lätt rökig. Faktisk en av de bästa blendet som jag har smakat. Blue label och Chivas 21 års är klart tråkigare, speciellt om man tänker på priset.

Bra rökig Single malt runt 400-500:- Ardbeg 10 års, Caol Ila 12 och 18 års, Laphroaig 10 års. En bra nybörjare rök-whisky är en Highland park 12 eller 18 års. Nästan alla kan dricka dom utan att tycka de är äckliga. Tycker 18års är rätt prisvärd.

Bra icke rökig single malt runt 400-500:- Glendronach Revival 15 års. Faktisk en mycket fin whisky med mycket smak. Glenmorrangie 10 års, fin whisky med smak av citrus, Clynelish 14 års är en annan icke rökig whisky med egen karaktär.

Tackar för tipsen skall ta och pröva några av dessa i veckan!

Visa signatur

Citera för SVAR!

i5 750 @ 4.3 Ghz Vattenkylt. 8gb Corsair. 6950 Crossfire. 3x 1 tb Samsung Spinpoint F3 2x 120 gb Corsair SSD Force Series. Fractal Define r2 Svart.

Permalänk
Medlem

ska man vara väldigt noga så är jack daniels inte en whisky utan en bourbon.

Jag rekommenderar Tullamore Dew, billig whisky med mycket smak (ca 300kr).
finns även en Whisky som heter Bulleit som jag vill minnas är ganska god (ca 300kr)

går man sen upp en prisklass så har vi ju Lagavulin som är en super god whisky, lagrad 16år 700ml går väll på ca 600kr

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Hjälpsam

Ingen som nämnt Black Ribbon, jädrigt prisvärd.
Kostar under 300kr.
http://www.whiskyguiden.se/meny_val/Vatted-whisky/BlackRibbon...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rolle90:

ska man vara väldigt noga så är jack daniels inte en whisky utan en bourbon.

Jag rekommenderar Tullamore Dew, billig whisky med mycket smak (ca 300kr).
finns även en Whisky som heter Bulleit som jag vill minnas är ganska god (ca 300kr)

går man sen upp en prisklass så har vi ju Lagavulin som är en super god whisky, lagrad 16år 700ml går väll på ca 600kr

Fel.

Jack Daniels är en "Tennessee Whiskey".

Citat:

Är Jack Daniel's en sorts bourbon?

Jack Daniel's är inte bourbon, utan Tennessee Whiskey. Jack Daniel's droppar sakta – droppe efter droppe – genom tre meter hårt packat träkol (gjord av hård sockerlönn) innan den flyttas till nya kolade ekfat för åldrande. Denna specialprocess ger Jack Daniel's Tennessee Whiskey dess ovanliga mjukhet. Det är detta extra steg – träkolsfiltrering – som gör Jack Daniel's till en Tennessee Whiskey.

http://www.jackdaniels.com/faq.aspx

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk

Vad tycker ni om Chivas Regal? Funkar den?

Sen undrar jag också, brukar man späda ut whiskeyn med lite vatten när man dricker den? Har läst på olika platser att man ska göra det.

Permalänk
Skrivet av RealMadrid:

Vad tycker ni om Chivas Regal? Funkar den?

Sen undrar jag också, brukar man späda ut whiskeyn med lite vatten när man dricker den? Har läst på olika platser att man ska göra det.

Angående Chivas så tycker jag den är OK men 12yo har en märklig vass underton som man bara brukar hitta på "standard" blended (dvs typ 3 åriga). Smaken är annars ganska söt och trevligt.

Och när det gäller vatten är smaken som baken. Lite vatten ändrar smaken ganska mycket, vissa (inklusive välrenommerade experter) säger att vattnet för fram smaken. Själv tycker jag att rökiga whiskeys tjänar på några droppar medan ej-rökiga förlorar på det.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RealMadrid:

Vad tycker ni om Chivas Regal? Funkar den?

