Permalänk
Avstängd

i5 760 4.1Ghz, sen är det tvärstop

Klockade upp min i5 760 lätt till 4.0Ghz, lite mer vcore etc så gick det smärtfritt upp till 4.1ghz (21 x 195) Fungerar utmärkt: Linpack 1 timme stabilt, men vill jag gå högre endast 21 x 196 (även 20 x 210) så fryser datorn fast, följt av "bsod" efter ett par sekunder i Linpack.
Jag har bumpat upp vcore, vvt och memory volt mm, men det hjälper inte.

Skulle bli mycket tacksam för tips och förslag

I5 760
Asus p7p55d (senaste bios)
Corsair XMS3 4GB (1600Mhz)
Noctua nh-d14 (mycket fin temp)
Cooler master m1000 Watt

Och här är mina bios inställningar (4.1Ghz)

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

Ingen expert men jag skulle misstänka moderkortet eller ramminne, någon av de komponenterna kanske inte klarar högre baseclock än den du kör?

Visa signatur

RX 6950 XT Merc | 5800x3D w/ Peerless Assassin 120 SE | G.Skill 2x16GB CL16 3600@3733MHz | Aorus B550 Elite V2 | Seasonic Focus GX 850w | Fractal Design R4 | AOC CU34G2X 1440p Ultrawide @ 144MHz FreeSync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilgam:

Ingen expert men jag skulle misstänka moderkortet eller ramminne, någon av de komponenterna kanske inte klarar högre baseclock än den du kör?

Ja moderkortet är väl inte det absolut bästa :/ minnerna är heller inte dom bästa kanske, är det så får jag vara nöjd med 4.1Ghz.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

Roligt för dig. Själv kommer jag inte ens över 3.7 Ghz, tredje kärnan dör direkt. Dock med en i5 750 samt P7P55D EVO.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av surtl:

Roligt för dig. Själv kommer jag inte ens över 3.7 Ghz, tredje kärnan dör direkt. Dock med en i5 750 samt P7P55D EVO.

Skumt :/ och ändå har du ett vassare moderkort.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

Det är inte dina minnen iaf(såvida de inte ska ha 1.65v).

Sänk multin för att kolla om det är moderkortet, funkar det fortfarande inte så är det din CPU som inte orkar mer.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Öka IMC till 1.2-1.25 ungefär. Det kan ge lite extra stabilitet. Prova också öka CPU klock skew och CPU diffirential Amp lite.

Själv tyckte jag inte det var lönt att dra upp volten över vad jag har nu för några extra klocks till...

EDIT: Sätt även Load Line Calibration på Enabled och CPU Spread Spectrum på Disabled om du inte redan satt det så..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ovard:

Det är inte dina minnen iaf(såvida de inte ska ha 1.65v).

Sänk multin för att kolla om det är moderkortet, funkar det fortfarande inte så är det din CPU som inte orkar mer.

Jag har testat runt 1.65v och även sänkt "Ratio" till 20 men med samma fel :/
Då är det väl cpun som inte orkar mer, men det är skumt att 21 x 195 fungerar utmärkt men endast "1 BCLK" mer så är det tvärstopp direkt.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Öka IMC till 1.2-1.25 ungefär. Det kan ge lite extra stabilitet. Prova också öka CPU klock skew och CPU diffirential Amp lite.

Själv tyckte jag inte det var lönt att dra upp volten över vad jag har nu för några extra klocks till...

Har testat 1.24 på IMC men det blev samma fel direkt.
"CPU klock skew och CPU diffirential Amp lite" har jag dock inte testat, vad ska man börja med för värde där?

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Har testat 1.24 på IMC men det blev samma fel direkt.
"CPU klock skew och CPU diffirential Amp lite" har jag dock inte testat, vad ska man börja med för värde där?

CPU clock skew lägger en liten delay på syncen mellan CPU och minne. Och det är i picosekunder så du kan kanske börja lite högt typ 1000ps och se om det hjälper. Sen sänka det lite i efterhand.

CPU diffirential amp som jag förstått det ökar typ tröskeln för hur mycket ljud CPUn får avge innan den går in i halt läge. alltså fryser. Kanske minns lite fel när jag läste om det. MEn du kan typ sätta det på 800-900 ungefär.

Ingen garanti det hjälper. Men det skadar inte att prova.

EDIT: Det hjälpte mig mest med att få SpeedStep och EPU-6 att funka utan att frysa

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Jag har testat runt 1.65v och även sänkt "Ratio" till 20 men med samma fel :/
Då är det väl cpun som inte orkar mer, men det är skumt att 21 x 195 fungerar utmärkt men endast "1 BCLK" mer så är det tvärstopp direkt.

Min 750 gör precis likadant.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

moderkort spelar nästan ingen roll vid överklockning om man inte klockar extremt. När jag var nybörjare inom överklockning så såg jag också massa som klockade högre med samma cpu, så jag testade flera dyrare moderkort då men det hjälpte ingenting, så det som spelar störst roll är cpun själv, man får hoppas att man får ett bra ex.

Visa signatur

Gigabyte P67 UD4 | Intel Core i5 2500k @ 5GHz 1.35v prime95 stabil 24/7| 2x2GB Corsair @ 1600MHz 1.56v | Antec TruePower Quattro 850w |
|eVGA GTX470 superclocked @ 780/1620@1.037v / 1950| HAF 932 | Viewsonic vx2268wm 120hz | intelli ie 3.0 | RATT: Logitech G27 för F1 2010<3 nickname: grisfiske videos: http://www.youtube.com/user/GTXwek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

CPU clock skew lägger en liten delay på syncen mellan CPU och minne. Och det är i picosekunder så du kan kanske börja lite högt typ 1000ps och se om det hjälper. Sen sänka det lite i efterhand.

CPU diffirential amp som jag förstått det ökar typ tröskeln för hur mycket ljud CPUn får avge innan den går in i halt läge. alltså fryser. Kanske minns lite fel när jag läste om det. MEn du kan typ sätta det på 800-900 ungefär.

Ingen garanti det hjälper. Men det skadar inte att prova.

EDIT: Det hjälpte mig mest med att få SpeedStep och EPU-6 att funka utan att frysa

Tack för tipsen, får se om jag testar det vart efter.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Avstängd
Skrivet av wekkt0r:

moderkort spelar nästan ingen roll vid överklockning om man inte klockar extremt. När jag var nybörjare inom överklockning så såg jag också massa som klockade högre med samma cpu, så jag testade flera dyrare moderkort då men det hjälpte ingenting, så det som spelar störst roll är cpun själv, man får hoppas att man får ett bra ex.

Ok där ser man.
Jag är ingen nybörjare inom överklocking.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Avstängd

Men 4.1Ghz är ju ganska bra det också, så jag är inte allt för missnöjd.
Men skulle man märka någon skillnad (i spel främst) på 4.1ghz till nja säg 4.2 - 4.3ghz?

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem

Du märker inte av det vid normal användning av datorn t.ex när du spelar. Vid benchmarking så får du dock lite mer poäng men om du inte bryr dig om sådant så skulle jag ha nöjt mig med en klock på 4.1 ghz!

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Men 4.1Ghz är ju ganska bra det också, så jag är inte allt för missnöjd.
Men skulle man märka någon skillnad (i spel främst) på 4.1ghz till nja säg 4.2 - 4.3ghz?

Sålänge det är processorn som begränsar frameraten och inte grafikkortet kommer du märka en förbättring. Dock är det väldigt små skillnader då du redan nu har en processor som är väldigt bra för spel, så om du enbart vill klocka för att få bättre FPS kommer inte arbetet vara värt det.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Men 4.1Ghz är ju ganska bra det också, så jag är inte allt för missnöjd.
Men skulle man märka någon skillnad (i spel främst) på 4.1ghz till nja säg 4.2 - 4.3ghz?

Så länge du inte kör med 2st gtx580 så får du i princip samma fps med en phenom 2 x4 som en intel I7 980x @ 6ghz. Grafikkortet som flaskar i spel.

Vad kör du med för grafikkort? Har man ett grafikkort för under 3000kr duger en processor för runt 1000 lappen, en bättre gör noll skillnad.

Sen 4.1 ghz är inte dåligt för en I5, de flesta brukar stanna vid drygt 4 ghz.

Permalänk
Avstängd

Jag sitter med ett Gtx 470.
Cpun känns tillräcklig i dom flesta spel, men i #call of duty black ops# känns det som cpun begränsar fpsen.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Skumt :/ och ändå har du ett vassare moderkort.

Jepp. Vart lite bitter, satt nämligen och försökte ett bra tag med alla möjliga olika inställningar. Ska se nu om det kommer att gå bättre, hade tydligen inte installerat någon bios uppdatering (!).

Permalänk

Detta hör väll inte direkt hemma i extreme delen...

Kolla först upp hur mycket bclk moderkortet klarar, 200bclk ska alla brädor klara utan några problem.
Man ska alltid ta en sak i taget, sedan känns det som det finns ganska mycket spelrum med spänningarna, går att dra de en bit till lätt.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Detta hör väll inte direkt hemma i extreme delen...

Kolla först upp hur mycket bclk moderkortet klarar, 200bclk ska alla brädor klara utan några problem.
Man ska alltid ta en sak i taget, sedan känns det som det finns ganska mycket spelrum med spänningarna, går att dra de en bit till lätt.

Det beror väl på hur man ser på saken
Men 200BCLK x 20 är inga problem.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Det beror väl på hur man ser på saken
Men 200BCLK x 20 är inga problem.

Jag får verkligen inte igång det :S. Tror att jag testat princip allt. Kanske är minnena som strular.. men det är alltid den tredje kärnan som slutar fungera. Hmm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

CPU clock skew lägger en liten delay på syncen mellan CPU och minne. Och det är i picosekunder så du kan kanske börja lite högt typ 1000ps och se om det hjälper. Sen sänka det lite i efterhand.

CPU diffirential amp som jag förstått det ökar typ tröskeln för hur mycket ljud CPUn får avge innan den går in i halt läge. alltså fryser. Kanske minns lite fel när jag läste om det. MEn du kan typ sätta det på 800-900 ungefär.

Ingen garanti det hjälper. Men det skadar inte att prova.

EDIT: Det hjälpte mig mest med att få SpeedStep och EPU-6 att funka utan att frysa

Testade dina tips = blue screen efter 5 sek Linpack :/

Edit: testade att sätta LLC på enable, och nu verkar det fungera bättre.
Men vågar man verkligen köra med LLC? Intel och andra folk säger ju att man inte ska ha den på Enable.

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Avstängd

Holly shit!!
Det hjälpe att sätta LLC på enable, är uppe i 4.3Ghz (60 min linpack stabil)

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Klockade upp min i5 760 lätt till 4.0Ghz, lite mer vcore etc så gick det smärtfritt upp till 4.1ghz (21 x 195) Fungerar utmärkt: Linpack 1 timme stabilt, men vill jag gå högre endast 21 x 196 (även 20 x 210) så fryser datorn fast, följt av "bsod" efter ett par sekunder i Linpack.
Jag har bumpat upp vcore, vvt och memory volt mm, men det hjälper inte.

Skulle bli mycket tacksam för tips och förslag

I5 760
Asus p7p55d (senaste bios)
Corsair XMS3 4GB (1600Mhz)
Noctua nh-d14 (mycket fin temp)
Cooler master m1000 Watt

Och här är mina bios inställningar (4.1Ghz)

http://img137.imageshack.us/img137/221/36261936.jpg

http://img560.imageshack.us/img560/1176/65550146.jpg

http://img825.imageshack.us/img825/9001/62548867.jpg

Nu har inte jag läst igenom hela tråden, men har du testat så att det inte är en BCLK "vägg" du har stött på? Testa att höja BCLK med typ 5-10MHz. Tillsammans med en högre vcore, höj den rätt mycket så du är säker på att begränsningen inte ligger där!

Skrivet av wekkt0r:

moderkort spelar nästan ingen roll vid överklockning om man inte klockar extremt. När jag var nybörjare inom överklockning så såg jag också massa som klockade högre med samma cpu, så jag testade flera dyrare moderkort då men det hjälpte ingenting, så det som spelar störst roll är cpun själv, man får hoppas att man får ett bra ex.

Jag hade faktiskt velat påstå att du har fel. Moderkortet är avgörande - givetvis tillsammans med flera andra parametrar - men ett "bra" moderkort är viktigt. Kollar du igenom diverse moderkortsrecensioner ser du ganska så snabbt att man når olika långt beroende på modell, trots att systemen i övrigt är identiska. Olika moderkort (även av samma modell) brukar oftast ha en lite annorlunda max frekvens för BCLK!

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Holly shit!!
Det hjälpe att sätta LLC på enable, är uppe i 4.3Ghz (60 min linpack stabil)

http://img8.imageshack.us/img8/138/namnlspng7.png

Nice!

Jag tror mest att CPU klock skew hjälper för att stabilisera CPUn när den steppar upp och ner. Om man har speedstep igång

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd

Jag läste lite om LLC och vågar nog inte köra med det på, om jag har förståt det rätt: min vcore ligger på 1.37v, men med LLC på blir vcore ca 1.47v i load, är jag rätt ute?

Visa signatur

Team K.U.Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av windows8:

Jag läste lite om LLC och vågar nog inte köra med det på, om jag har förståt det rätt: min vcore ligger på 1.37v, men med LLC på blir vcore ca 1.47v i load, är jag rätt ute?

Nej det där stämmer inte riktigt. Allt den gör är så att din vCore inte droppar ner som kan orsaka crashar.
http://www.overclockers.com/load-line-calibration/

Så länge man inte sitter med nått skit moderkort med dåligt med voltage faser så ska det inte vara några problem. Tror din ska ha 12 faser precis som mitt moderkort så det ska inte skapa dom problemen som du nog har läst om.

EDIT: Vad du ska få i load som sagt är vad du ställt in vCore på. Allt LLC gör är så att den inte droppar ner vcoren för mycket när den idlar. MEn Vad jag läst så om man har ett skit moderkort så kan det skapa spikes som kan skada. Men har man ett bra moderkort så ska det inte hända.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ParasiteX:

Nej det där stämmer inte riktigt. Allt den gör är så att din vCore inte droppar ner som kan orsaka crashar.
http://www.overclockers.com/load-line-calibration/

Så länge man inte sitter med nått skit moderkort med dåligt med voltage faser så ska det inte vara några problem. Tror din ska ha 12 faser precis som mitt moderkort så det ska inte skapa dom problemen som du nog har läst om.

EDIT: Vad du ska få i load som sagt är vad du ställt in vCore på. Allt LLC gör är så att den inte droppar ner vcoren för mycket när den idlar. MEn Vad jag läst så om man har ett skit moderkort så kan det skapa spikes som kan skada. Men har man ett bra moderkort så ska det inte hända.

Tack för tipsen

Jag vet dock inte om min moderkort räknas som skit http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=RBA8CzWoopUlYRFZ pga det är ingen pro/deluxe etc utan standard.

Men när jag kör min cpu i 4.1ghz kör jag med LLC disable, 1.356Vcore i bios vilket blir 1.328v (gpu-z) och 1.256v load (linpack) Jag vet inte om det är bra/dåligt eller normalt?

Visa signatur

Team K.U.Q