Posten och 3, snigelhantering?

Permalänk
Medlem

Posten och 3, snigelhantering?

Hejhej!

Nu har jag tyvärr hamnat i kläm mellan två företag med extremt långsam hantering...
Beställde ett abonnemang samt en telefon från 3 innan nyår, 2-3 dagars leveranstid etc.

Min försändelse med telefon sorterades i måndags morse i Örebro och avin kom till mig på måndagen. När jag söker på kollinummret har inget hänt, telefonen har inte dykt upp. Posten råder mig att göra en reklamation till 3, som i sin tur gör en reklamation till Posten. Antar att Posten har en viss tid på sig att hitta paketet och se till att jag får det innan 3 skickar ut en ny telefon till mig?

Hur lång tid brukar detta ta? Jag vill bara ha min telefon, inte hamna i kläm mellan 3 och Posten som förmodligen ska ta 100 år på sig att reda ut alla turer sinsemellan...

Någon som har erfarenhet av liknande scenario? Får jag vänta tills februari innan jag får min telefon?
Har jag som konsument någon rätt att häva hela skiten och hämta ut telefon i butik istället?

Mvh

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem

Har, som sagt i tidigare tråd, jobbat som transportledare på Posten Logistik. Ett postpaket tar 1 - 2 dagar att komma fram i 80% av Sverige. Jag råder dig att ringa till den sorteringsterminal som har hanterat din försändelse senast, Örebro i detta fall. Alternativt den SOT eller HUB paketet därefter skulle komma till. De kan ofta ge bättre besked, speciellt om du tjatar lite. Om det tar mer än 1 dag mellan olika terminaler är chansen stor att paketet antingen;

1. (vanligast) Utlämningsstället (ofta ICA) har helt enkelt missat att ankomstregistrerat ditt paket. Det ligger på ICA men eftersom de inte scannat paketet hittar de det inte när de letar i sin dator, och påstår därför att det inte kommit. Be dem fysiskt leta efter det i sina hyllor. Chansen är stor att det finns där.

2. Har fel postnummer (händer alldeles för ofta) och därför skickas till en annan del av Sverige. Brukar dock visa sig ganska snart...

3. Skadats någonstans (men det brukar felkodas ganska omgående, och visas i godssökningen).

Är inte partisk på något sätt, men posten får mer skit än de förtjänar. Posten gör faktiskt ett ganska bra jobb. 99,8% av alla paket levereras enligt avtal. Ofta är det butikerna som hyllas för snabb leverans ;). Och ofta råkar posten ut för fel som avsändaren gör; skriver ut fraktsedlar men skickar inte paketet, fel postnummer, skickar på felaktiga villkor etc. Men visst finns en del skador och slarv också.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

1. Jag har bett Coop leta på sina hyllor men de hävdar att det är omöjligt att de har paketet utan att det syns i deras datorer.

2. Rätt postnummer är det, det står rätt på avin o.s.v.

Hur lång tid brukar det ta innan Posten "godkänner" att de tappat bort paketet? Har de flera veckor på sig att leta?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

1. Är total BS. Begär att de ska leta. Beskriv vad som kan känneteckna utsidan av paketet osv. så hittar de det enklare. Det händer ofta att de missar att skjuta paket.

Det senare en bedömningsfråga. Ta det med senast registrerad terminal (transportledare eller chef). På din sida finns att det helt enkelt inte finns några skäl till att paketet inte kommit fram, om inte väderförhållanden har varit extrema i flera dagar. Men det bör drabba många och vara allmänt känt. Och att det enligt avtal skulle ha levererats, och att du därför vill ha fraktkostnader tillbaka (om det fungerar likadant nu som för ett år sedan). Hänvisa sedan till leverantören och be om att de fixar en ny leverans. Reklamationer brukar gå ganska smärtfritt.

EDIT: Chansen att de skulle "hitta" ett borttappat paket är ganska liten. Antigen har en terminal struntat i att rapportera en avvikelse på paketet, eller så är paketet jävligt litet och har försvunnit i någon undangömd vrå eller så har någon stulit det.

EDIT2: Att göra en reklamation till 3 är nog ett bra råd. Posten har inte fullföljt sin del av avtalet och reklamationer brukar fixa sig ganska snabbt. Om sedan paketet kommer fram så ge fan i att hämta ut det så skickas det tillbaka efter två veckor.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."

Permalänk
Medlem

Du skriver att det skulle kunna vara stulet, lite OT kanske, men jag har hört att praktikanter och annat löst folk ibland stjäl paket som innehåller dyr elektronik... hur pass sant är det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det nog inte vanligt saker blir stulna. Har för mig att den händer någon gång på spridande terminaler, av folk som känner till rutinerna på arbetsplatsen väl. Och de åker snabbt dit. Kan nog inte gå in på säkerhetsdetaljer

Visa signatur

Permalänk

5 gånger jag fått mobil från TRE har det 2 veckor, nytt SIM kort 2 veckor... verkar vara standard med 2 veckor.. just ja, sim kortet tog 2 veckor och efter 5 veckor fick jag ringa för att få PUK koden.. plus ett par dagar att få kortet aktiverat

Hör och häpna, aktiverade FriSurf och 3000 sms men tyvärr tog det ett par veckor där med innan dom började gälla, inte billigt med 1300kr under den tiden.. men detta är 100% mitt fel, bugg i webbläsaren så såg ut att dom blev aktiverade men icke.

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av Pylver:

2. Rätt postnummer är det, det står rätt på avin o.s.v.

Om du har fått avin så måste det väl ankommit? Det är ju posten som delar ut avin och avin sliter de väl loss från paketet när det ankommit för att meddela slutkund om att paketet har ankommit till servicestället? Eller? Har jag missat nåt nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluetiger:

Om du har fått avin så måste det väl ankommit? Det är ju posten som delar ut avin och avin sliter de väl loss från paketet när det ankommit för att meddela slutkund om att paketet har ankommit till servicestället? Eller? Har jag missat nåt nu?

Ingen aning... avin kom måndag förra veckan i någon form av expressbrev, så det var ingen vanlig avi.

Coop har inte paketet säger de iaf och senaste spåret är fortf sorteringsterminalen i Örebro. Har reklamerat till 3 nu, men de skickar ju ingen ny telefon förräns Posten godkänt/erkänt att de tappat bort paketet.

Antar att det är MINST en vecka till utan telefon. Gaah.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är du säker på att den inte finns på inlämningsstället?

För det hände samma sak med mig om en annan sak jag köpte från Dustin, paketet stod sorterat fortfarande i trackingsystemet och klockan hann bli 17 och paketet borde anlänt för det brukar det göra dagen efter dom skickat.

Irriterad som man är gick jag ner och frågade om mitt paket, han började peta i deras eget logistiksystem och säger "Oj vi har glömt scanna in de paket som kommit idag men återkom om 30 minuter"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swekat:

1. (vanligast) Utlämningsstället (ofta ICA) har helt enkelt missat att ankomstregistrerat ditt paket. Det ligger på ICA men eftersom de inte scannat paketet hittar de det inte när de letar i sin dator, och påstår därför att det inte kommit. Be dem fysiskt leta efter det i sina hyllor. Chansen är stor att det finns där.

.

Antar du jobbar på Posten, varför är det sånt slarv hos utlämningsställena med scanning av inkommande paket? det har hänt mig flera ggr faktiskt och nu sista gången anmälde jag utlämningsstället på Postens hemsida för jag blev helt enkelt trött på denna slapphet, Posten sköter ju sin del mycket bra men ICA och dylikt har mycket att önska.

Permalänk
Medlem

Jahopp, nu har jag äntligen fått min telefon.

Pratade med 3 igen för att kolla hur reklamationen gått med posten, tjejen på 3 tyckte då det var underligt att påminnelse-avisering gått ut. (Det ska tydligen inte göra det om försändelsen inte lämnat sorteringsterminalen).

Förklarade för henne att jag varit borta på Coop och ringt dem flera gånger och bett dem kolla på hyllorna så de inte glömt scanna paketet. De har ju varje gång varit väldigt otrevliga och förklarat att det är HELT OMÖJLIGT att paketet finns hos dem utan att det är scannat.

Tjejen på 3 blev märkbart irriterad och sa att hon skulle ringa dem och fråga, de kanske har mer respekt för någon företagsrepresentant tänkte hon.

En kvart senare ringde hon tillbaka, berättade att de varit väldigt otrevliga mot henne också. Men hon hade blivit förbannad och skällt på dem lite, då fick de arslet ur vagnen och letade på hyllorna. AND GUESS WHAT? Pakethelvetet låg där.

Geez...

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pylver:

Jahopp, nu har jag äntligen fått min telefon.

Pratade med 3 igen för att kolla hur reklamationen gått med posten, tjejen på 3 tyckte då det var underligt att påminnelse-avisering gått ut. (Det ska tydligen inte göra det om försändelsen inte lämnat sorteringsterminalen).

Förklarade för henne att jag varit borta på Coop och ringt dem flera gånger och bett dem kolla på hyllorna så de inte glömt scanna paketet. De har ju varje gång varit väldigt otrevliga och förklarat att det är HELT OMÖJLIGT att paketet finns hos dem utan att det är scannat.

Tjejen på 3 blev märkbart irriterad och sa att hon skulle ringa dem och fråga, de kanske har mer respekt för någon företagsrepresentant tänkte hon.

En kvart senare ringde hon tillbaka, berättade att de varit väldigt otrevliga mot henne också. Men hon hade blivit förbannad och skällt på dem lite, då fick de arslet ur vagnen och letade på hyllorna. AND GUESS WHAT? Pakethelvetet låg där.

Geez...

Haha brukar vara så tyvär.. Nötter....

Permalänk
Medlem

Vilken sjuk otur ni verkar haft med Tre, när jag beställde min mobil dök den upp 1 dag efter att dom skickat ut telefonen. Även när mitt Sim-kort slutade fungera så skickade dom någon klass1-frakt som damp ner i brevlådan dagen efter.

Coop-nötterna får du gärna halshugga när du kommer dit, finns inget värre än otrevliga personer som dagligen hanterar kunder och personer.

Permalänk
Medlem

Ska nog göra en anmälan till Posten så de slår Coop på fingrarna. Skitdåligt. Börjar misstänka att någon jävel där tänkte stjäla paketet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Förstod nästan det, jävla slarv. Och det gnälls på dem en hel del redan, men det hjälper inte. Ofta yrar två tre personer runt mellan kassor, butik och utlämning, och plockar ur paketburarna lite då och då, utan att veta vad föregående person gjort. Och då blir det naturligtvis ofta fel. Har nog aldrig sett en riktigt valstrukturerad/välorganiserad matbutik? ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pylver:

Ska nog göra en anmälan till Posten så de slår Coop på fingrarna. Skitdåligt. Börjar misstänka att någon jävel där tänkte stjäla paketet.

Gör det, jag anmälde mitt ICA ombud till Posten som slarvade med scanna paketen.