Sen undrar jag också, brukar man späda ut whiskeyn med lite vatten när man dricker den? Har läst på olika platser att man ska göra det.

Har aldrig smakat Chivas Regal.

Gällande vatten är det precis som Mikael säger smaken som baken. Personligen föredrar jag ett par droppar i en rökig whiskey, tycker smaken träder fram och att det blir lite lenare. Och ja, jag känner skillnad. Dricker jag en bourbon föredrar jag den med en isbit i.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Skrivet av RealMadrid:

Vad tycker ni om Chivas Regal? Funkar den?

Sen undrar jag också, brukar man späda ut whiskeyn med lite vatten när man dricker den? Har läst på olika platser att man ska göra det.

Späda och späda, det handlar om några droppar, inte 20% vatten.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Skrivet av Mikael_Berglund:

Angående Chivas så tycker jag den är OK men 12yo har en märklig vass underton som man bara brukar hitta på "standard" blended (dvs typ 3 åriga). Smaken är annars ganska söt och trevligt.

Och när det gäller vatten är smaken som baken. Lite vatten ändrar smaken ganska mycket, vissa (inklusive välrenommerade experter) säger att vattnet för fram smaken. Själv tycker jag att rökiga whiskeys tjänar på några droppar medan ej-rökiga förlorar på det.

Skrivet av Rich:

Har aldrig smakat Chivas Regal.

Gällande vatten är det precis som Mikael säger smaken som baken. Personligen föredrar jag ett par droppar i en rökig whiskey, tycker smaken träder fram och att det blir lite lenare. Och ja, jag känner skillnad. Dricker jag en bourbon föredrar jag den med en isbit i.

Skrivet av Random-person:

Späda och späda, det handlar om några droppar, inte 20% vatten.

Okej! Tack för svaren. Jag har en flaska Chivas här hemma undrade därför mest om det är nåt att ha men jag får korka upp någon dag och smaka själv.

Sen var det bra att jag frågade ang. vattnet, jag trodde man skulle hälla i mer än några droppar

Permalänk
Hedersmedlem

Vatten i whisky beror mycket på smak och tycke men även alkohol procenten. Har man en cask whisky på 60% går det inte att känna av mycket annat än spritsmak. Lite vatten i, och den öppnar sig. Ett undantag är Aberlour A'bunadh på ca 60% som man faktisk kan njuta utan vatten.
Tycker faktisk att riktig många whiskys vinner på lite vatten, även de lite klenare.
Ett par droppar till en halv tesked brukar vara lagom (till 4cl). Vissa späder ju ut ganska rejält men det tycker jag man förlorar stort på, då kan man lika gärna dricka den med is (big no no ifall man vill åt smakan).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rich:

Jag har faktiskt aldrig smakat Grants. Av de blended jag har smakat var FG bland de värre.

EDIT: Haha, kom precis på att jag skrev "JD utan tvekan" i första inlägget när jag inte ens har smakat Grants. Så, aja, jag vet inte. Fail på mig.

Ett tips är att aldrig prova det heller. Grants är den sämsta whiskey jag någonsin smakat. FG duger som brukswhiskey (dvs om det inte ska smuttas på under längre tid (kom över en billig 2 litersflaska som iofs efter två år ändå är ganska full)). Är själv väldigt förtjust i Glenmorangie's olika sorter, som nectar d'or (mmm... godis).

Permalänk
Skrivet av Jerka^:

Är man ute efter en hygglig blended kan jag rekommendera Dewar's 12-åriga. Den tycker jag själv är väldigt god som omväxling mot single malt-whiskyerna som ju ibland kan vara lite vassa i smaken.

Hittade den här tråden när jag googlade Dewar's 12... Jag hittar den inte på bolaget, jag vet att de sålde den för några år sedan men är den borta nu? En granne köpte med sig en flaska när han var till London och jag blev helt såld på den!

Permalänk
Medlem

Köp en :

Strathisla 12years: 334:- på bolaget, prisvärd som fan enligt mig!

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI